precieze hulpen voor wijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

precieze hulpen voor wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 20:31

Kan iemand mij vertellen wat de precieze hulpen voor het wijken zijn? We hebben het vandaag geprobeerd, op aanwijzingen van Maaike Haha! (bloemkooltje). Het wou wel redelijk, maar om zo even uit te leggen wat ik precies moest doen, is best moeilijk Knipoog Ik heb het zelf nooit geleerd, maar het zou een goede oefening voor Ofir zijn als we het zouden kunnen


easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:21

Je kan het beste les nemen!!

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:26

dat vraag ik me ook af
ik heb geleerd om te wijken naar links
je wend af tussen de hoefslag en de middelijn, (5meter van de hoefslag weg) je neemt stelling naar rechts, je laat hem lixhtjes buigen naar rechts, en je legt je echterbeen nar achter en drakt hem zo naar de hoefslag, maar hij moet dus voorwaarts en zijwaarts bewegen
maar nu heb ik onlangs op bokt gezien dat die beenhulpen juist verkeerd zijn!?
nou ja, zo heb ik het geleerd, en het lukt meestal redelijk goed
succes!
en les nemen zou misschien wel handig zijn

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:37

ik denk niet echt dat je ZONDER beenhulp iets kan doen hoor...ja zit hulp..maar het belangrijkste is been en zit..
gr esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:39

nee, ik wilde zeggen dat je been naar achter leggen om hem te doe opzij gaan verkeerd is, omdat je zen achterhand naar buiten drukt ofzo
weet het nuhelemaal niet meer

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:43

je moet met je zit en benen werken...er moet zo min mogelijke druk op de teugels staan..maar wel een gewoon licht teugel contact..
het paard moet door zn hele lichaam soepel zijn en met wijken licht gebogen door zn lichaam..
gr esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:43

frieske schreef:
ik denk niet echt dat je ZONDER beenhulp iets kan doen hoor...ja zit hulp..maar het belangrijkste is been en zit..
gr esther



Tja......het heet ook niet voor niets wijken voor het BEEN!!
Helaas wordt het bij de meeste wegvluchten voor een starre hand.

succes

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:45

ja, maar hoe moet je je benen leggen?
gewoon hetzelfde, of 1 been meer naar achter, en moet je blijvend druk uitoefenen, of moet je drukken per pas?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:47

Ik zou eerst schouderbinnenwaarts leren, dat je de voorhand kan begrenzen, anders lopen ze al snel over de buitenschouder weg.

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:50

schouderbinnenwaarts, is dat dat ze met de voorbenen op de 2de hoefslag lopen? of is dat nog iets anders?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:02

haha ja, met het buitenvoorbeen in het spoor van het binnenachterbeen waardoor het buitenvoorbeen een 3e hoefslag maakt.
Je moet trouwens met wijken je binnenbeen wel een stukje naar achter leggen voordat hij zn achterhand vergeet mee te nemen, als zn achterhand dan voor komt kom je te sterk met je been in. En niet drijven per pas haha dan wordt ie gek, gewoon druk blijven uitoefenen. Niet teveel, eis dat hij op weinig druk reageert. En je hoeft zelf geen stelling naar binnen te pakken, dat gebeurt vanzelf wel Knipoog Let eerder op je buitenteugel anders loopt ie gewoon schuin naar de hoefslag met stelling naar binnen.

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:08

ozo, dank je wel
maar overlaats hebben wij iets moeten doen:
op de rechterhand
je neemt buitenstelling, legt je binnen been achteruit, en drukt iedere keer als je paard zen binnen(denk ik) been optilt druk je met je been, en na een paar keer gaat hij met zen voorhand op de hoefslag en met zen achterhand ernaast lopen
wat is dit dan?
(bart zei iets vaan inleiding tot het wijken)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:16

Dat vind ik echt een hele hele rare oefening!!

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:32

ik ook, eigenlijk sipel gezegd
je zet het paard met zen gat naar binnen, maar hij moet wel rechtdoor blijven lopen
Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:34

Ja dat niet zozeer, maar dat hij dan buitenstelling moet nemen, dan gaat heel z'n buiging eraan Scheve mond

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:36

maar als je naar rechts wijkt, dan heb e toch ook lichte linkerstelling?
en het is de inleiding tot het wijken
ik denk dat de bedoeling is dat hij op den duur schuin over de hoefslag loopt, en dat dan later omzet naar voorwaarts-zijwaarts
of zeg ik nu iets doms?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:15

dutske schreef:
ozo, dank je wel
maar overlaats hebben wij iets moeten doen:
op de rechterhand
je neemt buitenstelling, legt je binnen been achteruit, en drukt iedere keer als je paard zen binnen(denk ik) been optilt druk je met je been, en na een paar keer gaat hij met zen voorhand op de hoefslag en met zen achterhand ernaast lopen
wat is dit dan?
(bart zei iets vaan inleiding tot het wijken)

het kan eigenlijk niet wat je zegt zie ik nou, je drukt met je binnenbeen en hij gaat met zijn kont van de hoefslag Verward

En nee dat was niet dom Knipoog

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 11:03

ik bedoelde buitenbeen Blond
met je buitenbeen druk eje paard naar binnen en met binnenbeen houd je het tempo
(eerst lukte het niet, en plots ging ze mooi scheef gaan lopen , twas voor ons beide nieuw, zat met een brede smile op hedera *LOL* )


Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 11:07

Het lijkt een beetje op travers. Maar dan neem je toch geen stelling naar buiten? Verward

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 11:08

zo legde hij het uit, maar het ambetante is dat ij de naam van die oefebing niet gezegd heeft

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:33

Ik weet niet hoe ver je bent maar als je net begint met wijken dan zou ik een klein beetje stelling vragen (bijv. naar Links als je wilt wijken voor je linkerbeen) en dan met je binnenbeen je pony naar buiten duwen. Zo simpel leren de kinderen bij mij in de les het ook. Pas als dit goed onder de knie is (wat bij een manegeles lang kan duren) dan ga je wat nauwkeuriger kijken naar het wijken.
En.. ben tevreden met 3 goede pasjes....

She's my lady Lovers

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 14:32

Saar4 schreef:
Het lijkt een beetje op travers. Maar dan neem je toch geen stelling naar buiten? Verward


klopt, je hebt renvers en schbw, en travers en datte. en dat datte is niet echt een oefening, maar heeft ong. dezelfde waarde.


overigens is schouderbinnenwaarts technisch een veel moeilijkere oefening dan wijken, dus wijken is beter om mee te beginnen, dacht ik zo.
de precieze hulpen ken ik niet, ik weet niet wat ie doen, ik weet alleen dat ie opzij gaat en de instructeur zegt dat het goed is. les nemen is vaak niet alles.
ik haat die zin 'neem les', alsof niemand even tips mag krijgen...
daarom hoop ik dat er iemand gewoon een korte beschrijving kan geven van de hulpen voor het wijken *ook geïnteresseerd*

net boven mijn hoofd staat het er al netjes Lachen nog iemand die iets preciezer kan zijn? ivm gewichthulpen en zo? want ik weet niet goed wanneer je het paard tegenwerkt met je heupen bij wijken.

Enya - Daya :-)

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 16:13

ponyzotje schreef:
overigens is schouderbinnenwaarts technisch een veel moeilijkere oefening dan wijken, dus wijken is beter om mee te beginnen, dacht ik zo.


ik heb op mijn manege ook eerst schouderbinnenwaarts geleerd en toen pas wijken..
maargoed dat even terzijde..
zoals ik wijken heb geleerd: (als je op de linkerhoefslag zit, dus wijken voor het linkerbeen)
je wendt af bij a
stelt je paard eerst recht op
daarna duw je je paard zeg maar met je linkerbeen naar de hoefslag.. dit been kun je wel een beetje naar achter leggen om te voorkomen dat je paard z'n kont vergeet..
met je rechterhand voorkom je dat je paard naar buiten valt..
NIET dus, zoals ik in het begin deed, je rechterteugel helemaal losgooien.. Tong uitsteken
ook niet je rechterbeen vergeten, want je paard moet wel recht blijven tov de C..

maargoed zo heb ik het dus geleerd..
geloof ik Tong uitsteken

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:05

wij hebben dan weer altijd wijken gedaan, nooit schbw tot een keer op stage Lachen

en qua heuphouding? dat interesseert me vooral, in rijrichting, of mee met de middellijn...?

Enya - Daya :-)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:07

Citaat:
net boven mijn hoofd staat het er al netjes nog iemand die iets preciezer kan zijn? ivm gewichthulpen en zo? want ik weet niet goed wanneer je het paard tegenwerkt met je heupen bij wijken.

Je heupen moeten altijd hetzelfde zitten als zijn schouders, ja kweet ff niet hoe ik dat moet zeggen haha Bloos met wijken zijn je heupen dus recht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers