Klophengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:22

Van sommige paadendingen weet ik zoveel en van sommige echt niets! Dus daarom deze vraag: wat betekent klophengst nou PRECIES??

Want ik hoorde er verschillende dingen over en nou wil ik het weten ook...

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:25

Dat is een hengst waarvan de ballen niet ingedaald zijn. Die zitten ahw nog in zn lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:27

is dit dan erg???

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:28

Hij is dan niet vruchtbaar geloof ik. En als je hem castreert, haal je dus zn eigen ballen niet weg, dus houdt hij hengstekuren want hij maakt dan nog wel mannelijke hormonen aan.

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:30

Dan zit er meestal nog een bal in zijn buik. dus deze is dan niet ingedaald en de andere wel, welke dan ook is verwijderd. Hij kan hengstenstreken houden maar dat hoeft niet perse.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:31

Bij een klophengst zijn 1 of 2 ballen niet ingedaald en dus bij castratie ook niet weggehaald. Hij heeft dus geen vruchtbaar sperma meer maar produceert nog wel het hormoon tostesteron. Uiterlijk ziet er dus uit als een ruin maar het karakter kan die van een hengst zijn.

Mistral van mij bleek bij onderzoek ook een klophengst te zijn. Ipv 10% tostesteron (gebruikelijk voor ruinen) produceert hij nog 80% omdat 1 teelbal niet is weggehaald.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:32

Jola schreef:
Bij een klophengst zijn 1 of 2 ballen niet ingedaald en dus bij castratie ook niet weggehaald. Hij heeft dus geen vruchtbaar sperma meer maar produceert nog wel het hormoon tostesteron. Uiterlijk ziet er dus uit als een ruin maar het karakter kan die van een hengst zijn.

Mistral van mij bleek bij onderzoek ook een klophengst te zijn. Ipv 10% tostesteron (gebruikelijk voor ruinen) produceert hij nog 80% omdat 1 teelbal niet is weggehaald.


tostesteron moet zijn testosteron volgens mij. Bij mensen is dat iig wel zo.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:33

verootjoo schreef:
tostesteron moet zijn testosteron volgens mij. Bij mensen is dat iig wel zo.

Je hebt helemaal gelijk OK dan! Het is ook zo'n rot woord Clown Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:38

okeej want ze zeiden dat lucky klophengst was/is..

Maar wat verstaan jullie dan onder hengstenstreken, hij is niet echt heel vervelend..

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:41

gek op merries, vooral wanneer deze hengstig zijn (logisch) Probeert ze misschien te dekken. Eigenwijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:49

Pride is hengstig maar temptation probeert pride te dekken (en hoppa nog een keer derop) en Luck is altijd alle paarden aan het pesten..behalve midas want dan krijgt hij een schop.
Eigenwijs is hij wel maar wat wil je met een jonge pony.. Nee dan heeft hij geen hengstestreken

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:51

Ze willen graag imponeren, maken zich sterk, macho gedrag, snel afgeleid van het werk. Dat maakt ze nog wel eens lastig om mee te werken.

Niet ieder dier is hetzelfde natuurlijk, er zullen ook rustige hengsten zijn, ligt ook een heleboel aan de opvoeding. Maar een hengst moet je over het algemeen wat korter houden, kordater zijn, en als je dan denkt dat je een ruin gekocht hebt en het blijkt een klophengst te zijn .... Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:54

Ze zeiden in eerste instantie dat het een ruin was en toen hoorde ik klater dat het een klophengst is..
niet dat hij vervelend is ofzo maar ze hadden het het beste eerst kunnen vertellen...

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:58

Luckey schreef:
Ze zeiden in eerste instantie dat het een ruin was en toen hoorde ik klater dat het een klophengst is..
niet dat hij vervelend is ofzo maar ze hadden het het beste eerst kunnen vertellen...

Vaak weten de verkopers dit niet eens, aan de buitenkant is dan ook niets te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:11

Nou hij staat al bij haar vanaf veulen af aan..

Ik heb het toen gevraagd en toen was ze het "vergeten"..tja het maakt mij niets uit ik was toch al in LOVE..

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:15

Ik ben de derde eigenaresse van Mistral, het is dat ik zijn verleden eens ben gaan uitzoeken (hele verhaal in profiel, hint, hint Knipoog ) en daarbij in kontakt ben gekomen met de eerste eigenaresse. Zij heeft het mij verteld.
De andere mensen die ik over Mistral gesproken heb (tweede eigenaar, handelaren) wisten het niet eens.

Nu dat ik het weet is zijn gedrag veel beter te verklaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:22

Het enige wat Luck doet is een beetje spelen en zich snel vervelen..dit is het enige beestje dat ik ken dat het niet leuk vindt om lang gepoetst te worden dan gaat hij lopen draaien, schrapen met zijn hoeven gewoon vevelend doen...

En ja ik heb je profiel gelezen!!!

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:28

De pony van een vriendin van mij is ook een klophengst. Hij heeft maar 1 ingedaalde bal. Eentje zit wel goed op zijn plek.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:29

Sk4t3r schreef:
De pony van een vriendin van mij is ook een klophengst. Hij heeft maar 1 ingedaalde bal. Eentje zit wel goed op zijn plek.

Verward Dus het is nog een echte hengst dan, nog niet gecastreerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:33

kan hij dan nog wel gewoon dekken??

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:40

Jola"]
[quote="Sk4t3r"]De pony van een vriendin van mij is ook een klophengst. Hij heeft maar 1 ingedaalde bal. Eentje zit wel goed op zijn plek.
[/quote]
Verward Dus het is nog een echte hengst dan, nog niet gecastreerd?
[/quote]

een klophengst kan ook gecastreerd zijn. Het is dan nog steeds een klophengst.

[quote="luckey schreef:
Kan hij dan nog wel gewoon dekken?


nee, hij is niet vruchtbaar

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:45

Ah, dus zijn "leidingen" zijn wel doorgeknipt? Ik raakte even in de war omdat je zei dat 1 bal wel zichtbaar is en de ander niet. Hij is dus wsl. gecastreerd terwijl beide ballen niet zichtbaar waren en later is 1 bal alsnog ingedaald.

Citaat:
een klophengst kan ook gecastreerd zijn. Het is dan nog steeds een klophengst.

Een klophengst is toch juist altijd gecastreerd anders is het gewoon nog een hengst, met of zonder ingedaalde ballen.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:11

verootjoo schreef:
gek op merries, vooral wanneer deze hengstig zijn (logisch) Probeert ze misschien te dekken. Eigenwijs.



Dat doet mijn ruin ook wel eens. Is ook wat dominant en bijterig, gelukkig ben ik dominanter en bijt ik terug.
Ik zou kunnen laten onderzoeken of hij nog ergens een bal in de buikholte heeft zweven! Haha!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:12

Jola schreef:
Ah, dus zijn "leidingen" zijn wel doorgeknipt? Ik raakte even in de war omdat je zei dat 1 bal wel zichtbaar is en de ander niet. Hij is dus wsl. gecastreerd terwijl beide ballen niet zichtbaar waren en later is 1 bal alsnog ingedaald.

Citaat:
een klophengst kan ook gecastreerd zijn. Het is dan nog steeds een klophengst.

Een klophengst is toch juist altijd gecastreerd anders is het gewoon nog een hengst, met of zonder ingedaalde ballen.


Nee, een klophengst is juist niet gecastreerd, een klophengst is een hengst waarvan één of beide ballen niet zijn ingedaald.
Zou je die dus castreren, heb je gewoon een ruin.
Wordt echter alleen de zichtbare bal weggehaald, dan heb je nog steeds een klophengst, hij is namelijk nog zo hengst als het maar kan zijn dan.
(Snap je het nog?)

Een klophengst is overigens wel te casteren, de ballen worden dan chirurgisch via de lies weggehaald. Is wel prijziger dan een gewone castratie.

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:17

Je moet ze wel allebei weg laten halen, want volgens mij kan de niet ingedaalde bal anders een gezwel vormen in de buik van de pony. Ik weet het niet zeker, maar zou het eens vragen bij een DA.