haflinger of fjord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-01 16:19

Welke kan volgens jullie het beste dressuur?
Dat was waar ik mee zat, hehe....

-Maaike-

PS: persoonlijk dnek ik de haflinger

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:24

Ik ken meer haflingers die op "hoog" niveau lopen dan fjorden.. vooral het luxe type haflinger! Ik denk dat dat is omdat ze haflingers steeds luxer fokken en bij fjorden niet echt, die zijn over t algemeen toch ietsje steviger!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:24

als je kijkt naar de hals(voor aan de teugel) zeg ik beter een haflinger,maar als je met een fjord gelijk aan de teugel gaat rijden maakt die hals/nek ook niks uit dan zeg ik een fjord. het is maar waar je naar kijkt en wat z'n gangen zijn. er komen steeds meer fjorden bij die hoog in de dressuur lopen(M of Z niveau)

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:59

Ik denk dat het niet veel uit maakt. er zijn haflingers die rijtypisch gefokt zijn maar ook fjorden.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:06

ik denk de haflinger maar de fjord kan ook heel goed dressuurrijden het hangt ook natuurlijk af van het paard zelf

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-01 17:21

oke!
Ik vind Haffie's bestw el cool eigenlijks Cool

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:24

mag ik eerlijk mijn mening geven?

Ik vind als je echt fanatiek wilt gaan dressuren of springen dat je dan geen haf of fjord moet kopen. Sorry maar een haf of fjord is gewoon minder geschikt voor dressuur of springen. Koop dan een leuk spring of dressuur paard/pony.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:22

Ben het helemaal met Steef eens. Een leuke haf of fjord is hartstikke leuk, maar dat moet je niet doen met het doel ver te komen in de sport. Of je moet het als een uitdaging zien om dat te doen met een 'bijzonder' ras,maar dan zou je deze vraag weer niet stellen. Als je gewoon lekker wil rijden, beetje in de bak, beetje in het bos enz enz, misschien af en toe een wedstrijd is een haf heel leuk, maar als jij een pony koopt om er ver mee te komen inde sport, kan je beter een ander ras kiezen. Met een haflinger of fjord kun je best ver komen(en dan heb je denk ik toch meer kans met een haf, die zijn wat rijtypischer, meer 'gewoon' gebouwd), maar je moet er niet op rekenen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:32

Ben het ook met Steef eens. Als je écht wilt dressuren met je paard, moet je niet zo'n type paard kopen.
Zelf heb ik een Shire, maar daar verwacht ik ook niet van dat hij hoog zal komen. Ze zijn er simpelweg niet op gebouwd.
Neemt niet weg dat ik heeel trots zou zijn als ik t ver met m kan schoppen, hehehe *LOL*

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:54

Een Haflinger

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 19:30

Het hangt echt van het paardje af. DE ene fjord is heel goed in springen en de ene haflinger is goed in dressuur en anders om. Als je echt hoog wilt komen in de dressuur moet je een kwpn-er nemen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 19:33

Een Haflinger en Fjord zijn beiden geen dressuurpaarden, dus als je echt verder wilt komen in de dressuur, kies dan een "echt" dressuurpaard.
Fjorden en Haflingers zijn meer geschikt voor veelzijdige ruiters die graag willen dat hun paard van alles wat kan; dressuur, springen, recreatief buiten, western, mennen....

PS Boos reageren op mijn reactie is onnodig, ik heb zelf een Fjord.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 19:37

Ik ga met steef mee.
Haha! en ik bezit nog wel van allebei 1 exemplaar.
Het luxe fokken van haflingers vind ik persoonljk te ver gaan.
Ze wrden te dressuurmatig gefokt dus ik zeg dan gewoon laat de fjord/haflinger wat hij is(verbetering mag altijd maar niet te) en koop een NRPS/KWPN
die zijn er meer voor gefokt dan eenfjord of een haf.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-01 20:06

mijn vraag was gewoon welke er beter dressuur zou kunnen. Niet of ie ver zou kunnen komen enzo...
Maar dat is bij de meesten dan ook een haflinger.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 20:12

met Steef eens.. ookal heb ik zelf een haf waar ik mee dressuur. Ze zijn er niet voor gemaakt, MAAR ik heb er toevallig eentje die wel heel netjes kan lopen.. oke, hoger dan M ofzo zal ze nooit komen en dat wil ik ook helemaal niet.
Dat dressuurmatig fokken met de haflinger daar ben ik niet tegen! ik vind die rijtypische haflingers juist veel leuker dan die stevige.. maar eigenlijk zijn dat bijna geen haflingers meer.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 20:14

Ik heb ook een haflinger. nog neit ingereden maar ben wel van plan om hem dressuurmatig in te gaan rijden. Tot mijn 18e wil ik met hem gaan dressuren. En ik ben van plan om te gaan endurancen. maar verder vind ik een haf toch meer geschikter dan een fjord, weet niet waarom. Scheve mond\

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 21:02

Ik denk met een haf, die zijn meestal ook iets lichter gebouwd dan fjorden (er zijn natuurlijk uizonderingen) en tegenwoordig zijn haffies vaak heeeeel erg chique.. (daar kan je het volgens mij best ver mee schoppen hoor..) En het hangt er natuurlijk gewoon van af hoe die opgevoed is... Bij ons is een haf die loopt echt niet netjes, kan je niet een normaal proefje mee rijden.. maar er is ook een fjordje waar ze nu L2 mee lopen.. En het hangt er natuurlijk vanaf hoe je zelf rijd.. *LOL*

lynn
Berichten: 357
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 21:06

nou FJORDEN natuurlijk
haflingers zijn van oorsprong echte sterke trek paarden dus lomp???????????????????????? Koe
cathy

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 21:16

Citaat:
Op 2001-11-06 21:06, schreef lynn:
nou FJORDEN natuurlijk
haflingers zijn van oorsprong echte sterke trek paarden dus lomp???????????????????????? Koe
cathy


van oorsprong ja, maar weet je hoe ver ze daar mee hebben doorgefokt?! als je nu haflingers en fjorden zou gaan vergelijken zie je toch echt wel dat de haflinger rijtypischer dan de fjord is (vind ik)

je moet haflingers trouwens niet lomp noemen }>

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 22:13

Haflinger


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 08:36

nou ik weet het nog niet zo zeker of een haf zoveel beter gebouwd is dan een fjord.

ik denk ook dat je erg met de hals van een fjord in de knoop komt als je hem aan de teugel wilt rijden.
Kijk maar naar Lenngard, de vader van mijn fjord, die loopt M2. Die hals zit duidelijk in de weg, volgens mij, of heb ik het mis?

[img]../upload/273/lenngard.jpg[/img]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 08:44

Citaat:
Op 2001-11-06 21:06, schreef lynn:
nou FJORDEN natuurlijk
haflingers zijn van oorsprong echte sterke trek paarden dus lomp???????????????????????? Koe
cathy


Eh..... en Fjorden werden oorspronkelijk ook gebruikt bij de bosbouw, om bomen weg te slepen, dus ook lomp ???

Shaienne: zijn hals zit niet zozeer in de weg, maar de ruimte achter de kaak is bij een Fjord heel beperkt. Dat maakt een echt mooie oprichting moeilijk. Vergelijk maar eens met de buigruimte die een KWPN'er daar heeft (hoewel het bij WPN'ers ook heel erg van paard tot paard verschilt).

Ik denk dat een Fjord en een Haflinger allebei even (on?)geschikt zijn.
Een Fjord heeft een minder makkelijke nek en een Haflinger steekt meestal met z'n voorbenen. (daarom rijden ze minder lekker dan een Fjord, vind ik)

lynn
Berichten: 357
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 08:53

Mijn moeder had vroeger een Fjord die Z2 liep en Europees kampioen bestgaande Fjord is geweest, dus voor mij blijven Fjorden de beste. Overigens heb ik zelf een NRPS pony.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 09:59

het is maar net wat je wilt,wil je echt puur voor het dressuur gaan en echt heel serieus de dressuur sport beoefenen dan zou ik een geschikter ras nemen,maar wil je het puur voor de hobby doen dan maakt het denk ik weinig ui of je nu met een fjord of een haflinger gaat dressuren,ze zijn natuurlijk niet zo soepel,en hebben meestal niet die mooie gangen als een paard wat voor de dresuur gefokt is.(uizonderingen daar gelaten natuurlijk).

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 11:14

je hebt hebt bij beide rassen pony's die beter kunnen dressuren. Maar het is wel zo dat bij fjorden de nek wel eens in de weg zit bij haflingers weet ik dat niet. maar je moet (zoals ze hier boven al zeggen) denk ik geen fjord of haflinger kopen als je echt verder wil komen in de dressuur. want daar zijn ze gewoon minder geschikt voor. maar het is natuurlijk wel knap als je ze wel zo ver krijgt vind ik. maar wil je misschien een fjord of haf kopen of was dit gewoon een vraag over wat wij ervan vinden Koe


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 43 bezoekers