[VD]steigeren, compliment en liggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 02:33

Let op mensen!!!!
Ik had ooit een onverkoopbare, schitterende apaloosamerrie.
Onverkoopbaar, omdat haar vorige baasje een circusartiest was, en het paard leerde steigeren op het kommando "hoog".
Gaaf!!Vond ik!ze deed dat zelf met van die maaiende voorbenen.

Wij hebben paarden toch voornamelijk om mee te rijden, en dat hebben we dus gedaan met haar.
Het grote gevaar was, dat je erg op moest passen wat je deed.
Stel iemand ging op het paard, en wilde kijken voor het paard of zijn beugels gelijk zaten .Ging ze lopen, zie je t voor je, en zeg je HO en toen pats recht boven je ging ze omhoog!!
Was echt gevaarlijk.
Het leren steigeren van paarden is dus zeker niet zonder gevaar!

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:15

Ja Stef ik voel me aangesproken ja!! Hoe kan jij nou weten hoe iedereen met zijn paard omgaat .. Dat jij ieman al kan beoordelen als je alleen maar een gesprek ziet staan. Iedereen doet het op zijn eigen mannier klaar! Einde discussie..

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 17:39

En hoe leren jullie het compliment en het liggen??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:33

Shariff97 schreef:
Ja Stef ik voel me aangesproken ja!! Hoe kan jij nou weten hoe iedereen met zijn paard omgaat .. Dat jij ieman al kan beoordelen als je alleen maar een gesprek ziet staan. Iedereen doet het op zijn eigen mannier klaar! Einde discussie..


Jij bent niet diegene die bepaald of ik uitgediscussierd ben. Iemand die gelijk roept einde discussie (welke discussie eigenlijk??) durft IMO geen discussie aan.
Ik zeg NERGENS dat ik het over jou heb.
Dat jij je aangesproken voelt kan ik niks aan doen, maar ergens heb ik dan zoiets, dan zal er wel een kern van waarheid inzitten, anders hoef je je namelijk niet aangesproken te voelen

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:28

stef"]
[quote="Shariff97 schreef:
Ja Stef ik voel me aangesproken ja!! Hoe kan jij nou weten hoe iedereen met zijn paard omgaat .. Dat jij ieman al kan beoordelen als je alleen maar een gesprek ziet staan. Iedereen doet het op zijn eigen mannier klaar! Einde discussie..


Jij bent niet diegene die bepaald of ik uitgediscussierd ben. Iemand die gelijk roept einde discussie (welke discussie eigenlijk??) durft IMO geen discussie aan.
Ik zeg NERGENS dat ik het over jou heb.
Dat jij je aangesproken voelt kan ik niks aan doen, maar ergens heb ik dan zoiets, dan zal er wel een kern van waarheid inzitten, anders hoef je je namelijk niet aangesproken te voelen
[/quote]
Amen! Schijnheilig

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:18

hm Shariff97, niet aanvallend bedoelt maar ik heb toch een paar vraagjes voor jou

Hoelang ben jij al bezig met VD, en hoeveel paarden heb jij al geleerd te stijgeren?

Ik vind niets mis met het leren stijgeren, maar met een ERVAREN iemand die al lang aan VD doet en echt weet waar hij mee bezig is. Stijgeren is en blijft een dominant spelletje dat serieus uit de hand kan lopen, dat heb ik al van genoeg mensen gehoord, zoals natasha ook nog zegt in dit topic. Steigeren kan dus wel degelijk serieus misgaan, en zeker als het op 'gemakkelijke' commando's als ho word geleerd.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 21:54

Willen jullie misschien schrijven hoe je ze het leert?

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:43

Ik zeg helemaal nix meer.. Sorry hoor ik word hier egt helemaal gestoord van, ook al bij een andere topic egt BAH.. als jet egt wil weten dan moet je maar Pb en..

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 01:41

Shariff: Zo ik heb nu een paar topics van jou gezien (of waar je in reageerd) en tegen iedereen hier doe je zo aanvallend!! Wil je hier je aggresie kwijt ofzo? Luister gewoon is naar de opmerkingen van een ander!!! Ik vind ze in ieder geval heel zinnig!

LouNa

Berichten: 95
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:34

mmm..
ik heb mn paardje beetje leren buigen...
gewoon eerste paar keer brokjevoor haar neus door haar benen heen halen.
en dan steeds verder.. zodat ze steeds meer buigt.. geef er een duidelijk commando bij.. en herhaal dit een paar keer en hoppa.. compliment is toch dat ie op zn knieen gaat? dat leer je hem als ie goed kan buigen.. dan vraag je hem om voetje en laat je hem buigen.. zo komt ie vanzelf met zn knietje aan de grond!

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:28

LouNa schreef:
mmm..
ik heb mn paardje beetje leren buigen...
gewoon eerste paar keer brokjevoor haar neus door haar benen heen halen.
en dan steeds verder.. zodat ze steeds meer buigt.. geef er een duidelijk commando bij.. en herhaal dit een paar keer en hoppa.. compliment is toch dat ie op zn knieen gaat? dat leer je hem als ie goed kan buigen.. dan vraag je hem om voetje en laat je hem buigen.. zo komt ie vanzelf met zn knietje aan de grond!

Compliment is dat het paard op een knie steunt en het andere been voor zich uitstrekt, Dit leer je meestal pas na de buiging, je vraagt een buiging, pakt het been op, neemt het wat naar achteren mee, en afhankelijk van het paard gaat hij dan meestal al in het compliment( de volledige uitleg etc. is een beetje lang op internet Knipoog )

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 18:36

Oke, bedankt voor de uitleg!!!!!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:27

Kimmy-is-mijn-schatje schreef:
Shariff: Zo ik heb nu een paar topics van jou gezien (of waar je in reageerd) en tegen iedereen hier doe je zo aanvallend!! Wil je hier je aggresie kwijt ofzo? Luister gewoon is naar de opmerkingen van een ander!!! Ik vind ze in ieder geval heel zinnig!


Idd dit soort topics bestaan er om iets te leren! wil je dat niet dan ga je toch lekker je neus leeg eten!!!!!!!!!! Boos!

Ja sorry hoor maar ik word echt een beetje kriegel op hoe jij op sommige dingen reageerd. Als mensen iets tegen jou zeggen ofzo om je iets duidelijk te maken of je iets willen leren of helpen dan kun je dat iig respecteren! en als je dat niet wil reageer dan niet
Je voelt je ook meteen aangevallen door stef terwijl ik toch echt het idee heb en ik denki wel meerdere bokkers dat stef het echt niet over jou heeft hoor! Dat maak jij ervan!

sorry voor het offtopic gaan!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:29

Kom, een beetje respectvoller naar elkaar aub. Iedereen wil dit leren met de beste bedoelingen. Als het lijkt of diegene zich niet bewust is van de gevaren mag dat uiteraard verteld worden maar doe het op een VRIENDELIJKE toon. Uitleggend en begripvol waarom het slimmer is het niet te doen of waar je iig op moet letten.

Voor de topicstarter:
Steigeren en het compliment staan uitgelegd op www.pink-horizon.com . Het liggen staat er niet op aangezien mijn pony('s) dit (nog) niet beheersen.

Lees de page eens door en denk even extra na bij de basis en de tips. Succes.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 22:35

Pinky_girl schreef:
Voor de topicstarter:
Steigeren en het compliment staan uitgelegd op www.pink-horizon.com . Het liggen staat er niet op aangezien mijn pony('s) dit (nog) niet beheersen.

Lees de page eens door en denk even extra na bij de basis en de tips. Succes.


Bedankt voor de site. Het staat er echt duidelijk omschreven OK dan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 22:50

gaan we weer...
Buiging heeft NIKS met het compliment te maken, maar mensen denken nog steeds dat het compliment hetzelfde is als een buiging maar dan op 1 knie (en dus wel het hoofd tussen de benen)
Maarja, ik heb het al zo vaak gezegd... Kan net zo goed tegen een boom banketstaaf volgens mij

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:09

Stef! Plaats een foto vanb een goede en een slechte, misschien valt het kwartje dan Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 23:38

Ok:

Fout:
Kim vraagt hier een "complimentbuiging" oid Haha!
Deze foto valt nog mee, maar helaas zijn er mensen die het hoofd letterlijk onder de buik vragen, Naar aanleiding van deze foto kan je je denk ik wel inbeelden dat er dan e.a. klem komt te zitten in de spieren van je pony/paard
Afbeelding

Fout:
Jamaica zakt teveel door haar linkerbeen heen, terwijl ze daar juist op moet steunen
Afbeelding

Goed:
In een begin fase, dus nog lang niet bij het eind resultaat. Mocht er hier wat gebeuren, komt er niks klem te zitten.
Het gestrekte been mag rechter, later ga je de hals terug bouwen zeg maar.
Afbeelding

Goed:
Alleen de linkerknie ligt in een kuil Haha!
Afbeelding

Goed:
Linkerbeen is mooi gestrekt, gewicht steunt op het rechterbeen, hoofd moet nog naar voren. (ben pas sinds kort met dit been bezig, omdat bij het andere been het lig commando zit, wat erg verwarrend was voor Hon)
Afbeelding

Eindresultaat:

Afbeelding

In 1 woordt: KEURIG!

Foto 1 en de laatste, special thanks to Pinky-Girl

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 13:17

Hele mooie foto's Stef!
Nu begrijp ik wat je steeds bedoelde

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:42

hey. ff over dat steigeren.
dat kun je het beste alleen leren als je pony betrouwbaar is. Knipoog
een dwarse pony kan het gaan misbruiken. dat kan behoorlijk gevaarlijk zijn.
een meisje bij ons op de manege heeft een arabiertje, dat haar er nog wel ens afgooit. ze heeft hem leren steigeren. dom... want nu gaat die pony dus steigeren als iets niet naar zijn zin gaat... ze kan het gewoon niet meer in de hand houden Scheve mond
Maar zoals Mireille van Dagami, die is betrouwbaar dus die doet het alleen als het dr gevraagd word OK dan!
Het allerbelangrijkste is gewoon dat je je paardje kunt vertrouwen Knipoog

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:37

Stef, die foto die jij van Jamy plaatst is toch ook fout?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:08

staat er toch ook bij?