(AR) Tandem rijdem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

(AR) Tandem rijdem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 02:12

Hallo , ik zag net een foto van een tademspan. Ik zou eigenlijk wel graag willen weten of dit kan met 2 shets van totaal verschillende hoogte (90 cm en 1.10 m ) en of het veel verschild in het mennen met enkelspan.
Groetjes !

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 15:01

Het is een erg groot verschil, het voorste paard staat "los" en moet dus erg betrouwbaar zijn. Het is stukken moeilijker!

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:18

De hoogte van de pony's maakt niet zo heel veel uit. Wel maakt het uit hoe je pony's aan de hulpen staan, vooral de voorste. Die moet heel goed op je stemhulpen reageren en goed voorwaarts zijn.
Het is een stuk moeilijker dan enkelspan rijden, je hebt een dubbel stel leidsels in je handen en je voorpony loopt helemaal 'los' tussen de strengen.

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:51

Even naar je berichten gekeken.
Als je ze in tandem wilt zetten;
de grootste achter staat het mooist.
Nu is de grootste ook de braafste en dat komt goed uit.
Ga met die kleine dondersteen enkelspan en aan de dubbele longe werken zodat hij perfect op stem voorwaarts gaat en goed op leidsel en zweephulpen reageert en ook met leidseldruk kan lopen.
Ga zelf tandemles nemen bij iemand die ,liefst met pony's, rijdt.
Vierspan les werkt niet, dan leer je niet subtiel en snel met de leidsels om te gaan, al is de leidselvoering gelijk.
Kleine pony's zijn razend snel en jij zult dus met je hulpen nog sneller moeten zijn. Ben je er klaar voor en heb je het tuig voor elkaar zet ze dan met een ervaren iemand in tandem voor de enkelspanwagen.
Koop gelijk een paar leidselklemmen om het tweehandig mensysteem wat eenvoudiger te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 02:58

Zorg dat je goed veel oefent, ik heb gisteravond op een wedstrijd een tandem gezien. Dat absoluut niet samenwerkte, de voorste ging alle kanten op behalve vooruit, achterpaard was een braaf ding. Maar werd zo enorm gehinderd door het voorpaard. Wel wens ik je heel veel succes, want het kán er prachtig uitzien.

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:16

Alle begin is moeilijk. Buiten rijden is heel anders dan in een dressuurbaan waar ineens geen natuurlijke aanleuning van het pad is, of ineens van die rare dingen staan als hindernissen. Daarom is het handig om eerst je voorpaard wat ervaring op te laten doen in het enkelspan.
Maar hij of zij rijdt wel.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:30

Ik rij zelf ook so af en toe met mijn paardjes tandem. Het is heel erg lastig, want je heb 4 leidsels in je handen...25% kans dat je aan de goede leidsel trekt Knipoog haha, maar me pa rijd ook wedstrijde in het tandem maar dat is helemaal lastig. Die pony's hebben zoveel ervaring dat se alles beter denken te weten *LOL*

Maar je moet wel een voorwaartse voorpony hebben, want als die niet voorwaarts is rij je meer 2-span als tandem...Maar misschien is het beter om je braafste pony voorop te zetten om het zelf te leren, en daarna als jij het goed kan dan pas de kleinste voorp setten (als die minder braaf is)