Rituelen en gewoontes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 16:10

Hebben jullie ook van die ‘rituelen’ bij je paard? Van die dingen die jij of je paard altijd ‘moeten’ doen omdat het anders gewoon niet werkt?

* Als ik op stal aankom: Eerst langs de stal, Gipsy roepen, dan draait ze zich om, komt naar me toen, boxdeur open, Gipsy aaien en op dat moment kijkt ze altijd even heel boos, echt oren plat en tanden bloot, heel even maar, daarna wil ze altijd knuf-felen en is ze vriendelijk. Volgens mij hoopt ze nog altijd dat ik een keer onder de indruk ben, sommige mensen zijn dat namelijk wel, ik niet, ‘stel je niet zo aan’ en daarna is het goed.

* Voordat ik Gipsy uit stal haal, krab ik altijd haar hoeven uit, dan moet ik haar nog geen halster om doen, want dan staat ze dus never nooit stil! Zonder halster loopt ze altijd eerst een rondje linksom, dan mag ik haar linkerhoeven uitkrabben, en daarna loopt ze een rondje rechtsom en mag ik haar rechterhoeven uitkrabben, na dat rondje lopen staat ze gewoon stil, dus ik laat het maar zo. Daarna pas halster om.

* In de stalgang: Als er geen andere paarden staan, niet vastzetten, maar gewoon hal-stertouw over de hals slaan en los laten staan (ze blijft braaf staan, ook als ik weg loop om het zadel te halen), anders gaat ze juist lopen draaikonten, met andere paar-den erbij zet ik haar wel vast, wel zo veilig en dan staat ze ook gewoon braaf stil, maar alleen dus niet.

* Even waarschuwen (‘opgelet!’) dat ik het zadel er op ga leggen: Dan rekt ze zich nog even helemaal uit, wordt echt een halve meter langer, hoofd helemaal in ver-lengde van ruggegraat, flink kreunen en dan mag ik opzadelen. Niet gelijk dat zadel er op kwakken, want dan zet ze haar buik uit.

* Na het rijden: altijd even proberen of ze niet stiekem toch snel haar stal in kan dui-ken, terwijl ze weet dat ze nog even in de stalgang moet blijven staan terwijl ik afza-del. Ze probeert het altijd, maar een simpel ‘uh’ is al genoeg, echt overtuigend pro-beert ze het niet, maar je moet wel iets zeggen (hoeft niet eens boos te zijn), anders drukt ze door.

* Niet gelijk opstijgen, eerst een rondje stappen aan de hand, anders doet ze net of ik een tientonner ben en zakt ze half door haar benen, 100 meter stappen is al genoeg, dan kan ik zo opstijgen en wegrijden. Heeft ook te maken met haar blessureverleden, stalstijfheid.

* Opstijgen: Altijd 180 graden draaien, maakt niet uit hoe ik haar neer zet (wel of niet richting stal of uitgang), ze draait zich altijd om bij de 1e poging tot opstijgen, daarna staat ze braaf stil en blijft ook staan (kan opstijgen met alleen het gespje van de teu-gels vast) tot ik zeg dat ze mag gaan lopen. Als ik het opstijgen gewoon doorzet ter-wijl ze aan het omdraaien is, blijft ze daarna ook niet stilstaan, maar vertrekt gelijk.

En zo ben ik vast nog wel dingen vergeten. Allemaal van die kleine dingetjes die je even moet weten en rekening mee moet houden en dan is het een heel fijn paard in de omgang, maar als je ze niet weet, kan me heel goed voorstellen dat mensen haar maar een irritante, onopgevoede lompe knol vinden!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 16:42

pfft wat 'n gebruiksaanwijzing zeg, ik geloof niet dat omar dat wel heeft.
Sjors een beetje even heel overtuigend zeggen dat hij niet mag eten als hij uit de les eerst het hoofdstel uit moet. Dan luisterd hij wel en vliegt zijn voerbak pas aan nadat ik het hoofdstel uit heb gedaan. Als ik eerst hetzadel doe wordt íe pissig hihi Clown

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 16:50

Citaat:
Op 2001-11-07 15:42, schreef Sjimmy:
pfft wat 'n gebruiksaanwijzing zeg,


Het klinkt erger dan het is, het is gewoon een gewoonte geworden en het kost allemaal nauwelijks extra tijd, dus het valt reuze mee. Verder is het een schat hoor! Zo moeilijk is ze echt niet. En ze is nooit gemeen, dat is ook heel belangrijk!

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 16:51

met het aansingelen mag ik hem niet strakker dan het eerste gaatje doen en maar aan een riem vast anders word die boos Boos! Boos!

blackarrow
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-10-01
Woonplaats: zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 16:54

ik denk dat iedereen wel een beetje een rituel heb alleen niet iedereen heeft het door. *LOL*

blackarrow
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-10-01
Woonplaats: zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 16:54

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: blackarrow op 2001-11-07 15:56 ]</font>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:01

Tja ik heb er ook heel veel. Als dingen niet op dezelfde manier gaan word ik zenuwachtig. *LOL*

Even denken.
-hoeven krabben, ik doe altijd linksvoor, linksachter, rechtvoor, rechtsachter. Mijn paarden weten dit zo goed, dat ze hun voeten al omhoog houden voor me. Is dat niet ideaal? Lachen
Als iemand het in de verkeerde volgorde doet, raken ze helemaal in de war.

-voeren: altijd in dezelfde volgorde, en niet simpelweg van links naar rechts ofzo. Krachtvoer volgorde is anders dan ruwvoer volgorde.

Nou ja zo zijn er nog veel meer...

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:11

ik heb ook heel veel gewoontes

als ik aan kon lopen queen een aai over het hoofd loop ik altijd gelijk door naar soraya. soraya knuffelen zadelkast openmaken queen halster om en daarna doe ik altijd weer staldeur dicht Verward om het touw te halen....
ach ja en zo heb ik er veel meer

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 19:07

Salsa is net 3 maanden ingereden en heeft een behoorlijjk pittig karakter, druk in alles. Als het niet gaat zoals zij het geleerd heeft, lees hier, zoals het de 1ste keer is gegaan, want dan onthoudt ze het al, wordt ze druk. met druk bedoel ik ook echt druk. Een toltende ijslander is er niets bij. Ze is een new forest merrie, een beetje het oude type. Soms lijkt ze dus ook in het echt een ijslander. Tolten kan ze trouwens ook. Af en toe wel grappig. leer het haar aan en blijf het hetzelfde doen want anders krijg je elke keer drukte., Na een aantal eer weet ze dat het anders kan en accepteerd ze dit ook. Het is geen blijvende drukte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 19:59

Je zou het eigenlijk aan mijn paard moeten vragen, die weet het volgens mij nog het beste.
Opzadelen gaat wel heel speciaal, ik wordt ook altijd wat nerveuzig van mensen die het beter weten, laat mij het nou maar doen zoals ik het doe, weet mijn paard ook waar ie aan toe is. Waar ik helemaal niet tegen kan is als mensen aan mijn paard gaan zitten frutsen als ik bezig ben met aansingelen, kan echt niet.
Verder ben ik een grote gewoonte, ik zou het zo gauw niet weten eigenlijk.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 20:11

Ik heb ook een soort van routine....
mijn paard rekent er ook echt op, das wel grappig Lachen
Als we eens wat anders doen dan vraagt hij zich echt af 'wat nu?'
Aansingelen, doen we in 3 stappen, zadel op, singel vast...dan beenbescherming om en nog een keer singel vast....dan hoofdstel pakken en singel nog laatste keer gaatje strakker....hoofdstel om en gaan. Soms is 2x genoeg om aan te singelen.
Verder is hij altijd erg behulpzaam met het aandoen van halster en hoofdstel, hij 'duikt' ernaar omlaag... maar ach hij bedoelt het goed Lachen

Meestal rij ik alleen dus als ik dan klaar ben zadel ik hem af in de bak, als laatst doe ik zijn hoofdstel af want hij weet dat hij daarna mag gaan rollen.
Ook vind hij het erg lekker om langs de zijkant van zijn mond gewreven te worden als het hoofdstel uit is. (bij de fokker deed hij dat al)

Na het rijden, poets ik het zand van het rollen er nog even af, gooi zijn deken om en geef hem wat lekkers in zijn voerbak.
Hij heeft ook geleerd dat hij uit de weg gaat als ik hem wat te eten geef in zijn voerbak, voernijd heeft hij gelukkig niet.

Ik denk dat mijn paard nog wel meer gewoontes op zou kunnen noemen Lachen

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 08:35

Ik kroel altijd eerst eventjes achter haar oren als een soort begroeting, dat vindt ze lekker.
Als ze uit haar doen is zie ik het meteen aan hoe haar 'gezicht' staat. In dat geval haal ik haar ff langer aan en praat ik wat meer tegen haar, dan is het zo weer over.
Wanneer ik War haar halster omdoe denkt ze iedere keer weer dat er een bit in zit en komt ze met opengsperde mond met haar hoofd naar me toe. Mensen die haar niet kennen zullen denken dat ze opgevreten worden Haha! , maar ze is gewoon een beetje enthousiast.
Met het hoofdstel hetzelfde verhaal, ik moet iedere keer weer zeggen: VOORZICHTIG, anders pakt ze het eerste riempje wat in de buurt van haar mond komt vast. Ze duikt gewoon op het hoofdstel af *LOL* . In ieder geval heeft ze geen hekel aan haar bit!
Na het opzadelen strek ik altijd 1 voor 1 de voorbenen om de huid bij de singel glad te trekken.
Ze geeft dan zelf al haar been aan.
Als we klaar zijn met rijden houden we halt bij de zadelkamer en zeg ik BLIJF. (Ik weet het, maffe gewoonte maar het werkt *LOL* )
Ze blijft dan geduldig op me wachten tot ik het zadel weggelegd heb.
Het commando BLIJF gebruik ik nu regelmatig in situaties dat ze gewoon even moet blijven wachten, best wel handig Dromen .
Nou dit zijn zo'n beetje de opmerkelijkste 'rituelen'.
Ik zal er nog wel heel veel hebben, die gaan meer gedachteloos.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 17:52

mhhh ik heb maar 2 gewoonte's dat is singel vast, laarzen aan.Hoofstel om singel gaatje strakker. paar pasjes lopen aansingelen weer stukkie lopen en erop.
afstijgen eerst singel losser en beugels op steken.
dan naar stal daar zadelhoes erover.
hoofdstel af laarzen uit en zadel eraf.
Er is maar 1 iemand die mijn paard mag op en af zadelen. anders heb ik altijd het idee dat er iets niet goed zit Lachen en das anouk. die heeft mijn manier precies zo overgenomen bij haar paard Lachen

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 11:34

die van ons kijkt ook altijd sjagerijnig met zijn oren naar achter, als ik hem een aai wil geven, terwijl hij daarna gewoon lief is. Doet tie mij mijn vriendin ook. Misschien is het arrogantie, zo van: jeetje zijn jullie er nu pas!!