endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-01 19:36

Ik wil volgend jaar graag een keer een endurance wedstrijd rijden, maar ik had eerst een paar vraagjes, misschien dat jullie me kunnen helpen?
1 Wat voor tuig gebruiken jullie? Gewoon een dressuur zadel of iets anders?
2 Wat voor werk doen jullie pony/ paard de dag voor en de dagen na de wedstrijd?
3 mijn pony heeft last van stalbenen, kan ik dan wel mee doen met een endurance wedstrijd? Ik laat haar zowiezo van te voren nog een keer controleren door de DA.
4 Moet je tijden zo'n wedstrijd veel over verharde wegen rijden of meer over ruiterpaden? Of verschilt dat per wedstrijd?
Nou dat was het geloof ik wel, als iemand nog tips heeft ...GRAAG

17 mensen vinden dit leuk


Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 21:09

hai,

Persoonlijk rij ik heel weinig endurance (ben wel van plan volgend jaar te starten), maar aangezien ik samen met mijn ouders al bijna 15 jaar een rit organiseer heb ik er wel een beetje verstand van.

tja... het tuig maakt in principe helemaal niets uit. Laatst hadden we bij onze rit een haflinger die werd gereden met een halster. Wat het zadel betreft zou ik iets nemen waar je comfortabel een paar uurtjes in door kunt brengen. Ik heb er een waar een bontje overheen zit. Errug lekker!! Maar wat nu eigenlijk het beste is?? Ik denk dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft.

Hoe je het beste kunt trainen voor een wedstrijd weet ik niet precies. Er zijn wel bepaalde schema's voor te vinden.

Als je op een wedstrijd komt en je paard heeft nog steeds stalbenen, dan zal hij onherroepelijk worden afgekeurd. De benen van het paard moeten dun en droog zijn. Maar aangezien je voor een wedstrijd flink moet trainen en het niet verantwoord is om hem zomaar uit de stal te plukken zonder iets gedaan te hebben lijkt me dat je het probleem van stalbenen best wel op kunt lossen.

Wat betreft het parcours. Het is heel verschillend per wedstrijd. Sommige wedstrijden worden gereden over veel ruiterpaden en zijn daarom heel erg zwaar. Een klasse 1 rit over de veluwe is bijvoorbeeld veel zwaarder dan een klasse 1 rit over de (wonderschone) holterberg. Tja, moet toch een beetje reclame maken voor 'mijn' rit Haha! Bij sommige ritten wordt er veel over de verharde weg gereden, maar vaak zijn er brede bermen.

Als je volgend jaar wilt starten, dan zou ik je voor willen stellen om eens de rit over de holterberg toe doen. Deze is erg geschikt voor 'beginners' en is altijd supergezellig!! Vraag het maar o.a. aan Laui!!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: maarten op 2001-11-06 21:12 ]</font>

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 21:36

Dan heb ik nog meer vragen haha (ooit wil ik het ook doen!)

Hoe gaat de start en de finish? Start je alleen of met iedereen tegelijk en met de finish is het toch niet persee wie er als eerste aankomt, maar wie er het 'best' als team uit de wedstrijd komt? Of toch ook op tijd ect...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 21:37

Ik ben van plan om met Dani ook endurance ritten te gaan rijden. Heb ik altijd al gewild maar helaas heb ik toch een oude dressuur knol die daar niet echt geschikt voor is.. Nu met Dani (haflinger) lijkt het me erg leuk! Dus deze vraagjes vind ik ook wel leuk om te weten.
Maar ik begrijp dus uit de text van Maarten dat niet elke pony mee mag doen aan ritten? Hoe zit dat dan? Verward

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 11:44

Als eerste: elke pony mag meedoen. Het punt is alleen dat voordat er gestart wordt het paard (lees pony Haha! ) door een dierenarts gekeurd wordt. Loopt het paard niet kreupel, heeft hij geen stalbenen etc... Mocht de dierenarts nu vinden dat het paard de afstand waar de ruiter zich voor in heeft geschreven niet af zou kunnen leggen dan wordt het paard dus afgekeurd en moet je dus met je pony weer naar huis. Het is dus zaak dat, voordat je op pad gaat om een rit te gaan doen, kijkt of je paard goed door de keuring zou komen.

De start en finish is verschillend. Op de hogere afstanden hebben ze soms een massastart. Dan gaat de hele groep dus tegelijk met elkaar weg. Deze massastart wordt echter alleen gedaan als het terrein zich daarvoor leent. Bij ons bijvoorbeeld moeten de paarden eerst door een smal stukje en kan er dus geen massa-start gedaan worden.

het paard met de snelste tijd en de beste conditie heeft gewonnen. Maar daar gaat het niet altijd om. Bij endurance wordt vaak gezegd "to finish is to win" en dat is natuurlijk een zeer mooie uitspraak.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 12:02

bedankt voor jullie reacties,
Dei stalbenen vallen wel mee, het is meteen over als ik een paar meter met haar stap.
Ik heb ook al enkele trainingsschema's gevonden, maar ik wil graag weten of jullie je paard de dag voor de wedstrijd nou wel of niet rijden, en na de wedstrijd krijdt ie dan vrij of gaan jullie meteen weer verder met trainen?
Ik zal eens kijken of ik naar die holterberg rit kan, kom ik ook nog eens wat bokkers tegen Haha!

17 mensen vinden dit leuk

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:10

Ik zou je aanraden om de dag voor en de dag na de wedstrijd gewoon even rustig te rijden, om te voorkomen dat z'n spieren vast gaan zitten. Een wedstrijd - of dat nou springen, SGW of endurance is - vergt toch wat meer van je paard dan een gewoon trainingsuurtje. Stilzetten na een wedstrijd kun je maar beter zeker niet doen, ga gewoon lekker even een half uurtje of een uurtje naar buiten om veel te stappen en een beetje los te draven.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:48

Hoeveel kost het om met zo'n endurance rit mee te doen? En moet je lid worden van een vereniging ofzo?? en Wennie had het over een trainings schema? die zou ik ook graag willen hebben als dat kan??

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:54

Kijk eens op de site van de Dutch Endurance Riders (DER):

http://www.geocities.com/endurancenl/

Heike plaatste laatst een link naar een trainingsschema:

http://www.vet2000.be/Basistraining.html
_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-07 12:56 ]</font>

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:59

c
Laatst bijgewerkt door janna op 16-04-22 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:09

In verhouding tot het startgeld dat je betaalt voor dressuur- en springwedstrijden is het wel wat meer idd. Maar ja, daar betaal je 10 tot 15 piek startgeld voor 6 of 7 minuten in de ring (met springen nauwelijks 2 minuten) en bij endurance zit je toch zeker wel een paar uur in het zadel, dus je geld rijd je er wel uit *LOL*. Als je 2 x per maand een endurancerit rijdt, ben je aan startgeld even veel kwijt als aan 4 proeven. Maar daar staat dan idd wel weer tegenover dat je vaak wat verder weg moet, voor een dressuur- of springwedstrijd kun je wel in de buurt terecht. Tja, keuzes maken... Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:42

c
Laatst bijgewerkt door janna op 16-04-22 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:45

Kun je niet gewoon heel lang in de klasse 1 blijven? Of moet je echt na een bepaalde hoeveelheid punten (of hoe gaat dat daar?) naar de volgende klasse? Verward

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:49

c
Laatst bijgewerkt door janna op 16-04-22 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 19:04

Ja maar ik bedoel, je bent dus niet verplicht om over te gaan ofzo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers