Achtergrondinformatie fokmerries??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Achtergrondinformatie fokmerries??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 00:57

Hoe komt het dat er zo weinig informatie te vinden is m.b.t. de merries (moeders) op de stamboekpapieren?
Van de hengsten kun je best veel informatie vinden op internet, maar de merries (de moeders) is echt heel lastig om daar meer informatie, laat staan een foto, over te vinden....
Wel jammer, want vaak hebben ze toch de prediakten ster.pref en zelfs keur.pref.pres. achter de naam staan, maar foto's vinden...ho maar.
Lijkt mij toch dat merries net zo belangrijk zijn voor het doorgeven van eigenschappen t.b.v. het nageslacht als de vaders (hengsten)....toch?? Verward

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:10

De merrie is wel belangrijk voor het nageslacht, maar een merrie krijgt misschien 20 kinderen terwijl sommige hengsten er wel 300 per jaar hebben...Knipoog

Het is dus iets interessanter om info over de hengsten op het net te hebben staan dan over de merries. Hengsten hebben door hun grote aantal nakomelingen meer invloed op de populatie.
(er zijn ook veel meer fokmerries dan goedgekeurde hengsten, dat zou een heel flink bestand worden....Bloos )

Volgens mij kun je over merries met keuringsresultaten/sportresultaten trouwens wel info krijgen bij het betreffende stamboek.
En er is toch ook een boek over de belangrijkste merrielijnen Verward

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:01

Merries zijn zeker wel belangrijk ja
Maar veel fokmerries komen hun leven niet verder dan stal-wei-keuring.
Sommigen zijn in hun jonge jaren op concours geweest, maar lang niet allemaal.

Verder ben ik het met gomir eens

Zo, en nu ga ik slapen Haha!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:37

De echt goede merrie's kom je toch wel tegenop foto bv in de IDS( In de strengen v/h KWPN)....ik heb de van mijn merrie's de 4 generaties moeder op foto op foto...voornamelijk uit de IDS gehaald.....bv de tijd dat alle pref en prest merrie's nog op foto in de IDS stonden....of interview met fokkers waar dan veel foto's bij stonden en bij die interviews veel info over de merriestam.....

Ik heb zelf de IDS vanaf 1970 en daar staan veel foto's in.....


Dus als er weer eens een paar jaargangen IDSen aangeboden worden....ophalen en doorneuzen!!!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 16:39

Dank je wel!!