gedragsverandering na krijgen veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23314
Geregistreerd: 09-04-01

gedragsverandering na krijgen veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 02:22

Zoals de meeste wel weten heeft Polly afgelopen mei een veulen gehad.

Nou vind ik haar sinds die tijd erg veranderd, ik twijfel nog steeds of ze al dan niet weer drachtig is, ze is wel gedekt en niet drachtig gescand maar ik was erg vroeg met scannen. Maar nu is ze zo'n zenuwpees. Eerst was ze echt bom-proof maar nu

Gisteren ging ik met haar lopen en ze kwam overeind van een hond, en continu maar wegspringen (o.a. van het vuurwerk) vorig jaar hebben we op oudejaarsdag nog gemend en toen liep ze rotsvast overal langs.
Vandaag zijn we een stukje gaan lopen, Sharif was ook mee en die loopt overal vrolijk op af "LEUK knallen!!!" maar Polly was alleen maar bezig met draaien, achteruit lopen, dribbelen en wegspringen.

En tot nu toe was met de jaarwisseling ook altijd rotsvast, Polly sliep als we kwamen. Maar nu stond ze te draaien in die box en slap te mesten, ik had van van alles verwacht maar dit niet.

Zou dit ermee te maken kunnen hebben dat ze afgelopen voorjaar een veulen heeft gehad en dat ze daardoor zo veranderd is?? Katinka staat overigens wel op dezelfde stal (niet in dezelfde box, ze stond bij Sharif, gezellig samen, was niks aan de hand)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23314
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 19:34

niemand???

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:35

Onze Raimaer is na het krijgen van haar veulen (Wadhnu) ook veel bewuster geworden van haar omgeving. Ik denk dat het komt omdat ze als moeder veel meer moesten opletten i.v.m. de veiligheid van dat veulen. Gisteren liep ze langs een ladder met daarover gedrapeerd een nat dek en dat vond ze nogal eng, terwijl ze er voordat ze haar veulen had niet eens naar gekeken zou hebben.
Was het haar eerste veulentje, vorig jaar?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:37

Ik denk ook eigenlijk dat het iets met het beschermen van het veulen te maken heeft.
Veel succes in ieder geval!

capopjekop

Berichten: 30588
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:50

ik denk aan een shetje van toen ik nog op de manege reed. was altijd een super fijne en lieve pony. toen ze een veulen had gehad en het na 6 maanden wegging werd ze heel anders. ze was nog wel lief, maar met rijden totaal niet fijn meer. ze werd echt strond eigenwijs *LOL*

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:53

ik denk idd dat ze haar veulen nu nog denkt te moeten beschermen of anders veel alerter is geworden, omdat ze het in het begin moest beschermen... en als ze weer drachtig is dan zal ze nu het veulen in haar buik willen beschermen...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:03

Mijn merrie is nu ook weer helemaal "anders" na het krijgen van een veulen. Maar wanneer ik er goed over nadenk is ze nu eigenlijk weer gewoon zoals ze was voordat ze ooit drachtig was geweest.
De dracht duurt toch 11 maanden en daarbij de 4-6 (in mijn geval bijna 7) manden met een veulen aan de voet. Ik was zelf gewoon een beetje vergeten na 1,5 jaar hoe ze daarvoor ook alweer was!

Ze is nu ook veel "wakkerder" en schrikkeriger, maar dat was ze "vroeger" ook al, alleen was ze tijdens de dracht en met veulen aan de voet zoveel rustiger dat het lijkt alsof ik bijna een ander paard heb!!

Zou dat ook bij Polly het geval kunnen zijn misschien??

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Mac

Berichten: 11648
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:20

Hm. Goede vraag! Mijn merrie was tijdens haar dracht heel erg rustig en tevreden. Stond bij wijze van spreken met een enorme glimlach op een roze wolk in haar box. Toen het veulen er eenmaal was, was ze superalert en overbezorgd en dat maakte haar niet altijd even makkelijk in de omgang; ze werd erg sterk als ze ook maar 1 seconde dacht haar veulen uit het oog te zijn verloren. Nu het veulen bij haar weg is, is ze zeer zeker altijd nog alerter (maar ook vrolijker) dan ze eerst was ... maar wat mij betreft is dat een vooruitgang, omdat ze soms een beetje apatisch over kon komen. Maar inmiddels staat ze ook op een andere stal, dus dat maakt de vergelijking wat moeilijker.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:21

Merlijn schreef:
Onze Raimaer is na het krijgen van haar veulen (Wadhnu) ook veel bewuster geworden van haar omgeving. Ik denk dat het komt omdat ze als moeder veel meer moesten opletten i.v.m. de veiligheid van dat veulen. Gisteren liep ze langs een ladder met daarover gedrapeerd een nat dek en dat vond ze nogal eng, terwijl ze er voordat ze haar veulen had niet eens naar gekeken zou hebben.
Was het haar eerste veulentje, vorig jaar?

Haha! dat wilde ik net gaan posten, toen ik het topic even doorlas *LOL*

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23314
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 10:42

wel het eerste levende veulentje ja. Ze heeft bij de vorige eigenaar 2 miskramen gehad. Ik merkte ook dat toen katinka er net was ze helemaal niet mocht gaan liggen, elke keer werkte ze haar weer overeind. We zijn er toen bij gaan zitten en hebben katinka een beetje "afgeschermd" en toen zag ze wel in dat liggen niet dood betekend.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:05

Agos, wat een zielig verhaal, dat ze zich er echt van wilde overtuigen dat Katinka wel leefde....

Maar goed. In antwoord op je vraag: ik heb vroeger, toen ik nog een klein meisje was ( Haha! ) een verzorgpaard gehad, een gelderse merrie. Eigenlijk was ze alleen hanteerbaar als ze drachtig was. Was ze dat niet, dan was het een grote gespannen boog (bij wijze van spreke dan Lachen ). Was ze wel drachtig, dan was het een heel vriendelijk paard... Dus het zou best wel kunnen dat jouw paard anders is nu, misschien een hormonenkwestie.... Verward

Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: masyo en 24 bezoekers