Paardenpaspoort verplicht vanaf januari 2004

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Paardenpaspoort verplicht vanaf januari 2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 19:35

http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/nl-paardenpaspoort/
bedrijfsnet.pve.agro

Vanaf 2004 wordt een nationaal Identificatie- & Registratiesysteem ingevoerd. Elke eigenaar van een paard, pony of ezel moet van al zijn dieren paspoorten hebben en de dieren laten chippen. De registratie kan plaatsvinden bij de erkende stamboeken of bij de sportorganisatie KNHS. Veulens die in 2004 worden geboren, moeten binnen zeven maanden na geboorte een paspoort en chip hebben. De chip is geproduceerd volgens internationale ISO-normen. Voor elk te vervoeren dier moet er ook een paspoort zijn.

Bij het aanvragen wordt de eigenaar in het paspoort vermeld. Het paspoort geldt echter niet als juridisch eigendomsbewijs.

Het paspoort hoort altijd bij het paard of de pony te blijven en kan op ieder moment opgevraagd worden. Bij verkoop blijft het paspoort bij het dier. Eerder uitgegeven paspoorten blijven geldig.

Het Nationaal Paardenpaspoort is gebaseerd op regelgeving van:
Productschap voor Vee en Vlees

Er is ook een folder verkrijgbaar bij je rasvereniging. Iedereen die aan wedstrijden deelneemt weet dit in de regel al maar het geldt nu ook voor al de overige paarden en ezelbezitters

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:59

ik wist wel dat ze er mee bezig waren om dit te gaan invoeren, maar dat het al echt zo ver was wist ik helemaal niet! dan moet ik er maar snel werk van maken...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:12

Toch nog een vraagje over dat paspoort. Mijn paard staat ingeschreven bij het AVS, heeft dus een paspoort van het AVS. Is dit een ander paspoort dan degene die hierboven beschreven wordt, of is deze gewoon geldig.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:14

dus ieder paard in nederland moet dit hebben? dolly is niet eens gechipt, moet dat dan ook? ik vind het nogal vreemd dat ik dit via bokt moet lezen, dat we niet gewoon een folder thuiskrijgen met alles...

edit: en nog een vraagje, ik zal wel dom zijn ofzo, het quarter stamboek staat niet bij instanties die het paspoort uitgeven, dus het kan niet eens via het stamboek..maar vanaf vandaag mag ik haar niet meer vervoeren omdat ik dat paspoort niet heb Boos!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:35

Yessy schreef:
dus ieder paard in nederland moet dit hebben? dolly is niet eens gechipt, moet dat dan ook? ik vind het nogal vreemd dat ik dit via bokt moet lezen, dat we niet gewoon een folder thuiskrijgen met alles...

edit: en nog een vraagje, ik zal wel dom zijn ofzo, het quarter stamboek staat niet bij instanties die het paspoort uitgeven, dus het kan niet eens via het stamboek..maar vanaf vandaag mag ik haar niet meer vervoeren omdat ik dat paspoort niet heb Boos!


Als ze niet gechipt is, moet je haar (voor zover ik dat hieruit begrijp) dus laten chippen.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:47

jezus, wat een regel ieder paard chippen Boos! . Konden zeker niets anders verzinnen.....en in 2005 zeker de paardenbelasting invoeren....

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:47

GOED LEZEN!! Het is erg verwarrend maar het CHIPPEN is nog steeds NIET verplicht!!!
12-12-2003 PB 54 Nationaal paardenpaspoort verplicht per 1 januari 2004


Persbericht nummer 54, 12 december 2003

Nationaal paardenpaspoort verplicht per 1 januari 2004
Vanaf 1 januari 2004 moeten alle paarden, pony's en andere paardachtigen in Nederland door een paspoort en een chip geïdentificeerd worden. Belangrijkste reden is het zorgen voor een uitbreiding van het aantal voor paarden beschikbare diergeneesmiddelen, zodat adequate behandeling van zieke paarden verder verbeterd wordt.

Via unieke identificatie wordt ook de voedselveiligheid geborgd. Verder gaat de identificatie onder meer diefstal en verzekeringsfraude tegen. Zo mogen er na januari 2007 geen paarden of pony’s meer in Nederland zijn zonder paspoort en chip. Het betreft Europese regelgeving, behalve de transponderverplichting. Dat is een aanvulling van de Nederlandse overheid. Het Productschap Vee en Vlees (PVV) voert de regeling in medebewind uit.
Per 1 januari 2004 moet de eigenaar die een paard, pony of ezel over de openbare weg (per trailer of veewagen) vervoert, zorgen dat elk dier een paspoort heeft. Hierin moet bij de eerste medische behandeling van het paard ná 1 januari 2004 worden opgenomen of het paard bestemd is voor de slacht. Als een paardenhouder de keuze maakt dat zijn gezelschapsdier niet bestemd is voor humane consumptie en dit is in het paspoort aangetekend, dan zijn méér geneesmiddelen beschikbaar.
Elk veulen, dat na 1 januari 2004 wordt geboren, moet binnen zeven maanden een paspoort én chip (transponder) hebben, net als de merrie. Het chippen wordt pas later in 2004 verplicht, na goedkeuring door de Europese Commissie van deze aanvullende nationale bepaling. Toch beveelt het PVV aan dit vanaf 1 januari 2004 vrijwillig te doen. De chip koppelt het dier uniek aan het paspoort.

Stamboekpaarden (2005) en hobbydieren (2006)
Los van de vervoersmaatregel moeten alle paarden die vóór 1 januari 2004 geboren zijn en bij een sportorganisatie of stamboek zijn ingeschreven en nog geen chip en paspoort hebben hiervan in 2005 worden voorzien. Ook voor deelname aan wedstrijden en keuringen is dit dan verplicht. In 2006 gaat deze verplichting in voor paarden voor hobby en recreatie die nog geen paspoort en chip hebben. Overigens hebben de meeste stamboekpaarden en -pony’s en de paarden die actief meedoen aan sportwedstrijden al een paspoort. Deze door erkende organisaties uitgegeven paspoorten blijven gewoon geldig.

Uitgifte, controle en handhaving
Nieuwe paspoorten worden uitgegeven door instanties die het PVV daartoe gemachtigd heeft. Dat zijn alle erkende stamboeken en de KNHS. De AID controleert naleving van de verordening. Overtreding van de regelgeving wordt behandeld door het tuchtgerecht van het PVV met boetes tot € 4.500,-.

Nadere informatie
De folder 'elke viervoeter een eigen paspoort' voor paardeneigenaren beschrijft de regelgeving, kosten en geeft verdere benodigde informatie. U kunt de folder aanvragen via telefoonnummer (079) 368 79 31 en vanaf 18 december via de PVE-website www.nl-paardenpaspoort.nl


Ga naar PVE bedrijfsnet

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:56

Coby AVS paspoort is goed!
Het PVE geeft een "gekleurde" uitleg als je het mij vraagt. Eerst zeggen dat veulen gechipt moeten worden en daarna dat het WAARSCHIJNLIJK in het voorjaar 2004 wordt WANT het voorstel moet in de EU worden aangenomen en ZEER waarschijnlijk gebeurt dat NIET. Dus hoeven we in Nederland ook niet te chippen.
Bangmakerij met de uitgiftecontrole enz. Niets aan de hand dus, alleen als je over de straat gaat moet je een paspoort hebben.
En hoe hou je als controleur bv twee schimmels uit elkaar waarvan de aftekeningen niet meer zichtbaar zijn en zelfs de eigenaar al moeite heeft ze uit elkaar te houden. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen.
En waar blijven de paspoorten van gestorven dieren? Worden die ingenomen door cq de dierenarts/ slager??

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:03

Het blijft een krankzinnige regeling. Connor is al heel lang gechipt en aangemeld bij Daisy waar ook mijn honden gemeld zijn, hij heeft ook een entingsboekje maar dat is dus niet genoeg.

We rijden alleen recreatie en om dan je paard bij een sportbond te moeten aanmelden.

Over 2 jaar moet dus iedere kinderboerderij paspoorten hebben voor zijn shetlanders of ezels terwijl die beestjes nooit van hun weiland afkomen.

En dat alleen maar vanwege een eventuele slacht van je paard waar ik dus nooit aan zal meeedoen.

Doe je het niet mag je paard dus een heleboel medicijnen niet hebben. Te gek voor woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:43

Hmm, kom ik net terug van vakantie met een ontstoken verstandskies, dan krijg ik dit bericht opeens achter de kiezen. Geweldig begin van het nieuwe jaar.. (maar alsnog iedereen een gelukkig 2004 toegewenst! Knipoog)

Ik heb het hele paspoort/chip drama een beetje vanaf de zijlijn gevolgd en me er nooit echt heel erg in verdiept, omdat dat tot nu toe niet nodig was omdat wij en niet bij een stamboek, en niet bij een vereniging zijn aangesloten en nooit wedstrijden rijden en de pony's een keer in de drie jaar per trailer vervoeren (maar dan is dat al heel vaak Knipoog).

Nu zit ik dus met de volgende situatie: Ik ben van geen enkele vereniging lid, en ben daarentegen de trotse bezitter van twee papierloze, leeftijdsloze shetlandruintjes die niets anders doen dan mij vermaken met vrijheidsdressuur, dressuur trainen aan de lange teugel en over de weg voor de koets tochtjes maken. Ze hebben een inentingsbewijs waar elk shot keurig in genoteerd staat, maar geen chip en geen paspoort.

Mijn vraag is nu: waar haal ik een paspoort vandaan? De dierenarts? En wat voor waarde heeft een paspoort als er geen chip aan verbonden is? Vooral als beide shetten zwart zijn, de meest standaard shetkleur die er is en de doorzonhoogte van 1 meter hebben? Zodat ze mooi een gelijkmatig tweespan vormen? het is dat [***] een van de weinige shetten is die een kolletje heeft, maar anders zouden ze voor het paspoort toch inwisselbaar zijn? Hoef ik ze alleen even een andere naam aan te leren... Knipoog

Wie zou mij kunnen zeggen wat ik nu volgens de nieuwe regels moet/mag/kan doen, wanneer dat gebeurd moet zijn en hoeveel het me gaat kosten?

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:57

IK heb ook een stamboekloze fjord maar gewoon laten chippen!Ook handig stel dat ze ooit gestolen worden!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:09

Ik vind het geld-uit-de-zak-klopperij. Dat gaat toch een godsvermogen kosten om al die papierloze paardjes te laten chippen en registreren.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:20

hoezo moet het paspoort altijd bij het paard zijn? Hoe moet je dat nou weer voor elkaar krijgen...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:28

Simpel, touwtje om de nek, paspoort eraan en klaar is kees. of gewoon aan het onderste oogje van het halster vastketenen. Hoewel ik de pony's nooit met halster om op het land zet, omdat ze dan zoveel makkelijker vastgepakt/gestolen kunnen worden. En om je pony nou met halster en paspoort in de wei te zetten lijkt me helemaal een luilekkerland voor de dieven.. Haha!

Maar ik wordt een beetje benauwd bij het woord 'godsvermogen'. Hoeveel gaat dit grapje mij en mijn volledig vrije, verenigingsloze vogeltjes precies kosten? Ik heb net voor een deel de site van paardenpaspoort bekeken (kon een deel niet openen), maar daar stond dat paspoort + chip 35 euro kosten en dat je het paspoort bij een stamboekvereniging kon aanvragen. Maar dat de dierenarts ook kan chippen & schetsen. Maar hoeveel kost het als je niet wilt laten chippen? En wat doe je als je een rasloos beest hebt, kan ik voor mijn 'shetten' dan een paspoort bij het Arabierenstamboek aanvragen (lijkt me wel wat, of bij Friezen, ze zijn immers zwart Haha!)? Kus je het paspoort ook helemaal bij een dierenarts aanvragen? In dat geval vraag ik me af of je dan ook de bezoekkosten moet betalen, en of dat vanuit verenigingen dan niet hoeft.

Wie het weet, mag het zeggen...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:53

xyzutu2: Ik zit echt met precies hetzelfde als jij mee zit. Ik heb ook 1 papierloos paard en ik wil ze allebei niet chippen. Tsja hoe je dan aan je paspoort komt... Dat heeft ook mij nog niemand precies kunnen vertellen..

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:00

Is het chippen en paspoort hebben enzo, ook verplicht in Belgie??

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:03

even vraagje
mijn paard is gewoon gechipt en heft paieren paspoort) is dat nou voldoende of moet ik nou nog meer?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:03

roosje84 schreef:
IK heb ook een stamboekloze fjord maar gewoon laten chippen!Ook handig stel dat ze ooit gestolen worden!


Welke papieren heeft ie dan nu of heeft ie nog geen papier? Ik heb nl. ook een stamboekloze fjord lopen Knipoog

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:07

Paspoort normaal wel al zijn de meningen onder DA enorm verdeeld. Die die nu bij mij komt zegt dat het helemaal nog niet verplicht is terwijl het een Europeese regel is en het dus in pricipe geldig is voor de volledige Europese Unie.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:10

wat houd een paspoort dan in?
zo'n boekje waar de inentingen enzo inkomen + omschrijving van je paard enzo?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:32

Entingsboekje is geen paspoort, wat het precies is weet ik ook niet, ik heb hier drie illegalen staan nu Haha! Haha! Haha!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:33

En als je nou een kruising heb wat geen stamboek heeft?? Verward
Laatst bijgewerkt door Relliej op 02-01-04 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:37

volgens mij (weet het niet zeker maar als ik het zo eens aan de Da vroeg) moet je in dit geval blij zijn met papierloze paarden!! Ik heb een KWPN-er maar wil eigenlijk niets met het KWPN te maken hebben (rijdt geen wedstrijden, rijdt western dus ja..) Nu moet ik eerst het paard op mijn naam laten zetten (wat kost dat??) Dus moet ik eerst lid worden van het KWPN (wat kost dat??) En dan nog eens dat paspoort (en evt. een chip) kopen..... Pfffff helemaal geen zin in. Ze reageren bij het stamboek niet eens op mijn mail.
Waar moet je het aanvragen als je een papierloos paardje hebt? En moet je het persee bij je eigen stamboek aanvragen en niet bij het PVE ofzo?
Grr wat een gedoe opeens.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:48

Da's inderdaad ook zo'n probleem. Ik heb bij drie (!!!!!!!) stamboeken de aanvraag gedaan om m'n tinkerhengst te registreren en keuren, niet één heeft reactie voor de inschrijving ...

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 01:48

Elise schreef:
volgens mij (weet het niet zeker maar als ik het zo eens aan de Da vroeg) moet je in dit geval blij zijn met papierloze paarden!! Ik heb een KWPN-er maar wil eigenlijk niets met het KWPN te maken hebben (rijdt geen wedstrijden, rijdt western dus ja..) Nu moet ik eerst het paard op mijn naam laten zetten (wat kost dat??) Dus moet ik eerst lid worden van het KWPN (wat kost dat??) En dan nog eens dat paspoort (en evt. een chip) kopen..... Pfffff helemaal geen zin in. Ze reageren bij het stamboek niet eens op mijn mail.
Waar moet je het aanvragen als je een papierloos paardje hebt? En moet je het persee bij je eigen stamboek aanvragen en niet bij het PVE ofzo?
Grr wat een gedoe opeens.


Zo vraagt u een paspoort aan:

neem contact op met een paspoortuitgevende organisatie. Bij voorkeur het stamboek van het ras van uw dier. Ze staan genoemd in de lijst paspoortuitgevende instanties. De betreffende organisatie zorgt er voor dat na een afspraak uw dier een paspoort krijgt en wordt gechipt. U hoeft hiervoor geen lid te worden. U kunt ook uw paardendierenarts vragen te chippen en te schetsen. Alle veulens moeten vanaf januari 2004 binnen zeven maanden na geboorte een paspoort met chip hebben. Voor de overige paarden geldt een overgangstermijn. Ze moeten in elk geval een paspoort hebben als ze in Nederland worden vervoerd.