waarom is het bij arabieren gebruikelijk....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
F_Orumster

Berichten: 15307
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

waarom is het bij arabieren gebruikelijk....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 23:31

een heel stuk manenkam weg te scheren??? (20 cm dacht ik?)
Ik vind het zo zonde! En een erg lelijk gezicht (sorry als ik nu mensen 'schop') Ik vind het stukje achter het oor voor halster e.d. logisch en wel netjes, maar waarom bij arabieren een heel stuk? Is toch geen porum? De rest moet met lange manen, waarom dat stuk ineens weg? Dat is al helemaal zo'n contrast...

Wat vinden jullie ervan en kan iemand me vertellen waarom dit gebruikelijk is?


blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:38

Ik geloof dat ze dat doen zodat de hals beter uitkomt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:39

is volgens mij alleen bij showpaarden/keuringen om de hals beter te kunnen showen, heb eingelijk ook nog nooi een arabier gezien die het had die niet shows liep

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:39

is idd om de hals beter uit te laten komen
maar ik vind het ook ontzettend zonde

-

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:14

Het is mij nog nooit opgevallen.. heeft iemand een duidelijke foto ervan? Ben nu wel heel benieuwd!

F_Orumster

Berichten: 15307
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 00:29

oke hier wat voorbeelden.. het kotm van een ander forum, ik hoop dat dit wel mag...

Verder vind ik het een mooi dier, alleen die manen = zo zonde

Afbeelding
hier zie je t nog niet goed, maar dis een mooie foto van dit dier, zet ik er ter compensatie Knipoog ff bij (grapje)

Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je het het ergst. en vind ik het het meest een gemis

Afbeelding
te zonde gewoon!

Dat bedoel ik dus...

F_Orumster

Berichten: 15307
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 00:31

zo zonde toch!!! het mooist is toch als die bos al begint aan begin vd hals!?!


co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:42

Jaikes Scheve mond
Ik vind het dus alles behalve mooi! Een stukje vind ik nog wel kunnen maar dit paard mist echt gewoon een heleboel manen! Zonde gewoon Verdrietig

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:49

ik vind het er ook echt niet uit zien, maar je weet nu waarvoor het is !

-

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:50

Door de manen weg te halen komt volgens mij niet alleen de hals, maar ook de kaaklijn beter uit.. Vind het, mits niet te extreem, wel mooi.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 04:58

Ik vind het wel mooi op de shows, maar het is enorm zonde. Ik doe mijn arabjes voor de show invlechten met een hengstenvlecht ipv van scheren (dus alleen dat stukje, verder mogen ze namelijk niet ingevlochten zijn). Het is trouwens een cm of 10 wat gebruikelijk is.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 08:59

Is het niet een oorlengte die eraf gehaald word, dat is namelijk bij dravers de gebruikelijke lengte. Maar heeft ook zeker niet mijn voorkeur.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 09:03

Het is idd een heel stuk, zéker 10 cm meestal.
Ik vind het ook zonde, maar het is wel waar dat je daardoor de nek en de kaak goed kunt zien. Onze eigen arabieren zijn niet voor de show, dus die hebben ook kórte manen (*duik*) en alleen een klein stukje 3e oor afgeknipt. Op die manier is de hals vrij voor het koelen tijdens de wedstrijden (endurance) en zit er geen bos haar of een boel vlechtjes in de weg. Daarbij komt ook nog eens een keer dat onze knollies enorm dikke manen hebben, zit alleen maar in de weg.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:01

Het ziet er idd niet zo heel erg mooi uit!! Zonde

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:11

Das Fantomas (schrijf ik het goed?), waarvan je foto's hebt gemaakt. Ik heb zelf ook bijna arab, ik scheer/knip niks af! Mooie lange manen!
Ik vind het bij de show arabs wel moooi staan, hoor. Alleen zou ik voor hengstenvlecht kiezen...

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:11

Ik vind het ook doodzonde, bij andere rassen doen ze zoiets toch ook niet? Waarom bij arabieren dan wel? Verward

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:17

ik vind het bij dit paard inderdaad wat te ver weg geknipt/geschoren ja..
maar ik vind het verder bij arabieren wel mooi...maar wat ze ook wel eens doen is het bovenste gedeelte van de manen naar de andere kant kammen..zo lijkt het ook net alsof ze daar geknipt/geschoren zijn...
als ik met een van mn paarden buiten rij...dan heb ik heel soms de manen los..(een meter manen)..en dan sla ik ook wel eens een stuk om met een elastiek erin...ziet kei gaaf uit..
gr esther
(is trouwens ieder zijn mening weer he)

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:55

Is idd alleen maar bij showpaarden die van mij heeft alles nog gewoon hoor ik vind het ook echt zonde!!
maarja ze doen wel meer rare dingen bij showpaarden, make-up doen ze ook wel eens op !!

SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:58

Rajesh z'n manen zijn ook geschoren en ik laat het zo. Ik vind het mooi staan (verzorgd) en het duurt een eeuwigheid om het terug te laten groeien.

Afbeelding

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:05

Ik zou er voor kiezen om een stukje in te vlechten achter de oren (hengstenvlecht), zodat het buiten de shows om gewoon lekker natuurlijk los en lang kan. Ik houd ook niet zo erg van die afgeschoren stukken. Alhoewel het bij Rajesh nog best okay staat.

LibertyLucky

Berichten: 964
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:03

Toen ik mijn paardje kocht was het ook zo geschoren geweest hij was half punk en half met lange manen(het is een ex draver)
Volgens mij doen ze het ook zodat het optuigen makkelijker is en er geen haren verward gaan zitten om het hoofdstel!!
Iemand bij mij op stal knipt zijn paard ook zo
mooi is anders vind ik!!!!

(maar dat weet ik niet)

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:30

Je kan dan betr zijn hals zien. Ik heb die van mij ook geschoren en ik vind het echt super. Arabieren hebben een super hals en nekkie echt mooi en als je dat dan weghaalt dan kan je het nog betr en mooier zien. Ze doen het vooral bij hengsten.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 10:32

En dat make up dat doen ze om de ogen er mooier uit te laten komen omdat arabieren hele mooie grote ogen hebben en dan zien ze er lekr fel uit ik vind het mooi en ieder zijn ras bij een belg kortwieken ze toch ook hun staart... Bij een fjord knippen ze de manen..... bij Arabieren scheren ze meestal een stukje achter de oren weg..

Emme
Berichten: 328
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: België (Sint-Eloois-Winkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 11:20

Citaat:
Das Fantomas (schrijf ik het goed?), waarvan je foto's hebt gemaakt. Ik heb zelf ook bijna arab, ik scheer/knip niks af! Mooie lange manen!
Ik vind het bij de show arabs wel moooi staan, hoor. Alleen zou ik voor hengstenvlecht kiezen...


Da's inderdaad Fantomas... beetje geschrokken dat hij hier plots opdook Lachen !
Het is inderdaad gebruikelijk dat bij de showarabieren een stuk manen wordt weggeschoren. Zo komt idd de kaaklijn en (afgeslankte) hals beter uit! Ik vind het persoonlijk ook netter staan! Maar het moet heel vaak bijgewerkt worden, anders is het geen zicht meer!
Met de andere paarden maken we ook gewoon een stukje hengstenvlecht, anders mogen we maar blijven scheren!
Jammer dat jullie het niet mooi vinden! Maar hij heeft nog genoeg manen over hoor Knipoog! Is trouwens ook practischer bij hem, want zijn manen zijn heel dik en lang en vragen nogal wat werk...

Groetjes, Em

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:08

Makhali schreef:
bij een belg kortwieken ze toch ook hun staart...


bij een belg mag de staart niet meer gecoupeerd worden (gelukkig)

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: simoneeee en 17 bezoekers