plotseling onder de bultjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

plotseling onder de bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 13:53

Sinds gisteren zijn Nescio's hals en romp helemaal bezaaid met kleine bultjes ('s ochtends niks, 's middags bezaaid met deze bulten). De bultjes op z'n romp zijn ter grootte van een 20ct muntje, die op z'n hals zijn kleiner. De haren eromheen staan wat plukkerig omhoog. Ze zijn niet hard, hij is er totaal niet gevoelig op, hij is verder in z'n normale doen, geen koorts, eet goed en is net zo lomp als anders... Haha!

Wij denken zelf aan een allergische reactie op iets, het enige wat we kunnen bedenken wat gewijzigd is, zijn de volgende 2 dingen:
- Een dag of 3 geleden is de silo bijgevuld met een nieuwe lading brokken, van dezelfde soort (Equiral).
- Het enige wat ie gisteren gehad heeft wat ie anders nooit krijgt is een mandarijn (al heeft ie wel eens kleine stukjes gehad, nooit een hele).

Hij heeft geen andere deken opgekregen, andere paarden op stal hebben (nog?) nergens last van. Dit is de eerste keer dat ie zoiets heeft.

Iemand een goed idee?


orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:56

het kan zijn dat hij ringworm , dat is een soort schimmel. heeft, mijn paardje heeft dat van de zomer gehad en had precies dezelfde bultjes. Je moet maar even kijken of de haren bij die bultjes makkelijk loslaten, Als dat zo is dan is het hoogst waarschijnlijk schimmel. Je kan hem zowieso voor de zekerheid wassen met imaverol, een keer in de drie dagen.

Als ze over een paar dagen weg zijn kan het inderdaad een algergische reaktie zijn geweest, mar dan zou ik ze ook op de rest van z/n lijf verwachtten.

hoop dat je uitvind wat het is

succes


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:02

Het is geen ringworm. Ik weet hoe dat er uit ziet en dat is het duidelijk niet. Dat komt ook niet zo plotseling op over z'n hele lijf, maar begint met een paar plekjes. Ze zitten ook op z'n hele lijf hoor, alleen niet op z'n benen, verder overal. De haren laten niet los.
Maar bedankt voor het meedenken!

Nulla tenaci invia est via

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:10

blij dat het dan geen schimmel is, steeds maar wassen in de winter is ook niets he

niet toevallig een nieuwe lading stro/zaagsel binnengekregen? Zou het ook aan kunnen liggen als daar iets inzit


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:14

Gelukkig wel de beschikking over warm water en een solarium, maar het blijft afzien hoor!

Stro is bij mijn weten niets aan veranderd, hooi ook niet, zou je dan ook niet eerder een reactie op z'n benen verwachten ipv op z'n hals en onder de deken?

Nulla tenaci invia est via

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:22

het kan ook iets zijn van bijvoorbeeld vorige week,of iig een paar dagen terug, via het zweet kunnen vreemde stoffen naar buiten komen en reageert de huid daarop?(dat verklaart nl de bultjes op hals en romp Knipoog
een mandarijn zal zoiets niet veroorzaken denk ik... bij overmatig fruit eten , kunnen net als bij mensen ,bultjes ontstaan, maar die kunnen geen kwaad, die bultjes, dat zijn de afvalstoffen die naar buiten worden gewerkt door dat fruit
ik zou iig id gaten houden dat de haren niet loslaten, een hoop schimmels beginnen nl met bultjes
als het niet verergert zou ik me nog niet zo heel erg druk maken en evt dierenarts voor advies bellen
alleen margreet, waarom reageer jij, heb jij samen met de topicstarter dit paard?

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 14:28

crossmonster"]
als het niet verergert zou ik me nog niet zo heel erg druk maken en evt dierenarts voor advies bellen
[/quote]

Echt zorgen maak ik me nog niet, het moet alleen niet erger worden. Ben gewoon benieuwd wat het is, waardoor het komt en of mensen soortgelijke ervaringen hebben...

[quote="crossmonster schreef:
alleen margreet, waarom reageer jij, heb jij samen met de topicstarter dit paard?


Zegt dit genoeg: Margreet Lovers Daniel, tevens bijrijdster Knipoog?

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:07

Gelukkig ziet hij er niet ongelukkig uit, en lijkt hij er geen last van te hebben. Ik heb 'm wel nog een worteltje gegeven hoor vandaag, dat kan toch geen kwaad Haha! Raar is het wel ja, zo van het ene op het andere moment Verward ik zag ook dat de DA (gertjan) vanmiddag op stal was, kwam 'ie toevallig voor Nescio? Ben benieuwd....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:44

Hij kwam niet speciaal voor Nescio, maar hij heeft wel even gekeken toen hij er toch was. Volgens hem was het een typische allergische reactie, zou vanzelf weer over moeten gaan. Hij kan 'm wel inspuiten met prednison-rommel, dan is het zo over, maar dat vonden we allebei (nog) geen goed idee. Afwachten, onmiddelijk bellen als het erger wordt, als het bij z'n keel ook gaat opzwellen wordt het link.

Hij lijkt er inderdaad geen last van te hebben, is gewoon in z'n normale doen. Pas als hij jouw worteltjes niet meer lust zou ik gaan twijfelen Haha!

Nulla tenaci invia est via

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:03

Misschien eiwitbultjes van kuilgras wat te jong/ niet droog genoeg was?

Daar heeft Imker ook last van, als het te jong is.

Verder ken ik zulk soort bultjes alleen maar van afgelopen zomer, toen Imker door wel 400 dazen gestoken was en zijn hals en boeg een hete bultenmassa was. (was overigens wel heeel zielig...)

Toos paardloos

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:13

Staat hij buiten op kort gras? Dan krijgt Jurga het ook weleens... Ik denk tenminste dat het hetzelfde is. Of als ze 's zomers iets aparts eet, ze heeft het meestal een keer per jaar goed.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:19

Mijn vorige paard kreeg ook altijd hetzelfde merk brok en had ook van de een op de andere dag bulten. Later bleek dat hij allergisch was voor het bindmiddel in de brok!!! Fabrikant had kennelijk 'gerommeld' met het bindmiddel!!!

Ervaring is iets wat je pas krijgt, vlak nàdat je het nodig hebt!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:49

Was jouw paard het enige paard op stal, of waren er toen meer die er last van hadden?

Nulla tenaci invia est via

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:03

Was wel de enige, maar had ook een erg dun velletje, misschien dat dat ook meespeelde. Was ook iemand die dacht dat het gordelroos was. Niet dus!!!

Ervaring is iets wat je pas krijgt, vlak nàdat je het nodig hebt!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:43

ik heb het 1x meegemaakt, met die bruine van mij (liep in wei met nog 3 andere paarden) snachts op stal. De anderen hadden het niet. Meer dan een alergische reactie kon ik ook niet bedenken. Het was na een dag of 3 weer spontaan over. Wel is het zo dat paarden ook netelroos kunnen krijgen, maar dan had je dit probleem wel vaker gehad denk ik ?

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:58

op de stal waar ik gewerkt heb hebben 2 paarden dit gehad dit kwam dat ze allergies waren van het hooi dus ik weet niet of het dat misschien is

Lachen

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 12:40

De bultjes worden gelukkig nu iedere dag wat minder, dus het lijkt de goede kant op te gaan! OK dan!

Hooi zou ook nog kunnen ja, maar daar is niks aan verandert de laatste maanden, voorheen nooit problemen mee gehad. Het kan natuurlijk wel dat een overgevoeligheid over een periode wordt opgebouwd.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:53

Lijkt inderdaad heel erg op een allergische reaktie. Ik zou het daar maar op houden, en als het niet erger wordt en nu zelfs minder lijkt het een reaktie op een eenmalig iets te zijn. Vaag is dat altijd... je komt er niet vaak achter wat het is, tenzij het echt langer aanhoudt, dan kun je steeds dingen stuk voor stuk gaan vervangen en kijken of dat helpt.

Ik heb nog eens een paardje verzorgd en die stond op de zware pijnstillers vanwege een blessure. Op een gegeven moment kreeg ze ook overal bultjes, dat werd zo erg dat wij wel antistof in hebben laten spuiten, dat hielp dan even en dan was het weer mis...
Ander voer geprobeerd, ander strooisel, hielp allemaal niks!
Uiteindelijk zijn we gestopt met de pijnstillers en de boel was rustig! (ondertussen was ze wel bijna kaal, omdat de haren ook uit gingen vallen op de plekken van de bultjes...)

Sterkte met Nessie in ieder geval!!
Verder alles goed met hem?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:18

daniel79 schreef:
De bultjes worden gelukkig nu iedere dag wat minder, dus het lijkt de goede kant op te gaan! OK dan!

Hooi zou ook nog kunnen ja, maar daar is niks aan verandert de laatste maanden, voorheen nooit problemen mee gehad.


Misschien trof je net een baal uit een andere partij, maar dat valt nu niet meer te achterhalen. Gelukkig dat het nu weer een stuk beter gaat!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:58

Ik heb ooit eens manenspray gebruikt en vond kort daarna allemaal bultjes op de hals. Dat was dus eens, maar nooit weer.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:50

Bij Nescio zijn ze nu zo goed als weg, je moet het echt weten om er nog wat van te zien. Alleen nu zit ik ineens onder de vreemde uitslag op m'n hand/arm Verward Nou ja, waait ook wel weer over.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elitedeux, Lui_, mylittlejoy, Sarah_Elise en 82 bezoekers