[VD] Hoe gewilliger maken om voetje te geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

[VD] Hoe gewilliger maken om voetje te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 08:17

Hmmm ik weet echt niet wat ik in de titel moet zetten. Het is NOG geen VD probleem, maar ik wil in de toekomst met de shet die ik verzorg ook wat aan vrijheidsdressuur doen.

Nu is het probleem eigenlijk vooral met hoeven uitkrabben. De shet wilt zijn voeten niet optillen, ik glij met mijn hand langs zijn been, duw zachtjes en til zijn voet op, met een beetje kracht lukt dat wel, maar hij houd zijn poot stijf naar de grond waardoor oppakken lastiger word.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat Speedy gewoon zelf der voetje optilt als ik er om vraag?

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:28

Ik heb hetzelfde probleem met Hercules. Als die een voetje geeft dan gaay die onwijs hard heen en weer met zijn voetje.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:36

Wel eens aan clickertraining gedacht?
(zoekfunctie Knipoog)

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:22

Bij een gewoon volwassen dier duw ik wat tegen de schouder en als ze nog steeds stijf blijven nog iets harder, de meeste vergeten dan hun pootje wel stijf te houden.
Wel zachtjes en met beleid doen natuurlijk.
En niet vergeten goed te belonen, probeer ook het hoef uitkrabben zo kort mogelijk te houden om het wel leuk te houden.
En gewoon regelmatig even oefenen door op allerlij momenten even een voetje op te tillen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 22:16

clickertraining is toch dat ze op een gegeven moment beloond worden met een klik, dat ze dan weten dat ze goed bezig zijn Verward ik snap niet hoe dat hier zou kunnen helpen?

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:16

Daar begin je meestal al mee als ze veulen zijn.
Vast zetten aan de muur, dan duwen tegen de schouder of heup, poot optillen even vasthouden en neerzetten. Niet los laten vallen, maar begeleiden naar de grond.
Komt er nooit een hoefsmid bij jullie?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 22:48

njah, beetje lastig he Haha! als de shet er pas een paar weekjes is... de hoefmid is dus ook nog niet geweest, nog niet nodig.. het diertje is er net een maandje, en de hoeven zien er nog perfect uit...

het is ook niet dat ze ze echt kei erg verzet, maar ik moet het wel echt zelf optillen.. met wat kracht.. ze probeert het dus te voorkomen door haar poot stijf te houden...

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:01

Hercules is bang voor een clicker Schijnheilig