Wanneer te groot voor je pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 14:06

Hoe oud ben je? Als je uitgegroeid bent pas je makkelijk op een kleine pony. (ik zit met mijn 165 regelmatig op een uk van 147)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:08

Ik ben 1.67 en mijn haflinger is 1.40, je bent eerder te zwaar dan te groot voor je pony.

Als je voor het plaatje wilt gaan kan je beter een grotere pony kopen, kijk naar je eigen bouw, ben je slank staat een mooie slanke pony natuurlijk beter, ben je zelf ietwat fors staat een forsere pony mooier.

cooper

Berichten: 4475
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:09

ja het is moeilijk te zeggen op wat voor paard jij kan rijden.als je je gewicht niet wete enzo he.Als je toch zo graag op ene pony wilt rijden dan kan je een fjord en haflinger eens proberen?? zij zijn sterk dus daar kan je gerust op rijden.Het hangt natuurlijk van je voor keur af he.Dus eigenlijk kan ik je hierbij niet helpen sorry
kusjes cooper

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:11

een grote D of een kleine E is voor jou denk ik heel geschikt. daar sta je met jouw lengste goed op, maar ook als je 10 cm langer bent kan je daar nog makkelijk op zitten

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:11

27 is hoop ik een typefout... dat is niet echt gezond als je zo weinig weegt als je 14 bent

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:13

Ik ben zelf ongeveer 1.72m, en mijn pony is 1.50m. Hij is wel stevig gebouwd. Misschien ben ik er op het zicht iets te lang voor, maar het kan nog goed vind ik zelf.

Ik vind het moeilijk te zeggen wanneer je te groot bent voor je pony. Het ligt ook aan de bouw van de pony. Op een fjord van 1.40m pas je veel langer dan op een arabiertje van 1.40m.

Ik zou gewoon eens een beetje rond gaan kijken naar een leuke pony. Dan kom je vanzelf iets tegen waar je jezelf goed op vindt passen.

Je bent 14, dus je zal nog wel wat groeien, maar niet erg veel meer denk ik.

Te groot ben je niet snel, naar mijn mening.

Ik heb een paar jaar terug (was toen ook al rond de 1.70m) ook nog op verschillende B-ponytjes gereden. Ik woog toen wel veel minder als nu. Okee, het ziet er niet uit, maar ze konden het makkelijk houden.

Houd er wel rekening mee dat je zelf waarschijnlijk ook nog wat zwaarder zult worden, en misschien nog zult groeien.

Succes met het zoeken naar een leuke pony

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:15

Dan weeg je idd vrij weinig, een mooie slanke E pony dan?

En een goed ingereden haflinger of fjord hoeft niet te sterk te zijn hoor, het is dan vooral het karakter waar je naar moet kijken.

En al weeg je 110 kg....als een paard het in zijn koppie krijgt heb je met je 110 kg nog vrij weinig te vertellen Knipoog
Dan zal je het toch met je slimheid moeten doen.

Ik weet nog wel een leuke oudere pony te koop, niet zo groot, rijdt ook een volwassen meid op die zwaarder is dan jou.
Alleen heeft zij hele strenge eisen wat betreft de volgende eigenaar.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:16

Alexa schreef:
Ik weeg 27 kilo.. En ik denk dat een haflinger of een fjord wel iets te sterk is, als ik Benjamin (dat is een hele smalle Welsh) niet kan houden.


Als het op kracht aan gaat komen is elke pony te sterk. Op kracht win je toch niks. Waarschijnlijk was Benjamin gewoon niet de geschikte pony voor jou.

Elke pony is sterk, maar er zijn er echt wel te vinden die hun kracht niet tegen je gebruiken. Een brave grotere pony kan dus ook geschikt zijn.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 14:20

Ik zou voor een E-pony gaan. Je weegt vrij weinig, maar wie weet groei je nog twee jaar door. Dan kan je je pony tenminste houden en hoef je hem niet over een half jaar wegdoen omdat je er veel te groot voor bent. Want ik vind het persoonlijk niet staan als je benen onder de buik uitkomen. Maar ja, dat is natuurlijk heel erg persoonlijk.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:23

Als je familie vol kleine mensen zit, heb je kans dat je zelf ook klein zult blijven en dat je op een klein maatje blijft passen.
Is dat niet zo, of wil je zeker weten dat je over 2 of 3 jaar niet te groot bent, dan kan je denk ik beter voor een D, misschien E pony gaan.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:32

Ik ben 1m67, 55kg en mijn Marengo is 1m50 schoft.
Voor onze b pony van 1m23 heeft onze dierenarts gezegd dat er maximum iemand van 55 kg op mag rijden. Ik mag er in principe dus nog op rijden, maar loop bijna mee met mijn voeten Knipoog en ik vind het gewoon niet zo stabiel zitten. Texas hoeft maar beetje te bokken en ik sta er al naast... Terwijl Marengo of Syrah (1m75) heel zot moeten doen voor ze mij van hun rug krijgen Haha! Het is dus niet dat ik zo rap val (was vroeger wel het geval Knipoog)

Ik zou voor een E pony gaan, maar ja das mijn persoonlijke voorkeur. Ik ben niet te groot en te zwaar dus vind ik dat voor mij de ideale keuze. Een pony is meestal veel wendbaarder dan een paard, dus heb je meer kans bij springwedstrijden Haha! En in België mag ik op mijn E pony blijven wedstrijd rijden (ben 21), want hier is het een paard.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:38

Wat zijn je bedoelingen met de pony? Als je niet van plan bent om wedstrijden te gaan rijden en echt recreatief gaat rijden heb je aan een grote C al genoeg.

Wil je echt wedstrijden gaan rijden, of misschien in de toekomst, zou ik voor een slanke D of E gaan.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:21

Ik denk dat je nog wel wat groeit..misschien niet veel, maar het is iig prettig als je over 2 jaar nog steeds goed op je pony past. Bovendien kan jij nog 4 jaar bij de pony's starten en heb je bij de D & E pony's meer klassementen. Ik zou dus als ik jou was voor een grote D-pony gaan: ik denk ook dat je daar het mooiste op staat qua uiterlijk.
Maar goed, het belangrijkste is dat je bij de pony past natuurlijk: succes ermee! Lachen

elisa_

Berichten: 1673
Geregistreerd: 29-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:29

een d pony, die niet al te sterk is, een grote c zou ook nog wel kunnen

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:42

ik zou hier en daar eens kijken en uitvinden wat voor ras en karakter bij jou past! ik ben helemaal niet ingesteld op wedstrijden, dus kijk eigenlijk niet naar hoe het plaatje eruit zou zien... ik vind het veel belangrijker of de ''klik'' er is en of je het goed zal kunnen vinden met elkaar!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 01:01

27 kilo is wel ENORM weinig op 14 jaar ook al ben je klein. Mijn zoon van negen die ECHT niet dik is weegt zoveel. M'n dochtertje van zeven weegt er 21, beiden zijn erg tenger van bouw ...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 01:03

als je op je 14e 27 kg weegt ben je zo goed als dood.....

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 01:06

ehm... ik geloof dat dat een onderwerp is voor een nieuwe topic?!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:22

ik zou een leuke lieve D of E pony uitzoeken, een C-pony wordt je echt te groot voor
maar t moet vooral klikken tussen jou en je pony, dus ga bij veel verschillende pony's kijken, en rij er een paar keer op, als het kan ook een stukje over straat
en koop geen hele jonge pony, die kunnen nog gaan puberen en ik heb zo het idee dat je daar niet echt op zit te wachten

zeker als je wedstrijden wil gaan rijden zou ik een D of E-pony kopen, daar kan je de rest van je leven mee rijden, en zeker met een E-pony kan je als je 18 bent gewoon bij de paarden mee gaan starten!

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:29

Ik zou egwoon gaan kijken naar een aantal pony's.. waarschiunlijk heb je schrik van een grotere omdat die gelijk zo groot lijken.. zelf heb ik dat rpobleem ook eghad.. maar je moet vooral op het akrakter letten.. de maat vergeet ej zo.. en waarschijnlijk rijdte en d of een E net wat elkkerder voor je als een ctje!!

Succes ermee!

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:30

Ow ja ik ehb een leuke e t koop Knipoog
Nee grapje!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:39

Ik ben zelf ong. 1.70 M en Jamy is 1.44 M (wel stevig gebouwd) En daar pas ik prima op
Ik zou denk ik een D-pony kopen, dan kan je nog iets groeien en hoeft die niet gelijk verkocht te worden dan. Want misschien dat een c-pony op den duur toch wat klein wordt, en het is niet leuk om dan weer afscheid te moeten nemen (lijkt mij).
En het maakt niet uit op wat voor pony je zit, als die zijn krachten gaat gebruiken winnen ze toch altijd, maar er zijn zat die dat niet doen Lachen

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:49

Ik vind het altijd zo jammer dat je je moet verdedigen als je een pony hebt. Ik heb welsh C ze is 1.40 m en ik ben 1.68m. Ik vind mezelf helemaal niet te groot voor haar... Ze is best stevig gebouwd e.d.
Als de pony je maar kunt houden vind ik dat belangrijker!!!

Celeste
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:15

Ik denk dat het slimmer is om een leuke D-pony te zoeken daar kun je nog op vooruit als je nog groeit... *LOL*
Want als je benen kei ver onder de pony uit steken vind ik het ook geen gezicht. Ik ben zelf 1.65 en rijd op een d-pony van 1.48 het gaat prima..

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:21

Heeeee, Ik ben 1.65mtr en weeg 50kilo. Ben ik dan al te groot/te zwaar voor de kleinere pony's?