longeren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anoukje

Berichten: 450
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Stadskanaal

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 19:08

WWaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh! mijn pony draait zich om als ik hem longeer Boos! ! best iritant.... en als ik er met de zweep achteraan ga hou ik hem niet en vliegt hij ervandoor en dat is ook niet de bedoeling.
Help wat moet ik doen?! Verward Scheve mond

alvast bedankt voor jkulie hulp! thnx! OK dan!


IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:13

je moet er ten eerste voor zorgen dat jij de baas wordt over je paard en niet andersom.
als hij verder buiten het longeren om wel goed naar je luisterd kun je iemand met meer verstand en ervaring vragen je te helpen met je pony te leren aan de longe te lopen, maar ik denk zelf dat het er aan echt ligt doordat je pony totaal geen respect voor jouw heeft Scheve mond .

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:19

deed de mijne ook. het is belangrijk om de zweep goed achter hem te houden en goed op je pony letten. ikzelf was amber een x voor en gaf hem toen een mep. (niet raak, maar ze schrok wel) wel opletten als je zoiets doet want ze zijn heel sterk natuurlijk. enne het kan ook handig zijn om eens een ervaren iemand je te laten helpen. leer je erg veel van vind ik.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:27

Hebben jullie een longeerbak? Zo nee, zet dan een cirkel af en ga daarin longeren, dan heb ik iig houvast aan de rand, mocht je pony er dan vandoor gaan, dan kan hij noet meer dan volte blijven volgen.
Verder moet je proberen om hem voor te zijn, door het voorwaarts te houden, dan kan hij zich in principe niet omdraaien. Misschien heb je er ook iets aan als je het boek van Lammert Haanstra leest. Veel succes.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:31

ook met jouw lichaam richting zijn achterhand blijven,en daar met de zweep bij blijven drijven.
als je namelijk met jouw lichaam gelijk met zijn hoofd bent,kan hij zich makelijker omdraaien.

en de longeerlijn door het bit,dan over het hoofd en aan de andere bitring vastmaken,heb je soms ook net iets meer mee te zeggen.

maar heb je inderdaad alleens eerder gelongeerd?zonee moet je hem dat natuurlijk eerst leren he Knipoog

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

anoukje

Berichten: 450
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 20:43

bedankt vooor jullie raad! Maar mijn pony is buiten het longeren een hele brave pony en ik ben hem zeker de baas!

fijne feestdagen iedereen! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:45

goed je driehoek bewaken, en er een goed voorwaarts tempo houden

anoukje

Berichten: 450
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 21:02

IcePrincess bedankt voor je vriendelijke advies ik ben er veel verder mee gekomen!,,,,

fijne feestdagen iedereen! Haha!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:24

Op mijn vorige stal was ook een pony die zich omdraaide tijdens het longeren en dan de lijn uit je handen trok (brandwonden bij de eigenaars!). Het is vast niet volgens de officiële methode, maar we hebben toen een tijdje met z'n tweeën gelongeerd: de één hield de lijn vast en gaf de commando's, de ander had de zweep vast en zodra de pony zich wilde omdraaien kreeg ie een flinke tik... hij leerde het toen vrij snel af. Daarna konden ze de pony ook weer alleen longeren. Misschien is dit ook iets voor jou?

Lachen


Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:10

Kwpn'er die ik rijd doet het ook enorm soms. Maar heb nu zo'n longeer verdeel bitje gehaald, want als hij stil gaat staan gaat hij aan de andere kant stil staan dan dat hij op moet. Met zo'n verdeelstukje kan ik 'm dan even doorjagen....dat hij even door heeft dat ik dat niet accepteer...
Heb 'm nog niet gebruikt. Dus tot nu toe heb ik voornamelijk heel erg goed moeten opletten wanneer hij wat van plan was. Werd er wel steeds beter in. Van die kleine dingetjes waarmee hij zichzelf aankondigd. Gelukkig reageert hij erg goed op stem, dus kan ik 'm ook vrij goed dan ook op de ronde houden....
Verder is het probleem bij dit paard ook dat hij de zweep erg eng vind en ik daar dus voorzichtig mee moet wezen anders heb ik een paard dat voortdurend in galop aan de longe hangt...en daar zit ik ook nog niet op te wachten...
Wat uiteindelijk (doe ik dus altijd) ook goed is om een paard aan te leren is de stand van je 'vrije' hand (met zweep). Hand/zweep hoog - sneller, hand/zweep horizontaal - zo doorgaan, hand/zweep laag - langzamer.

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, JenniferU, laura22, Milow2018, nayla, Sky_As, Slmt9, ulaantje, Winged en 92 bezoekers