mijn paard maakt echt een zooitje van stal..help..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tjitx

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Den Helder

mijn paard maakt echt een zooitje van stal..help..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 22:03

Mijn paard maakt echt een rotzooi van zijn stal, in de zomer viel het nog wel mee want dan stond ie bijna de hele dag buiten, nu met dit weer staat ie veel binnen. Als ik smorgens de stal in kom is zijn stal een natte bruine plak. Ik heb alles geprobeerd, stro(eet ie op), zaagsel.... heeft iemand een idee want ik vind het zo vies voor hem en mezelf! Verward


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:10

misschien wat speeltjes in stal hangen en verder proberen hem zoveel mogelijk uit stal te halen.

kun je niet aan je stalgenoten vragen of zij hem er ook uit willen halen als ze op stal zijn en tijd/zin hebben?

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:29

die natte bruine plak komt neit door verveling hoor Knipoog misschien als je al 1 keer per dag uitmest en je hebt stro liggen dan kan je s'avonds misschien stro bijgooien? als je zaagsel of mot hebt liggen dan kan je misschien veel hooi voeren? of je zet hem buiten als het droog is of vraagt of anderen dat willen doen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:34

ik heb ook zo een viespeuk gehad en ken er nog zo een paar Haha!
helaas heb ik er niet veel aan kunnen doen buiten zoveel mogelijk en regelmatig uitmesten. Bij sommige paarden wil het helpen om een hoopje mest achteraan de stal te leggen, maar dat werkt lang niet bij allemaal heb ik ondervonden.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:38

ik doelde ook meer op het opeten van stro djangogirl

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:46

Stro gooien over het vieze stro en het vieze eronder laten liggen. Dan eet ie het waarschijnlijk wat minder snel op.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:59

Hoi
Ik had ook zo´n smeerkees van een paard en inderdaad stro at ie op toen ben ik overgegaan op zaagsel en daar was helemaal geen beginnen aan, soms wat ik een dik uur bezig met uitmesten , terwijl dat met stro met een kwartier klaar is. Nou ik toch weer overgegaan op stro maar toen er een extra dikke laag ingedaan en tot mijn stomme verbazig at ze het stro niet meer, wat bleek nou het schijnt dat er verschillende soorten stro zijn en paarden ze niet allemaal even lekker vinden. dus dat stro wat ik later dus gebruikte at ze niet meer op. wat voor stro het is weet ik niet maar heb gehoord dat er verschil in zit. Owhja extra hooi bijvoeren wil ook nog wel eens helpen. Succes ermee

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:01

wat je kunt doen is speeltjes ophangen zoals al eerder beschreven

ook is een manier overal kleine beetjes bix en hooi leggen, echt helemaal verspreid
desnoods een paar hooinetten nemen en die echt hoog ophangen, zodat ie er veel moeite voor moet doen !
ook wat verspreid over de vloer, stop plukjes hooi achter de voerbak
zolang het maar niet gevaarlijk word!
ook kan je handjes bix/muesli verspreiden door je stal

zo houd het paardje zich daar mee bezig

-

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:07

Ik heb eens gegoord van iemand dat je mest van een ander paard in een hoek van jou box moet gooien en dat jou paard dan daar gaat mesten en plassen. Weet niet of het waar is hoor maar ik heb het gehoord.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:47

azijn over het stro heen gooien dan eet die er niet meer van!
ik ken iemand die had een paard met precies hetzelfde probleem als bij jou, sinds kort gooit ie er azijn overheen en werkt echt superr!suc6!


santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:16

Mijn ruin is ook zo'n viespeuk. Na veel te hebben geprobeerd is mijn keuze op hemparade en vlas gevallen. Dit zijn middelen waar je mee oppot. Je laat het dus voor het grootste deel liggen en haalt alleen het hele vieze eruit. Het vlas heb ik pas en is goedkoper als hemparade, maar het bevalt tot nu toe prima.

het leven is goed met een engels volbloed

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 08:02

Mijn paard was ook heel ranzig op stal, stro at ie op daar bleef weinig van over.
Ik doe nu mot en stro in zijn stal en ik moet zeggen dat t helpt!

The thing I treasure most in life can not be taken away!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 08:50

Plast hij niet overmatig?

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 09:00

Waar ik me vaak helemaal rot van schrik is dat mensen die de stal van hun paarden zelf doen zo belachelijk weinig stro gebruiken. Ik ben al zo veel paarden tegengekomen waarbij je zo op het beton keek of creatievelingen die een strook in de stal onbedekt houden zodat het paard alleen achterin kan liggen Verward
Ik weet ok wel dat het houden van een paard veel geld kost maar er zijn veel te veel mensen die fliml wat besparen op het stro Boos!

Gewoon veel meer opstrooien!! Waarom gebruik je niet meer stro, je paard heeft gewoon meer stro nodig.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 09:10

Jippie schreef:
Waar ik me vaak helemaal rot van schrik is dat mensen die de stal van hun paarden zelf doen zo belachelijk weinig stro gebruiken. Ik ben al zo veel paarden tegengekomen waarbij je zo op het beton keek of creatievelingen die een strook in de stal onbedekt houden zodat het paard alleen achterin kan liggen Verward
Ik weet ok wel dat het houden van een paard veel geld kost maar er zijn veel te veel mensen die fliml wat besparen op het stro Boos!

Gewoon veel meer opstrooien!! Waarom gebruik je niet meer stro, je paard heeft gewoon meer stro nodig.


Das denk ik niet altijd waar. Mijn paardjes eten ook heel veel stro op. Ze krijgen echt iedere dag veel stro erbij (echt veel) maar ze blijven het eten. Ze krijgen ookal veel hooi en ze blijven het eten.

Maar idd over het algemeen genomen gooien mensen er te weinig stro in. Beginnen in een lege stal met een halve baal.. Als ik dat doe dan weet ik ook zeker dat mijn paarden de volgende dag op het beton staan.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 09:43

Hoe veel stro gebruiken julie dan?

Dit is wat mijn paard verbruikt:
Als de stal leeg is worden en 3-4 baaltjes stro ingegooid. Iedere dag wordt er een half baaltje bij gegooid.

Tegenwoordig staan we op een stal waar grote balen worden gebruikt. iedere dan worden er 1 tot 2 plakken bijgegooid.

Ik kan gewoon met mijn kantoor-outfit de stal in en daarbij kan ik nog in het stro gaan zitten ook zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik smering wordt.

Tjitx

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 09:45

hij heeft op dit moment zaagsel op de grond en stro eroverheen, altijd een lekkere ondergrond dus. Ik vind het ook niet erg dat hij het stro opeet maar vind het vervelend als hij in een vieze stal staat. Hij krijgt dan van die vieze benen en een vieze staart en daar wil ik zo graag vanaf.

ask little, expect less and reward a lot.......

luxx

Berichten: 3503
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 10:25

ik zou zeggen op mot [o.i.d] zetten en idd GENOEG erin doen.
daar gaat het vaak de mist in.
ik ben groot voorstander van een 'pot' stal, wat wil zeggen dat je de onderlaag er maar eens in de drie maanden word uithaald.
dit stinkt ongelovelijk als je het openmaakt, maar is de zuinigste manier [ook qua werk!] die er is.
om te beginnen zo'n vier á vijf balen erin, en elke dag de ballen eruit halen, dit moet je wel echt netjes en elke dag doen.
om de twee weken [minder als niet nodig] half baaltje eroverheen, dan zakt de pis naar beneden en vormt onderin de stal een dikke plak [uiteindelijk].
dit uiteindelijk is ook erg belangrijk, want als je de onderlaag gaat verstoren door er mee te klooien gaat alles door elkaar en word het een troep, zodra je ergens nat ziet moet je dat dus niet wehalen, dan verstoor je het proces, maar er iets overheen gooien.
als je dan uiteindelijk echt gaat uitmesten schone bovenlaag aan de kant, en de dikke koek eruit scheppen.
de eerste keer moet je even voorzichtig uitgraven, om precies te weten hoe die koek zich in jouw stal zich vormt, na twee keer ben je er precies achter waar hij ligt, in mijn box krijg ik twee plekken waarvan ik precies weet waar ze liggen.
je houd een ongelovelijke hoeveelheid over, die ikzelf nog in twee bergen verdeel, een die er vies uitziet maar nog niet nat is, dat gaat onderop voor de nieuwe koek, het schonere daaroverheen, en vanaf dan kun je volstaan met één nieuwe baal eroverheen [soms zelfs een halve].
zolang de koek goed afgedekt is ruik je niets en heb je een heerlijke frisse schone stal.
dit werkt niet met eetbaar strooisel [stro], alleen met mot, hempparade en vlasstro e.d., de laatste is trouwens het best, deze composteerd het snelst van allemaal.

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 10:28

Jippie schreef:
Hoe veel stro gebruiken julie dan?

Dit is wat mijn paard verbruikt:
Als de stal leeg is worden en 3-4 baaltjes stro ingegooid. Iedere dag wordt er een half baaltje bij gegooid.

Tegenwoordig staan we op een stal waar grote balen worden gebruikt. iedere dan worden er 1 tot 2 plakken bijgegooid.

Ik kan gewoon met mijn kantoor-outfit de stal in en daarbij kan ik nog in het stro gaan zitten ook zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik smering wordt.


Ik gebruik ongeveer evenveel. Soms als de stal er nog netjes uitziet dan gooi ik er minder bij dan een halve baal maar dat is maar heel zelden Haha! .

Lovers Estragon & Herlando Lovers


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 21 bezoekers