Scheren in combinatie met hoesten, slim?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 12:55

Ik bezit sinds anderhalve week een 22 jarige ruin. Ik heb die geadopteerd van een goede vriendin.
Nu t volgende:
Hij heeft dik 2 jaar stilgestaan en heeft echt een dikke shetlandervacht. Ik ben nu bezig met zijn conditie, ik stap iedere dag een half uur en longeer m drie keer in de week. Ik heb m nog niet zien zweten... Verward Maar ik denk dat als ik eenmaal met rijden begin, dit wel verander.
Ook is hij met longeren megasloom, ik denk zelf dus vanwege die vacht. Want pit heeft ie wel.

Ik zit er dus over te denken hem te scheren. Waarom niet zou je denken...
Maar dat is t m juist, hij hoest zoveel!
Op stal soms en vooral met longeren. En af en toe met die staptochtjes. Vrij vaak dus.
Bij zijn vorige baasje liep hij bij een homeopaat, dus heeft ze even naar die homeopaat gebelt.
Dat hoesten heeft ie nou eenmaal, maar ze zij wel, als je er niets aan doet en je laat t zo doormodderen, dan heb je grote kans dat hij dampig wordt. Frusty
Nou uiteraard ga ik met middeltjes etc. aan de gang om dat hoesten wat te verminderen, en als hij eenmaal op conditie is zal t ook wel minder worden.

Maar nu vraag ik me dus af, is t dan nog wel verstandig hem te scheren? Ik heb dekens zat daar ligt t niet aan, maar hij moet wel veel naar buiten, want van een hele dag op stal wordt ie benauwd. En als t regend, worden die dekens ook weer zijknat en wordt hij alsnog verkouden.

Heeel graag wat advies, tips en ervaringen!! Lachen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 15:23

Nou, ja en nee...
Ja, want rijden maakt zijn ondervacht damp van lichaamswarmte (zweet), en als dat te traag opdroogt loopt het paard verhoogd risico op extra verkoudheid, en dat wil je ook niet bij een chronische kucher.
Nee, want als je scheert en je houdt hem niet warm genoeg, dan juist loopt je paard extra kans op ergere verkoudheid.
Dat is een afweging die alleen jij kan maken, want jij kan inschatten of je hem warm genoeg kunt houden. Wat betreft het natregenen van de dekens...er zijn prima dekens te koop die je paard daartegen optimaal kunnen beschermen. Wat is de bescherming je waard? over je eigen al aanwezige dekens kun je zo'n Rhino Turnout Lite aanschaffen, kost ongeveer 280 gulden en die kan je zo over de pyama aantrekken, wordt niets nat gedurende het buitenverblijf.
Geen geklooi gewenst met deken over deken, dan moet je als je wilt scheren in de buidel tasten en zo'n superwarme wind-en waterdichte deken kopen. Persoonlijk vind ik 500,-- dan niet veel, als het je paard gezond houdt....

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 15:44

queen hoest ook zo af en toe en sinds ik haar geschoren heb is het eigenlijk alleen maar beter geworden... ze staat niet meer nat op de trailer want zelfs na een uur uitstappen was ze nog bezweet... dus bij mij heeft het geholpen.. verder staat queen ook op een warme stal die in de zomer koel is en ind e winter warm dus bij mij heeft het eg geholpen

maar zoals dees al zei alleen jij kan het bepalen want jij weet hoe warm de stal is enz

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 20:12

Mijn paardenarts zei dat het belangrijk was hem buiten te zetten, maar als het regent wel met een regendek. Zweten maakt de kans op een kou groter, daarom zou je kunnen ovrwegen om (gedeeltelijk) te scheren. Helemaal scheren zou ik niet zo snel doen, omdat hij dan wel eerder kou vat. Alleen scheren van borst/hals kan al een hoop schelen!

lynke
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 21:34

Ik ga mijn paard ook scheren omdat ze zo verkouden is (altijd) ik denk dat het mede te maken heeft met dat ze nooit droog wordt na het rijden.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 21:41

Hmm ik zal ook eens naar de veearts en de homeopaat bellen, eens vragen wat hun vinden.
Ik denk persoonlijk scheren, wanneer ik merk dat hij echt gaat zweten. Dat moet haast wel wanneer hij echt moet gaan rijden... Verward