Neusriem losser

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Neusriem losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 13:29

Sinds vorige week heb ik de neusriem van Maywood een gaatje losser gedaan, omdat ik het idee had dat die nogal strak zat (deed hem altijd in het gaatje, waarin de vorige berijdster hem deed).
Sindsdien lijkt het wel of ze veel beter reageerd op mijn hulpen, en losser is in haar lijf. Zou ze nou zoveel last hebben gehad van die neusriem, of is dit toeval? Ik merk wel dat ze veel meer op haar bit kauwt!


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:56

Als je de neusriem heel strak aansnoert kan ze inderdaad minder gemakkelijk iets op het bit kauwen. Opzich vind ik dat jammer, want het belemmert gewoon de ontspanning.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:27

helemaal mee eens, als je de neusriem juist strak zet, hebben ze iets om tegen te verzetten, en zo kom je in een visieze cirkel terecht.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:31

Het is dus goed dat je de neusriem losser hebt gedaan, ik doe hem ook altijd 1 gaatje losser dan hoe ik het normaal zouzetten.slim gedaan,ik heb het ook zo uitgevonden Lachen

*Oh Adrian, come out and play.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:39

Goed gedaan ik heb dat ook gehad dat ze met een losse neusriem beter liep.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:48

praat je hier over een gewone hoge neusriem, of een africhtingsneusriem of en neusriem met sperriem?

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 21:48

Ze draagt een gecombineerde neusriem (met sperriem dus). De sperriem zat al aardig los, maar die heb ik nog losser gedaan, en de hoge neusriem zat heel strak. Daar zit nu het grootste verschil in.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:27

bij mij vinden ook velen dat ik de neusriem,bakstukken,sperriem te los heb,maar mickey loopt daar gewoon fijn op en dus laat ik het zo Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:31

als je de bakstukken losser maakt hangt de neusriem of het bit toch te laag?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:33

Ze krijgt gewoon meer lucht nu.
Das wat veel mensen niet beseffen...

Veel succes met het rijden op je paardje!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:17

heb ik ook laatst ondervonden. sperriem achterwege gelaten en de neusriem echt gaatje losser. nooit heeft ze lopen schuimen en nu... heerlijk. ze loopt beter dan ooit. voor mij dus niet meer de sperriem er aan en die andere lekker los

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 09:25

Heel goed!!! Een paard met een strakke neusriem heeft pijn. En er is niets erger dan pijn in het hoofd. Dat knellende gevoel leidt hem of haar af. Zodra je de neusriem los doet(echt los, dus niet knellend of druk) kan je paard zich beter concentreren op dat van hem gevraagd wordt. Het paard wordt dus beter aan de hulpen en loopt dus beter.
Je conclusie is helemaal goed!!!

Waarom willen mensen toch zo'n strakke neusriem?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 09:55

Let er bij een losse neusriem goed op dat het leer niet gaat schuren. Mijn paard zweet nogal snel het leer wordt dan nat, de huid zacht en door de wrijving van de neusriem schuurt de huid open op de plekken waar het leer de huid raakt.
Ik gebruik nu altijd bontjes met schuimrubber tussen de neusriem die het vocht absorberen en zo het schuren tegengaan.

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:06

Wij hebben de sperriempjes verwijderd, dat gaat prima bij gelijke teugeldruk.

Alle animals are equal, but some animals are more equal than others... George Orwell, Animal Farm

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:39

ik heb mijn neusriem altijd heel los zitten, ik vind strak gewoon zielig, en misschien is het beter omdat hij/zij inderdaad anders moeilijk op het bit kan knabbelen en zich daarom ook niet kan ontspannen. als hij/zij zich de hele tijd bezig houd met verzetten

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:39

Ik heb helemaal geen neusriem meer, en merk geen verschil. Lachen
Als de neusriem behoorlijk strak zit kunnen ze idd niet kauwen op het bit.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 14:36

wat doe je dan met een hannoveraanse neusriem???
ik doe em niet te strak, ik kreeg dat seintje toen een paard maar bleef tegenwerken en zijn mond opendoen. helaas is zo'n hannoveraanse echt lastig om 'los' te zetten.

Enya - Daya :-)

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 15:24

Moet ik ook eens proberen!!
Ik doe hem soms wel eens wat losser (hij zit nooit echt strak hoor, ik kan er gemakkelijk 2 platte vingers tussensteken) en dan loopt ze ook beter, had alleen niet door dat het daardoor kwam Bloos Bloos! !

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:55

hannoveraanse, is dat zo een lage? die voor het bit loopt?
als ik met zon neusriem mot rijden, doe ik dat zo los mogelijk
zo dat hij hangt dat het moet, maar ook niet toegesnoerd, en wel zo los dat hij zeker de ademhaling niet kan belemmeren, ook al hangt hij te laag

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:09

ja, dat is zo'n lage, en het probleem is idd dat ie dan afzakt. maargoed, iets losser kan wel Lachen

Enya - Daya :-)

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:15

ja, ik doe het altijd zo los dat hij net niet afzakt, en veel verschil merk ik niet, behalve dat ze wat meer kunnen doordrammen
(de pony waar ik vroeger mee reed was een veschrikkelijke klever, en met lossere neusriem had ze meer kracht, maar na een tijdje ging het zo ook wel hoor *LOL* alleen in de winter deed ik hem soms niet zo los, dan had je toch net iets meer te zeggen Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:04

Verschilt ook per paard hoe ze er op reageren. Bij het ene paard komt de optoming heel erg nauw, bij de ander maakt het geen bal uit wat je er nou inhangt en hoe vaak je dit afwisselt. Gewoon een kwestie van een beetje uitproberen dus wat jouw paard het beste past.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:32

Ik heb al vaak gemerkt, hoe strakker de neusriem, hoe meer ze juist hun mond proberen open te doen en zich er tegen verzetten. dus= leer ze lopen zonder neusriem en kijk wat de echte fout of probleem is zonder direct aan te snoeren! Lachen

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:16

Ik heb het idee dat er verschillende dingen door elkaar gaan. Het ging toch niet om [color=#][/color]de sperriem, maar om de neusriem??? Bij mij kan er 1 vinger onder, dus dan zou deze te strak zitten??? Hmmmm, maar eens losser proberen dan. Losser nog dan 2 vingers? Maar dan swabbert de neusriem er toch omheen? Lijkt me toch ook niet echt prettig voor het paard Verward Maar ga het wel uitproberen.

Nimmy

Berichten: 3915
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:40

die van mij zit ook altijd een gaatje te los, en de sperriem heb ik er weer afgehaalt. hij ging meteen meer knabbelen op zn bit.
nu reed laats een vriendin van mij hem een keer en hij zat te etteren was het meteen van de neusriem mot strakker, en die sperriem moet ook zo strak mogelijk, daar zijn ze voor om de mond af te snoeren, hij deed nieteens zn mond open, liep alleen maar vrolijk rond te bokken.
merk zelf gewoon dat die neusriem alleen irritatie opwekt, wat is de functie eigelijk van dat ding? mond dichthouden, maar die doet hij niet open, en verder??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Selina en 15 bezoekers