*CK-waarde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 15:57

Mijn paard blijkt een te lage CK-waarde te hebben.
Kan iemand met een medische achtergrond mij vertellen wat dat inhoud en hoe het op te lossen?
Ik heb al wat speurwerk gedaan maar kan er eigenlijk niks over vinden en de DA spreek ik vrijdag pas weer.

Het heeft te maken met de spieren en wordt vaker gezien bij paarden die hard trainen en te weinig krachtvoer krijgen. Maar dat geldt niet voor die van mij, want dat is een paddock-potato.. Knipoog

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:27

Te laag komt niet vaak voor, eerder te hoog. Ik heb via Google gezocht en hier een stukje:


Onderzoekstechnieken
Het eenvoudigste onderzoek, dat direct uitgevoerd dient te worden zodra een spierziekte vermoed wordt, is de bepaling van het eiwit creatine kinase (CK) in het bloedserum. Dit eiwit is een enzym dat een belangrijke rol speelt in het transport en de opslag van chemische energie in de spieren. Als de spiercel beschadigd is, zoals bij Duchenne Spierdystrofie, kan dit eiwit in de bloedbaan terecht komen. Omdat creatine kinase met name in de spiercellen voorkomt, duidt een positieve CK test (meer dan 1.000 eenheden per liter) op een proces van spierafbraak, mogelijk veroorzaakt door Duchenne Spierdystrofie. Een hoge CK waarde op zich zegt niet dat het kind zeker Duchenne Spierdystrofie heeft, maar is een aanwijzing dat een kind mogelijk een vorm van spierdystrofie heeft.

Een aantal specifieke onderzoeksmethoden zijn beschikbaar, maar moeten het kind niet onnodig bang maken. De registratie van de electrische activiteit in de spieren door een electromyogram (EMG) is zeer pijnlijk wanneer naaldlectroden worden gebruikt, en moet om die reden niet gedaan worden bij kinderen bij wie door een hoge CK waarde en andere bevindingen, zoals dikke kuitjes, reeds Duchenne Spierdystrofie wordt vermoed. Een EMG met elektroden op de huid kan eventueel gebruikt worden, maar een spierecho geeft evenveel informatie, is pijnloos, en de kinderen kunnen zelf hun spieren op het scherm zien.

Er stond verder nog wat, moet je maar zelf kijken of via een andere zoekmachine.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 21:48

Citaat:
Op 2001-11-07 17:27, schreef Suzanne F.:
maar moeten het kind niet onnodig bang maken.


Ik zal het kind Haha! niet onnodig bang maken. LOL

Bedankt voor het zoeken. Ik heb niet veel kunnen vinden omdat ik op Google ook het woord 'paard' erbij had ingevuld.

Inderdaad vond de DA de LAGE waarden ook al heel vreemd.
Ben benieuwd waar hij mee voor de dag komt.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 10:56

HIHI, ja LOL. Ik had gewoon een stukje gekopieerd en daar stond dat zinnetje tussen. Ben verder wel geinterresseerd in jouw verhaal. Houd je me op de hoogte hoe het verder gaat en wat het nu is en hoe het kwam?
Groetjes Suzanne