(Arabier) hebben jullie daar ook last van..??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

(Arabier) hebben jullie daar ook last van..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 11:18

Aub niet naar medisch verplaatsen want daar kijkt bijna niemand naar.

Mijn arabier heeft aardig last van Granolomen ik vroeg me af of dat bij jullie ook zo was. ik heb er eentje weg laten halen in mei 2003 (zaten er een paar op mekaar) en nu heb ik weer een bultje gevonden en die word in de eerste week van januari weg gehaald.

de dierenarts zei dat vooral arabieren en schimmels daar vatbaar voor zijn nu heb ik dus een schimmel en is 3-kwart arabier dus daar word ik niet vrolijk van.

als je niet weet wat een granoloom is dat kan je hier lezen :
[MD] Melanomen
dit is een melanoom een kwaadaardige soort kanker en een granoloom is een goedaardig gezwel (nu mogen ze van mij allemaal weg blijven maarja ik heb het niet voor het zeggen)

Wie heeft er nog meer last van ?

Peerkie

Berichten: 80
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:44

Ik zelf niet maar een vriendin van mij heeft een schimmel en die heeft steeds van die bulten die terugkomen. Zitten op een onhandige plek, tussen zijn achterbenen, dus met lopen heeft hij daar last van en dan gaat zo'n bult schuren en bloeden. Moet dus worden weggehaald en dat is al 2x gebeurd in een jaar tijd.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 11:51

nee bij mij zitten ze onder mijn zadel op zn schouders echt
van die harde ronde bobbeltje die los liggen heel appart.

die van Mango zijn gelukkig nog nooit open gegaan.

dit word dan ook de 2 x in 9 maanden tijden Boos!

SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:10

Mijn 87,5 arabier, ook schimmel, had er ook één achter haar voorbeen. Op een hele irritante plek voor de singel. Wij hebben hem niet laten weghalen omdat er een risico was dat het niet goed zou genezen. Het litteken kon openscheuren in beweging. Ik heb steeds goed opgelet of mijn zadel goed naar achteren lag en toen had ik er geen last meer van.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:20

Mijn paardje heeft ook zo'n hart bultje op zijn rug waar het zadel ligt. De dierenarts heeft er naar gekeken toe der tijd toen hij gekeurt werd en hij zij dat het niks erg was moest alleen opletten dat het niet snel kapot kon gaan dus niet lang met een dezelfde sjabrak doorrijden, want anders gaat de viezigheid schuren over het bultje.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 12:20

Sovy schreef:
Mijn 87,5 arabier, ook schimmel, had er ook één achter haar voorbeen. Op een hele irritante plek voor de singel. Wij hebben hem niet laten weghalen omdat er een risico was dat het niet goed zou genezen. Het litteken kon openscheuren in beweging. Ik heb steeds goed opgelet of mijn zadel goed naar achteren lag en toen had ik er geen last meer van.


ja maar hij zit er dan nog steeds??
die van Mango werd steeds groter en groter en moest weg gehaald worden anders kon het nooit meer dicht worden gemaakt ivm te weinig huid op die plek.
het is nu een heel mooi litteken eigenlijk maar het was niet de bedoeling dat er nog meer komen en nu zit er eentje precies aan de andere kant iets lager de vorige zat naast de schoft dus begon ook te irriteren met rijden en ook deze zit weer onder het zadel!

Ik hev aan DA gevraagd of ik deze dingen kan voorkomen maar helaas kan dat niet echt balen hoor!

voor hem vind ik het ook zo zielig krijgt tie weer pijn nu gelukkig niet zo erg omdat hij heel klein is maar ik laat hem gelijk weg halen!!!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:52

Cheyenne heeft er geen last van, maar die is ook nog jong natuurlijk. Ik hoop niet dat ze het krijgt.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 13:04

Franca schreef:
Cheyenne heeft er geen last van, maar die is ook nog jong natuurlijk. Ik hoop niet dat ze het krijgt.


ze hoeven het ook niet te krijgen hoor en gelukkig voor jou is het een vosje dus dat scheelt ook heel erg!
het is geloof ik ook echt een schimmelkwaal en een paard hoef niet perse Arabier te zijn.

Een bonte bij ons (trakehner) heeft het ook op zn schoft maar waarschijnlijk is dat een vetbultje.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:25

mijn schimmel arabje heeft er ook een, al drie jaar en er is nooit wat mee gebeurt.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 15:34

verootjoo schreef:
mijn schimmel arabje heeft er ook een, al drie jaar en er is nooit wat mee gebeurt.


en hij owrd ook niet groter en waar zit tie dan precies?

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:47

Die van mij wordt ook niet groter hoor. Het is een klein hard bultje op de rug...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 16:03

sh*t waarom bij mij wel dan ik word er gek van
de DA adviseerde ook als tie groter word of er nog zit
2e week januari haalt ze hem gelijk weg!!!

Mijn verzorgster komt vanavond weer mag zij effe voelen of tie groter
is geworden want ze is een week weg geweest.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 16:12

mango"]
[quote="verootjoo schreef:
mijn schimmel arabje heeft er ook een, al drie jaar en er is nooit wat mee gebeurt.


en hij owrd ook niet groter en waar zit tie dan precies?
[/quote]

nee hij is nog steeds niet groter geworden.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-03 16:39

verootjoo"]
[quote="mango"][quote="verootjoo schreef:
mijn schimmel arabje heeft er ook een, al drie jaar en er is nooit wat mee gebeurt.


en hij word ook niet groter en waar zit tie dan precies?
[/quote]

nee hij is nog steeds niet groter geworden.
[/quote]

o gelukkig voor je, als die van mij niet groter word laat ik hem denk ik ook gewoon zitten...??!!!

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:07

Die van mij (ook schimmel en nu 21 jaar) heeft ze niet, en zal ze denk ik ook niet krijgen. DAt het voornamelijk bij arabieren voorkomt geloof ik niet (hoewel de schimmelkleur natuurlijk veel voorkomt bij arabieren). Het schijnt (volgens Duits medisch blad-artikel afkomstig van een of andere professor die daar onderzoek naar doet) dat melanomen net zo vaak bij donkere als bij schimmels voorkomt....alleen schijnt het volgens hem zo te zijn dat donkere er eerder aan overlijden als schimmels(die kunnen er oud mee worden), bij hen gaat de groei trager. Het is namelijk ook zo dat melanomen inwendig voorkomen alleen zien we ze dan niet, maar het kan ook oorzaak zijn voor bijvoorbeeld onverklaarbare kolieken e.d.
Mijn vroegere (schimmel)welsje heeft ze ook, voornamelijk onder de staart, maar ook bijvoorbeeld in haar mond, zij is al 26 jaar.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 21:11

Een schimmelarabje wat ik kende, is eraan gestorven.
Ik heb een bruine arabier, en die heeft nergens last van, en ik verwacht ook niet dat ie het gaat krijgen. Het is een typische schimmelaandoening.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:22

Een schimmeltje op mijn vorige stal (geen arab) had een behoorlijk groot gezwel onder haar staart. Deze is weggehaald, omdat ze er last van had en omdat het kwaadaardig was. Mijn schimmeltje (half arab) had ook kleine gezwellen onder haar staart, maar volgens de dierenarts waren ze goedaardig en had ze er geen last van.

Ik meen me te herinneren dat het een schimmelaandoening was.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 16:39

Gelukkig voor mij heeft mango de goedaardige vorm Granolomen en
hij is toch in 1 week tijd aanzienlijk gegroeit dus ga ik aanstaande maandag gelijk een afspraak maken met mijn DA voor die week want anders is ze ook nog met zwangerschapsverlof en dat komt er iemand anders en die vind ik niet goed!

dus dat word weer een aantal weken alleen maar stappen en zonder zadel rijden!! Verdrietig en hij krijgt natuurljk weer pijn maar gelukkig is tie niet
zo groot als de vorige dus zal het allemaal wel meevallen hoop ik!!

lekker om zo het nieuwe jaar weer mee te beginnen!

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:34

Wij gingen bij een arabieren veulentje kijken (schimmeltje) die te koop aangeboden stond. Zij had een melanoompje net boven de hoef (die werd verwijderd). We hebben haar niet gekocht, omdat we het niet vertrouwden. Wij hebben 6 schimmels op stal, ik hoop niet dat ze er last van krijgen. Tot nu toe nog niet gelukkig...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 18:04

horseranch schreef:
Wij gingen bij een arabieren veulentje kijken (schimmeltje) die te koop aangeboden stond. Zij had een melanoompje net boven de hoef (die werd verwijderd). We hebben haar niet gekocht, omdat we het niet vertrouwden. Wij hebben 6 schimmels op stal, ik hoop niet dat ze er last van krijgen. Tot nu toe nog niet gelukkig...


Mango had er 1 (granoloom) afgelopen april en ik heb er nu al 3 weer gevonden dus idd wijs dat je hem niet gekocht hebt het lijkt wel of ze nu overal op zn lijf eruit komen schieten Huilen

je hebt ook geluk dat alle 6 nog vrij zijn van die dingen!!
maar de een krijgt ze wel en de andere niet!!!

SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:18

mango"]
[quote="Sovy schreef:
Mijn 87,5 arabier, ook schimmel, had er ook één achter haar voorbeen. Op een hele irritante plek voor de singel. Wij hebben hem niet laten weghalen omdat er een risico was dat het niet goed zou genezen. Het litteken kon openscheuren in beweging. Ik heb steeds goed opgelet of mijn zadel goed naar achteren lag en toen had ik er geen last meer van.


ja maar hij zit er dan nog steeds??
die van Mango werd steeds groter en groter en moest weg gehaald worden anders kon het nooit meer dicht worden gemaakt ivm te weinig huid op die plek.
het is nu een heel mooi litteken eigenlijk maar het was niet de bedoeling dat er nog meer komen en nu zit er eentje precies aan de andere kant iets lager de vorige zat naast de schoft dus begon ook te irriteren met rijden en ook deze zit weer onder het zadel!

Ik hev aan DA gevraagd of ik deze dingen kan voorkomen maar helaas kan dat niet echt balen hoor!

voor hem vind ik het ook zo zielig krijgt tie weer pijn nu gelukkig niet zo erg omdat hij heel klein is maar ik laat hem gelijk weg halen!!!
[/quote]

Ja hij zit er nog (pony is ondertussen niet meer van mij). Zolang het bultje niet groter wordt blijven we eraf. Het gevaar is dat er teveel spanning op het litteken zou komen te staan waardoor het niet zou genezen.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:57

Ik ken ook verschillende schimmels en geen van allen hebben zo'n bultje.....
Geef Mango maar knuffel en beterschap Lachen

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:24

Ik heb een stal vol schimmels, en gelukkig allemaal zonder melanomen.

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 01:00

Mijn Egyptsche schimmel merrie heeft er eentje onder haar staart, een heel kleintje. De veearts zegt dat we er best afblijven zolang het niet voor problemen zorgt. 9 kansen op 10 zal ze er ook nooit last van krijgen... Mijn oude (witte) pony (arabisch bloed) heeft er 2 onder haar staart, bij haar gaan we denk ik wel binnen enkele jaren of maanden moeten ingrijpen omdat ze moeilijkheden kan krijgen bij de ontlasting. Zolang ze niet lastig zijn, laten zitten zei de dierenarts. Ik denk dus niet dat we ons ergens zorgen over hoeven te maken zolang het geen last betekent voor dier of mens.


groetjes Janna

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 10:58

ja helaas gaat Mango er wel last van krijgen want ze zitten precies onder het zadel dus het schuurt er lekker overheen en hij word steeds groter Boos!

ik ga nu een afspraak maken voor volgende week!!!