Oesters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Oesters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 18:34

Die liggen nu op mijn aanrecht. Een stuk of tien.
Maar wat ga ik daarmee doen? Ik lust ze niet zo rauw, net een slok zee-slijm wat je binnenkrijgt Scheve mond

Ik heb ze ooit eens gegratineerd gegeten, dat was wel lekker, maar je kunt ze ook koken en opbakken.
Ik ga zo eens op smulweb neuzen, misschien vind ik daar een receptje ofzo, maar hebben jullie nog ideen/tips/adviezen?

Ik heb ook nog een zak mosselen staan. Die vind ik echt vies, maar goed, ik probeer wel iets ..... Bloos

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:55

Wat ik altijd doe als er oesters gegeten worden en ik geen zin heb in die slijmerige hap (of als ze te groot zijn) is ze even door een beetje bloem halen en dan bakken in de (zoute) boter. Daarna een beetje citroensap erover heen en dan zijn ze erg lekker. Smaakt ook echt heel anders dan rauwe oesters, niet te vergelijken.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 21:07

Ik heb eerst smulweb er maar even op los gelaten en daar stonden veel ingewikkelde recepten op, of recepten met ingredienten die ik niet in huis had.
Er stond een recept bij die vrij eenvoudig was, maar Marco wel lekker leek.

Eerst die dingen open zien te krijgen, dat was geheel niet zo makkelijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het waren flinke! Deze was het grootst.
Afbeelding

Vervolgens een beetje uitgeperste knoflook erover, peterselie, kaas, witte wijn, klontje boter en wat paneermeel.

Afbeelding

En dan wordt het zo:
Afbeelding
Afbeelding

Conlusie.... Jantina lust geen oesters.....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:50

DAT vind ik nou eens een leuk verslagje Haha! alleen, we weten nog steeds niet hoe het smaakte ... Ik heb die dingen ook nog nooit geproeft en ben dat dus zeker nog wel van plan. Alleen moet het dan wel een positieve ervaring worden de eerste keer Lachen
Heeft namelijk jaaaaaren geduurd voor ik zoute haringen leerde waarderen, waarschijnlijk omdat er in mijn jeugd een negatieve ervaring daarover was ingeprent Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 01:16

Lageveld.... ze zijn smerig! Alhoewel.... rauw zijn ze smerig, zoals ik ze hier boven klaar gemaakt had waren ze nog niet zo vies. Maar ik had er flink knoflook, peterselie en kaas overheen, dus dat nam de smaak wel wat over.
Mijn zus heeft ze gekookt, ze zei dat ze een klein beetje als mosselen proefden, maar dan veel zachter van smaak.
Maar ik heb ze gekookt dus nog niet gehad, dat proberen we morgen Knipoog
Ik wil het ook nog gebakken proberen met wat bloem, zoals Wmijn hierboven al voorstelde.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 03:03

Mijn vriend gooit zo een dozijn achterover, rauw dus, met veel citroensap.
Ik vind ze er erg eng uitzien. Bij Nam Kee stomen ze de oesters.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:28

Ze zagen er wel goed vers uit en wat een joekel zeg.
gegratineerd in de oven met een champagnesaus zijn ze heerlijk maar ook rauw met citroensap en peper eet ik ze graag.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:59

Ow jammie die dingen zijn lekker! Rauw helemaal!