Zadelmak maken, hoe doen jullie het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Zadelmak maken, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:57

Vandaag heb ik staan kijken bij het zadelmak maken van wat paarden. Dit ging op een totaal andere manier dan ik altijd deed, en ik kreeg zelfs naar mijn hoofd dat mijn manier bij lastige paarden zeker niet zou werken Haha! ( heb het tegendeel al wel bewezen Haha!)

Toch was ik bijzonder onder de indruk van deze wijze. Een vrij jonge jongen, die kwam en deed het zadel op het paard, halster ging om met daaraan een lang touw. Dat touw ging om de neus en daar hield hij het paard mee vast.

Hij rende even met het paard achter zich aan door de binnenbak. Kroelde het dier een keer achter de oren en trok het hoofd met het touw wat schuin en steeg op. IN zijn eentje, niemand die het dier vast hield. Toen reed hij weg, een keer probeerde het dier te bokken en toen gaf hij een flinke por met been. Na drie rondjes ging hij vrolijk even stilstaan om rustig zijn beugels toch maar een gaatje langer te doen, en het beestje aan te singelen. Toen deed hij vanaf het paard ook het halster maar even af. En na tien minuutjes stap draf en galop en het paard amper bezweet, steeg hij nog een paar keer op en af. En toen was hij klaar. Geen nerveus paard, gewoon heel relax.

Zelf longeer ik altijd eerst, dan ga ik een keer hangen en dan een keer zitten. Maar dan ben ik al wel een paar weken langer bezig. Persoonlijk zou ik bovenstaande manier niet doen omdat ik dat gewoon niet durf. Maar deze jongen had er afgelopen jaar 280 stuks zadelmak gemaakt. En vandaag al weer negen stuks. Na de bovenstaande hebben we er nog maar wat van stal geplukt, onder het motto.............hij is er nu toch Haha!

Dit grapje koste per paard 30 euro.

Deze manier heeft wat weg van de manier waarop Gert van t Hof het doet, maar alleen is deze jongen veel vriendelijker en minder lomp en komt er ook geen gemep bij in de buurt. Na bovenstaande deed hij een merrie die wel begon te bokken en het enige wat ie zei was : Toe maar meisie maak je maar even druk.............de hand voor en hij bleef heel veel lucht geven. Jullie merken, ik was onder de indruk.


Maar hoe doen jullie zadelmak maken en wat vinden jullie van deze manier? Tuurlijk overbluf je de paarden, maar er was een man bij die het al jaren bij hem laat doen, en die zei dat de paarden heel braaf bleven!


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:59

Ik ben ook nog van de manier die jij omschrijft. Ben heel erg benieuwd hoe deze jongen het nou precies doet. Begrijp het niet helemaal, of misschien is het wel juist té simpel voor me Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:06

Nou Esme..............hij stapt dus gewoon op. HIj longeert niet, helemaal niets. Doet er een zadel op, rent een rondje en gaat zitten..........thats it!

Ik vroeg nog aan hem of hij liever had of de paarden longeren enz al kenden. Dat maakte hem niets uit, hij had ze weleens met de lasso moeten vangen omdat ze nooit in handen waren geweest. Dan ging hij er ook gewoon opzitten.

Moet je wel lef hebben of niet Haha!

Dus geen weken longeren, gewoon vers uit het land, zadel erop en zitten. Dus de paarden hebben nooit een hoofdstel of zadel gezien.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:08

Ongelooflijk... maar die paarden hebben dus ook voor het eerst een bit in? Kan me niet voorstellen dat die beesten dan zo braaf blijven... Ben toch wel benieuwd of ze echt zo braaf blijven, of dat ze overbluft waren zoals je al zei. Ik begrijp dat hij een paar van jouw paarden heeft gedaan, of op jouw stal? Ben erg benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:16

Hij heeft mijn paard gedaan, of tenminste het paard wat ik voor iemand ga rijden. En hij doet het voor een aantal bekende springruiters ook. Eigenlijk zou een vriend van mij het doen, das ook geen onbekende in de springwereld. Maar vanmiddag hadden we het geprobeerd, hij gaat ook gewoon zitten. Maar hij was zo lastig, dat die vriend zoiets had van............dat doe ik niet. Ik kan het mij niet veroorloven om mijn poot te breken. Dus daarom deze jongen gebeld.

Ze schijnen allemaal heel braaf te blijven. Ik moet ook zeggen dat deze jongen over een zeer athletisch lijf beschikt, en super mee zit in de beweging, daarnaast heel rustig is.

Fonsje was bij die vriend echt lastig, hij kwam er tot 4 keer toe niet eens op. Brutale k*thengst werd ie al genoemd Haha!

Maar bij die jongen ging het prima, met afstijgen schrok hij wat, maar de tweede keer was hij echt schaapmak. Dus het werkt duidelijk wel.

Morgen gaat hij er nog een keer op, en dan mag ik maandag zelf erop!

Maar hoe doe jullie het zelf , en wat vinden jullie van deze manier?


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:21

Nou doe maandag dan even een update. Ben erg benieuwd!

Ik vind dit in principe geen verkeerde manier, alhoewel ik dus twijfel of het ook op de lange termijn werkt. Ik zou het zelf nooit zo kunnen doen, omdat je hier dus echt ontzettend goed voor moet kunnen rijden en absoluut geen angst in je moet hebben. Anders is het volgens mij zelfmoord.

Ik ben dus zelf nog van de ouderwetse manier, alleen met een vleugje NH erin. Ik begin met een paard los te werken op de Emiel Voest manier. Dit eigenlijk om de rangorde vast te stellen waardoor het paard vertrouwen in je krijgt. Daarna het bit laten wennen. Longeren. Zadel erop zonder beugels. Beugels eraan. Hangen. Zitten. Rijden aan de longeerlijn. En dan los. Even heel beknopt, maar op die manier dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:26

Esme_27 schreef:

Ik ben dus zelf nog van de ouderwetse manier, alleen met een vleugje NH erin. Ik begin met een paard los te werken op de Emiel Voest manier. Dit eigenlijk om de rangorde vast te stellen waardoor het paard vertrouwen in je krijgt. Daarna het bit laten wennen. Longeren. Zadel erop zonder beugels. Beugels eraan. Hangen. Zitten. Rijden aan de longeerlijn. En dan los. Even heel beknopt, maar op die manier dus.



Zo doe ik het zelf ook altijd, vooral omdat ik niet anders durf Haha!

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:30

Me too! Exact hetzelfde, alleen is het loswerken niet op de Emiel Voest-manier maar zoals ik het in Duitsland heb geleerd.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:32

Aimee schreef:
Me too! Exact hetzelfde, alleen is het loswerken niet op de Emiel Voest-manier maar zoals ik het in Duitsland heb geleerd.


Dat doe ik ook inderdaad niet op de Emiel VOest manier. Gewoon zoals ik het geleerd heb.

Maar ik heb afgelopen zomer voor het laatst een paard zadelmak gemaakt kan ik je vertellen, want voor 30 euro ga ik mijn nek niet breken.

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:40

Denk dat ik hier volgend jaar ook nog wel wat klanten voor hem heb Haha! En twee stalgenootjes zijn al drie maanden bezig hun paard lekker 'freestyle' zadelmak te krijgen. Whahaha, die schrikken zich helemaal kapot als ze dit horen....... *LOL*

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:44

Aimee schreef:
Denk dat ik hier volgend jaar ook nog wel wat klanten voor hem heb Haha! En twee stalgenootjes zijn al drie maanden bezig hun paard lekker 'freestyle' zadelmak te krijgen. Whahaha, die schrikken zich helemaal kapot als ze dit horen....... *LOL*



Ik heb het Wannabet ook al verteld......over twee jaar liefje, dan komt Herman en die gaat zomaar op je rug zitten. En jij bent dat heel lief, dat geloof je zelf niet, maar neem dat maar van mij aan knul Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:47

Maar gaat hij de week erop ook nog opzitten?
Want misschien zijn ze nu zo overdonderd dat ze ff niks durven, maar de keer erop weten wat er gaat komen.
Citaat:
Daarna het bit laten wennen. Longeren. Zadel erop zonder beugels. Beugels eraan. Hangen. Zitten. Rijden aan de longeerlijn. En dan los. Even heel beknopt, maar op die manier dus

Dat is ook hoe ik het doe. Maar wel met iemand die ik vertrouw met vasthouden.

Maar op de stal waar ik sta doet ook iemand het helemaal alleen.
Maar hij longeert wel van te voren maar klautert er wel zonder hulp op.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:51

Wat Kawa nu zegt, daar ben ik ook heel benieuwd naar, en anders wil ik heel graag het tel nr van die jongen.......

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:53

Kawa, als je wil komt hij gewoon een paar keer rijden. Je kan hem ook bij hem neerzetten en dan rijdt hij hem door.

Ik riep ook, ja ze zijn overdonderd. Maar hij heeft er vorig jaar 280 zadelmak gemaakt, en niet voor ruiters die zelf niets kunnen. Allemaal bekende namen in de springsport. En ze blijven echt heel braaf. Deze was ook helemaal niet gestresst of niets...........gewoon heel relax.

Ik stond echt met mijn mond open van verbazing.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:54

En nog 1 ding:
Ik ben ervan overtuigd dat veel jonge paarden gaan paniekeren op t moment dat ze druk van het bit in de mond voelen, in combinatie met de ruiter die erop zit.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:00

Natasha schreef:
En nog 1 ding:
Ik ben ervan overtuigd dat veel jonge paarden gaan paniekeren op t moment dat ze druk van het bit in de mond voelen, in combinatie met de ruiter die erop zit.



Hij trekt niet, dat scheelt enorm. HIj houdt braaf zijn hand voor als het dier begint te bokken en geeft hem een klopje op zijn hals Haha!

Leuk detail : Vorig jaar was er een wedstrijd met een rodeo stier. HIj en Gert van t hof hebben het prijzengeld maar gedeeld, want de rodeostier kreeg hun beiden niet eraf Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:20

Zit ie ver weg van Prinsenbeek Piep?
Heb je een tel nr?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:21

Ik zal morgen even het telnr vragen. Uhh.........hij komt uit Twente, dus das niet echt in de buurt Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:24

Jammer!!!!
En ik dacht de je schreef dat hij ze zadelmak maakte aan het halster met een touw, vandaar dat ik begon over t bit....
Of doet ie het halster onder/over t hoofdstel?

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:26

Het halster gaat over het hoofdstel. Aan het halster zit een touw wat hij vasthoud samen met de teugels.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 05:37

Als de manier werkt en blijft werken vindt ik het een goede manier

Ik heb zelf *met een vriendin* maar 1 paard zadelmak gemaakt...en eigenlijk was dit ook er gewoon op gaan zitten en wegstappen...ze was dus heel braaf.
Maar dan was zij natuurlijk al wel een half jaar in mijn handen, want kreeg haar toen ze 2 en een half was.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 08:24

klinkt super, mocht ik ooit nog tegen een leuke onbeleerde aanlopen dan vraag ik zijn nummer aan je, dan wil ik hem nog wel wegbrengen ook. Of straks als Valencia oud genoeg is.

Ik heb alleen mijn merrie zelf ingereden, die had ik toen al langere tijd, heb haar gelongeerd en die was kipmak. Tijdens het poetsen ben ik er wel eens op gaan hangen en zitten, ja ik weet hartstikke stom en gevaarlijk natuurlijk, maar ze bleef rustig staan. Op die manier was ze dus al gewend aan iemand op haar rug en vond dat niet eng. Ik raad het alleen niemand aan want als zo'n paard echt gek gaat doen kan hij natuurlijk in paniek raken als hij vast staat. Ik deed het eigenlijk zo omdat ik niemand bij de hand had die me kon helpen en ik het toch een beetje eng vond om los in de bak erop te gaan.

Pipo, rij jij de paarden altijd op 2.5 jr leeftijd aan of laat je ze ook wel eens wat langer staan als ze nog niet sterk genoeg lijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 09:16

De jonge dieren op het bedrijf waar ik sta worden ook altijd weggebracht en op een zelfde manier zadelmak gemaakt. Helemaal groen en net uit de opfok worden ze zadelmak gemaakt, ze kunnen dan nog amper aan een halster meelopen. Op stal hebben ze er heel goede ervaringen mee.

Maar ik ken dus ook wel de verhalen van paarden waarbij het op die manier echt niet ging. Een dominantie en intelligente hengst wil nog wel eens naar het been van zijn berijder grijpen en hem er zo vanaf trekken.....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 09:23

ik denk dat deze methode perfect werkt, omdat het paard denkt dat het allemaal heeeel normaal is. gewoon een volgend stapje in het leerproces. als je constant zit te friemelen, hangen, weet ik veel, denk ik dat het paard constant bezig is met 'o-o, er zit iets aan te komen, wat zou dat zijn? he ze gaan over me hangen, help, ah een klopje, ' enzovoort.
als je er direct opstapt en net zoals hij doet alsof er niks aan de hand is, denkt het paard ook dat het niks speciaals is.
het besef komt misschien later, ja. dus hou ons op de hoogte pipo Lachen

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 09:38

jammer dat hij helemaal in Tente woont! Kom hij ook op locatie?? En dan bijv. in breda??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers