overreactie op spoor / zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

overreactie op spoor / zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 21:18

Tot een paar maanden geleden reed ik regelmatig met zweep, geen enkel probleem. M'n paard reageerde heel normaal op een tikje achter de kuit.

Een paar maanden geleden was ze vreselijk hyper met rijden, of eigenlijk in haar hele gedrag, omdat ze nogal slecht kon aarden op de toenmalige stal. Een zweep zat toen eigenlijk alleen maar in de weg, dus die heeft een tijd in de kast gestaan.

Nu heeft ze het erg naar haar zin op de huidige stal en op dit moment gaat het rijden steeds beter. Ik kan langzaam aan steeds een klein stapje verder. Momenteel valt Sydney nogal terug in tempo op momenten dat ze het moeilijk gaat vinden. Dan kom ik met mijn been en zit niet genoeg door en heb ik op dat soort momenten net even wat extra's nodig. Dus even een tikje achter de kuit of een spoortje erbij. Het probleem is dat ze ineens de zweep helemaal niet meer accepteert. Zodra ik een zweepje alleen maar in m'n hand neem, rent ze onder me uit.
Heb er ook een keer na een half uurtje erg fijn gereden te hebben, een spoortje omgedaan, toen was ik meteen alle controle kwijt.

Ik kan er dus niet met spoor of zweep aankomen. Terwijl ze absoluut geen slechte ervaring met de zweep heeft en er eerst zonder probleem mee te rijden was. Ook haar reactie op een korte stompe spoor is vreselijk overstrokken.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik weer normaal met een zweepje kan rijden?


Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:38

Kan het zijn doordat het winter is?
Mijn paard moet ik in de zomer met een zweepje erbij rijden, maar in de winter kan dat echt niet dan flipt ze gewoon.
Misschien moet je haar met een spoortje blijven rijden zodat ze het gaat accepteren?

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:44

Het maakt niet uit welk seizoen het is. Of het winter of zomer is,ze zal alle2 moeten leren opnieuw accepteren. Je zou haar eens in een klein paddockje los kunnen laten met een paar sporen en een zweep,en er eens aan laten ruiken ofzo. Als je iemand van lesgever met verstand hebt kan je samen met hem haar eens longeren en na een tijdje de zweep er bij nemen. Onder het zadel kan ik je niet veel hulp geven; Kop 1st bolle of erg stompe sporen,of gewoon met je sporen echt heel zachtjes een hulp geven,en na een tijdje haar weer terugnemen in de mond. Kijk ook eens of ze mss een wondje heeft ofzo op de plek waar de sporen terechtkomen.

*Oh Adrian, come out and play.

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:05

Ik zet me sporen altijd superlaag, zodat ze ze echt niet voeld met het gewone rijden maar dan net als ze iets terugkomt je hak iets optrekken zodat de bovenkant van de spoor net de onderkant van haar buik raakt. Dit wekt bij mij heel goed!

Mensen met paardenhebben een hemel op aarde, maar komen ze te sterven dan valt er niks te erven. ***heeft er nog iemand een passier grand gilbert te koop mail me ff***

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:52

Je kan ook eerst met een heel kort springzweepje gaan rijden. Gewoon om hem weer aan de zweep te laten wennen. Hoewel hij er eigenlijk al aan gewend is/was denk ik dat je stapje voor stapje weer moet opbouwen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:15

denk inderdaad dat het een kwestie is van opbouwen, proberen het zweepje weer 'leuk' of 'normaal' te maken, veel snoepjes erbij gebruiken. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er wel een traumatische gebeurtenis met een zweep heeft plaatsgevonden, maar dat jij er niet bij was. Ruiter die langs de stal liep, je paard die z'n hoofd naar buiten steekt, ruiter die een mep tegen het hoofd verkoopt, als je in een manege staat zou het kunnen...

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:45

Oeps, ik beloon m'n paarden altijd als ze naar voren gaan op spoor of zweep. Hoe sterker de reactie hoe beter....... ik wil ze vlug, héél vlug.
Het is natuurlijk niet fijn als je er helemaal niet aan kan komen, dat vraagt geduldig en consequent zijn. Toch spoor en/of zweep er bij houden zonder er iets mee te doen en dan rustig proberen te rijden alsof er niets aan de hand is. Niet straffen als je paard vlucht, maar rustig proberen terug te nemen. Dan maar wat harder door de baan en iets minder controle, durf te rijden! Maak gebruik van de voorwaartse drang!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 20:09

Bedankt voor de reacties zover, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Midara: met de winter heeft het weinig te maken, dan zou ze zo wie zo erg fris moeten zijn zodra ik erop stap, maar dat valt wel mee.

shadowfaxx: ik longeer altijd met zweep. Dat is geen probleem.

Kimmy: met sporen rijden, doe je pas als je controle over je been hebt. Dat is nodig om de spoor alleen op dat moment te gebruiken als het nodig is. Het is niet de bedoeling dat je bij iedere pas je spoor erin prikt. Wat jij min of meer omschrijft lijkt me dus erg normaal bij spoor gebruik.

Gjilke: het is inderdaad zo dat ze weer een de zweep moet wennen en het accepteren, maar nu de vraag, hoe?

Ellende: hoe kan ik mijn paard onder het rijden belonen met een snoepje? Verward
Ik sta op een rustige pensionstal, dus de kans dat iemand haar met een sweep op haar hoofd mept als ik er niet bij ben, is erg klein. (al kan je je paard natuurlijk niet 24 uur per dag in de gaten houden)

Aimee: Ik begrijp wat je bedoelt met gebruik die voorwaartse drang. Het probleem is dat het meer vluchtgedrag is, ipv voorwaartse drang. Je hebt wel gelijk dat het op sommige momenten beter is om met iets minder controle te rijden, maar wel voorwaarts. Maar ik ben juist zo hard bezig met m'n paard steeds soepeler, losser te laten lopen met beter gebruik van de achterhand. Als ze als een gek door de bak loopt te sjezen is de losheid, soepelheid en gebruik van de achterhand ver te zoeken.

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:45

Maar als je zo rijd met spoor dan voeld ze het verschil toch niet?
Alleen als ze iets terugkomt en jij iets spoor geeft, begint ze dan te rennen? Mijn pony was in het begin echt bang voor de zweep en als ik er dan een bij me had liet ze me zo'n beetje de hele bak zien, maar ik ben er gewoon iedere keer weer opgestapt met zweep (wel een hele korte) in het begin moest ik hem wel weg leggen als we gingen galoperen, maar nu gaat het gewoon goed en kijkt ze er niet meer na om.
Ik zou gewoon vol blijven houden om met spoortje of zweep te rijden.
laat haar anders maar eerst 10 minuten racen als ze dat zo graag wil, en dan als ze ophoud rustig even stappen en dan beginnen met 'rijden'.
Suc6!

Mensen met paardenhebben een hemel op aarde, maar komen ze te sterven dan valt er niks te erven. ***heeft er nog iemand een passier grand gilbert te koop mail me ff***

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:43

Gewoon zweepje in je hand nemen als je erop stap en rijden. Dat vluchterige gat er na eeen paar keer wel af en dan wordt het weer normaler voor haar.

Succes ermee.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:51

ik zou eerst teruggaan naar de basis..... tempocontrole is toch echt wel een van de belangrijkste dingen........ met een kort zweepje gewoon opstappen zoals Katja zegt. niet teveel trutten, want daar komen die dingen gewoon van.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 15:22

Gijsenkim, ben met niets anders dan basis bezig. Knipoog

Maar goed, ik denk dat ik dan maar wat sneller de bak door ga als normaal. Eens kijken hoe snel ze dat zat is.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:34

eeuhm ja een zweep heb je sowieso niet per se nodig denk ik.. ik kan ivano ook niet met zweep rijden, dan sjeest ie als een gek door de bak en moet ik hem echt op de omheining afsturen.. ik weet niet wat er met hem gebeurd is Scheve mond enniewee, in mijn ervaring kan je hem gewoon africhten zonder zweep. Maar mocht je het toch willen: hij is dus niet bang voor een zweep met longeren, dus niet voor het voorwerp op zich, dus dan kan je hem misschien onder je zadel schuiven of onder je been stoppen en als je hem nodig hebt pak je hem of misschien is aanstalten maken om hem te pakken al genoeg, als je er maar voor zorgt dat hij geen voordeel haalt uit de situatie, dwz dat hij niet de mogelijkheid krijgt om zijn hoofd in de lucht te steken, te gaan rennen en te stoppen met de dingen waar jullie mee bezig waren en waar hij dus moeite mee had, want dan denkt hij hee dat werkt wel handig, als ik ga sjezen kan ik onder dat werk uitkomen.
Wat betreft de sporen: dat vind ik wel heel vreemd dat hij daar bang voor is, weet je zeker dat je dan ook uit zijn buik blijft als hij er zo panisch op reageert? dat lijkt me wel iets om mee te beginnen.. vaak heb je niet in de gaten hoe je been allemaal beweegt. Er helemaal vanaf blijven dus, behalve als je hem nodig hebt, en ook dan mag hij door zijn acties niet onder het werk uitkomen. Ik zou ze ook niet omdoen onder het rijden als hij het ziet, hij moet meer zoiets denken dat die dingen gewoon aan je voet vastzitten, niet als strafmiddel wat je erbij haalt.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 22:20

Lenn, ik vind het heel aardig van je dat je met advies komt, maar het is beter als je in het vervolg eerst wat beter leest.
Dan had je kunnen lezen waarom ik op dit moment een zweepje of spoor nodig heb. Dat ik een zweep of spoor niet als afstrafmiddel gebruik, maar ter ondersteuning van mijn beenhulp. Dan had je ook kunnen lezen dat ik van mening ben dat je pas sporen gaat gebruiken op het moment dat je een goede beenbeheersing hebt, zodat je alleen je spoor gebruikt op het moment dat het de bedoeling is.


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 01:42

Ik heb dus zo ongeveer hetzelfde probleem, een pony die panisch reageert op zowel spoor als zweep.
Hele kleine knopspoortjes gaat nu aardig, eerst sprong hij met 4 benen de lucht in als ik hem ermee aanraakte (leer je wel je hakken uitdrukken Haha!), en schoot weg. Nu geeft hij er af en toe nog een klein bokje naar, en een paar galoppasjes.
Zweepje heb ik ook geprobeert stug vol te houden, maar na een jaar proberen begin ik de moed een beetje op te geven.... 1 tikje erbij is een garantie voor kop in de lucht en absoluut onbestuurbaar rondrennen, waarbij ik uit moet kijken dat hij niet op zijn plaat gaat of door de omheining knalt. Als ik hem al bij me kan houden tot de tijd dat ik hem een tikje geef.
Een longeerzweep is ook garantie voor absolute paniek, en soms zelfs proberen uit de bak te springen.
En ik ben echt geen schijterd die het na 1x opgeeft, maar dit is gewoon gevaarlijk.

Wat ik wel merk, is dat als ik het een hele tijd laat rusten, en het er dan weer bij pak, de paniek veel groter is dan wanneer ik het er constant bij heb. Als ze het voorheen al wel gewend was, gewoon doorzetten, dan komt ze er een 2e keer ook wel doorheen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 02:53

Suzan schreef:
Lenn, ik vind het heel aardig van je dat je met advies komt, maar het is beter als je in het vervolg eerst wat beter leest.
Dan had je kunnen lezen waarom ik op dit moment een zweepje of spoor nodig heb. Dat ik een zweep of spoor niet als afstrafmiddel gebruik, maar ter ondersteuning van mijn beenhulp. Dan had je ook kunnen lezen dat ik van mening ben dat je pas sporen gaat gebruiken op het moment dat je een goede beenbeheersing hebt, zodat je alleen je spoor gebruikt op het moment dat het de bedoeling is.

Verward Ik had het wel goed gelezen. Denk je dat ik geen momenten heb dat een tikje handig is, je kunt dan ook wat meer met je been inkomen, tenzij hij daar niet genoeg ontzag voor heeft. Ik heb niet gezegd dat het een strafmiddel is, ik beschreef hoe het paard het niet moet zien. En dat ik zei of je been wel écht muisstil ligt heeft meer te maken met het feit dat ik van mening ben dat je altijd aan jezelf moet twijfelen, ook al heb je een goede beenbeheersing.. misschien moet hij nog stiller. Dat bedoelde ik, dat beweer ik niet.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 13:29

Supertje: ik denk dat je er gelijk in hebt, dat ze er wel weer overheen moet komen aangezien ze een zweep al gewend was en ze niet bang is voor de longeerzweep. Hoop alleen niet dat het een jaar duurt. Wel knap dat je het zolang geprobeert hebt.

Lenn, knap dat je nooit een zweep of spoor nodig hebt. Ik heb het tot nu toe ook zonder kunnen doen. dus ik zou niet willen zeggen dat mijn paard heel slecht voor het been is. Nu ik wat meer begin te vragen en het allemaal wat moeilijker voor haar wordt, kom ik met mijn been niet altijd voldoende door. Ook niet als ik meer been geef. Door alleen maar steeds meer been te gebruiken, voordat je reactie krijgt, stomp je het paard alleen maar af. Een tik achter de kuit of het gebruik van spoor op zo'n moment vaak veel effetiever dan 10 keer kuit geven. Daar is het tenslotte ook voor bedoelt. Zo heb ik sporen en zweep ook altijd gebruikt, dus mijn paard zal dat niet als strafmiddel associeren.
Haar reactie is een manier om eronder uit proberen te komen.

Je hebt er gelijk in dat het het verstandig is om je eigen houding regelmatig onder de loep te nemen (tenminste ik neem aan dat je dat bedoelt met aanjezelf twijfelen) Gebeurt bij mij ook heel regelmatig. Maar heb inmiddels voldoende ervaring opgedaan om verantwoord met sporen en zweep om te gaan. De vraag is ook niet of ik ze wel of niet zou moeten gebruiken, maar hoe ik mijn paard leer ze weer OPNIEUW te accepteren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers