discussie: wanneer deken..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 17:26

Wanneer vinden jullie dat je paard een deken op moet, hier had ik emt mar ook een discussie over met als gevold dat ze me blokkeerde, ik vind zelf dat een geshcoren paard en een bezweet paard een deken op hoeft en als het misschien heel koud is maar anders niet, het paard krijgt wle een wintervacht.

wat vinden jullie?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:30

Dat hangt van het paard af. Mijn merrie krijgt nooit een dikke wintervacht dus moet zowiezo een deken wanneer het kouder wordt. Ze heeft het dan ook echt duidelijk koud. Nu is ze geschoren en heeft ze er zelfs 2 op.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 17:50

ja da zow, Jellie heeft nu al een dikke wintervacht, net een teddybeer Lovers

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:26

waneer jij vind dat ze een deken op moet opdoen.
ieder paard is weer anders!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:45

Citaat:
Op 2001-11-06 16:30, schreef Manda:
Mijn merrie krijgt nooit een dikke wintervacht dus moet zowiezo een deken wanneer het kouder wordt. Ze heeft het dan ook echt duidelijk koud. Nu is ze geschoren en heeft ze er zelfs 2 op.


Even een vraagje: Als ze geen dikke wintervacht krijgt, waarom scheer je haar dan?! Verward Dat begrijp ik niet helemaal. Bij een paard dat geen dikke vacht heeft en ook nog eens een koukleum is, zou scheren wel het laatste zijn dat ik zou doen!

Gipsy krijgt ook geen dikke vacht, krijgt ook geen idioot dikke deken (sinds vandaag een winterdeken, niet een hele dikke) op en wordt ook niet geschoren. Ideaal!

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 19:48

Dat hangt er maar net vanaf wat je met het paard doet. Als ej paard intensief gereden wordt is het voor het paard beter om deken op te hebben, met dikke vacht zweten ze anders veel te veel en krijgen ze het te warm. Als hij niet zo hard hoeft te werken hoeft een deken niet. Wat je veel te vaak ziet zijn paarden/pony's die een deken op hebben omdat het mooi staat, omdat iedereen het heeft en ze niet beter weten of om de reden: waarom niet? Een deken is niet natuurlijk voor een paard, dus als het niet nodig is ook niet doen.

lynn
Berichten: 357
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:06

nou ik vind als je wedstrijden rijd je er een op moet hebben en als je een nrps of arabier hebt ook
die hebben van zich zelf een dunne facht groetjes cathy

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 12:10

Mijn paardje heeft wel een behoorlijk vachtje en ze stond ook te zweten. Op een gegeven moment moest ze 's avonds zeiknat op stal en het was koud *bibber* dus toch maar een dek op. je raadt het al, de volgende ochtend was ze kurkdroog.
Gister was een vriendin vergeten haar dek af te doen en ze was nog steeds droog, ik laat hem nu maar om

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:27

Mijn paard is een koukleum en die krijgt al vanaf 15 graden een dun dekentje op. Sinds afgelopen zondag heeft hij weer een lekkere dikke Eskadron thermo deken op. Ik wil hem elke dag rijden en een wintervacht zit dan echt in de weg. Als ik klaar ben met rijden krijgt hij ook een deken over zijn kont tijdens het uitstappen zodat zijn spieren niet te snel afkoelen. Ik ben heel zuinig op mijn knollebolletje!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 13:35

nou ik vind als je wedstrijden rijd je er een op moet hebben en als je een nrps of arabier hebt ook

beetje overderven vind ik.
op mijn vorige stal stonden arabieren en nrps en die hadden s'winters echt geen dek op.
Alleen degene waar intensief mee gereden werd.
Ik denk dat wanneer je echt intensief rijd een dek handig is en anders gewoon zonder dek. Hij kweekt vanzelf wel een wintervachtje hoor.
En ja het ene paard heeft een dikkere wintervacht als de andere. Maar de natuur past zich wel aan hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 15:00

Het is maar net wat je met je paard wilt gaan doen in de winter. Een paard dat zwaar in het werk staat heeft snel last van een dikke vahct omdat ze de warmte niet kwijt kunnen. Het is dan belangrijk de vacht zo dun mogelijk te houden en daarom doe je tijdig een dek op en/of scheer je je paard.

Als je recreatief rijdt en je werkt je paard niet in het zweet kun je hem misschien de hele winter wel zonder dek laten staan.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 18:19

ja dat is ook zo, en misshcien scheert manda dr paard omdat ze veel rijd enw edstrijden rijd.
Als je paard altijd veel zweet en een dikke wintervacht heeft word hij sneller ziek.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 20:43

verschillend per paard
expensive krijgt een deken op met koud weer
en als ie super nat is

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 23:41

Tot afgelopen winter stonden mijn paarden en pony's altijd onder dekens. Vanaf 2 1/2 jaar kregen ze altijd een dek op om ze kort in het haar te houden. De geschoren paarden en pony's waren als het echt koud was niet meer te zien, ik herkende ze aan de dekens...

Nu heb ik alleen nog maar een paar fokmerrie's staan waar niet op gereden wordt.
Die staan nu als wollige beertjes op stal. Alleen als het erg hard regend en waait krijgen ze buiten een dek op.
Dit is de eerste winter dat ze dus zonder dek staan en misschien krijgt de ergste kou kleum er wel 1 op als het echt koud wordt.
Maar tot nu toe gaat het erg goed en scheelt het een hoop tijd en geld.
Zeker omdat er 1 bij zit die het voor elkaar kreeg om binnen een maand 2 dure Rambo dekens te slopen...

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 10:18

hoi obelix heeft nu zijn winterdeken op,omdat hij in een buitenstal staat en het koud heeft. ik wilde het eerst niet maar ik merkte aan hem dat hij het koud had dus zodoende een deken........ Haha!

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:14

als het tussen de 10 en 15 graden is dan is het het perfecte temperatuur voor een paard. Ze hebben het niet snel koud hoor als ze geschoren zijn kan je dan wel doen maar het is gewoon zielig als paarden nu al twee dekens op hebben ze hebben het dan echt warm.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 16:03

helemaal mee eens sparklin, maar vaak doen mensen dekens op omdat de rest op stal dat ook doet of omdat ZIJ het koud vinden buiten......
Zo werkt het nu eenmaal. Ik heb zelf een arabiertje en die moet bijna dagelijks "werken" maar staat nog lekker zonder deken hoor! Ze heeft geen super dikke vacht, dus scheren is ook nog niet nodig (dan zou ze wel deken opkrijgen, als ze geschoren zou zijn uiteraard) Ik houd d'r ook goed in de gaten of ze tekenen van kou vertoont. Zo niet? Dan geen deken voor mij, is toch veel lekkerder zo''n paardje in z'n "blootje" Bij sommige mensen hebben ze al twee dekens op.............pfffffffff vind ik vreselijk overdreven. Maar goed dat moet iedereen uiteraard voor zichzelf weten. Iedereen verzorgt z'n paard op de manier die hij/zij het beste acht.....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 00:00

Ik houd d'r ook goed in de gaten of ze tekenen van kou vertoont

mmmmmmm ja, kwam ik dus vavond op stal; stonden d'r haren overeind............dus ja, ook die van mij staat nu met dekentje op , wel een dunne maar toch.........Ze hoeft het natuurlijk ook niet koud te hebben he....... Haha!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 10:34

Margreet:
het kan natuurlijk zo zijn dat hij wel een wintervacht krijgt, maar alleen geen dikke!. Als je dan toch besluit te scheren, omdat het dan makkelijker werkt, dan is een deken geen overbodige luxe