hond met groeipijnen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

hond met groeipijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 21:48

Onze duitse herder "pup" heeft sinds we haar hebben steeds weer last van groeipijnen en steeds aan een andere poot (derde poot nu), wat zo'm 2-3 weken aanhoudt. Ze staat al op speciaal voer voor jonge herders en we houden haar vooral niet te dik. We hebben van de dierenarts al pijnstillers gekregen (zeiden dat het vanzelf overging).
Maar ik vind haar af en toe zo zielig als ze weer piepend in haar mand ligt een steeds op drie pootjes rondhinkeld Ach gut
Hebben jullie nog tips?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:53

Zo snel mogelijk over op volwassenvoer. Het jonge honden voer heeft teveel eiwitten waardoor de pup te snel groeit. Als je gewoon volwassenvoer geeft groeien ze wat langzamer en zal ze er ws minder last van hebben. Zelf heb ik mijn honden nooit pupvoer gegeven, als je gelijk volwassen voer geeft, groeien ze iets langzamer, maar ze worden wel even groot en zo

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:12

Juist niet over op volwassen hondenvoer!!!!
Je moet junior large breed voer geven,waarvan het calcium-fosfor gehalte onder de 1% ligt. Dat is voer speciaal voor grote hondenrassen en ook niet alle large breed voeders voor pups zijn goed. Het gaat juist om het calcium-fosfor gehalte. En in het volw. hondenvoer ligt dat percentage ook niet goed.
Vitamine c geven door het eten wil ook wat helpen.
Het voer van Royal canin maxi junior is goed,maar Hill's large breed is nog beter. Het wil niet zeggen dat je hond dan geen groeipijnen meer kan krijgen,maar dan wel in een veel mindere mate.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 00:26

Wij hebben het voer van Fokker (junior large breed). Volgens de dierenarts in samenwerking met de faculteit in Utrecht samengesteld, dus daar zouden we al beste in hebben. Verder gaf ze ons ook als tip dat we haar vooral niet te dik moesten laten worden, niet zozeer vanwege het eiwit, maar omdat er dan nog meer druk op de botten staat.
Zelf heb ik mij er natuurlijk ook al wat in verdiept, en het komt in iig niet door het eiwit, maar door het calciumgehalte in het voer. Het overmaat aan calcium wordt namelijk afgezet en gebruikt voor botharding. En doordat het bot te hard zou groeien zouden de vaten, die erdoor moeten lopen, te weinig ruimte krijgen, waardoor dan pijn ontstaat.

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:32

Dat is waar,maar er zit heel veel verschil in de soorten voer.
Zoals je al zei het calcium-fosfor gehalte,daar moet je echt op letten. En vitamine c werkt ook goed. Onze pup krijgt dat er nu ook bij en heeft nog steeds nergens last van. En zoiezo moet je je pup niet te dik laten worden,je kan beter een te schrale pup hebben dan een te dikke..Het belangrijkste van de hond is de groeifase,daar worden verschillende dingen door bepaald. Teveel groeipijnen is niet echt bevorderlijk voor de gewrichten.
Hoe oud is hij/zij eigenlijk? Knipoog

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:36

Trouwens tegenwoordig bestaan er bijna geen slechte voeders meer.
Alleen je weet zelf wel dat bepaalde hondenrassen gewoon heel gevoelig zijn op de gewrichten,bv:hd en ed.
Dit wordt ook bepaald door genetische aanleg,maar ook het milieu waar de hond in terecht komt.

Groetjes Lachen

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 00:37

nu is ze *even rekenen* ongeveer 8,5 maand oud.
Maar dat extra vitamine C zullen we eens proberen, baat het niet,schaadt het niet. Bedankt voor de tip Lachen

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:40

Graag gedaan OK dan!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:46

heb daar nog nooit van gehoord

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:57

Dan weet je het nu
Ik geef alleen maar een tip. Al onze honden zijn goed op de heupen en ellebogen. Zijn allemaal verschillende combinatie-fokken geweest.
Hebben altijd voer gehad met het calcium-fosfor lager dan1% en vitamine c. Ik wil niet zeggen dat dat door de vitamine c komt,maar de groeipijnen waren wel duidelijk minder.
Erfelijkheid,voeding en milieu spelen ook een belangrijke factor bij het opgroeien van de hond Lachen

Groetjes