Chippen verplicht om over de weg te vervoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Chippen verplicht om over de weg te vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 13:38

Ik rijd les met een pony van een NRPS-fokstalletje en nu kwam zij aan het met verhaal dat paarden vanaf 1 januari verplicht gechipped moeten zijn om over de weg vervoerd te worden.
Ik moet dus binnenkort een keer naar de veearts met die pony om haar te laten chippen, maar vond het vreemd dat ik het nergens anders had gehoord...
Er schijnen folders over te zijn. Heeft iemand die?
Kan iemand mij misschien vertellen hoe het precies in elkaar zit?
Ik vind het vreemd dat ik er nergens over gelezen heb.

Nu hoef ik het niet zelf te betalen, maar ik rijd nog een pony op stal en als deze regel streng wordt gehateerd dan moet die pony dus eigenlijk ook gechipped worden...

Weet iemand hier iets van?



ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:58

Nope. De NHS ziet graag alle paarden in NL gechipt, daar verdienen ze namelijk goed aan.Vandaar dat ze dat verhaal, o.a. via de stamboeken, de wereld inhelpen.In het nog geen artikel in de staatscourant gezien waar dit instaat, en niemand heeft me ook een copy gestuurt.
Op termijn zal die registratie wel worden doorgevoerd, maar voorlopig is het nog op lobbyniveau van de NHS. Als iedereen nou maar gaat chippen, dan kan de NHS zeggen: alle paarden zijn gechipt, zie je wel dat het een goede methode is. Typisch geval van omgekeerde wereld. Niet aan beginnen dus.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:55


Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:03

Idd. paspoort is veplicht maar al langer dan 01.01.2004 en chippen is niet verplicht.
Vraag je een paspoort per 01.01.2004 ben je verplicht je paard te laten chippen.
Daarom heb ik voor deze datum een paspoort aangevraagd omdat ik mijn paard niet wil laten chippen.
Dus als je nu nog een paspoort moet aanvragen kom je onder chippen niet uit.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:15

zomon schreef:
Idd. paspoort is veplicht maar al langer dan 01.01.2004 en chippen is niet verplicht.
Vraag je een paspoort per 01.01.2004 ben je verplicht je paard te laten chippen.
Daarom heb ik voor deze datum een paspoort aangevraagd omdat ik mijn paard niet wil laten chippen.
Dus als je nu nog een paspoort moet aanvragen kom je onder chippen niet uit.


Verdrietig ik had liever ook geen chip gehad bij m'n pony
de veearts zei eergister ook al dat per 1 jan. paspoort + chip verplicht is
ik dacht toen nog bij m'n eigen, volgens mij chippen niet.
maar als ik nu dus een paspoort aan ga vragen moet ik chippen pfff. (of dna-onderzoek toch? ).

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:24

zomon schreef:
Idd. paspoort is veplicht maar al langer dan 01.01.2004 en chippen is niet verplicht.
Vraag je een paspoort per 01.01.2004 ben je verplicht je paard te laten chippen.
Daarom heb ik voor deze datum een paspoort aangevraagd omdat ik mijn paard niet wil laten chippen.
Dus als je nu nog een paspoort moet aanvragen kom je onder chippen niet uit.


Als jij zo zeker van je zaak bent, stuur mij dan eens een kopie van het wetsartikel waar dit instaat. Ik heb al op diverse manieren I-net afgestruind, maar ik ben zowel het artikel in de staatscourant als het wetsartikel nergens tegen gekomen.
Ik zie zaterdag de veearts weer, handig les met een veearts, ik zal eens vragen naar de officiele stukken, die een veearts zeker moet hebben.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 18:26

oké, ik hoop dat jullie ons op de hoogte houden... De pony heeft al wel een paspoort want ze is afgelopen zomer naar de keuring geweest als drie-jarige. Gechipped is ze nog niet, maar omdat ik het aanbod heb liggen haar uit te brengen op wedstrijden zit de kans er in dat ze zowiezo gechipped moet worden. Voor de eigenraresse maakt het dus niet zo veel uit. Het is meer van belang voor de andere pony die ik rijd. Andrew is twee jaar geleden al gechipped.
Ik ben benieuwd hoe ver dit allemaal doorgevoerd gaat worden en wat er achter vandaan komt...

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:42

Ik kan niets zwart op wit geven maar dit is wat NQHA leden gekregen hebben


Geachte NQHA leden,

Middels deze brief willen wij u even tussentijds op de hoogte stellen van de veranderingen die er per 01-01-2004 aan komen.
Vanaf die datum zal er in Nederland een verordening in werking gaan treden die een aantal geldende bepalingen wettelijk zal gaan bekrachtigen.

Wat betekent dit nu voor u als houder van paarden en pony's in Nederland.

Zoals u wellicht weet is er vanag 01-07-2000 een bepaling in werking getreden waarin staat dat de veulens geboren na die datum in het bezit dienen te zijn van een paspoort. Daarnaast geldt voor alle oudere paarden en paardachtigen die op de openbare weg komen dat zij ook in het bezit dienen te zijn van een paspoort.

Nu wordt het zo, dat alle paarden en paardachtigen vanaf 01-01-2003 voorzien dienen te zijn van een paspoort.
Ook wanneer zij nooit het erf zullen verlaten en altijd thuis zullen blijven

Iedere persoon met een opsporingsbevoegdheid zoals een agent van politie, een controleur van de RVV, een boswachter of een douanebeambte, kan u vragen naar het paspoort van het betreffende dier. Voor alle duidelijkheid: ook wanneer het paard in de wei staat.

Nu is het zo dat een chip (transponder) voor de sport (KNHS) verplicht is; zonder kan er niet gestart worden op evenementen. Een wettelijke verplichting voor alle overige dieren is er niet.

Maar daar is het volgende op gevonden, vanaf 01-01-2004 worden paspoorten genummerd bij de verschillende stamboeken aangeleverd door het Produktschap (Den Haag); er zal dan een terugkoppeling gaan plaatsvinden van de stamboeken naar het Produktschap van de uitgegeven paspoorten.
Deze gegevens zullen in een database geplaatst gaan worden.

Er mogen dan geen paspoorten uitgegeven worden, zonder dat er bij het betreffende dier eerst een chip is ingebracht.
Ieder veulen moet gechipt zijn voordat het bij de moeder weggaat. Dit kan overigens vanaf 8 weken.

Op dit moment mogen er dus paspoorten uitgegeven worden zonder dat er bij het betreffende dier een chip is ingebracht; na 31-12-2003 kan dit dus niet meer

Binnenkort zal er vanuit het bestuur via het verenigingsbestuur een uitgebreide campagne van Het Produktschap gestart worden. Daarin is het de bedoeling van Den Haag, het een en ander toe te lichten aangaande de op handen zijnde veranderingen. Op deze wijze hoopt men met één duidelijk verhaal voor allle paardenbezitters naar buiten te komen.

Dit is in grote lijnen wat er gaat gebeuren.

Namens het bestuur van de NQHA

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:46

ikke"]
[quote="zomon schreef:
Idd. paspoort is veplicht maar al langer dan 01.01.2004 en chippen is niet verplicht.
Vraag je een paspoort per 01.01.2004 ben je verplicht je paard te laten chippen.
Daarom heb ik voor deze datum een paspoort aangevraagd omdat ik mijn paard niet wil laten chippen.
Dus als je nu nog een paspoort moet aanvragen kom je onder chippen niet uit.


Als jij zo zeker van je zaak bent, stuur mij dan eens een kopie van het wetsartikel waar dit instaat. Ik heb al op diverse manieren I-net afgestruind, maar ik ben zowel het artikel in de staatscourant als het wetsartikel nergens tegen gekomen.
Ik zie zaterdag de veearts weer, handig les met een veearts, ik zal eens vragen naar de officiele stukken, die een veearts zeker moet hebben.
[/quote]


Hier een berichtje van een andere medebokker, wie weet kan je dus bij het staatsblad wat vinden.

Iedere Nederlander is verplicht de wet te kennen

Publicaties over wetten en regelgeving worden gedaan in het Staatsblad, kun je ook op internet vinden. Daar niet iedereen dit zal lezen en zeker er niet op is geabonneerd lijkt mij dit misschien een leuke taak voor de diverse instanties als stamboeken en andere verenigingen dit bij te houden en hun leden daarover te informeren.

Dat je een paardenpaspoort bij je moet hebben zodra je met je paard de openbare weg opgaat is niet pas nu of vanaf 2004 verplicht. Dat is al een paar jaar verplicht. Hier wordt er echter niet zo zeer op gecontroleerd, in het buitenland wel. Je paardenpaspoort hoor je bij je te hebben zoals je ook je rijbewijs en je autopapieren meeneemt als je in de auto stapt. Zo stond het ooit eens ergens omschreven als uitleg.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:25

zomon schreef:
Vraag je een paspoort per 01.01.2004 ben je verplicht je paard te laten chippen.


Volgens mij geldt dat alleen bij papierloze paarden en pony's. Ies is al gechipt, maar Mander niet en voor hem he4b ik via het stamboek een paspoort aangevraagd en gekregen zonder dat ie gechipt is. Ook heb ik via mijn stamboek (nog) niets vernomen van de verplichting van de chip!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:36

Zie ook: [FA] Paspoort verplicht

Paspoort is verplicht vanaf 1 Januari.
Chippen pas vanaf April 2004 (als Brussel akkoord gaat, anders misschien nog later) .
Probleem is dat er tegenwoordig geen paspoorten meer uitgegeven worden zonder dat er gechipt wordt.

Je suis Charlie.

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:38

En nu heel GOED lezen, er wordt zeer verwarrend geschreven!!


12-12-2003 PB 54 Nationaal paardenpaspoort verplicht per 1 januari 2004


Persbericht nummer 54, 12 december 2003

Nationaal paardenpaspoort verplicht per 1 januari 2004
Vanaf 1 januari 2004 moeten alle paarden, pony's en andere paardachtigen in Nederland door een paspoort en een chip geïdentificeerd worden. Belangrijkste reden is het zorgen voor een uitbreiding van het aantal voor paarden beschikbare diergeneesmiddelen, zodat adequate behandeling van zieke paarden verder verbeterd wordt.

Via unieke identificatie wordt ook de voedselveiligheid geborgd. Verder gaat de identificatie onder meer diefstal en verzekeringsfraude tegen. Zo mogen er na januari 2007!!!!!!!!................ geen paarden of pony’s meer in Nederland zijn zonder paspoort en chip. Het betreft Europese regelgeving, behalve de transponderverplichting. Dat is een aanvulling van de Nederlandse overheid. Het Productschap Vee en Vlees (PVV) voert de regeling in medebewind uit.
Per 1 januari 2004 moet de eigenaar die een paard, pony of ezel over de openbare weg (per trailer of veewagen) vervoert, zorgen dat elk dier een paspoort heeft. Hierin moet bij de eerste medische behandeling van het paard ná 1 januari 2004 worden opgenomen of het paard bestemd is voor de slacht. Als een paardenhouder de keuze maakt dat zijn gezelschapsdier niet bestemd is voor humane consumptie en dit is in het paspoort aangetekend, dan zijn méér geneesmiddelen beschikbaar.
Elk veulen, dat na 1 januari 2004 wordt geboren, moet binnen zeven maanden een paspoort én chip (transponder) hebben, net als de merrie. Het chippen wordt pas later in 2004 verplicht, na goedkeuring door de Europese Commissie van deze aanvullende nationale bepaling. Toch beveelt het PVV aan dit vanaf 1 januari 2004 vrijwillig te doen. De chip koppelt het dier uniek aan het paspoort.

Stamboekpaarden (2005) en hobbydieren (2006)
Los van de vervoersmaatregel moeten alle paarden die vóór 1 januari 2004 geboren zijn en bij een sportorganisatie of stamboek zijn ingeschreven en nog geen chip en paspoort hebben hiervan in 2005 worden voorzien. Ook voor deelname aan wedstrijden en keuringen is dit dan verplicht. In 2006 gaat deze verplichting in voor paarden voor hobby en recreatie die nog geen paspoort en chip hebben. Overigens hebben de meeste stamboekpaarden en -pony’s en de paarden die actief meedoen aan sportwedstrijden al een paspoort. Deze door erkende organisaties uitgegeven paspoorten blijven gewoon geldig.

Uitgifte, controle en handhaving
Nieuwe paspoorten worden uitgegeven door instanties die het PVV daartoe gemachtigd heeft. Dat zijn alle erkende stamboeken en de KNHS. De AID controleert naleving van de verordening. Overtreding van de regelgeving wordt behandeld door het tuchtgerecht van het PVV met boetes tot € 4.500,-.

Nadere informatie
De folder 'elke viervoeter een eigen paspoort' voor paardeneigenaren beschrijft de regelgeving, kosten en geeft verdere benodigde informatie. U kunt de folder aanvragen via telefoonnummer (079) 368 79 31 en vanaf 18 december via de PVE-website www.nl-paardenpaspoort.nl


Ga naar PVE bedrijfsnet

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:43

Het betreft Europese regelgeving BEHALVE de transponderverplichting.

Elk veulen, dat na 1 januari 2004 geboren wordt moet binnen 7 maanden een paspoort en een chip hebben. HET CHIPPEN wordt pas LATER in 2004 verplicht. (Dit is de vraag want het moet door de EU aangenomen worden en dat gaat zeer waarschijnlijk NIET lukken)

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:08

uuuhhh een paardenpaspoort?heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord Bloos
Ik rij alleen maar recreatief met mijn haflinger en af en toe ga ik wel eens naar drenthe met mijn haf om daar in het bos te hobbelen,maar als ik het goed begrijp ben ik dus nu ook verplicht om een paspoort voor mijn haf aan te vragen?en dat wordt ie ook gelijk gechipt?
En als dit klopt waar moet ik dat dan in godsnaam aanvragen? Verward Knipoog
Dat heb je he als je niet in de sport zit,ben je nergens van op de hoogte Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:20

Helaas lijkt het niet meer mogelijk om waar dan ook een paspoort voor een paard te krijgen zonder die chip...en aangezien ik daar niet zo een voorstander van ben...wat moet ik dan?

Je suis Charlie.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:38

Lekker de kat uit de boom kijken

Ik ben heel benieuwd hoe het uitvoerende ambtenaren apparaat een en ander wil gaan controleren dan wel handhaven. Ik wens ze veel succes Nagelbijten / Gniffelen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:40

Ik vrees alleen dat, als er iets aan de hand is met je paard, de DA wel kan weigeren om bepaalde medicijnen te gebruiken, of je de duurdere medicijnen kan gaan voorschrijven....

Je suis Charlie.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:53

Ik geloof er geen barst van dat alle DA bij gaan houden welk paard welk middel heeft gekregen en welk chipnummer in wel paspoortnummer staat....

Sommigen zullen het wel gaan proberen, maar het gros van de DA leent zich niet voor dergelijke kostbare bureaucratie; DA hebben geleerd voor het gezond houden en beter maken van dieren....

In mijn branche (anders dan dieren) was een paar jaar geleden ook identificatieplicht voor artikelen doorgevoerd middels staatsbesluit. We zijn nu enige jaren later, en van correcte uitvoering is simpelweg nog steeds geen sprake en er is niemand vakkundig genoeg om het te controleren en te handhaven, laat staan landelijk bekend te maken hoe het hoort.... Nee, dit soort boertjes van de overheid kan je rustig met een korreltje zout nemen....geef ze nog een paar jaar om helemaal zeker te weten wat ze willen....
Dat "roomser dan de paus"-wezen werkt nooit.....

De opname in het paspoort van "wel of niet geschikt voor menselijke consumptie" zal wel invloed gaan hebben op de beschikbare medicijnen bij een bezoek aan de DA. DAt vind ik ook wel terecht, maar ook die keuze stel ik uit totdat ik werkelijk bij de DA sta met het paard en er een keuze moet komen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:12

het is verplicht om je paard te chippen!!!! na 1 januari moet elk paard die vervoerd wordt gechipt zijn

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:24

NIET WAAR!!!!!! ALLEEN HET PASPOORT!!!!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:38

nee hoor

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 17:02

wel van gehoord dat je moet bewijsen van af 1-1-2004 dat die pony van jouw is maar vedder heb k geen id..

:+:

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 14:47

Als ik dit zo lees is het dus nog zeer onduidelijk Verward

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:03

toevallig vertelde de eigenaar van mijn verzorghaffies, dat je niet meer de weg op mag met een paard zonder bewijs. dus dat betekent dat je altijd die papieren moet meenemen enzo, je mag met paarden anders niet de weg op, verhandelen etc.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:09

ikke schreef:
Nope. De NHS ziet graag alle paarden in NL gechipt, daar verdienen ze namelijk goed aan.Vandaar dat ze dat verhaal, o.a. via de stamboeken, de wereld inhelpen.In het nog geen artikel in de staatscourant gezien waar dit instaat, en niemand heeft me ook een copy gestuurt.
Op termijn zal die registratie wel worden doorgevoerd, maar voorlopig is het nog op lobbyniveau van de NHS. Als iedereen nou maar gaat chippen, dan kan de NHS zeggen: alle paarden zijn gechipt, zie je wel dat het een goede methode is. Typisch geval van omgekeerde wereld. Niet aan beginnen dus.


En de volgende die er beter van wordt is de belastingdienst!Die weten straks precies met een druk op de knop hoeveel paarden je hebt,hoeveel je er stal hebt staan enz.
OK dan! Verward


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers