Hangen aan de teugels!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Hangen aan de teugels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 21:04

Als ik mijn pony aan de teugel rijd, gaat hij heel erg hangen. De ene keer doet hij het veel erger dan de andere keer. Met gevolg dat ik lamme armen krijg. Hij is een 14 jarige ruin, en heeft een brede bouw.

Iemand ervaring hier mee??

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:07

Met meer been rijden. Paard moet meer op eigen benen lopen, lekker van achteren uit naar voren.
Als je dat doet dan kan je je hand ook mee naar voren geven zonder dat het paard er vanaf komt en dat duidt erop dat het dan ook niet gaat hangen.
Je houdt nu zelf vast en dan heeft de pony ook wat om op te hangen.

Met andere woorden, pony is dus niet van achteren naar voren gereden en loopt dan vaak niet aan de teugel, maar in de krul.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:11

Dat ik ken het want ik heb het dan niet b ij mij eigen paarden maar bij mij verzorgfjord en dan trekt ze gewoon je vingers kapot.
Ik heb ook tips gevraagt via bokt en dat hielp wel ze gaven mij tips van meer je been eraan houden en veel overgangen gaan rijden en dat heb ik gedaan en het hielp je kunt merken dat het minder word met trainen met mij was het binne een week goed soms hangt ze nog maar nu wil ze juist aan de teugel inplaats hangen.
Dat probeer met veel gedult en je been er goed aanhoude en contact houden met je paard het resultaat vinden en het lukt.

succes

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:15

zoals kleintje zegt. Meer naar voren rijden. En het beste resultaat met losse teugels. Laat de teugels maar lekker hangen, en ga maar goed naar voren rijden. Gewoon over de hoefslag. Pas als ze in evenwicht is. Kan je de teugels zachtjes oppakken. Gaat ze nog hangen op de teugels. Geef dan elke keer dat ze gaat hangen en rukje omhoog. Blijft ze het doen. Dan been en ruk.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:18

josien schreef:
zoals kleintje zegt. Meer naar voren rijden. En het beste resultaat met losse teugels. Laat de teugels maar lekker hangen, en ga maar goed naar voren rijden. Gewoon over de hoefslag. Pas als ze in evenwicht is. Kan je de teugels zachtjes oppakken. Gaat ze nog hangen op de teugels. Geef dan elke keer dat ze gaat hangen en rukje omhoog. Blijft ze het doen. Dan been en ruk.



ja en net wat jij zegt je vraagt en dan geeft zo gaat dat een beetje

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:19

josien schreef:
En het beste resultaat met losse teugels. Laat de teugels maar lekker hangen, en ga maar goed naar voren rijden. Gewoon over de hoefslag. Pas als ze in evenwicht is. Kan je de teugels zachtjes oppakken. Gaat ze nog hangen op de teugels. Geef dan elke keer dat ze gaat hangen en rukje omhoog. Blijft ze het doen. Dan been en ruk.

hoe wil jij een verbinding verbinding maken met losse teugels? je rijd een paard met het been over de rug naar de hand toe, met losse teugels lukt dat niet en het paard zal helemaal geen vertrouwen krijgen wanneer je een ruk geeft aan de teugels, misschien bedoel je het anders (hoop ik maar voor het paard) maar een rukje geven aan de teugels vind ik een slecht plan!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:23

Ik sluit me aan bij Rhijnauwen. Ik zat te denken hoe ik het netjes kon verwoorden.

Een rukje vind ik geen goed plan. Meer been en juist eerder wat los geven zodat ze 'op haar b*k gaat'.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:24

Ik vind een rukje ook geen goed plan want dan probeert ze elke keer te hangen en dan ruk je d´r maar in haa mond en dat is geen pretje want dan heb je nog kans dat haar mond hard word of haar mond kapot trekt....!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 21:34

Morgen zal ik even met jullie tips gaan rijden. Misschien dat hij dan niet zo hangt. Ik moet dus het volgende doen: Met meer been rijden. Zodat hij meer op eigen benen loopt. Als hij blijft hangen, de teugels wat losser houden.

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:40

en probeer ook lekker veel voltes en wendingen te rijden, als je alleen maar met meer been gaat rijden gaat hij logisch steeds harder en dan moet jij weer gaan remmen, gaat hij weer hangen, dat werkt dus niet! als je een volte rijd, of een slangevolte, gebroken lijn of zo iets, kun je de wending gebruiken om meer binnenbeen te geven, buitenhand opvangen, waardoor hij meer gaat negeven en niet steeds harder gaat of gaat hangen! maar geen rukjes aan de teugel geven hoor!! veel succes!!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:42

rhijnauwen schreef:
en probeer ook lekker veel voltes en wendingen te rijden, als je alleen maar met meer been gaat rijden gaat hij logisch steeds harder en dan moet jij weer gaan remmen, gaat hij weer hangen, dat werkt dus niet! als je een volte rijd, of een slangevolte, gebroken lijn of zo iets, kun je de wending gebruiken om meer binnenbeen te geven, buitenhand opvangen, waardoor hij meer gaat negeven en niet steeds harder gaat of gaat hangen! maar geen rukjes aan de teugel geven hoor!! veel succes!!



in korte zinnen dus : figuren, overgangen en goed je been eraan houden Knipoog

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:47

Bekijk mijn site maar is. Daar heb ik dit uit gelegt.

Ik rij geheel anders. Dus mijn hulpen zijn ook anders.
Zo vind ik dat het paard eerst in evenwicht moet zijn. EN dat je moet kunnen sturen en tempo wisselingen moet kunnen rijden. Voordat je de teugels er zachtjes bij pakt. En zo heel licht contact heb met de mond.

Die rukjes worden trouens ook gebruikt bij de franse rijschool (wet de naam zo niet meer). Ik vind dat je beter het paard een keer een rukje kan geven. Dan dat het nog steeds op je hand blijft leunen. En dit doe je pas als er geen andere oplossing meer is. Dus als het niet met het naar voren en los geven van de teugels op te lossen is.

Wat is vriendelijker. Het paard constand in de mond te zitten trekken. Om hem zo op te vangen. Of dat je de teugels geeft. En op het moment dat hij gaat hangen. Een rukje of trekje omhoog geeft. Waarna hij weer alle vrijheid krijgt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 12:05

josien schreef:
Bekijk mijn site maar is. Daar heb ik dit uit gelegt.

Ik rij geheel anders. Dus mijn hulpen zijn ook anders.
Zo vind ik dat het paard eerst in evenwicht moet zijn. EN dat je moet kunnen sturen en tempo wisselingen moet kunnen rijden. Voordat je de teugels er zachtjes bij pakt. En zo heel licht contact heb met de mond.

Die rukjes worden trouens ook gebruikt bij de franse rijschool (wet de naam zo niet meer). Ik vind dat je beter het paard een keer een rukje kan geven. Dan dat het nog steeds op je hand blijft leunen. En dit doe je pas als er geen andere oplossing meer is. Dus als het niet met het naar voren en los geven van de teugels op te lossen is.

Wat is vriendelijker. Het paard constand in de mond te zitten trekken. Om hem zo op te vangen. Of dat je de teugels geeft. En op het moment dat hij gaat hangen. Een rukje of trekje omhoog geeft. Waarna hij weer alle vrijheid krijgt.

je zult ongetwijfeld erg goed met jouw paarden bezig zijn, maar de meesten rijden gewoon met een trensje en niet met een stangenbit, zoals jij op de foto's op jouw site en in jouw profiel! bovendien hebben de Fransen nog nooit echt kunnen uitblinken in de dressuursport, heb jij zelf ooit wedstrijden gereden en weet je wat er gevraagd wordt op de verschillende niveau's?
Jij zult zelf best veel effect hebben wanneer je een rukje geeft aan de teugels, maar ik denk dat een aantal lezers hier op bokt jouw rukjes heel anders (verkeerd) zullen vertalen!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 12:19

Ik hou ook absoluut niet van rukjes.
Daar krijgt een paard nooit een eerlijke verbinding van vertrouwen van.

Als ik een paard rij wat zwaar is let ik continue op wat ik met mijn handen doe.
Dus of ik me niet laat verleiden tot terug trekken.
Dus ik wil ondanks dat hij zwaar is losse schouders armen polsen en handen hebben.

Dan kijk ik of het paard regageerd op het moment dat ik been rij.
Meestal is dat dan niet, dus daar ga ik dan aan werken.
Dit door veel tempo wisselingen en overgangen te maken.
Die ik dan probeer met mijn zit en stem te doen en ook daar let ik erop dat ik niet te veel met de hand ga doen.

Ik rij dan ook veel voltes, achten enz, bijna geen rechte lijnen, want daar worden ze vaak in het begin alleen maar zwaarder van.

Op het moment dat een paard nog meer gaat hangen geef ik geen rukje, maar laat hem liever ineens een paar sec los.
dan leert je paard dat je geen steunpilaar bent, maar dat hij zelf moet lopen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:48

Ik rij ook op een trens hoor. Maar wel zoals jullie zeggen zonder contact.

Ik bedoel de franse rijschool in Terrefort.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:30

runningkawa schreef:
Ik hou ook absoluut niet van rukjes.
Daar krijgt een paard nooit een eerlijke verbinding van vertrouwen van.

Als ik een paard rij wat zwaar is let ik continue op wat ik met mijn handen doe.
Dus of ik me niet laat verleiden tot terug trekken.
Dus ik wil ondanks dat hij zwaar is losse schouders armen polsen en handen hebben.

Dan kijk ik of het paard regageerd op het moment dat ik been rij.
Meestal is dat dan niet, dus daar ga ik dan aan werken.
Dit door veel tempo wisselingen en overgangen te maken.
Die ik dan probeer met mijn zit en stem te doen en ook daar let ik erop dat ik niet te veel met de hand ga doen.

Ik rij dan ook veel voltes, achten enz, bijna geen rechte lijnen, want daar worden ze vaak in het begin alleen maar zwaarder van.

Op het moment dat een paard nog meer gaat hangen geef ik geen rukje, maar laat hem liever ineens een paar sec los.
dan leert je paard dat je geen steunpilaar bent, maar dat hij zelf moet lopen.


De kunst is idd juist het loslaten!

Negen van de tien paarden gaan dan overigens bijna op hun gezicht, puur omdat ze niet op eigen benen kunnen lopen.

Lekker voorwaarts met contactteugel en veel overgangen rijden lijkt mij wel het beste.

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 17:00

ik ben net weer thuis van het rijden. Maar als ik dus los laat, dan denkt hij van ooh lekker aan de lange teugel. Ik pak dan gelijk mij teugels weer strak, maar dan gaat hij weer hangen.

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:56

Je moet ook je teugels niet strak houden. Contact hebben is wat anders als strak houden. Vergeet niet dat als hij gaat hangen om dan los te laten EN been te geven. Dus zorgen dat ie doorgaat.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 19:17

Hmmm.... word dus nog een lastige klus. Ik zal het morgen nog een keer proberen!

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:30

Ik denk ook zoals gezegd, veel meer eerst vanuit been vetrekken, en losse contactteugel. veel overgangen, en vanaf hij gaat hangen even loslaten en een beenhulp, ofwel een halve ophouding maken.
veel succes! OK dan!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:36

Ik denk dat je in ieder geval meer op je been moet rijden, dus heel, heel veel overgangen en dan niet een per rondje, maar tien, of twintig en niet steeds dezelfde. Ook halve ophoudingen etc. wat astragirl ook zegt. Wat ook belangrijk is, is je handen hoger houden, dan heeft hij geen steun meer aan je armen.
Het klinkt namelijk alsof hij een beetje misbruik van je maakt. Probeer dit maar eens, dat gaat vast al beter. Alleen het punt is, je moet het dan wel consequent volhouden. Een uurtje proberen heeft hierbij geen zin...

succes ermee!

Marloes

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:42

joeylover schreef:
Hmmm.... word dus nog een lastige klus. Ik zal het morgen nog een keer proberen!

heb je geen instructeur/instructrice die jou hiermee kan helpen? goede begeleiding is heel belangrijk! zorg dat iemand met je meekijkt als je rijd!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 20:47

Ik krijg 1 keer in de week les. Zal mijn instructrice eens vragen om alleen hier een keer mee bezig te gaan. Als ik les heb, dan let ze daar wel op. Maar we gaan dan niet het hele uur daarmee oefenen, we gaan dan ook andere dingen oefenen.

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers