Instr. heeft op Eldien gereden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Instr. heeft op Eldien gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 21:10

Was vanochtend aan 't rijden tegelijk met Susan, het ging echt totaal niet, eldien klooit wel eens, maar dit was werkelijk hopeloos. Ze stierde maar wat in het rond, totaal in verzet, 'schrok' zogenaamd overal van, en was niet eens normaal nageeflijk te rijden.
Susan had al gezegd dat eldien nu in verzet kwam omdat ik haar meer onder controle kreeg en meer onder druk ging zetten.
Toen ze haar zo zag klieren vroeg ze of ze er even op mocht. Dat mocht wel van mij Schijnheilig
Nouja, zij dus op eldien, die direct begon te staken. Zodra Suus op wou steigen liep ze weg, op de rem gezet en er dr toch maar opgeklommen. Eldientje liep echt met dr kop te hannessen, Susan zette haar de hele tijd stil zodra ze dr hoofd omhoog gooide. Na een tijdje liep ze wel nageeflijk, maar van harte ging het niet. Kon trouwens wel heel goed zien dat Susan vaker van die ettertjes had gereden OK dan!
Susan's commentaar:
Of Eldien zadelmak was toen ik haar kocht. Ja dus. Dan was dat inrijden hélemaal verkeerd gebeurd. Okee, kan ik inkomen, echt slim was de vorige eigenaar ook niet qua paardenverstand.
Susan zei dat Eldien zodra je haar onder druk zet op tilt slaat, dr hoofd omhoog gooit en onbestuurbaar wordt, én nergens meer naar kijkt en helemaal panic't. Dit kan wel minder worden, maar weg gaat t nooit, en ik zou nooit helemaal op haar kunnen vertrouwen. Het is dus een 'fout' die gemaakt is met zadelmak maken.
Nouw, daar ben ik mooi klaar mee.... Zo erg is eldien niet! ze kan echt heel fijn lopen en is meestal makkelijk te rijden...
Wat moet ik híer nou weer mee?! Verdrietig

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:47

nooit meer op haar kunnen vertrouwen omdat er een fout gemaakt is met inrijden? dat is toch wel héél sterk uitgedrukt lijkt me.....waar heb je dan een instructrice voor? toch om je te helpen? Verward

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:17

Helemaal nooit meer op haar kunnen vertrouwens vindt ik erg zwaar klinken....alhoewel..kan je sowieso op welk paard dan ook helemaal kunnen vertrouwen?
Het blijven immers dieren en er kan dus altijd wat mis gaan.

En tsja wat je ermee moet.
gewoon lekker verder gaan met oefenen en lol hebben.
Tenminste dat zou ik doen, en er in ieder geval niet te zwaar aan tillen.
En als jij je paard vertrouwt is dat genoeg toch?
Daar kan verder niemand wat over zeggen.

Niet iedereen zou mijn paard vertrouwen, maar voor mij is het ene dier wat nooit geen kwaad zou doen en die ik dus vertrouw.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 00:38

Jij moet OEFENEN! Nooit meere op haar kunnen vertrouwen? Wat ben je aan het doen meid,natuurlijk kan je dat! Je moet het gewoon leren ,haar te vertrouwen! Jullie moeten samen opnieuw aan een toekomst bouwen,en je instructrice zou je daar fijntjes bij kunnen helpen!

*Oh Adrian, come out and play.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:10

Meid je moest eens weten wat ze over mijn knollie allemaal gezegd hebben. Daar lusten de honden echt geen brood van! Alle mensen verklaarde me voor gek toen ik haar kocht. En ongelijk heb ik ze bewezen!

Als jij in haar geloofd en haar vertrouwt dan komt het wel goed. Kan ze niet tegen druk? Dan geef je minder druk en rij je met feeling. Het is een kwestie van de juiste balans vinden. Op tijd streng blijven en op tijd de druk laten afvloeien. En een lange adem.. maar da's toch juist leuk? Zij leert, jij leert en samen raken jullie steeds meer op elkaar ingespeelt.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:11

Meid je moest eens weten wat ze over mijn knollie allemaal gezegd hebben. Daar lusten de honden echt geen brood van! Alle mensen verklaarde me voor gek toen ik haar kocht. En ongelijk heb ik ze bewezen!

Als jij in haar geloofd en haar vertrouwt dan komt het wel goed. Kan ze niet tegen druk? Dan geef je minder druk en rij je met feeling. Het is een kwestie van de juiste balans vinden. Op tijd streng blijven en op tijd de druk laten afvloeien. En een lange adem.. maar da's toch juist leuk? Zij leert, jij leert en samen raken jullie steeds meer op elkaar ingespeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:13

Ik heb "vroegah" heel wat verklote knollen weer op het rechte spoor gekregen.
Lijkt me stug dat het met deze niet kan.
Kan je instructrice het niet, zegt het helaas het e.a. over haar kwaliteiten.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:50

Nou...ik denk dat ze op zekere hoogte gelijk heeft.
Ik neem aan dat ze bedoelt : paardje heeft nu iets geleerd wat ze nooit had MOGEN leren , namelijk dat ze sterker is dan haar ruiter en door zichzelf af te sluiten voor de ruiter gewoon in het rond kan stieren....
Iets moeilijks = help = afsluiten = stieren , dat moet je doorbreken zodat het paard die werkwijze "vergeet" .

Een paard mag dat nooit leren , en nu ze dat zich dat eenmaal eigen heeft gemaakt zit her er voorgoed in , dat is simpel zat.

Als het een beetje moeilijk voor haar wordt gaat ze nu dan als ik het goed begrijp , automatisch zichzelf van je afsluiten waardoor je geen contact meer hebt.

Dat kan natuurlijk altijd weer terugkomen , het zit er nu eenmaal in en dat had niet mogen gebeuren.

Natuurlijk is het nu aan jou de taak om ervoor te zorgen dat dat gedrag niet meer voorkomt waardoor het langzaam "vergeten" raakt dat ze zo kan reageren. Maar het kan zelfs na jaren toch nog onverwachts ineens de kop opsteken , en ik denk dat je instructrice dat bedoelt.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 12:33

pmarena schreef:
Nou...ik denk dat ze op zekere hoogte gelijk heeft.
Ik neem aan dat ze bedoelt : paardje heeft nu iets geleerd wat ze nooit had MOGEN leren , namelijk dat ze sterker is dan haar ruiter en door zichzelf af te sluiten voor de ruiter gewoon in het rond kan stieren....
Iets moeilijks = help = afsluiten = stieren , dat moet je doorbreken zodat het paard die werkwijze "vergeet" .

Een paard mag dat nooit leren , en nu ze dat zich dat eenmaal eigen heeft gemaakt zit her er voorgoed in , dat is simpel zat.

Als het een beetje moeilijk voor haar wordt gaat ze nu dan als ik het goed begrijp , automatisch zichzelf van je afsluiten waardoor je geen contact meer hebt.

Dat kan natuurlijk altijd weer terugkomen , het zit er nu eenmaal in en dat had niet mogen gebeuren.

Natuurlijk is het nu aan jou de taak om ervoor te zorgen dat dat gedrag niet meer voorkomt waardoor het langzaam "vergeten" raakt dat ze zo kan reageren. Maar het kan zelfs na jaren toch nog onverwachts ineens de kop opsteken , en ik denk dat je instructrice dat bedoelt.


dat is zo, pmarena! maar je zou de paarden toch niet de kost willen geven die daar ergens tijdens hun opleiding wel in meerdere of mindere mate achter gekomen zijn? en waar toch heel goed mee te werken valt naderhand?
of omgekeerd: ook een paard dat perfekt is ingereden kan op een bepaald ogenblik, vaak door één of ander stom toeval, erachter komen dat hij héél wat meer in te brengen heeft dan hij oorspronkelijk dacht. juist dié zaken moeten goede instructeurs begeleiden toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:09

Concorde schreef:
Susan zei dat Eldien zodra je haar onder druk zet op tilt slaat, dr hoofd omhoog gooit en onbestuurbaar wordt, én nergens meer naar kijkt en helemaal panic't. Dit kan wel minder worden, maar weg gaat t nooit, en ik zou nooit helemaal op haar kunnen vertrouwen. Het is dus een 'fout' die gemaakt is met zadelmak maken.


Wat een klets! Er zijn wel meer paarden die je niet onder druk moet zetten. Het is van je rijkunstig niveau afhankelijk of je daar nog wat van kunt maken en zo te lezen schort het daar bij jouw instructrice behoorlijk aan. Boos!

In jou geval kan je instructrice er dus niets mee dus je hebt de keuze: andere instructrice of een ander paard.
Die keuze lijkt me niet zo moeilijk Schijnheilig

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:26

Tjonge, dat is kort door de bocht...
Dan moet ik ook maar met Moenira stoppen...
Die is 3,5 en begint te stieren als ik met haar de galop moet oefenen en ze springt elke keer over... dan wordt ze zo heet dat er even niets mee te doen is... En als ik haar echt aan het werk zit ook soms!
Maar daarvoor heb je toch les? Dat is toch paardrijden?
Jezelf en je paard trainen om iets te kunnen wat je eerst niet kon?

Misschien gewoon even een stapje terug en met wat minder druk rijden en dan weer voorzichtig verder proberen te komen!

Is je paard gevaarlijk als je gewoon rijd? gewoon lekker ontspannen voor je plezier?
Zo nee? Dan zou ik me niet druk maken en desnoods een andere instructrice zoeken die jou verder kan helpen met je pony... En dat hoeft niet altijd met veel stress gepaard te gaan Knipoog

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:33

Tjonge, dat is kort door de bocht...
Dan moet ik ook maar met Moenira stoppen...
Die is 3,5 en begint te stieren als ik met haar de galop moet oefenen en ze springt elke keer over... dan wordt ze zo heet dat er even niets mee te doen is... En als ik haar echt aan het werk zit ook soms!
Maar daarvoor heb je toch les? Dat is toch paardrijden?
Jezelf en je paard trainen om iets te kunnen wat je eerst niet kon


Volgens mij zou je ook eens met je instructrice moeten gaan praten Knipoog Als zij er zo overdenkt is er denk ik niet veel met haar aan te vangen.En jij m

*Oh Adrian, come out and play.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:38

Shadowfax
er zit een wijzig knopje voor als je bericht niet goed is

En Kawa heeft ook wel eens vervelend gedaan, zeg maar gerust heel vervelend, maar idd samen met mijn instructrice zijn we er goed doorheen gekomen.
Dat is idd het nut van les hebben.
En alles op het inrijden te gooien is wel een heel zwak argument.

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:46

Uups....Te veel gepost Schijnheilig

*Oh Adrian, come out and play.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:58

ingeo"]
[quote="pmarena schreef:
blablabla-zie hierboven Knipoog


dat is zo, pmarena! maar je zou de paarden toch niet de kost willen geven die daar ergens tijdens hun opleiding wel in meerdere of mindere mate achter gekomen zijn? en waar toch heel goed mee te werken valt naderhand?
of omgekeerd: ook een paard dat perfekt is ingereden kan op een bepaald ogenblik, vaak door één of ander stom toeval, erachter komen dat hij héél wat meer in te brengen heeft dan hij oorspronkelijk dacht. juist dié zaken moeten goede instructeurs begeleiden toch ?
[/quote]

Dat is bij Rena dus het geval , vermoed ik Lachen.

Ik heb het idee dat ze heel erg netjes tot een mooi L-niveau ingereden is , en dat het daarna mis is gegaan bij de eigenaren die er daarna mee aan het prutsen zijn geweest voordat ik haar kocht toen ze nog net 6 was.

Beestje vluchtte erg voor het been , en keihard in de bek.
Gaat rennen in paniek terwijl dat nergens voor nodig is. Ze gebruikt altijd vluchten als ze wat onrustig is , dat zit er ZO diep ingebakken...

En toch voel ik dat de basis in dat diertje heel goed is ,
een dieper laagje dan dat onzekere vluchten zeg maar.

Maar helaas is dat vluchten een deel van haar karakter geworden en hoe moedig ze tegenwoordig ook heeft geleerd te zijn , het kan altijd ineens weer bovenkomen dat het knopje vanzelf in de vlucht-modus springt.

Zaak voor mij is het om te proberen dat gedrag grotendeels om te vormen in een andere uiting van haar onzekerheid dan vluchten.
En dat lukt ook prima , ik ben trots op haar hoe ze nu is vergeleken met 2 jar geleden. Maar het BLIJFT aanwezig helaas , het zit er al zo diep in en is niet meer eruit te halen.

Je kunt alleen maar je best doen om het zoveel mogelijk op de achtergrond te doen raken , een nieuwe manier van reageren erin te brengen. En zorgen dat het foute knopje "vergeten" wordt.

Maar erin blijft het en het kan in een oer-instinct-situatie ineens weer aangesproken worden.....dus blijft idd onbetrouwbaar.

Maarja geen1 paard is 100 % te vertrouwen in principe ,
in een rot-situatie kan een wel prima ingereden paard het ineens ook ontdekken... dus ach.

Gewon lekker aan het werk met dit dier en de juist aanpak zoeken zodat je er meer contact en vertrouwen mee krijgt , plezier in het leren en blij maken van het baasje.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:06

pmarena schreef:
Je kunt alleen maar je best doen om het zoveel mogelijk op de achtergrond te doen raken , een nieuwe manier van reageren erin te brengen. En zorgen dat het foute knopje "vergeten" wordt.


jammer dat er niet gewoon aan de buitenkant allemaal gewoon (liefst per funktie gekleurde ) knopjes aanzitten die je er ook zó weer af kan halen hè?? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:09

Maar een paard wat vlug vlucht gedrag vertoont, hoeft helemaal niet verpest te zijn met inrijden, kan ook een altijd aanwezige karakter eigenschap zijn geweest.

Zo hoor je ook vaak mijn paard is mishandeld want hij is bang van de zweep.
Kawa is nooit geslagen met de zweep, toch heeft jij dit met rijden tot voor kort altijd eng gevonden.

Dat zijn gewoon dingen waarbij je bij dat paard aan moet gaan werken.
Elk paard is anders en bij elk paard speel je daar op in.
Dat is nu net het leuke aan paardrijden


pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:26

Ik ben er vrijwel van overtuigd dat Rena ten tijde van het inrijden een voorbeeldig paardje was. Tuurlijk zit het mieperige in haar karakter ,
maar het vluchten op je been (als je het er alleen maar ontspannen tegenaan hebt hangen en haar zachtjes door een hoek wil laten buigen) ,
en het daarop wegvliegen en keihard in de mond zijn omdat ze meteen op het knopje "vluchten" staat , dat is toch aangeleerd gedrag.
En als dat maar lang genoeg zo doorgezet wordt dan komt het in het karater van het diertje terecht....een automatisme wordt het dan.

Het schijnt ook dat ze bij 1 van de vorige eigenaren altijd stond te niksen , en dan ineens vanuit het niets gezadeld werd en dan meteen in volle galop een rondje buiten moest scheuren of een zooi hindernissen springen. Tsja daar krijg je ook een lichtelijk verknipt paard van...

Laat ik haar vrijspringen dan vind ze dat hartstikke leuk ,
maar ik moet haar wel in de gaten houden want anders zakt ze weg in een automatisme , krijgt zo'n wazige blik en is totaal onbereikbaar als een wezenloze vanuit elke aanloop-positie achter elkaar al vluchtend die ene sprong aan het nemen , helemaal zwetend en angstig trillend.

Dan moet je voor haar springen en een paar keer haar naam doordringend roepen en dan zie je haar langzaam weer bij de tijd worden...komt die glans in haar oogjes terug , stopt bijna met trillen en komt ze op je lieve woordjes naar je toe , kun je een kriebel geven en volgt er een zucht en uitschudden van dat lijfje..... Is ook zoiets raars.

Die dieren kunnen zich gewoonweg helemaal afsluiten in een rare modus komen....doet me denken aan een soort vergelijking met dementheid eigenlijk , dan komt er een oud gedrag bovendrijven Lachen

Gewoon eraan werken en proberen dit gedrag te voorkomen , zorgen dat je paard tevreden contact met je houdt en niet wegglijdt in een rare glazige onbereikbare paniek.

Als je ziet wat de oorzaak is kun je er iets aan doen om het in het vervolg te voorkomen....en eraan te werken.

Dat is idd de uitdaging , het paard met plezier aan het werk te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:31

runningkawa schreef:
Zo hoor je ook vaak mijn paard is mishandeld want hij is bang van de zweep.


Lois is ook panisch voor de zweep en vliegt zelfs al aan de kant als een mederuiter zijn paard een tik geeft. En ook Lois heeft nog nooit van zijn leven een zweepje gevoeld. Het zit gewoon in zijn karakter dat hij van zulke dingen schrikt.
Maar misschien is 't iets uit zijn vorige leven Schijnheilig

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:31

Slecht geweten zeker *LOL*

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:55

Hey heb hetzelfde meegemaakt met Syt. Ik heb haar ingereden, niets aan de hand. Toen is ze naar een vrouwtje gegaan. Toen begon ze te klieren met haar hoofd en gelijk de slof d'r maar in. Het is helemaal verkeerd gegaan toen. Ze is terug gekomen, eerst een veulen gekregen op rust en toen zou ze weg. Maar ik heb het toch maar weer geprobeerd. Kreeg het advies om een scherp bit te gaan gebruiken, ze deed het hoofd omhoot (echt heel hoog) als ik druk zette op het bit. Maar door m'n instructrice kan ik haar nu ontzettend fijn rijden op een dubbelgebroken trensje. Soms kliert ze nog wel eens...... maar het valt mij al 100% mee!

Ik zou zeggen doorgaan! En laat je droom niet aan diggelen vallen! Als je maar in jezelf en in je paardje geloofd! Succes d'r mee!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 01:38

Ik heb wat teveel geposte berichten verwijderd Knipoog.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 15:21

Wat een kul zeg.....
Er zijn zoveel paarden op een rotte manier ingereden of verpest geweest...
Ik weet zeker dat dit weer goedkomt met de juiste begeleiding...en die moet jij dus echt gaan zoeken want deze instrucrice lijkt me niet echt geweldig(vind het al knap dat ze direct weet dat ze fout ingereden is..)
Zoals je al aangeeft gaat het best lekker met je paard(wat klieren en stug doe doen ze allemaal wel eens ,het blijven dieren Haha! ),laat je niet gek maken....

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 20:42

Jippie"]
[quote="Concorde schreef:
Susan zei dat Eldien zodra je haar onder druk zet op tilt slaat, dr hoofd omhoog gooit en onbestuurbaar wordt, én nergens meer naar kijkt en helemaal panic't. Dit kan wel minder worden, maar weg gaat t nooit, en ik zou nooit helemaal op haar kunnen vertrouwen. Het is dus een 'fout' die gemaakt is met zadelmak maken.


Wat een klets! Er zijn wel meer paarden die je niet onder druk moet zetten. Het is van je rijkunstig niveau afhankelijk of je daar nog wat van kunt maken en zo te lezen schort het daar bij jouw instructrice behoorlijk aan. Boos!

In jou geval kan je instructrice er dus niets mee dus je hebt de keuze: andere instructrice of een ander paard.
Die keuze lijkt me niet zo moeilijk Schijnheilig
[/quote]
Ik heb absoluut een ontzettend kundige instructrice die zich veelvuldig heeft bewezen. Ze heeft al zo ontzettend veel verziekte paarden weer aan het lopen gekregen dat ze na 1 rondje al weet wat voor vlees ze in de kuip heeft. Bovendien rijdt ze met een paard á-la Eldientje, met echt dezelfde streken, in het Z, dat dier vermoord je als je kwaad op hem wordt, geloof het of niet, heb zelf ook met hem gewerkt. Als meneer dus staakt midden in zijn proef blijft zij, al duurt het een uur, enkel maar 'Toe maar jongen, braaaaaf'...
Ze zegt niet dat er nix mee te doen is, ze zei dat ik nooit moest vergeten dat Eldien zo is. En ergens wist ik dat ook al wel.
En ja. Het is ook knap dat mn instructrice dit gelijk wist. Heeft ze ook lang over gedaan hoor, en jarenlang 20 (ja 20!!) paarden op een dag rijden daar verziek je niet alleen je knieen mee, je gaat er ook verrot handig van rijden. Ze heeft echt altijd al heel veel verschillende paarden, ook qua types, onder dr kont.
Over dat onder druk zetten: Dat doe ik als ik eens een keer iets 'moeilijks' van haar wil, en dan niet meppen oid, maar gewoon een beetje opbouwen, daar is nix mis mee.

Overigens was ik van de week weer aan t rijden, zelfde verhaal, met instr. d'r bij, en toen liep ze echt wel goed, en dat kreeg ik toen ook wel te horen. Het is niet hopeloos, maar wél moeilijker

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:55

En toch vind ik de conclusie van je intructrice veel te kort door de bocht vooral omdat ze de fout bij het paard legt en daarom concludeer ik dat ze zelf niet weet waar ze mee bezig is.

En over kundigheid van instructrices:
Een van mijn vorige instructrices heeft ook een geweldige staat van dienst. Zelfstandig een groot aantal paarden van groen naar ZZ gereden, internationaal meegeraaid in de sport, heel veel verreden paarden weer recht gezet, gediplomeerd Orun fase 2 of 3 [weet ik niet meer] veel paarden zadelmak gemaakt etc etc.
Haar advies aan mij over mijn paard [nadat ze hem had bereden], was om hem maar naar de slager te brengen omdat hij, volgens haar analyse, psychisch gestoord was en daardoor niet te vertrouwen.

Gelukkig heb ik nooit naar haar geluisterd, ondanks het rotsvaste vertrouwen dat ik altijd in haar had vanwege haar capaciteit en staat van dienst. Ik vind dat je een probleem bij de ruiter hoort te leggen en niet bij het paard.

Inmiddels rij ik Z met ditzelfde paard en had ik nooit kunnen denken dat ik zo veel plezier zou beleven aan de paarden en het rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers