rijden in de sneeuw...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

rijden in de sneeuw...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 14:22

kan je rijden in de sneeuw met hoefijzers?
m'n verzorgpony heeft namelijk ijzers en ik zou morgen gaan rijden...
maar weet niet of dit gewoon kan


animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:36

Ik zou eerder niet gaan rijden in de sneeuw als je hoefijzers hebt want veronderstel dat het paard uitgglijd dan heb je een probleem maar je kan natuurlijk wel rijden met de sneeuw als je kalkoenen eronder doet of stiften.

Dat je zou natuurlijk wle kunnen rijden maar dan moet je echt heeeeeel voorzichtig doen.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:46

als je in de sneeuw rijd met ijzers plakt de sneeuw in de ijzers/hoeven vast.
dan gaat je paard op klompen lopen.

groetjes arabianfriends

cavia stal pokemon


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:16

Mijn paard had net na 3 stappen in de sneeuw al hele klompen onder zn hoeven, daar kunnen ze echt niet mee lopen, dus zou t niet doen als ik jou was! Niet zo lekker voor zn benen..

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:35

arabianfrend schreef:
als je in de sneeuw rijd met ijzers plakt de sneeuw in de ijzers/hoeven vast.
dan gaat je paard op klompen lopen.


Idd wat er al gezegd word, ze krijgen klompjes en dat is niet zo heel erg prettig voor de paarden. Gewoon wachten totdat er geen sneeuw meer ligt. (duurt toch niet al te lang in Nederland)

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:35

Net als wat de rest hierboven al zegt, niet doen.
Je paard krijgt idd klompen onder zijn ijzers en da's best gevaarlijk.
Ik heb zelf wel even erop gestapt en een klein stukje gedraaft, maar na een paar passen krijgen ze toch ijsklompjes aan die ijzers en kan je er weer vanaf, helaas.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:43

Kan het wel als je geen ijzers hebt???

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:48

sweetieponys schreef:
Kan het wel als je geen ijzers hebt???


ja maar dan moet je nog wel heel voorzichtig zijn.
ik heb ooit eens 1 keer in de sneeuw gereden in het bos.
was hele leuke ervaring maar heb alleen maar gestapt en een klein stukje gedraafd.
paard gleed af en toe ook wel eens weg en ik bleef meestal in het midden van het pad rijden zodat uitglijden stukken minder werd.
zonder ijzers blijft de sneeuw niet echt in de hoeven plakken.
ik heb het dus 1x gedaan maar ik doe het sinds die ene keer dus nooit meer als er sneeuw ligt rijd ik niet.

groetjes arabianfriends

cavia stal pokemon

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 08:10

ik ga vandaag maar niet rijden, het is ook zo onwijs glad!
toch bedankt voor alle antwoorden!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 08:57

Ik reed altijd wel gewoon in de sneeuw toen mijn paard nog ijzers had. Toen had hij zelfs nog sliding ijzers. Elke 3 stappen vloog het sneeuw er weer onderuit en hij had nergens last van. Ook zonder ijzers geen probleem, vooral galopperen in verse sneeuw, das pas leuk Lachen

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 09:00

cornelie schreef:
Ik reed altijd wel gewoon in de sneeuw toen mijn paard nog ijzers had. Toen had hij zelfs nog sliding ijzers. Elke 3 stappen vloog het sneeuw er weer onderuit en hij had nergens last van. Ook zonder ijzers geen probleem, vooral galopperen in verse sneeuw, das pas leuk Lachen

je hebt dus duidelijk een hele andere mening hierover dan de rest!
ik zal het eens aan de eigenaar vragen van rösva...

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 09:19

Ik heb ook weleens gehoord dat ze niet echt van die klompen krijgen als je de binnenkant invet?

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 09:23

Ik heb gisteren dus ook gereden in de sneeuw.... hij vond het helemaal tegek.
Maar idd het probleem dat de ijzers vol komen te zitten met sneeuw en dat hij op " hoge hakken" gaat lopen.
Dat er wel uitgekrabbelt en toen verder geprobeert te gaan.
We hebben wel een stukje gedraafd (op het zandpad) en Ig ging in galop.
Hij had het helemaal naar zijn zin maar nadat we voor de 2e keer alle ijsklompen uit zijn hoeven hadden gehaald zijn we omgekeerd en terug gegaan omdat het niet verantwoordt was om verder te rijden.

Ik zat mezelf af te vragen of iemand tips heeft om dat te voorkomen.
Ik had al gelezen om Vaseline in hun hoeven te smeren maar als er eenmaal een laagje inkomt dan heb je weer hetzelfde probleem.

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 09:42

Ik heb van alles geprobeerd maar niks vond ik echt een wondermiddel. Helemaal niks doen werkte nog het beste Knipoog Als er verse sneeuw valt op een niet bevroren ondergrond kan alles prima, ook galop vinden de paarden dan echt geweldig, al die sneeuw die om je heen vliegt. Het wordt anders als de sneeuw valt op een bevroren/harde ondergrond. Dan wordt het gewoon stap met op rechte stukken een rustige draf.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 09:50

Klopt, wanneer de bodem niet bevroren is gaat het prima, maar anders ook niet meer.

We zijn gister met 4 paarden door het bos en over het strand geweest. Ten eerste ging het heel erg goed (allemaal vierkant op ijzers) en daarbij was het GEWELDIG mooi *LOL* Haha! Echt kicke!

Als je twijfelt, gewoon even een stukje lopen en ijzers controleren. De enige echt oplossing die ik kan bedenken zijn verwarmde ijzers Haha!

Op zoek naar de zon!!!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:54

Het is gewoon altijd gevaarlijk, met of zonder ijzers.
Je moet altijd oppassen.
Ik zou gewoon even wachten met rijden nog tot de sneeuw weg is.

En als je het rijden niet kan laten, telkens hoeven nakijken en ijs eronder vandaan halen.
Desnoods maak je de hoefslag sneeuwvrij, is zo gebeurt en dan kan je dus alsnog eventjes rijden, maar ook weer niet te lang, aangezien je geen figuren kan rijden.
Heel vervelend voor je pony, de hele tijd in een rondje lopen....

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:26

Ik zou het ook afaraden.. heb er zelf geen ervarinf mee.. maaar als ik zo alle verhalen eens hoor.. en sneeuw is hooguit een paardagen dus ik zou zeggen geen je pony elkker wta rust!!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:37

Maar dan vraag mij toch iets af Verward . Jullie zeggen dus allemaal dat sneeuw gevaarlijk is omdat de hoeven komen vol te zitten, maar hoe doen ze het dan met paarden in bijvoorbeeld het koude rusland en het hoge noorden? Daar trekken paarden de koets met kalkoenen onder hun ijzers in de sneeuw, of doen ze daarbij nog iets speciaals? Bloos

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:38

Tja, als je paard nou geen stap onzekerder loopt dan normaal en er echt ontzettend veel plezier in heeft? En vaak is dan juist de bak ook niet goed dus ga ik mooi naar het bos in de sneeuw, beweging vind ik wel belangrijk.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:45

Alexa schreef:
De bak is wel bevroren,


Sorry, maar wanneer de rijbak bevroren is zou mijn instructrice de hoogste boom kunnen opzoeken, maar dan ga ik niet rijden

En ik vind dat je van paarden geen watjes moet maken. Wanneer de grond niet bevroren is, en er een laagje sneeuw overheen ligt die zich meteen vermengd met zand wanneer je gaat rijden dan zou ik lekker van de natuur gaan genieten.

Ijzers checken en blijven checken hoef je alleen te doen wanneer het dus echt blijft plakken. Dit heb een jaar eerder wel gehad, dan rijd ik dus niet.
Gister ging het uitstekend, paardjes blij en wij blij!

Ik ben van mening dat je je paard geen plezier doet met (nog) een dagje rust.

Hoe doen de paarden het dan die hele dagen buiten staan? Die van mij gingen gewoon naar buiten, ze stapten voorzichtig omdat ze ook wel voelden dat een rengalopje niet toepasselijk was. Voor de rest kunnen ze dat zelf goed aanvoelen hoor! (zeker zonder ruiter op de rug)

Op zoek naar de zon!!!

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 13:05

ik heb niet gereden, ik kwam op de boerderij aan en dat was al 1 grote ijsbaan! kon dus niet het erf af! al zag ik wel 2 fjordjes rijden in het bos en was ik wel een beetje jaloers!

ze staat trouwens wel in een paddockje buiten, maar daar lag geen sneeuw....

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:16

Ik rij gewoon in de sneeuw als ik mocht rijden Knipoog .
Flinke laag hoefvet onder z'n hoeven (zodat de sneeuw niet blijft plakken) en in de bak gaat het prima!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:33

wij rijden altijd met sneeuw .Ik ben net de paarden buiten gaan zetten ze hebben flink gek gedaan in de sneeuw.Ik vet altijd de hoeven even in.Maar uitgelijden doen ze echt niet .Anders wordt het als het gevroren heeft en dan gesneeuwd.Je ziet namelijk de ijsplassen niet liggen en ook alle kuilen en gaten niet. Rijden in de sneeuw is zalig,we hebben er verleden jaar speciaal vrij voor genomen. Steek een hoevenkrabber in u zak voor de zekerheid maar wei hebben hem nog nooit moeten gebruiken.mijn vriendin haar paard heeft rondom ijzers het mijne alleen van voor. Dus kleed u warm aan en geniet er van

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:20

Hoevenkrabber heb ik dus normaal altijd in mijn zak (stom genoeg gisteren niet, was eruit gevallen met bukken grrrr)
Als ze geen ijzers hebben is het geen probleem daar blijft niets inzitten.... maar ik rij ook graag in de sneeuw hoor.... dus ik hoop dat er zondag nog iets in het bos ligt..... puur genieten.. maar niet alleen met de sneeuw hoor ook gewoon het bos in is altijd voor mij een goede ontspanning.

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:55

ja zolang de hoevenkrabber maar mee is Knipoog

:+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leliesan en 34 bezoekers