Galop - Volte verkleinen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Galop - Volte verkleinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 14:45

Hi,

Mulan heeft de neiging om wanneer we een volte tijden in galop, de volte te verkleinen. Ze doet dit vooral op de linker, maar ook een beetje op de rechterhand.
Waarom doet ze dit?
Of beter gezegd, wat doe ik fout? Ik hou de buitenteugel er steeds bij, leg mijn binnenbeen aan en breng mijn gewicht op buitenzitbeenknobbel, en dan wanneer ik dat laatste doe, komt er wel reactie, maar uit zichzelf blijft ze de volte verkleinen.
Ze loopt mooi nageeflijk in de galop, is lekker licht van voren en heeft een beheerst tempo. Ze heeft wel de neiging om af en toe wat naar voren te duiken. (ze is nog maar vier en nog volop in ontwikkeling, af en toe heeft ze nog moeite met het vinden van haar balans)
Ik moet dus heel goed 'zitten' anders loopt ze onder me vandaan.

Wie heeft advies?

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:33

Ze heeft de neiging volgens mij met haar hoofd naar binnen te vallen,en idd door haar jonge leeftijd kan ze haar hele gewicht met ruiter erop nog niet goed balanceren,dus dan valt ze tegelijk ook met de rest van haar lichaam naar binnen en maakt ze zo steeds kleinere voltes.Hier kan je niet veel aan doen denk ik,want dat ligt aan de groei en de balans van jou paard natuurlijk. Ik zou gewoon blijven oefenen,totdat ze van zichzelf recht zal gaan lopen,totdat ze haar draai heeft gevonden met haar lichaam.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:07

Ze heeft er gewoon nog moeite mee zich in evenwicht te houden. Je zegt ook dat het op de ene kant ergens is dan op de andere kant. Paarden hebben vaak een kant die moeilijk is.

Probeer der lekker soepel te krijgen, door figuren te rijden. Dus ook gewoon slangevoltes, hierdoor wordt ze ook soepeler.

Ik weet niet of het met longeren ook is, anders zou je daarmee ook eens moeten kijken, soms helpt af en toe longeren ook al een hoop, omdat ze dan alleen maar voltes lopen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:17

Citaat:
leg mijn binnenbeen aan en breng mijn gewicht op buitenzitbeenknobbel,

Je moet je gewicht juist op je binnenzitbeenknobbel brengen, en verder moet je meer reactie eisen voor je binnenbeen daar mag hij gewoon niet doorheen vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:58

Mulan schreef:
Ik hou de buitenteugel er steeds bij


Misschien heb je de buitenteugel er iets teveel bij...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 02:55

CCCCorine"]
[quote="Mulan schreef:
Ik hou de buitenteugel er steeds bij


Misschien heb je de buitenteugel er iets teveel bij...
[/quote]
dat snap ik niet

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 03:31

Lenn"]
[quote="CCCCorine"][quote="Mulan schreef:
Ik hou de buitenteugel er steeds bij


Misschien heb je de buitenteugel er iets teveel bij...
[/quote]
dat snap ik niet
[/quote]
neeh ik ook niet.
want als je teveel buitenteugel hebt dan moet die naar buiten kijken Verward
of bedoel je teveel buiten been Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:28

Lenn"]
[quote="CCCCorine"][quote="Mulan schreef:
Ik hou de buitenteugel er steeds bij


Misschien heb je de buitenteugel er iets teveel bij...
[/quote]
dat snap ik niet
[/quote]

Als je teveel aan de buitenteugel trekt, dan kan je paard daardoor ook naar binnen vallen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:20

waarom dan? Verward (Sorry Bloos)

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 14:09

Lenn schreef:
waarom dan? Verward (Sorry Bloos)


Je gebruikt je buitenteugel om te verhinderen dat je paard naar buiten valt. Ik 'stuur' ook het meest op mijn buitenteugel. Zal het proberen uit te leggen maar het is moeilijk te verwoorden. Zodra ik een wending in ga vraag ik licht stelling met mijn binnenteugel, lengtebuiging volgt zodra ik rond laat worden om mijn binnenbeen, het van de hoefslag af komen met mijn buitenbeen. Doe ik dit nu, zonder met mijn buitenteugel de schouder genoeg (!) mee te nemen, zal het een appuyement worden. Met mijn buitenteugel 'draai' ik de schouder van de hoefslag af totdat ik de wending zover gemaakt heb dat ik rechtdoor wil.

Als je aan het wijken bent, naar rechts, en je paard valt over de buitenschouder weg (wil zeggen dat de schouder t.o.v. het lichaam te ver naar rechts is en je niet meer wijkt) zul je de schouder juist naar links moeten zetten. Dit doe je niet met je linkerteugel (gevolg: schouder op dezelfde plek maar hoofd meer naar links) maar juist door met je rechterteugel de rechterschouder meer naar links te 'drukken'.

Dus als je op een volte aan het rijden bent, hou je in bepaalde mate je buitenteugel erbij om te voorkomen dat je paard rechtuit gaat of naar buiten valt. Maar op het moment dat je teveel buitenteugel gebruikt druk je juist de schouder naar binnen en zul je de volte verkleinen. Buitenstelling zal niet zo snel aangenomen worden want je paard is als het goed is wél gebogen om je binnenbeen en heeft al binnenstelling aangenomen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is, commentaar op mijn 'schoudertheorie' altijd welkom !

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:48

ooohja ja dat was duidelijk! Maar als hij dan naar binnen valt blijft het zo dat hij door je binnenbeen heen valt want hij kan ook gewoon schouderbinnenwaarts gaan lopen op de volte.

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 19:39

Remember, bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik denk dat je een heel eind in de goede richting zit, want ik heb het idee dat het verkleinen idd vanuit de schouder komt.
Maar concreet: hoe druk ik de schouder naar binnen door 'teveel' buitenteugelgebruik?


Lenn, natuurlijk mijn gewicht op binnenzibeenknobbel, alleen wanneer ze door mijn been heenliep bracht ik mijn gewicht op de buitenste zitbeenknobbel in combinatie met binnenbeen om de volte weer te kunnen vergroten. En Lenn, het lijkt ook met schouderbinnenwaarts te beginnen op de volte, maar toch wordt de volte stiekem steeds kleiner.

Dus hoe voorkom ik dat ze teveel stelling aanneemt en vanuit schouderbinnenwaarts stiekem de volte verkleint?
Ik moet de volte in principe op de buitenteugel kunnen rijden, toch?

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:15

Mij lijkt het zo een probleem dat komt doordat ze moelijk balans kan vinden.... ze zal waarschijnlijk ook min of meer "plat" door de bocht gaan in de galop? In draf gaat het wel goed?

Misschien kan je proberen om der actiever te maken voor de eenzijdige kuitdruk? In feite dus meer aan het been zetten.. Met stappen en draven eens de voorhand een stukje naar binnen zetten en zo heel goed laten reageren op je binnenbeen... Dan aangaloperen en kijken of het zo beter gaat...

(Overigens, het gewicht naar buiten brengen op het moment dat er niet wordt gereageerd op eenzijdige kuitdruk is een goed trucje om de juiste reactie aan te leren, alleen ben je geneigd om het jezelf aan te leren en zo altijd te gaan rijden (had ik iig)... )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 04:58

Mulan schreef:
Remember, bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik denk dat je een heel eind in de goede richting zit, want ik heb het idee dat het verkleinen idd vanuit de schouder komt.
Maar concreet: hoe druk ik de schouder naar binnen door 'teveel' buitenteugelgebruik?


Remember, ook bedankt, ik zat al naar de goede woorden te zoeken Haha!.
Mulan, je vraagt hoe je de schouder naar binnen drukt door teveel teugelgebruik. Eigenlijk geef je het antwoord zelf al een beetje. Dat doe je namelijk door je buitenteugel teveel te gebruiken. Bijvoorbeeld in de zin van dat je er teveel druk op hebt of dat je je buitenhand strak tegen of misschien zelfs wel over de hals hebt. Probeer daar dus op te letten dat je dat niet doet.