ataktisch paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:10

Er zijn verschillende vormen van ataxie.
Een van die vormen is het cauda equina syndroom.
Hierbij zijn de uitlopers van het ruggenmerg ontstoken.
Behalve ataxie zijn kenmerkend het verlies van gevoel in de huid van en rond de anus, de slappe staart en in een later stadium de verlamming van blaas en einddarm.
Deze aandoening komt meestal voor bij oudere paarden en verloopt progressief, de situatie wordt in het verloop van de tijd steeds slechter.

Als je je hand onder de staartwortel legt en je duwt de staartwortel dan omhoog, zullen de meeste paarden tegendruk geven en de staart tegen de billen knijpen.
Ik weet echter niet hoe betrouwbaar dit is hoor, je kunt altijd beter de da laten kijken voordat je in de stress schiet.
Vlakbij mij stond een paard die dat ook had, hij voelde de zweep niet eens meer...
Er is aan deze vorm helaas niets te doen.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 22:14

Maar er is dus geen hoop meer als ze dat zou hebben? Huilen Mn vader gaat morgen met de da bellen om te vragen hoe het nou verder moet, want om haar zo te laten lijden terwijl het toch niet over gaat is ook weer zo onmenselijk, hoe gek ik ook met haar was, en hoe graag ik haar wil houden.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:11

Weet je, als het kan zou ik haar laten onderzoeken in een kliniek.
Vanaf de buitenkant kun je wel blijven gissen, maar wie weet is het iets heel anders.
Bij mijn paard was ook het een en ander geprobeerd, maar toen het een week later niet echt veranderd was heb ik wel gezegt "stop maar, ik wil geen gefriemel en geprobeer aan zijn lijf, want ik verlies er alleen maar tijd mee".
Ik heb me toen die zelfde dag laten doorverwijzen naar Utrecht.
En daar wezen de foto's uiteindeljk uit wat er aan de hand was...

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:12

Mijn haflinger heeft ook een atactische aanval gehad..
best vreemd zoiets..
Bij hem is t alleen gewoon genezen *tijdelijke ataxie* hij geeft tegendruk met zijn staart *wat hij toen absoluut niet deed* Zet binnen 2 sexx zijn benen terug vanuit gekruisde stand (deed hij toen ook niet).
Loopt weer 100%normaal, en kan ook weer gewoon een korte draai maken.
Kon hij toen ook absoluut niet!

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 18:15

vandaag rolden mijn ogen ook zowat uit mn hoofd. Haar been is echt super geslonken, en ze was ineens weer aan het galopperen door de wei. En ze geeft ook weer tegendruk met haar staart. Echt raar, van de een op de andere dag kon ze niet meer lopen, en zo ineens galoppeert ze weer door de wei Verward echt vaag

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:46

Hartstikke mooi toch!!!

En Angelique, hoelang was jou paard atactisch?

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:48

Hij heeft 1 aanval gehad.. en heeft daarna een herstel periode van 2 maanden gehad..

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 15:51

Hoe lang duurde die aanval dan?

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:05

EUhm t begon rond etens tijd (heb hem om 4 uur toen nog voor t laatst helemaal normaal gezien) en rond etens tijd werdt ik gebelt dat er iets mis was..
T heeft bij elkaar denk ik zo'n 4 uur geduurt

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:09

Wat raar.
Misschien water in zijn oren gehad, daar schijnen ze ook tijdelijke ataxie van te kunnen krijgen.