biologisch vlees

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
capopjekop

Berichten: 30614
Geregistreerd: 30-11-03

biologisch vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 21:22

ikzelf ben nu een maand vegetarier. maar mijn ouders vinden het niet goed. ik ben vegetarier omdat ik ertegen ben hoe die dieren vet gemest en volgestopt worden met hormonen en dat ze bijna geen tot nooit daglicht zien. maar ik moet vlees gaan eten. nu willen mijn ouders biologisch vlees gaan eten. ik twijfel. het lijkt nu of ik vlees eten als misdaad zie. wie kan mij helpen. en ik vind het niet erg om tegen de mening van mijn ouders in te gaan, maar ik weet momenteel gewoon ff niet of ik biologisch zal gaan eten.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:27

Als je geen vlees wil eten moet je dat gewoon niet doen. Ik begrijp jou ouders wel, maar in principe kun je prima zonder vlees. Alleen zul je dan wel op een andere manier aan bepaalde voedingstoffen moeten komen.

Wat je zou kunnen doen, is alleen vlees eten van de Groene weg slagers. Dat zijn slagers die met scharrelvlees en biologisch vlees.

Sterkte!

capopjekop

Berichten: 30614
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 21:28

dankje jah ik eet nu vleesvervangers en vis, dus ik ga er maar eens een nachtje over slapen denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:29

Biologisch vlees komt van dieren die niet vetgemest zijn in kleine hokjes. Deze dieren lopen lekker buiten rond enz.

Je kunt niet zonder vlees. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je in de groei bent heb je het zeker hard nodig. Biologisch vlees is niet slecht voor de natuur. Als je al die dieren zou laten leven kom je om in de koeien en varkentjes Knipoog

capopjekop

Berichten: 30614
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 21:30

jah daar zit wat in, maar hoe weet je zeker dan dat het echt biologisch is. is daar een keurmerk voor ofsow?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:44

capopjekop schreef:
jah daar zit wat in, maar hoe weet je zeker dan dat het echt biologisch is. is daar een keurmerk voor ofsow?

Ja zeker weten! Je ziet het meteen! Albert Heijn heeft het ook in een groene verpakking zitten! Erg lekker vlees, al moet ik eerlijk bekennen dat ik ook ander vlees eet hoor.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:33

Als je al biologisch vlees wilt eten dan moet je kijken of er op de verpakking het keurmerk van de SKAL staat. Het zgn. EKO-keurmerk. Producten die dit keurmerk dragen zijn over het algemeen vrij van chemische stoffen en is het vlees afkomstig van biologisch gehouden dieren. Overigens is het niet altijd zo dat dieren die op biologische wijze gehouden worden altijd maar buiten lopen Knipoog Koeien en varkens bijvoorbeeld hebben een groter oppervlakte om te bewegen en worden gevoerd met biologisch voer (wat eveneens een EKO-keurmerk heeft). De dieren worden niet onnodig behandeld met medicijnen etc.

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:03

Sorane schreef:
Je kunt niet zonder vlees. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je in de groei bent heb je het zeker hard nodig.


Hmm, ik ben al 25, en heb in ieder geval de eerste 20 jaar van mijn leven geen vlees gegeten. De laatste paar jaar misschien 1 keer per jaar
Kheb toch echt niet het idee dat ik te klein gebleven ben Verward

Maar dat terzijde.
Biologisch vlees is inderdaad op een 'diervriendelijkere' manier gegroeid zullen we maar zeggen, je kan ervan uitgaan dat de beesten op een zo natuurlijk mogelijke manier geleefd hebben. Koeien worden alleen geslacht als ze van ouderdom of ziekte overlijden wordt mij altijd verteld.
Bovendien ben ik van mening dat veel vlees eten slecht voor je is, af en toe een keer zal geen kwaad kunnen, maar het is goed dat je er bewust over nadenkt. *LOL*

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:10

Jertadeperta schreef:
Koeien worden alleen geslacht als ze van ouderdom of ziekte overlijden wordt mij altijd verteld.


Dat zoeken we op Haha! Ik kan mij niet voorstellen dat deze dieren die van ouderdom of ziekte overlijden geslacht worden om vervolgens als biologisch vlees verkocht worden. Dat komt de kwaliteit van het vlees absoluut niet ten goede. Maar.... ik kan het verkeerd hebben Haha!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:16

Het zal waarschijnlijk niet altijd zijn, maar over het algemeen worden de koeien wel zolang mogelijk gebruikt om kalfjes en melk te produceren, en dus niet onnodig geslacht.
Voor stieren zal het een ander verhaal zijn.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:21

Jertadeperta schreef:
Het zal waarschijnlijk niet altijd zijn, maar over het algemeen worden de koeien wel zolang mogelijk gebruikt om kalfjes en melk te produceren, en dus niet onnodig geslacht.
Voor stieren zal het een ander verhaal zijn.


Dit is absoluut (helaas) een fabeltje. Van melkkoeien wordt een hele hoge melkproductie verlangd, ook van biologisch gehouden koeien maar dan net een treetje lager. Deze productie houden ze tot ca. hun 6e jaar vol en daarna worden ze over het algemeen aan het slachthuis verkocht.

Stiertjes en sommige koetjes (indien geboren uit een melkkoe) worden als kistkalfje verkocht en vleeskoeien/ stieren worden ook zeker niet oud.
Alleen een echte sperma-stier zal ouder worden maar zijn leven met een neusring in een stal slijten.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 01:22

Ik eet erg weinig vlees, en het vlees dat ik eet is biologisch vlees. In principe kun je ook goed zonder vlees hoor. Maar dat betekent wel dat je moet zorgen dat je alle voedingstoffen binnenkrijgt.

Of je vegetarier wilt zijn of niet, kun je alleen voor jezelf bepalen.
Ik eet (weinig) biologisch vlees omdat ik tegen de bio-industrie ben. Omdat ik vind dat dieren een dierwaardig bestaan moeten hebben. Maar ik ben niet tegen het eten van vlees..

Jorrit86

Berichten: 775
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 02:52

Ik eet geen vlees, want ik kan ook zonder. Waarom zou ik t dan wel eten? Er hebben dieren voor geleden en ze zijn op brute wijze vermoord, hoe biologisch het ook is.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 09:41

Echt zo bruut is het niet, ben je weleens op een nieuw modern vleesbedrijf geweest?
Wij hebben vleeskuikens, en echt ik denk er niet over om te stoppen met eten van vlees, die beesten hebben het best.

Hoe denk je dat de vogelpest er is gekomen, door die scharrelkippen, als ze buiten lopen zijn ze veel vatbaarder voor ziekten.

Maar als jij vegetarier wilt zijn moet je dat zeker doen, natuurlijk, maar je moet niet denken dat biologisch vlees zooo veel 'beter' is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:12

Sinds kort heb ik vlees in de diepvries van runderen die in de Ooijpolder over honderden hectaren natuur en uiterwaarden hebben mogen scharrelen. Deze dieren worden pas afgemaakt wanneer ze zwaar gewond zijn of wanneer de natuurlijke samenstelling in de kudde gecorrigeerd moet worden.
Op www.wildernisvlees.nl lees je meer over het meest natuurlijke- en leed-vrije vlees van Nederland.

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:27

Ctal schreef:
Hoe denk je dat de vogelpest er is gekomen, door die scharrelkippen, als ze buiten lopen zijn ze veel vatbaarder voor ziekten.


Zo werkt het nou dus juist net niet!! Hoe natuurlijker de kippen leven hoe meer weerstand ze opbouwen. Hoe meer ze buiten lopen hoe meer antistoffen ze aanmaken. Biologische kippen zijn juist veel minder vatbaar voor allerlei ziekten.
En hoe meer kippen je op een vierkante meter plant hoe groter de kans op een epidemie.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:27

ctal:
er lopen al zolang kippen los rond en er was nooit een probleem. overgens vind ik niet dat die kippen het best hebben, ze hebben veel te weinig ruimte en als ze naar het slachthuis worden gebracht worden ze met heel veel in 1 kratje geduwd... dus echt best hebben ze het niet.
verder probeer ik ook zo min mogelijk vlees te eten, en eet ik in wokgerechten altijd tahoe. bio vlees vind ik nog te duur voor mezelf dat kan ik niet betalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:34

Het is medisch gezien beter als je wel vlees eet. Het is niet zo dat je er niet oud of groot mee kan worden als je geen vlees eet.

Verder ben ik van mening dat iedereen zelf moet weten wat voor vlees je eet. Ik vind het daarom ook erg goed dat je keuze hebt in de verschillende soorten vlees.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:45

Jertadeperta"]
[quote="Ctal schreef:
Hoe denk je dat de vogelpest er is gekomen, door die scharrelkippen, als ze buiten lopen zijn ze veel vatbaarder voor ziekten.


Zo werkt het nou dus juist net niet!! Hoe natuurlijker de kippen leven hoe meer weerstand ze opbouwen. Hoe meer ze buiten lopen hoe meer antistoffen ze aanmaken. Biologische kippen zijn juist veel minder vatbaar voor allerlei ziekten.
En hoe meer kippen je op een vierkante meter plant hoe groter de kans op een epidemie.
[/quote]

Idd, vroeger werden de kippen gewoon een maandje binnen gehouden en over was het...

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:48

Ctal schreef:
Echt zo bruut is het niet, ben je weleens op een nieuw modern vleesbedrijf geweest?
Wij hebben vleeskuikens, en echt ik denk er niet over om te stoppen met eten van vlees, die beesten hebben het best.


Idd. Dit geld ook voor mestvarkens en melkkoeien.
Je kan tegenwoordig niet zomaar een hok vol proppen met varkens.
Er zijn allerlei regels voor, zo ook voor koeien en kippen.
Ook kistkalveren mogen niet meer in nederland.
En dat dieren inspuiten met hormonen ook niet meer.

Brabantse Fries ;)


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:29

Jippie schreef:
Sinds kort heb ik vlees in de diepvries van runderen die in de Ooijpolder over honderden hectaren natuur en uiterwaarden hebben mogen scharrelen. Deze dieren worden pas afgemaakt wanneer ze zwaar gewond zijn of wanneer de natuurlijke samenstelling in de kudde gecorrigeerd moet worden.
Op www.wildernisvlees.nl lees je meer over het meest natuurlijke- en leed-vrije vlees van Nederland.


Ik heb er vanmiddag nog aangedacht toen we langs de veluwe reden....
Ik wist al van de mogelijkheid maar ben er nog niet toe over gegaan.Zelf eet ik al weinig vlees.Nu nog de overstap maken naar bio-vlees is wel mijn volgende goede voornemen!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 00:51

Sorane"]
[quote="capopjekop schreef:
jah daar zit wat in, maar hoe weet je zeker dan dat het echt biologisch is. is daar een keurmerk voor ofsow?

Ja zeker weten! Je ziet het meteen! Albert Heijn heeft het ook in een groene verpakking zitten!
[/quote]

Dat is handig zeg. Als je moet zou ik dan toch maar dat eten! Is in ieder geval beter Lachen

Obelix is gewoon stoer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 08:50

Het wildernisvlees waar ik over schreef is echt ander vlees dan het vlees in de winkels. Het vlees komt van runderen die niet zijn gefokt voor de voedselproductie maar voor het begrazen van natuurprojecten.
Deze dieren krijgen nooit een hap krachtvoer maar scharrelen hun menu zelf bij elkaar. Verder zijn het heel oude rassen die er grazen zoals de schotse hooglanders en Galloway runderen. De structuur van het vlees is ook echt anders, grover en bevat veel minder vet. De dieren leven natuurlijker, het vlees is natuurlijker.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:00

Jertadeperta"]
[quote="Ctal schreef:
Hoe denk je dat de vogelpest er is gekomen, door die scharrelkippen, als ze buiten lopen zijn ze veel vatbaarder voor ziekten.


Zo werkt het nou dus juist net niet!! Hoe natuurlijker de kippen leven hoe meer weerstand ze opbouwen. Hoe meer ze buiten lopen hoe meer antistoffen ze aanmaken. Biologische kippen zijn juist veel minder vatbaar voor allerlei ziekten.
En hoe meer kippen je op een vierkante meter plant hoe groter de kans op een epidemie.
[/quote]

Tegen de vogelpest maak je niet zo snel antistoffen Knipoog
En het komt van wilde vogels etc. dus als die net scheit en is besmet met vogelpest, ander beestje pikt erin, en voila.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:03

Vroeger...vroeger was alles anders, vroeger werden ook niet alle koeien in een straal van een paar km afgemaakt als ze MKZ hadden, dan werden ze binnengehouden en t was zo weer over.
Dit zijn gewoon makkelijke excusen om de veestapel in te laten krimpen.

En wij hebben zelf een kuikenbroederij en een vleeskuikenbedrijf en echt, die beesten hebben t best, dan kan je beter ook alle honden en paarden los gaan laten.Want ik geloof er niks van dat mijn pony's het leuk vinden als ik er aan kom gehuppeld met mn zadeltje en dan leuk ga rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, IASCrawler, lastig en 12 bezoekers

cron