haren laten los..?? paarden luis??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

haren laten los..?? paarden luis??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 17:12

bij mij op stal staan 2 shetties... een zwarte : smooky en een bont : mouse..

maar nu hebben we gezien dat mouse rar beestjes in ze vacht heeft lopen.. Verward rood koppie, geelachtig lijfje.. wat zou dit kunnen zijn Verward...??

en smooky, daar is de VA wel al voor gekomen maar daar komen we nog niet veel mee verder die zijn : het is geen schurft of exceemhij heeft jeuk door een deken die hij op krijgt als hij bezweten is" maar dat is heel raar want hij kreeg af en toe ( denk nog niet een 2 x per week... soms niet eens per week ) een deken om.Nu hebben ze een spulletje gekregen SANODERM maar bij de meetst paarden welkt het wel zeggen ze (is een honden en katte middel Verward geven ze ook bij paarden..!! ) Maar smook negeert het .. wat zou het kunnen zijn?? Mischien dat jullie ons verder kunnen helpen ..??

alvast bedankt Madieke

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 17:37

niemand weet hier antwoord op ......?!?! Huilen Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 17:38

Probeer je pony eens wat vaker te wassen, en gebruik dat spul gewoon het heeft vaak even de tijd nodig voordat het goed gaat werken.
Dat middel heeft de DA je gegeven?

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:10

Ik weet voor 99% zeker dat dit idd luizen zijn (kijk even onder het andere topic op medisch: luizen) Friezen en shetlanders schijnen er heel gevoelig voor te zijn. Ik heb eens 3/4 jaar een paard op stal gehad (revalidatie) die dat ook had, hartstikke leuk, kon mijn paarden toen ook gaan wassen! Goed opletten dat je ALLES ontsmet: borstels, dekens, je eigen kleren etc.

*edit aanvulling*
De paarden moesten destijds 3x gewassen worden...ik dacht...maar weet het niet meer helemaal zeker, met 4dgn ertussen ivm eitjes die uitkomen!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:17

De paardendrogist heeft luizenpoeder en vraag anders aan je DA of hij iets anders heeft dan wassen.

Helaas is Switch pour on uit de handel gehaald want dat was een super middel.


Luizen komen bij paarden met een lange vacht en bij wat warmer weer(je hoeft je dus niet schudig te voelen over een slechte verzorging).
Ik heb 2 jaar achter ekaar gehad dat 1 van de 2 luizen had, ff smeren en ze waren zo dood.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 19:32

betadine shampoo heeft ze gekregen maar omdat ze in een stal staan waar het "tocht" en omdat ze geen deken op mogen krijgen ze het verschrikkelijk koud.. de DA heeft niets voor de luizen gegeven ik ga wel even aan de eigenaar vragen of ze even de DA nog een x wil bellen....

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 19:38

[ ze zijn niet van mij Knipoog ]

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:11

Klinkt als... luis Verdrietig en das minder in deze tijd van het jaar,

Als het luis is dan had de da dat makkelijk moeten kunnen vaststellen, vooral als jij de beestjes al ziet lopen, vreemde veearts of vreemd verhaal Verward maar goed.

Luizen kunnen goed geelimineerd worden met sebacil, oa verkrijgbaar bij je da.
Hiermee moet je paard verschillende keren wassen, niet echt handig dus met deze kou.

Luizen zijn besmettelijk voor andere paard/ponys, dus als je de mogelijkheid hebt om ze apart te zetten zou ik dat doen.

En wat al eerder gezegd is je moet alles wat in aanraking is geweest met de pony schoonmaken met sebacil, of iets anders wat je van de da krijgt hebt gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:49

ShetRullez schreef:
betadine shampoo heeft ze gekregen maar omdat ze in een stal staan waar het "tocht" en omdat ze geen deken op mogen krijgen ze het verschrikkelijk koud.. de DA heeft niets voor de luizen gegeven ik ga wel even aan de eigenaar vragen of ze even de DA nog een x wil bellen....


Zou ik zeker eens doen, ze kunnen er maar vanaf zijn.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 21:32

wou het vandaag gaan vragen maar ze was er niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:40

Toen Novalee van de lente luis had, heb ik meteen naar de DA gebeld. Ik ben diezelfde dag er nog heen geweest, maar ze hebben me het luizendodende middel gegeven wat ze normaal ook aan schapen geven. De dierenarts-assistente heeft met 3 DA's contact daarover gehad, en alledrie gaven ze toestemming, omdat het andere middel wat ik anders zou krijgen niet in voorraad was.

Kan je die eigenares anders niet even bellen? Ik zou nl. zo snel mogelijk naar de DA bellen, want voor je het weet hebben de rest van de pony's er ook last van! Succes!

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:58

ik heb wat opgezocht over huidaandoeningen en kon ook wat vinden over luis! :

In de winter en in mindere mate ook wel in de zomer,kunnen paarden die veel op stal staan en een zware beharing hebben, geplaagd worden door luis. De verschijnselen die met een luisaantasting gepaard gaan, zijn schuren en likken door het paard,mogelijk haaruitval. Om vast te stellen of het om luizen gaat, moet men eerst zoeken op het kruis in de nabijheid van de staartwortel en in de manenkam. Dat zoeken dient niet oppervlakkig te geschieden, omdat luizen zich erg goed verbergen. Ook moet gelijktijdig worden gezocht naar de eieren van de luis, neten genaamd. Neten zijn witgeel en zitten vastgekleefd aan het onderste gedeelte van de paardenhaar. Voor de bestrijding van luizen moet het advies aan de dierenarst worden gevraagd. Deze zal dan een bestrijdingsmiddel voorschrijven waarmee vooral de manenkam, het kruis en de staartwortel, de oogkuilen, de keelgang, en de streek tussen de benen en de romp moeten worden behandelt. Moet het paard worden gewassen, dan dient dit te geschieden op een beschutte plaats waar het niet tocht, om te voorkomen dat het paard kou vat. Na de was beurt doet men het een of meer dekens op,eventueel met wat schoon stro tussen deken en paardenlichaam om het droogproces te versnellen Door de behandeling met het luizen middel zullen de luizen worden gedood maar de eieren,de neten dus niet!!! Deze eieren komen meestal na ruim een week uit, maar er zijn ook neten die meer tijd nodig hebben om uit te komen. Dit betekent dat na een week het paard nogmaals moet worden behandeld en eventueel een week daarna nog een derde keer. Luizen kunnen zich hardnekkig handhaven, met name in stallen waar meer paarden staan. Regelmatige controle van de paarden op stal zal nodig zijn als er eenmaal een paard luizen heeft gehad.

Ik hoop dat je wat aan dit stuk tekst hebt gehad! Groetjes Elleke