Paard bij huis. Wat zijn de voor- en nadelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Forget
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-10-03

Paard bij huis. Wat zijn de voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 01:14

Mijn vraag is wel duidelijk denk ik. Wij zijn misschien in de mogelijkheid om een woning te kopen met een stukje grond. De woning is vrij slecht en we wonen nu in een goed huis met alles erop en eraan. Ik heb geen eigen paard, maar rijd op een paard van een ander. Deze voer ik zelf e.d. Ik ben nu bezig met een lijstje te maken met de voor en nadelen van een woning met veel grond. Hoe zijn jullie ervaringen?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:27

Ik zou niet anders mee willen. Alleen met vakanties moet je even wat regelen maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Je bent lekker eigen baas, kunt doen en laten met je paarden wat je wilt en hoeft tegen niemand verantwoording af te leggen. Wat het huis betreft: mijn huis is ook geen modelwoning maar ik zou niet hier een eindje verderop in de nieuwbouw willen wonen. (voor geen goud)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:34

Ik vind het erg fijn maar het heeft ook een paar grote nadelen.

De voordelen zijn grote privacy, je eigen ritme aanhouden. Hoeft met niemand rekening te houden. Er word niks gestolen van je. Heerlijke vrijheid.

Nadelen zijn dat jij dus de enige bent die voor de paarden zorgt. Weekendje weg is moeilijk, als jij eens niet opruimt doet niemand het per ongeluk voor je Haha! Het kan heel ongezellig zijn en waar ik het het meest moeilijk mee heb is het zelf regelen van voer, hooi, stro en het weg laten halen van je mesthoop.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:10

Ik zie alleen maar voordelen. Wij hebben de paarden op stal en bij droog weer buiten. Ik kan onze paarden vanuit de huiskamer zien buiten lopen, geweldig is dat. Het voordeel is dat wij geen uitgaans types zijn en schoolgaande kinderen hebben, dus veel thuis zijn om voor de paarden te zorgen.
In de grote vakantie gaan de paarden ook op vakantie in een lekker grote weide in de buurt.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:13

Ik zit er ook wel eens aan te denken, maar een wei heeft toch ook behoorlijk wat onderhoud nodig etc? En afvoer van mest etc. en de regels die daar aan vast zitten? Heb je aan die dingen niet veel werk of zie ik dat te zwaar?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:15

Je hebt aan die dingen zeker wel veel werk Teriema. En ook veel kosten.
Mest weghalen kost hier geld. We hebben nu een illigale mesthoop, die moeten idd eigenlijk aan allerlei regels voldoen. De wei moet ieder jaar gespoten worden, en nu ook weer kalk. Sloten moet je laten uitbaggeren. Kost allemaal geld..
Maar begrijp me niet verkeerd, het heeft een hele hoop voordelen. Het is uiteindelijk goedkoper dan een pensionstal, als je meerdere paarden hebt. Maar soms verlang ik wel naar de beetje luxe wat een pensionstal bied!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:54

Forget, dat lijstje is een goed punt. Maar om eerlijk te zijn, denk ik dat die optie die je nu hebt niet iets is. Omdat de woning vrij slecht is, straks heb je je daar geïnstalleerd, en een eigen paard en alles daarvoor. En dan krijg je alle rekeningen voor opknapwerk aan je huis. Ik vind dat het huis wel in goede staat moet zijn. Jij moet er tenslotte in leven, en je vriend/man ook, die niet onder jouw hobby moet gaan lijden...

Voordelen eigen paard aan huis:
- Goedkoper op langere termijn. (wel in mijn geval)
- Geen rekening houden met anderen, je doet alles op je eigen manier.
- Je hebt je paard heel dichtbij, je moet niet gaan reizen naar je paard.
- Je bent rijker dan ooit met je eigen paard bij je, dat gevoel is werkelijk onbetaalbaar.

Nadelen eigen paard aan huis:
- Je paard heeft minder paardcontact, of je moet rijk genoeg zijn voor een tweede paard.
- De wetgeving, en de gemeente, er moeten aan heel veel regels voldaan worden. Bouwvergunningen, milieuvergunningen, en nog veel meer, dit gaat langzaam, dit gaat moeizaam en is uiterst frustrerend. Ambtenaren staan NIET bekend om hun meewerkendheid
- Bak aanleggen, kán heel moeilijk en duur uitvallen.
- Je kan niet zo makkelijk van huis weg.
- Het houdt nooit op, je begint met een simpel schuilstalletje (bijv.) en je eindigt met een luxe stal, met zadelkamer, afspuitplaats enz. enz. enz. Knipoog

Ik woon op een boerderij, veel dingen waren dan ook al geregeld, en ik heb weinig moeilijkheden ondervonden. Het moment wanneer ik het allergelukkigst ben, is bijv. toen ik vlak voor naar schoolgaan, m'n paard nog even een aai gaf. In de zomer met een boek in de paddock gaan lezen, en je paard naast je liggen. Dit lukt niet zo snel op een pensionstal hoor... Verder is het nadeel van pensionstallen dat je zo sociaal moet wezen, iedereen kijkt op je fikken, en wilt je helpen. Je moet altijd aan iedereen verantwoording afleggen, iets op je eigen manier, als die anders als gangbaar is, is moeilijk. Bovendien voelt op pensionstal, mijn paard niet meer zo sterk als mijn paard, ik heb het gevoel dat ik mijn paard meer moet delen.

Vertel anders wat meer over jouw huidige situatie, en hoeveel grond er bij dat huis zit, en hoe de gemeente bekend staat enz.

elisa_

Berichten: 1673
Geregistreerd: 29-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 04:01

voordelen:

je hoeft niet ver te rijden voor je bij je paardje bent, als er iets mis is , ben je er meteen bij

het kost veel minder geld

je kan nog snel ff langshoppen

je hebt privacy


nadelen:

met vakanties moet je iemand regelen, je moet een mesthoop hebben en de ruimte op die te laten opscheppen of legen.

je moet veel aan huis zijn,



ik persoonlijk zo zeker vorr een paard aan huis kiezen!

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 08:55

Het nadeel van je paard aan huis wat ik juist als voordeel ervaar heb ik nog niet terug kunnen lezen, iedereen heeft het over 'bemoeizucht' van pensionklnten oberling maar ik leer hier ook wel van hoor.Als ik ergens niet zeker over ben kan ik anderen naar ervaringen vragen.
Ik zou later heel graag mijn paard aan huis willen maar voel me daar nu nog niet zo zeker van.

Doei! sas

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 08:57

Uhm, mijn vorige berichtje is een beetje onduidelijk (het is nog vroeg).
Het moet dus zijn: een van de nadelen van je paard aan huis (lijkt mij) is dat je alleen bent, tenzij je zelf pensionklnten hebt en dus ook alles alleen moet doen/beslissen en niet zo snel raad kunt vragen.
Groetjes sas

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 09:19

Wij hebben de paarden ook aan huis en ik ben niet anders gewend dus kan eigenlijk niet oordelen en ik ervaar de voordelen van aan huis niet zo als mensen die het anders gewend zijn. Maar ik heb wel altijd gezegd dat ik ze later op een pensionstal wil, omdat je dan een binnenbak hebt. Ik word echt helemaal gek in de winter om maar alles af te zoeken om een beetje te kunnen rijden. Als er sneeuw ligt ben je helemaal uitgereden, fijn als je dan op zondag wedstrijd hebt Scheve mond
En het lijkt me wel handig als de stal af en toe voor me gedaan wordt Cool en ze voor mij buiten worden gezet Cool en gevoerd worden Cool (Ik ga ff uit van een fijne pensionstal + dat ik rijk word haha) Dan kan je door minder werk namelijk 2 paarden houden. Maar vooral: Dat je eens met het gezin op vakantie kan, dat kan ik me namelijk niet meer herinneren. En het is zo koud als je halfbuiten bent, met een pensionstal ben je veelal binnen.
Citaat:
Maar soms verlang ik wel naar de beetje luxe wat een pensionstal bied!
Dit heb ik dus ook een beetje.
Kan best dat ik een pensionstal te rooskleurig bekijk en er zitten natuurlijk nadelen aan, het lijkt me reuze irritant om zo aan de regels van een stal gebonden te zijn en dat je niet altijd gewoon even naar je paard kan, en dat je misschien wel tussen rotmensen staat.
Als ik zou kiezen zou ik voor paarden aan huis met binnenbak kiezen.
Óf paarden aan huis in een warm land (Ik ga denk ik echt emigreren, heb het gehad met dit pisweer Boos! )
Als je trouwens niet gewend bent om paarden aan huis te hebben en ze altijd op pension hebt gehad of van anderen hebt gereden, en je krijgt ze dan aan huis, lijkt het me toch wel even slikken. Er moet eigenlijk gewoon de hele dag iemand zijn. Bij ons is het namelijk zo: 's ochtends eten, 's middags eten en naar buiten (maar stel dat het ineens kei hard gaat regenen en ze hebben daar niet de dekens voor op, wat dan?) Gelukkig hebben wij een moeder die toch al niet werkt omdat ze alle dieren moet onderhouden en de hele dag thuis is. Maar goed, vanaf dit deel komen wij pas aan de orde: 's avonds naar binnen, weer brok, rijden, en dan avondhooi. Je hebt er dus echt de hele dag verplichtingen aan, en als je die niet na kan komen moet je geen paarden aan huis nemen.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 04-01-04 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 09:34

Ik heb mijn pony altijd aan huis gehad (nu ja, een km verderop) toen ik nog bij mijn ouders woonde, en zo zou ik het zelf nooit doen. Het is veel gezelliger om je paard op een pensionstal te hebben, plus het bespaart je een massa werk zoals weide uitmesten en onderhouden, hooi en stro aanvoeren, gesleur met drinkwater, enz. Wij hadden geen trailer dus ik kon nergens in een binnenbak rijden, wel in de buitenbak van de rijvereniging maar om daar te geraken was er een halve dagtocht nodig dus dat was ook niet ideaal. Voordeel was wel dat er een heel groot bos vlak naast de weide lag, dat was dan wel weer luxe. Ik ging wel ’s op buitenrit met een vriend, maar meestal kwam het er op neer dat ik helemaal alleen bezig was. En ik vind mensen om me heen gewoon veel gezelliger Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 09:39

Citaat:
En ik vind mensen om me heen gewoon veel gezelliger Lachen

ik niet haha, ik heb er altijd een hekel aan als er iemand staat te kijken als ik met een paard bezig ben, dan durf ik er niet meer tegenaan te blaten en af en toe te aaien enzo, dan ga ik gewoon hup hup opzadelen bijv. omdat je anders zo oneconomisch bezig bent en dat oogt zo raar in deze tijd haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 10:30

Ik heb mijn paard in pension staan en ik mot er werkelijk niet aan denken om hem aan huis te hebben staan. Ik zou al helemaal niet weten hoe ik dat moest regelen als ik op mijn werk zit. Wie houdt overdag mijn paard in de gaten, wie voert er overdag, wie hangt zijn deken recht etc. Ikben echt stapel gek op mijn paard maar ik moet er niet aan denken om hele dagen thuis te zitten en voor de beesten te zorgen. Ik vind mijn werk ook heel erg leuk!

Ik geloof niet dat het voordeliger is om een paard aan huis te hebben. Ik sta op een stal met tussen de 75-100 paarden, alles wordt in de massa ingekocht, kuil komt van eigen land. Ga een kijken wat al die klein-verpakkingen kosten.

Tel ook eens wat het je kost om een stal te bouwen en een bak aan te leggen. Dan heb je nog niet eens het gemak van een spuitplaats [warm-koud] en een overdekte rijbaan.

En dan heb je nog het sociale aspect. Roddel is niet leuk en daarom is het wel belangrijk dat je een stal vind waar je je thuis voelt. Maar als je een fijne stal hebt dan heb je aan je stalgenoten een fijn klankbord en kun je in noodsituaties terugvallen op de expertise van de stalhouder.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 10:45

Ik ben niet anders gewend dan pony's aan huis. Ik wil niet anders meer. Als hij op een pensionstal zal staan zie ik hem maar 1x per dag waarschijnlijk. Iedereen loopt erom heen, thuis kan ik lekker doen wat ik wil. Ik gooi hem buiten als ik wil, ik rijd als ik wil. Altijd alles vrij.
Maar moet wel eerlijk zeggen dat er weleens een moment is dat ik naar iets luxe verlang. Een spuitplaats met warm water, warme stallen, binnenbak.. allemaal dingen die ik best weleens zal willen hebben.
Maar toch wil ik hem thuis houden. Ik heb twee pony's dus ze hebben wel contact.
Ik heb op het moment een schuur met 2 boxen en hooi erin, en mijn spullen. Het is er niet warm maar vooruit. En een ander hokje voor mijn stro opslag. En ik heb een eigen weiland en buitenbak.

Overigens halen wij ook stro en hooi direct van het land, dus die kosten vallen niet zo hoog uit. Als je gaat rekenen is een pony aan huis goedkoper in deze omgeving dan op een stal. Ik weet van een paar stallen hier in de buurt dat je voor een pony al op een 300 euro per maand kan rekenen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 10:52

Nadelen voor een paard aan huis:

Je kunt nooit eens een weekendje weg, of je moet oppas regelen.
Je loopt alleen te hobbyen.
Als er iets is, sta je er alleen voor (je moet naar Utrecht of een andere paardenkliniek toe bijv. Heb je een auto met trailer?)
Wie houdt er overdag een oogje in het zeil?
Je moet alles zelf regelen.
Je moet alles zelf doen.

Voordeel:

Je hebt je paard vlak bij huis.
Je hebt het helemaal voor het zeggen hoe je dingen gedaan wilt hebben.
Over het algemeen zijn de kosten lager.
Niemand loopt je voor de voeten.


Maar in jouw geval denk ik, dat als een huis heel erg slecht is, je de komende jaren alleen maar daar mee bezig bent. De kosten kunnen aardig oplopen. En je schreef dat je op dit moment geen paard hebt. Ik vrees dat je het paard dan de komende jaren ook wel kunt vergeten....Lips are sealed

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:21

Citaat:
- Het houdt nooit op, je begint met een simpel schuilstalletje (bijv.) en je eindigt met een luxe stal, met zadelkamer, afspuitplaats enz. enz. enz. Knipoog
.


haha jah dat klopt zeker in mijn geval *LOL*

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:26

Ik heb mn paarden aan huis staan en ik zou niet anders meer willen. Ze staan in de zomer op de wei bij een particulier die alleen haar twee eigen paarden er ook op heeft staan. Dan moet ik al wennen dat ik niet meer de enige ben die voor de paarden zorgt..
Ik zou niet op een pensionstal willen staan.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:34

sassie22 schreef:
Uhm, mijn vorige berichtje is een beetje onduidelijk (het is nog vroeg).
Het moet dus zijn: een van de nadelen van je paard aan huis (lijkt mij) is dat je alleen bent, tenzij je zelf pensionklnten hebt en dus ook alles alleen moet doen/beslissen en niet zo snel raad kunt vragen.
Groetjes sas


Ja da's waar. Lenn en ik hebben sinds we ongeveer 13 jaar waren eigen paarden. We kwamen net van de manege af en hadden gelukkig allebei al een verzorgpaard gehad, zodat je toch al iets meer wist dan de gemiddelde manegeruiter. En paps en mams wisten al helemaal niets van paarden. Nou dan sta je daar...alleen...

Maar met een paar goede boeken, mensen om je heen en bokt natuurlijk Knipoog kom je al een heel eind. En als we iets niet weten vragen we het aan de instructrice, de hoefsmid, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:46

Cassidy schreef:
Voordeel:

Je hebt je paard vlak bij huis.
Je hebt het helemaal voor het zeggen hoe je dingen gedaan wilt hebben.
Over het algemeen zijn de kosten lager.
Niemand loopt je voor de voeten.

Ik denk dat je juist duurder uit bent als je alles telt. Dus naast het onderhoud van je paard ook het onderhoud aan je stal, weide, rijbaan etc. Als je dat nog aan moet leggen is het zeker niet voordeliger. Maar dan kun je overwegen pensionklanten aan te nemen die een deel van de kosten drukken.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:51

Citaat:
je hoeft niet ver te rijden voor je bij je paardje bent, als er iets mis is , ben je er meteen bij


Maar hoe weet je dan dat er wat mis is als je op je werk bent? Waar mijn paard nu staat staan rond de 50 paarden ik weet daar dat er op elk tijdstip van de dag wel iemand is die het merkt als er iets mis is en mij dan kan bellen. Maar wie doet dat als je paard aan huis staat en jij moet gewoon werken?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 12:52

teriema schreef:
Citaat:
je hoeft niet ver te rijden voor je bij je paardje bent, als er iets mis is , ben je er meteen bij


Maar hoe weet je dan dat er wat mis is als je op je werk bent? Waar mijn paard nu staat staan rond de 50 paarden ik weet daar dat er op elk tijdstip van de dag wel iemand is die het merkt als er iets mis is en mij dan kan bellen. Maar wie doet dat als je paard aan huis staat en jij moet gewoon werken?


Bij mij de buren!
Ik kom dus van een pensionstal waar ik zo'n 15 jaar heb vertoefd met mijn paardjes, nu woon ik alweer ruim een jaar vrij met mijn paardjes aan huis en ik kan je vertellen dat ik nooit meer anders wil!
Nu hebben we hier een redelijke sociale controle, de buren wonen niet naast ons maar een aardig stuk verderop, ze kijken toch altijd even of we thuis zijn en werpen een blik op het land of alles nog staat en er niets aan de hand is.
Nee, dan de pensionstal waar ik na mijn werk tot 5x toe mijn paard in stal vond helemaal in paniek omdat zijn waterleiding geknapt was en hij werkelijk tot boven de kogels in het water stond, mijn shetje die ik met zijn beentje vast aan een strotouwtje aan een hek vond omdat iemand het nodig vond daar touwtjes aan te knopen, het groepje tr*tten die daar lachend naar stond te kijken hoe mijn schat zijn pootje langzaam steeds meer afknelde en liepen te roepen "moet je nou kijken wat een dom beest"en vervolgens geen poot uitstaken! Het zelfde Shetje die absoluut niet meer bereden mag worden wegens epilepsie, die dus gewoon uit het land werdt geplukt door pensionkinderen en die hem compleet afragden omdat het "zielig" is zo'n beestje niet te berijden.
De talloze keren dat ik uit mijn werk kwam en doodleuk alle bakjes voer voor die dag nog voor de staldeur stonden, vol, paard niet gevoerd (en blijven volhouden dat hij zijn voer gewoon heeft gehad.....) paard gek en daarna uiteraard koliek....... Het beschimmelde stro wat mijn Welsh hengstje bijna fataal is geworden, ik vond hem nauwelijks ademend in de stal op het randje van de dood, alergische reactie op de vele schimmels in het hooi, zijn luchtpijp zat helemaal dicht. Het mannetje is er gelukkig overheen gekomen maar heeft daar wel chronische longproblemen aan overgehouden. Het zwaar beschimmelde hooi wat daar gewoon gevoerd wordt, kuil idem.

Nee, geef mij maar mijn paarden aan huis!
Jullie begrijpen, ik heb vele slechte ervaringen gehad en er zijn ook genoeg pensionstallen waar het wel goed gaat maar ik ga het niet meer proberen!

Wat hier gezegt wordt over het goedkoper zijn op de lange duur is idd. waar, ook al wordt er op een pensionstal groot ingekocht, toch ben je aan huis goedkoper uit (ik dus wel) betaalde voor pony's dag en nacht op het land bij de stal €100.-per pony per maand, nu kosten ze met zijn 4en ongeveer €50.- per maand.
Stalling voor mijn paard was ik €250.- aan kwijt en kocht dan wel mijn eigen voer (was een doe het zelf stal) voor het voeren door iemand van stal betaalde ik extra anders moest ik het zelf doen, totaal zo'n €300.- per maand voor 1 paard, dit zelfde paard kost nu ineens nog maar €100.- per maand, scheelt best wel!
Voor mij dus alleen voordelen!
Af en toe mis ik wel het kletsen met stalgenootjes maar eens in de zoveel tijd ga ik er een dagje langs om bij te kleppen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:27

Je hebt echt een vreselijk slechte stalhouder getroffen.

Maar ik vraag me ook af hoe je dat doet met paarden aan huis en een baan. Het is aardig wanneer je buren een oogje in het zeil willen houden maar je kunt er niet op bouwen. Dan is anders wanneer je gewoon betaald voor een dienst en een contract af sluit.

En nog maar eens over de kosten. Mijn paard verbuikt al E125,- per maand aan hooi-stro-voer als ik het zelf zou inkopen. Nu betaal ik E225,- all-in met alle faciliteiten die ik me kan wensen. Voor die E100,- extra per maand kan ik geen overdekte rijbaan, weide, spuitplaats of stalletje aanleggen of onderhouden.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:58

Paard thuis kost ontzettend veel tijd.
Tenminste, wij hebben een stal, bak en wei aan huis en er is altijd wel wat te doen. Daarbij zijn veel pensionstallen met allerlij voorzieningen uitgerust. Dat zijn dingen als een solarium en een stapmolen evt. binnenbak. Dat is thuis minder haalbaar.

Je paard thuis kost ook een hoop georganiseer. Die beesten moeten toch gevvoerd worden, je kunt niet spontaan een dag niet naar huis komen.
Er moet gehooid worden, krullen wordn gebracht, dat scheelt.
Ook ben jethuis altijd alleen en op jezelf aangewezen.

Daarintegen kun je wel 24u p/d bij je paard. Als ik om 6 uur sochtens wil rijden, dan doe ik dat. Dan is er niemand die dat tegenhoud.
En een maand iszo om dus dan moet het pension weer betaald worden.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:03

Je bent idd niet heel veel goedkoper uit, behalve als je zelf een huurder hebt. Ik betaal nu voor mijn 3 paarden aan huis om de anderhalve maand €150,- aan zaagsel en iedere 2 weken €70,- aan hooi. Reken maar even uit, zo goedkoop is het niet. Afgelopen zomer heb ik een hek laten plaatsen om het land, omdat de paarden al 2 keer in de sloot hadden gelegen.. kosten €3000,-!

Maar een stal met alle luxe lijkt me heerlijk.. alleen erg zielig voor mijn paard. Want zij heeft als grote voordeel nu dat ze de HELE DAG buiten staat. Ze kunnen gewoon in de bak, er rijden toch geen andere mensen Haha!
Maar het is voor mij gewoon erg koud! Vooral nu de waterleiding bevroren is, met emmers lopen iedere avond... En natuurlijk geen aanspraak, maar daarom zit ik zoveel op bokt! Dát zijn mijn pensionstalcollega's! hahahaha

Mijn paarden krijgen 's ochtends eten en 's avonds. Daar tussenin dus niet. Want dan werk ik en kan het dus niet. Misschien zielig, maar ze doen het er eigenlijk prima op.