Paarden worden gevoerd door andere?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Paarden worden gevoerd door andere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 18:01

Wij wonen aan een fiets / wandelroute . We werden gewaarschuwd dat het zomers nogal druk is hier. In eerste instantie wilde ik het gedeelte van de wei bij de weg dichthouden zodat er niemand bij de wei kan komen, maar ze kunnen als ze willen gewoon het zandpad oplopen en dan zijn ze ook bij de wei. Dus ze kunnen nu ook gewoon aan de weg komen. Ging ik ze net binnen halen kwamen ze niet. Normaal gesproken word er altijd gehinnikt en komen ze meteen, nu moest ik ze helemaal van achter bij de weg vandaan halen. Ik loop al zo moeilijk dus met veel moeite de pony mee en dan volgde m'n paard vanzelf wel. Ik zet ze op stal en doe de halsters af en ik ruik appels. Nog een keer ruiken en ja, er kwam uit beide paardenbekkies een appelgeur. Ik vind dit heel erg vreemd, ze hebben van mij al tijden geen appels gehad, m'n vader of iemand in huis heeft ze geen appels gevoerd en er staan geen appelbomen in of bij de wei... Hoe komen ze dan aan die appelgeur?
Ik vermoed dus dat er iemand een appeltje heeft meegenomen tijdens het wandelen voor die 2. Maar ik wil dit dus niet, straks nemen ze van alles mee wat helemaal niet goed is voor en als iemand kwaad wil pakken ze het gewoon aan. Wat kan ik er nou tegen doen dat ze straks als het echt druk word helemaal volgepropt worden?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:06

ik zou om te beginnen een bordje ophangen op een aantal plaatsen dat het duidelijk is. als een bordje "niet voeren" niet werkt is een bordje "pas op, bijt" ook een makkelijke oplossing. en als dat niet werkt toch er proberen voor te zorgen dat mensen niet bij je paarden kunnen komen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:12

Draadje spannen zodat ze niet meer bij het hek kunnen komen? Een appel in de wei gooien is lang zo leuk niet als uit je hand laten eten.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 18:33

Het probleem is dat ik niet zoveel land heb, ze staan in de rijbak en kunnen daarvandaan nog naar een klein stukje land ter grootte van een halve rijbak. Vanuit dat stukje loopt een 'uitloop'van ongeveer 2 meter breed en 10 meter lang en dat was het wel. Overal staat stroomdraad omheen, maar de mensen kunnen in princiepe tot aan de rijbak komen, dan zou ik dus alles af moeten zetten en dan maak ik de loopruimte voor de paarden nog kleiner.
Aan de andere kant een draad spannen kan ook niet want de weg is zeg maar 2 meter van het hek vandaan.
Ik kan een bordje proberen met 'pas op schrikdraad 'dat helpt bij de paardenhouderij verderop wel goed. Maar mijn hek is lager, bram staat er met z'n hoofd overheen te hengelen.
Het is toch belachelijk dat ik me er zo druk om moet gaan maken, ze moeten gewoon niet voeren...grmbl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:21

Ach, heb je dat zelf vroeger ook nooit gedaan, bij opa aan de hand langs de dijk wandelen en de paardjes aaien en een wortel ofzo brengen? Zo niet, zonde! Ik heb er prachtige herinneringen aan....

Maar je hebt wel gelijk, het is niet prettig als een ander je paard voert. Ik zou er een bordje ophangen met bv "Niet voeren aub, speciaal dieet". Dan heb je meer kans dat men zich er aan houdt dan bij alleen "Niet voeren" want dan snappen mensen niet waarom dat niet mag.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:25

Ben het wel een beetje met sonja eens........ en ook met jou! natuurlijk is het heel erg hinderlijk als anderen je paard voeren, maar net als sonja zegt dat heb je vast zelf ook gedaan..........

Ik denk dat een bord ophangen wel een goed idee is. Misschien wel met de mededeling dat als ze het echt niet kunnen laten, ze dan even op het erf kunnen vragen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:29

Yukkie, dan krijg je allemaal toeristen met kleffe kindjes op je erf.... Haha! moet je ook maar net zin in hebben.... *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:30

das ook weer zo, maar dan weet je het tenminste.......

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:36

Bekend probleem.

Hier worden ze ook gevoerd. Maar ik weet wie het doen, ik weet wat ze krijgen en daar houd ik dan ook weer rekening mee. Die mensen blij, ik blij.
De meeste mensen vragen het trouwens ook netjes aan me, of ze ze wat brood mogen geven bijv.

Bordje kun je ophangen, maar of dat echt zo helpt is maar de vraag.
Bij de pony's naast de onze hangen ook van die bordjes maar daar trekken weinig mensen zich wat van aan.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:49

Ik heb het zelfde probleem gehad afgelopen zomer en ben ontzettend blij dat ze niet meer op die wei komt te staan. Veerle was ONWIJS dik geworden. Het was echt niet leuk meer. Bordje opgehangen met daarop
'' Niet voeren a.u.b. ivm ziekte'' heeft niets geholpen.
Éen keer was helemaal erg. Ik sta voor het hek, en er komt een vrouw met een vuilniszak vol brood aangelopen. Vraagt heel blij aan me '' Wil je ook iets aan het paard geven? ''
Dus ik zeg '' Dit paard mag niet gevoerd worden ''
Ze kijkt me heel stom aan, haalt een broodje uit de zak en geeft het. Nou, mn bek viel open Tong uitsteken Dus ik kijk haar aan en zeg '' Ze mag niet gevoerd worden?!!?!! ''
Die vrouw '' Dan moeten ze een bordje ophangen'' (ze had dus niet door dat veerle van mij was). Dus ik wijs '' Kijk, DAAR hangt een bordje, en DAAR ook)..
Kijkt ze me nog eens stom aan en zegt '' dan moeten ze dat paard hier maar niet neer zetten'' .. Damn, stom mens!!
Toen zei ik '' het is mijn paard '' en liep ze maar door..

Ik denk dat het dus echt nodig is om een deel af te zetten, ondanks dat je niet veel ruimte hebt...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:35

Ik denk idd dat de enige manier om voeren te voorkomen is door te voorkomen dat je paard dicht bij het hek kan komen. Een bordje maakt denk ik weinig indruk.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:38

een bordje ophangen met aub niet voederen PONYS worden SNEL ZIEK.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:39

Sorry, beetje offtopic, maar ik vatte in eerste instantie de titel zeg maar een beetje anders op, zo van dat een paard gevoerd wordt door een ander paard. Hahahha, dat was echt niet zo slim, ahha, wel een lachstuip nu, vooral omdat ik het pas snapte toen ze over die wandelaars begon. Haha, zou wat worden als paarden elkaar appels gingen voeren.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:50

Fellor schreef:
Sorry, beetje offtopic, maar ik vatte in eerste instantie de titel zeg maar een beetje anders op, zo van dat een paard gevoerd wordt door een ander paard. Hahahha, dat was echt niet zo slim, ahha, wel een lachstuip nu, vooral omdat ik het pas snapte toen ze over die wandelaars begon. Haha, zou wat worden als paarden elkaar appels gingen voeren.


Waar wou dat paard die appels dan vandaan halen Verward Knipoog
En wel een beetje dom paard, alsie zijn appels weg geeft

Maar iets meer ontopic: Tsja, je kan natuurlijk toch een bordje proberen, als het niet werkt kan je altijd nog zorgen dat de wandelaars er niet bij kunnen.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:09

In het dorp waar ik opgroeide stonden een paar pony's die werkelijk van alles kregen van de buren, inclusief restjes chinees en gemaaid gras. Ik zou dat bord snel plaatsen als ik jou was!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:19

Stuk afzetten zodat de mensen er niet meer bij kunnen. Heel vervelend, maar het kan blijkbaar niet anders.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:21

ik heb een bordje met 'niets voeren ivm allergie' maar zoals al beschreven weet ik niet of het werkt.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:47

Bij mij in het dorp woont een of andere gek die geeft ze melk/ karnemerlk en allemaal andere rare dingen Boos! . Hebben we tegen hem gezegd dat we het niet willen, doet hij het toch Boos! , maar hij wacht wel totdat we uit de buurt zijn Boos! . Maar wij hebben zo groot weiland dat het bijna altijd zo afzetten dat er geen mensen bij kunnen komen

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:20

een bordje plaatsen idd.
bij ons bij de wei komen ook vaak mensen wat geven, ik vind het zelf eigenlijk niet zo erg. ook mensen die langs de wei wonen gooien hun oude brood in de wei enzo.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:21

Ik zou ook een bordje ophangen met 'niet voeren ivm. dieet' of zoiets dergelijks. 'Pas op, bijt' op een bordje zetten helpt niet want meestal komen mensen er snel genoeg achter dat dit niet zo is... (een pony bij mij op de manege heeft dit op zijn box hangen maar daarom wordt hij nog niet met rust gelaten ). Dan denk ik dat mensen nog eerder onder de indruk zijn als ze denken dat het paard ziek kan worden...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:36

Is het geen idee om de afsluiting te verhogen en er stevige stroom op te zetten Haha! ... zal ze leren, geen bordjes zetten dan *LOL*
Die van mij worden ook gevoerd, achter m'n rug om. Ik hoor dan links of rechts van "die voert dit" en "die voert dat" ... van sla, witlof en aardappelschillen tot wortelen brood en appels, maar ook kastanjes en chocoladekoekes Boos! .... M'n vreetfjord eet natuurlijk alles gretig op ..... Pffffff .... Nu is de voorkant van de wei behoorlijk stuk gelopen en gaat er een afsluiting komen zodat het kapotgelopen stuk kan herstellen Schijnheilig

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 23:38

Ik ga het eerst met een bordje proberen. Ik heb een jonge shetlander staan en die bedelt al zo om snoepjes, terwijl ze van mij erg weinig krijgt, af en toe als beloning als ze ook daadwerkelijk iets goeds doet. Ze word ook erg happerig door al dat extra eten.
Ik ga het in ieder geval proberen met iets in de trant van ' niet voeren i.v.m ziekte' die grote krijgt snel koliek, dat voorkom ik liever. Straks als het wandel en fietsseizoen weer aanbreekt hou ik ze de 1e tijd toch achter het huis i.v.m groeien van het gras. Dan hoop ik dat die bordjes gaan helpen!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:44

ik snap je probleem, het is nogal herkenbaar, maar aa de andere kant, als ik terugdenk, hoe vaak heb ik vroeger paarden in een wei wel niet iets lekkers gegeven!

maar zo ken ik een paard dat erg ziek is geworden door een grote hoeveelheid beschimmeld brood dat in zn wei was gegooid, en de geiten van mn buren zijn doodgegaan omdat iemand ze laurier of taxus, iig iets giftigs, had gegeven, en wel in zo'n hoeveelheid dat ze alle2 zijn gestorven, en dat terwijl geiten nomaal ongeveer alles kunnen&mogen eten

het paard van mn smid staat hier in het midden van het dorp, en sinds kort een shet-jaarling(sinds vandaag een jaarling Tong uitsteken ) en dat zijn wel 2 schooiers aan het worden, maar ja goed, hij vindt het niet erg en hier geven de mensen alleen appels/wortels/brood

maar een paar duidelijke bordjes ophangen Niet voeren ivm ziekte, krijgt speciaal voer oid ophangen werkt misschien wel

tot een tijdje terug kon je via een paadje tussen de weilanden van mn buren bij onze wei komen, die buren hebben ongeveer alle soorten beesten die bestaan, en daar kwamen veel mensen kijken&beestjes voeren, automatisch kregen die van mij ook wat, maar goed dat vond ik niet echt erg, zeker niet als ik al die blije kindergezichtjes zag als ze daarna van desje een kusje kregen Lachen of als ze zo leuk om de beurt haar voorbenen optilde om nog meer te schooien Knipoog

nu komen er af en toe kinderen aan de poort staan en vragen of ze de paarden&hertjes mogen voeren, mag altijd, maar goed dan scheelt het dat ik weet wat ze krijgen en hoeveel ze krijgen

en anders een hoog hekwerk, van soort gaas(soort "heras-hekwerken" hek, snap je wat ik bedoel?) en daar stroom opzetten, dan moeten ze het eten er overheen gooien omdat de paarden echt niet met hun neus bij dat gaas gaan staan en de mensen ook maar 1x met hun vingers dat hek aan durven raken Knipoog

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 01:02

sonjabelgium schreef:
Is het geen idee om de afsluiting te verhogen en er stevige stroom op te zetten Haha! ... zal ze leren, geen bordjes zetten dan *LOL*
Die van mij worden ook gevoerd, achter m'n rug om. Ik hoor dan links of rechts van "die voert dit" en "die voert dat" ... van sla, witlof en aardappelschillen tot wortelen brood en appels, maar ook kastanjes en chocoladekoekes Boos! .... M'n vreetfjord eet natuurlijk alles gretig op ..... Pffffff .... Nu is de voorkant van de wei behoorlijk stuk gelopen en gaat er een afsluiting komen zodat het kapotgelopen stuk kan herstellen Schijnheilig


Ik heb idd wel eens (per ongeluk) stroom op het hek gezet.. Haha! Gewoon zo'n ijzeren hek dat met een ketting om een paaltje vast zit. Laat daar nu ook net het stroomdraad aanvast zitten. Die ketting was dus op één of andere manier naar beneden gezakt, maakte contakt met zo'n draad en toen stond dus ook op het hek stroom. Toen was er iemand die wel wist hoe het hek open moest en even het weiland in wilde stappen om de pony's een paar stukken brood te geven. Tsja, je raadt het al, kom hem een tijdje later tegen, helemaal verbaasd: joh, er staat stroom op jullie hek, hoort dat? *LOL* Nou ja, toen heb ik het even bekeken en kon hem uitleggen dat ie er idd wel een schok van kon krijgen als die ketting zo hangt ja.

Dus, een tip misschien? Ze komen je weiland niet meer in. *LOL*

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 01:15

Ze kunnen alleen over het hek heen klimmen, we hebben wel een hekwerk maar daar zit een hangslot op. Het hekwerk is niet zo hoog, maar is wel zo'n heras hekwerk. Maar om nou voor die mensen die voeren een heel nieuw hekwerk te gaan neerzetten?..
Opzich vind ik het niet zo probleem dat ze voeren, maar ik wil wel waten wat ze krijgen. Die grote is nogal gevoelig op koliek en slaat b.v. door verkeerd voer al vast. Dat maakt het nog extra moeilijker. Ik ga morgen eerst een bordje ophangen en ik laat jullie weten ofi k iemand onder stroom heb gezet Tong uitsteken