overkruiste galop!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-01 22:29

ik moet van mijn instructeur lucky longeren om haar galop te verbeteren(vastgezet) maar vandaag hielp een vriendin van mij en zij zei dat lucky bijna elke keer overkruist galopeerde,ik zag dat niet en toen heeft ze t uitgelegd maar ik snap t nog niet echt!?
kan iemand t duidelijk uitleggen zodat ik t rustig na kan lezen? alvast bedankt!


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-01 00:35

Het valt niet mee om dat zo uit leggen maar ik zal een poging wagen. Stel daty je paard linksom loopt. Normaal galoppeert hij dan in de linkergalop. De beenzetting is dan als volgt: linksvoor - rechter diagonaal - rechts achter - zweefmoment. In die volgorde staan dus zijn voeten op de grond. J eziet ook dat zijn binnenbeen het verts naar voren grijpt. Als hij nu overkruist galoppeert zit hij meestal met zijn achterbenen in de verkeerde, dus in dit geval de rechter galop. De beenzetting daarvan weet ik niet precies, maar als je kijkt naar je paard dan ziet de galop er 'rommelig' uit. Meestal gebeurt dat als ze moeite hebben met hun evenwicht, je ziet het ook vaak bij jonge paarden. Als je erop zit voel je het heel goed, het lijkt net een hobbelpaard.

Hopelijk heb je hier iets aan maar het beste kun je gewoon je vriendin vragen om te zeggen wanneer je paard overkruist galoppeert, en het verschil met de goede galop leren zien.

Succes ermee, Lielle


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-01 07:32

Oliva heeft dat ook wel eens je kan het ook heel goed voelen als je er op zit.
Scheve mond\\

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-01 11:46

dat zit niet bepaald lekker

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-01 12:40

Hoi Monique,
Als je pony overkruisd zit, zie je dat bij zijn voorbenen het ene been het meest naar voren gaat en bij de achterbenen het andere been. Bij een goede galop grijpen beide benen aan dezelfde kant het meest naar voren. Misschien dat je het met deze hulpjes van ons er uitkomt. Kijk ook eens naar een paard dat wel goed galopeert en probeer dan het verschil eens te zien. Veel succes!
Groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-01 12:49

Ik heb het vandaag staan bekijken bij Trammelant, die los liep. Linksom is bij overkruiste galop de beenzetting als volgt: linksvoor, rechtsvoor en rechtsachter tegelijk, linksachter, zweefmoment. Je ziet ook heel goed dat hij twee benen aan een kant tegelijk optilt.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-01 16:21

Is overkruist niet gewoon dat ie voor in de ene galop zit, bv rechts en achter in de andere galop?
Berber doet dat vaak eens, dat zit heel maf.
Nog maffer is dat ze aan de ene kant galoperen en aan de andere kant draven! Dat doet Berber dus ook wel eens. Voor galop en achterbenen in draf. Dan wiebel je behoorlijk!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-01 20:18

Jantina,

dat klopt. Ik heb alleen geprobeerd uit te leggen hoe dat eruit ziet zodat je het kunt herkennen. Valt niet mee met alleen tekst Party!! Party!! Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sinnekinne en 12 bezoekers