Spierbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 01:01

Onze vosmerrie staat inmiddels al weer twee weken op rust: spierbevangen en heeft er nog eens twee weken bijgekregen. Twee jaar geleden was het ook goed mis en nu weer.
Ze wordt normaliter intensief gereden (5 a 6x per week) is meer het type Jerommeke, maar kan er absoluut niet tegen om langer dan 20 uur op stal te staan. Kirsten rijdt haar het meest, maar had drie weken geleden tentamens en heeft toen minder gereden ( drie keer in zeven dagen) Ik had haar tussendoor gelongeerd en nog eventjes (5 minuutjes) losgelaten in de bak zodat ze nog even kon gaan. Fout! Ik zag bij haar stal al dat ze strammer liep. Oh, oh! Direct stilgezet en de veearts gebeld. Conclusie: licht spierbevangen. Direct van het krachtvoer (3 kilo per dag) afgehaald. De volgende dag was er niets meer aan te zien. Nog een paar dagen rustig aan gedaan en toen weer licht aan het werk.
De week erna is ze bereden maar had 1 dag weidegang gehad, de volgende dag op stal en 's avonds rijden, de dag erna op stal (i.v.m.) het weer. Onze jongste dochter dacht goed te doen en gooide haar aan het eind van de middag 10 minuten los in de bak. Kyra kon 's avonds geen stap meer zetten, stond kletsnat onder haar deken in haar stal. Toen was het echt goed mis. Als ze het krijgt, krijgt ze dat in de winter. Ook loopt ze altijd terug in conditie zo rond eind december - januari.

Wie heeft ook soortgelijke ervaringen opgedaan?

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:31

Ja ik heb het net met mijn paard achter de rug.
Ik ben nu weer aan het opbouwen de condittie, laat je paard zeer zeer lichte arbeid doen dus alleen stappen en stop daarmee als hij/zij niet meer wil.
Dat gaf mij da als advies en idd heel weinig brok geven.
Ik heb toen een voedings suppliment gehad dat noemde hij het wonder middel voor lichte spierbevangen en ik kan je zeggen het is een wonder middel, binnen twee weken was hij weer onder het zadel en nu zijn we dus weer conditie aan het op bouwen en dat gaat echt zeer goed.
Maar geef het echt de tijd hoor anders gaat het echt goed fout, kijk goed naar het paard wat het wil en of ie het al aankan.
Succes.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 18:31

Heej Vanes, hoe heet het 'wondermiddel'?

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:51

Het heet equitop myoplast.
Het is echt goed spul wel duur maar je ziet het per dag verbeteren.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 01:45

Hartelijk dank, Vanes!

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:53

Equitop myoplast is echt heel goed spul. Ook voor paarden die wat moeilijker spieren opbouwen, er gevoelig op zijn enz.

Ik heb ook een paard gereden dat spierbevangen werd, helaas heb ik ondanks strenge maatregelen een verhaal met een minder positieve afloop. In een eerder topic heb ik al eens beschreven wat ik allemaal deed om te zorgen dat het paard het zo min mogelijk op de spieren kon krijgen. Ondanks dat heeft het paard nooit meer echt goed gelopen. Met de zoekfunctie is het verhaal nog wel te vinden.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 02:06

Hoi Aimee, ik heb al wel gezocht, maar kon niets vinden. Weet je nog iets van de topic of een sleutelwoord? Dan lees ik het eens terug.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:17

Dieet veranderen is het enige wat blijvend helpt.
Zeer laag suiker gaan voederen en naar 2 kopjes olie/ dag gaan. Meer hooi, krachtvoer naar 1 kilo en olie. Deze paarden hebben vooral problemen met ons granendieet dat té rijk is aan zetmeel (suikers).
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/
Deze dierenarts heeft het probleem bestudeerd bij trekpaarden, en er ook over gepubliceerd. Je kan haar ook contacteren denk ik. In Amerika vind je ook voeders met 20% vetgehalte (bij ons 4%) om aan die en andere problemen tegemoet te komen.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 12:05

Hartelijk dank Zannekin! Mijn veearts had ook al gezegd dat ik op zoek moest naar voer met meer vet en minder suiker.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:30

Ik heb het stukje maar even gekopieërd want ik heb geen idee hoe je een link plaatst naar een ander topic Bloos Het staat in het topic Spierverzuring van Mary_ann.
Het volgende stukje in nog best positief, maar ik weet nu waarom het steeds terug bleef komen en waarom ze nu absoluut geen echt werk aankan. Als je wilt kun je me erover pben.

Tja, mijn wedstrijdpaard is om die reden uit de sport gehaald. Van de ene op de andere dag spierbevangen (=verzuring) zonder dat het aan de training lag, we hebben het rustiger dan rustig op gebouwd maar bij elke poging iets meer te vragen verzuurde ze meteen weer. Daar heeft ze blijvend spierletsel aan overgehouden, dat kan namelijk gebeuren als de spieren vaker of te vaak verzuren. Volgens mij heeft er in de Hoefslag (kan ook de Bit zijn) een uitgebreid artikel over gestaan, daarin kun je zelf het een en ander nalezen.
Een aantal dingen zijn hééééél belangrijk:
- goede warming up, massagemiddeltjes zijn hierbij geen overbodige luxe. Een halfuur losstappen? Helemaal niet raar....
- hou de spieren warm! Een uitrijdeken behoort tot de standaard uitrusting.
- een goede cooling down. Langer dan lang uitstappen, met bergen dekens en op het harde.
- Na het rijden eventueel nog inmasseren met Favoriet Fluïdum of Cole's liniment en dan een dikke wollen deken erover heen.
- Regelmatig bewegen! Dus niet een dag vrij en de volgende dag twee uur door het bos crossen. Ook niet andersom; de dag na een intensieve rit vrijgeven.
- Hééééél rustig opbouwen.
- zodra het paard weer verzuurd, zodat hij weer die hele korte pasjes maakt, "op eieren loopt", de dierenarts erbij! Dan moet hij meteen weer een spuitje.
- Zodra het paard verzuurd, stoppen met rijden. Ook al ben je midden in het bos, laat de trailer maar komen. Afstappen, dik inpakken met dekens en naar stal.
- voorkom spanning, dit bevorderd de spierverzuring.
- zorg dat er genoeg vitamine E en sellenium in het voer zit.

Door bovenstaande maatregelen loopt mijn wedstrijdpaardje nu lekker ontspannen elke dag haar rondjes met een beginnende ruiter op haar rug. Ontspannen buitenritjes en af en toe een springlesje horen ook tot haar mogelijkheden, mits aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan. Ze krijgt trouwens ook neutradex.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:37

Paard bij mij op stal is ook plotseling spierbevangen geworden.
Weet iemand of er een relatie tussen spiernevangenheid en cortizone (weet niet of ik het goed schrijf?)spuiten is?
Merrie mag nu kwartier per dag stappen. Het gaat redelijk met dr.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 18:54

Vandaag stond Kyra op een klein weitje. Ze staat inmiddels al drie weken op een rantsoen van hooi. Bij het binnenzetten vanavond stond ze niet meer op de wei, maar zich het ongans te (vr)eten aan de brokken en de haver, die voor haar stal in tonnen staan. Ook dat nog!! Geen idee hoeveel ze op heeft, maar dat kon ik er dus echt niet bij gebruiken..
Zou het helpen als ik haar drie dagen op rust zet? Alleen in de stal en geen beweging geef? Degene die de draad open heeft gedaan is een ongelooflijk rund! Zij/ hij heeft natuurlijk geen visitekaartje achtergelaten.
Er kleven nadelen aan het stallen bij een boer...
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 05-01-04 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:56

Ik zou dr juist niet stil zetten. Ze moet dat verbranden wat ze op heeft gegeten? En geen krachtvoer geven komende (2) dagen?
Echt balen!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:53

Tja het banketstaafligge is bij dit soort toestanden dat een paard er alleen maar bevattelijker voor wordt. Dus na elke bevangenheid is de kans dat ze het weer krijgt groter. Niet fijn, sterkte

Bejaarde bokkers weten meer

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:13

Bij mijn Haflinger is ook spierbevangen geconstateerd gisteren, hij heeft factor 2 maar het is nog veel hoger geweest. Ik moet nu 2 weken lang met hem aan de hand stappen, na die 2 weken mag ik hem een weekje longeren en na die week gaan we op nieuw de waardes laten bepalen door een bloedmonster. Hopelijk heeft hij dan nergens last meer van. Ach gut

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 14:51

Sterkte ermee Barb! Gisteren heb ik de veearts nog even gebeld. Kyra heeft er 1 hele week rust bijgekregen. Dus weer alleen aan de hand stappen en volgende week opnieuw bloed prikken. Gelukkig heeft ze er geen koliek bij gekregen!

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Stp en 53 bezoekers