jamaica met tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:38

Ik blijf het een mooi paardje vinden, enne Stef, lekker doen wat jij denkt dat goed is, doe ik ook gewoon.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:39

Wat mij ook opvalt is dit:

De 'jongere' kids enzo staan volledig achter stef, terwijl de ouderen dat minder doen en adviseren nog een jaartje te wachten.

Maar die 'jongeren': jullie lezen toch allemaal wel de Penny?

Nou?

En staat daar niet in (in zo'n kwisje ofzo) dat een pony minimaal 3 jaar moet zijn voordat je mag gaan inrijden enzo?

Vast wel!

Moeten jullie toch jullie penny's nog eens doorlezen en dan zien jullie ook dat wij (de wat oudere bokkers) Stef niet afkraken, maar dat we hem behouden dat Jemaica op haar 10de naar de slager kan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 13:18

hmmz, ik heb zeer bewust deze foto geplaatst, en niet een van mij erop.
Ik doe wat in mijn ogen goed is. En dat de meningen er over verdeeld zijn weet ik.
Alleen, wat is er nu ineens weer mis met een 2.5 jarige met zadel? (want eerst kon dat allemaal wel)
PS carola, ik ben geen hem.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:21

Even een vraagje:
Rijd je er nu wel of niet al op?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:31

Citaat:
Op 2001-11-06 13:02, schreef Cowgirl:
Mag ik ook heel eerlijk zijn(niet om af te kraken) maar ik ben bang dat dit zadel al snel niet meer past omdat dit paardje nog flink gaat groeien.


Ik ben het hier mee eens. Zelf ik die toen een 5 jarige kocht moest na 1 jaar een ander zadel omdat het niet mee paste. Met rijden en trainen kreeg hij andere bespiering en helaas kon het zadel niet meer verder aangepast worden.

Hou er idd rekening mee dat je naar 1 jaar misschien een ander zadel nodig hebt. Toch sneu geld.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 13:31

die vraag heb ik al beantwoord mytens.
We zijn rustig bezig

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:35

geen tijd gehad om te reageren....,

ik sluit me helemaal bij Maartje (Jura) aan!
Zeker een jong paard is beter af als je hem schraal houdt.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:38

Dat is niet waar, je moet hem niet schraal houden en niet vetmesten. Gewoon je paard goed in de gaten houden tijdens de opfok en zorgen dat hij niet te dik en niet te dun is.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:39

er is niks mis mee met een 2,5 jarige die eens een zadel op de rug krijgt. Maar bedenk wel dat als je over een half jaar gaat rijden het zadel wel eens niet meer zal passen.
Daarom vind ik het persoonlijk wat overdreven om nu al een zadel te kopen. En het is zonde van je geld.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 16:28

Hoi malle babbe, ik ben 30 jaar, maar kennelijk ook nog zo'n jong kind dat de penny nog leest, grinnik.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:11

Inderdaad dat is wel duidelijk Haha!

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:16

ff ontopic blijven graag!!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:24

Nog ff 1 ding, Mytens, schraal betekent niet TE dun hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:10

Mooie spullen heb je voor haar gekocht hoor.

Waarom zou Jamaica niet meer groeien Stef? Ik kocht mijn paard toen hij 4 was, sindsdien is hij nog zeker 3,5 cm gegroeid [officieel nagemeten]. Groeien gaat in kleine spurtjes tegelijk en aan Jamaica kun je zien dat ze nog een peuter uitstraling heeft. Ze zal nog heel wat gaan groeien.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 19:52

Citaat:
Op 2001-11-07 15:22, schreef Malle Babbe:
maar ik weet dondersgoed dat je pas echt met een paardje bezig gaat als hij 3 is.
maar jullie lijken hier voor het gemak maar even te vergeten dat het paardje van stef al "verpest" is.
de vorige eigenaar reed er al op!
b.t.w het zadel ligt er alleen maar op zonder ruiter.


Nou, dat er al eerder op is gereden is helemaal schandelijk, maar dan hoeft stef toch niet nog meer die pony te gaan verpesten? Een pony is niet in 1 x helemaal verpest, of helemaal niet. Die pony is voor een deel verpest omdat er al eerder op is gereden. Als je dan gewoon een jaar wacht met rijden, dan is er nog niet veel aan de hand. Maar omdat er toch al op is gereden maakt het niet uit of Stef nou verder gaat rijden?
Kan die net zo goed meteen beginnen met het zware werk, zoals slidings enzo. Waarom ook niet? Het dier is toch al verpest... Toch?



Stef:
hmmz, ik heb zeer bewust deze foto geplaatst, en niet een van mij erop.



Voor degenen die zich afvroegen of stef er ook al op rijdt, ja dus. Maar ja, zoals het bovenstaande stukje liet zien maakt dat niet uit, want voordat stef die pony had was er ook al op gereden.

Kom op! Laat die pony volwassen worden!

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 19:59

Je kan best een zadel op een 2,5 jarige leggen en rustig aan beginnen om hem te laten wennen maar erop rijden vind ik een beetje te ver gaan laat hem eerts maar eens lekker groeien .... en een beetje volwassen worden...

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 20:07

grrr ik zei ontopic blijven

carola, we weten het nu allemaal wel MAAR het is stefs pony en als zij hem dan wil 'verpesten' moet ze het zelf weten.
zeur er verder niet zo over.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 20:30

carola heeft 100 % gelijk! Een pony laat je liever een jaar langer staan dan dat je m te vroeg inrijdt!Echt onzin! en als er al op gereden is door iemand anders is dat toch geen reden om dat zelf ook te doen!? Sorry hoor maar dit is toch klaar als een klontje? Gewoon zielig en als je zon foto plaatst dan kan je op negatieve reacties rekenen
! ja toch?!Geef dat paard de kans om lekker te groeien heb je er langer plezier van !

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:23

Ik vind Jamaica een prachtpaardje en het tuig ook mooi maar verder ben ik het geheel met de rest eens: begin op zijn vroegst met rijden als het paard drie is, liever nog een jaar (of twee) later omdat de paarden dan pas oud en sterk genoeg zijn om het aan te kunnen. En daarbij,; je leert een kleuter toch ook nog niet lezen en schrijven? Ik vind dat Jamaica nog even kind gelaten moet worden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:52

voordat jullie denken dat ik een Schijnheilig ben. Ik rijd rustig paarden in als ze 2,5 zijn. DAar heb ik geen problemen mee. Maar dan kijk ik wel naar het paard. Een paard zoals deze haf zou ik persoonlijk nog even in het land laten en hem even kind laten zijn. Als ze wat meer 'rijp' zijn dan ging ik ermee aan de gang en dan maakt het me ook niet uit of ze nu 2,5 of 4 zijn.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 00:52

Ik heb niet heel veel verstand van paarden, maar ik wou nog zeggen dat het ook paard en ras afhankelijk kan zijn....toch?

verder vond ik het een lieve foto. (mijn gevoel zegt me dat als je er af en toe op rijdt, en niet teveel vraagt, dat het niet uit moet maken.)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 10:01

Het is niet altijd helemaal van ras afhankelijk. Het verschilt gewoon per paard. Het ene paard kun je met 2,5 jaar echt beter nog de wei op gooien voor een jaar, de ander kan best zadelmak worden gemaakt. Maar wel rustig aan doen. Niet elke dag erop, en ook niet langer als een kwartiertje - 20 minuten. Je moet zo'n beest ook niet echt trainen he, dat komt pas veel later. Wat stappen, draven, een keer halthouden. ER zijn genoeg paarden in de omloop die aantonen dat ze er niets van lijden, en nog lang mee kunnen onder het zadel als ze met 2,5 jaar zijn zadelmak gemaakt. Ik heb het er gisteren nog met onze stalhouder gehad en volgens hem waren veel artsen er wel voorstander van. Een paard wordt namelijk met de juiste manier van werken er alleen maar beter op.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 11:17

"dat ik op reacties kon rekenen" (weet even niet meer wie dat zij).
Nee, reacties had ik niet verwacht (althans, niet deze, en niet in dit topic, laat ik het zo zeggen).
Er staat een foto met jamaica met een zadel en hoofdstel, en mij ernaast. Daar is dus niks ergs aan.

Jippie: Mijn werd verteld dat ze niet meer zoveel zal groeien omdat ze al aardig klopt qua overbouwdheid. (groei van spieren even ter zijde gelaten)

Verder: Ik weet wat de meningen zijn, ik ben haar niet aan het rijden "omdat ze toch al gereden was" dus diegene die dat zeggen kramen grote onzin uit.
Ik ben haar aan het rijden omdat het kan, en dan vind ik rijden nog een groot woord. Nogmaals, ik ben niet op eigen houtje aan het aanmodderen, ik heb les, heb overlegd met stalhouder/hoefsmid/DA.
Dan nog, als het niet zou kunnen, dan zou jamaica het niet leuk vinden, dan zou ze op een manier niet zo goed lopen als ze doet. (niet zuiver lopen of me eraf gooien o.i.d.)
Ik heb haar 4 aug gekocht, toen heeft ze nog zo'n 1.5 maand staan lanterfanten (wel wandelen enzo) en toen zijn we rustig begonnen.
Carola, het is onzin om te zeggen dat ik dan net zo goed al slidings e.d. kan gaan doen. Hier zijn we NOG LANG niet aan toe, en daar is zeker jamaica dus niet klaar voor. (wat ik ook niet van haar verwacht).
Het rijden dat ik doe, is IMO niet teveel, of te belastend voor haar.
Tja, ik weet niet wat ik verder moet zeggen. Ben ook niet van plan mensen om te praten of weet ik veel. Het zijn gewoon verschillende meningen, en dat vind ik prima, zolang het op een normale manier gaat (zoals nu)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:19

Citaat:
Op 2001-11-08 10:17, schreef stef:
Dan nog, als het niet zou kunnen, dan zou jamaica het niet leuk vinden, dan zou ze op een manier niet zo goed lopen als ze doet. (niet zuiver lopen of me eraf gooien o.i.d.)


Sorry, maar dit vind ik echt een bewering die geen hout snijdt.