vraag over zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

vraag over zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 12:18

hee

ik wil graag binnen kort een light oil zadel kopen maar ook zo licht houden. Heeft iemand goede tips? of is het verkleuren niet tegen te gaan?

Ik hoor het wel

groetjes valerie

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 12:25

Nee helaas, het verkleuren is niet tegen te gaan. Je kunt het proces wel vertragen door je zadel weinig te gebruiken Lachen en altijd onder een donkere (geen licht doorlatende) doek te houden.
Maar daar heb je hem natuurlijk niet voor.

Voor een gebruikszadel zul je dus aan het idee moeten wennen dat de mooie lichte kleur van korte duur is. Bij een showzadel ligt dit natuurlijk anders, want die gebruik je minder vaak.

Je hebt wel verschil in 'light-oil'. Je hebt de 'natural', en de 'ultra-light'. De laatste is zo licht van kleur dat het haast wit is (cremig). Deze doen er dus ook iets langer over voor ze helemaal verkleurd zijn.

Wil je een light-oil zo houden dan zul je een kunststof Wintec moeten nemen, die zijn er ook in light-oil en verkleuren dus niet.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:33

Ik weet niet hoe het bij zadels is, maar ik heb een showhoofdstel dat in een light-oil kleur geverfd is zeg maar... (dat denk ik tenminste, het is nét niet dezelfde kleur als echt naturel leer en het ziet er uit alsof het één of ander laagje heeft.) Dit hoofdstel verkleurt dus niet, ook niet na vetten. Ik weet niet of er ook zulke zadels zijn, maar dat zou een idee zijn als je percé een licht zadel wilt houden. Het nadeel van dit geverfde leer is wel dat je diepere beschadigingen dus ook ziet en niet echt weg kunt werken (maar dat is met een 'naturel' zadel ook zo, een kras wordt na het vetten ook donkerder).

Wat je, naast het zadel zo veel mogelijk in het donker houden, ook kunt doen om hem langer licht te houden is zo min mogelijk te vetten, en als je vet, olie i.p.v. vet te gebruiken en de onderkant van het leer vetten, i.p.v. de bovenkant (is zowiezo beter omdat het vet er via de onderkant (= ruw) beter in trekt.)

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:49

Klopt Francis, ik heb ook zo'n hoofdstel, dat blijft idd ook mooi licht van kleur. Maar de 'geverfde' zadels zijn meestal van een mindere kwaliteit dan de ge-oliede en een zadel van de 'achterkant' invetten lukt ook niet Lachen

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:20

Wil wel een keer bij een zadel clinic ( doen wij trouwens altijd)uitleg
geven over onderhoud zadels en tack,alvast even dit.Als het leer vanaf de
achterkant beter intrekt is er al behoorlijk wat mis.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:32

Moet je nou de voor- of achterkant van het leer oliën Verward En waarom? Of waarom juist niet?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:43

Muijs schreef:
Wil wel een keer bij een zadel clinic ( doen wij trouwens altijd)uitleg
geven over onderhoud zadels en tack,alvast even dit.Als het leer vanaf de
achterkant beter intrekt is er al behoorlijk wat mis.

Haha! Zou kunnen, ik meld alleen wat ik altijd 'geleerd' heb... Hoewel ik me kan voorstellen dat olie op een ruw onbehandeld oppervlak beter in trekt als een glad oppervlak waar vaak ook al vuil en vet zit van eerdere vetbeurten. Je ziet het ook... als je olie op de bovenkant van het leer doet blijft het oppervlak eerst nog vettig, terwijl het aan de onderkant direct intrekt.
Waarom is er dan iets behoorlijk mis? Verward (en dat vraag ik puur om iets te leren, niet sarcastich bedoeld ofzo)

En inderdaad SM, de 'geverfde' zadels zijn meestal goedkope prut. Vandaar ook dat ik twijfelde of er wel goede zadels zijn die zo behandeld zijn. Ik heb ze nog nooit gezien...
En het hele zadel aan de onderkant vetten gaat inderdaad niet, maar ik heb altijd gehoord dat als je bijv. de fenders van de onderkant vet ze veel sneller soepel worden als van de bovenkant.
Maar, als ik dhr. Muijs mag geloven, ben ik blijkbaar verkeerd geïnformeerd.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:36

als het goed is is een zadel voor deze afgeleverd word door en door
geolied.als wij een zadel olieen en bij ons maakt het niet uit of dit een fabrieks of custommade zadel is ,brengen we de olie op vanaf de buitenkant, zolang tot dat het er aan de binnen kant doorheen komt ,wat niet betekend dat het zadel druipt van de olie.Het duurt n.l. ongeveer drie dagen voor een zadel echt ingetrokken is,het word niet ondergedompeld.
Heel langzaam voed het leer zich met olie,als dat dan zo ver is,begint het onderhoud,leer droogt n.l. via de buitenkant (en echt niet alleen door de zon,regen is erger).Om nu te voorkomen dat het leer uitdroogd moet je dus zoveel olie toevoegen als dat er aan het leer onttrokken is.
En dat is simpel door een lap die gedrenkt is in olie en goed uitgeknepen
(bewaren in een oud blikje met deksel)regelmatig over het zadel te halen.
aangezien er olie aan de buiten kant is verdwenen,zal daar dus een weinig
olie achterblijven.Wat voldoende is om je zadel in goede conditie te houden.een keer per jaar loop je ,of je brengt hem bij een zadel maker voor 1keer jaarlijks onderhoud en je zal altijd op je zadel kunnen rekenen. Als het nu gebeurd dat je eenzadel hebt wat lijkt uitgedroogd
te zijn behandel het dan als hiervoor beschreven.Giet NOOIT olie aan de binnen kant ,de vezels van het leer moeten dan ineens zoveel olie opnemen dat ze knappen .DE PEST VOOR EEN ZADEL DUS!!!!!!!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:23

OK, weer wat geleerd! Thanks!

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 11:12

ok dank jullie, weet ik dat ook weer OK dan!