Hoe moet je MOOI striptekenen??

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Hoe moet je MOOI striptekenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-07 15:59

Hoi,

Ik kan redelijk goed tekenen (stripachtig)
Maar hoe maak je nu een echte strip?
Teken je dat met de hand of zijn daar programma's voor? (lijkt mij dat het met een pc ingekleurd word ofzo? als ik een strip bekijk)

(ik kan wel zelf vakjes maken en daarin tekenen en inkleuren maar dat bedoel ik eigenlijk niet...)
ik bedoel eigenlijk: hoe krijg je 'm echt en gaaf?

Hoe gaat een echte striptekenaar te werk???? IK WIL DAT OOK PROBEREN!
Maar heb er nog helemaal geen kaas van gegeten , het enige wat ik kan is goed tekenen...........
Brand los, iedere tip is welkom!!!
Tips voor handige websites zijn ook welkom, want via google "striptekenen" is het moeilijk mijn vraag beantwoord te krijgen....
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 23-08-07 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3


AP_Art

Berichten: 3102
Geregistreerd: 10-05-06

Re: [VRAAG] Hoe moet je MOOI striptekenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:29

ik weet hier niet makkelijk een antwoord op Knipoog
maar ik heb wel een idee hoe het zou kunnen Knipoog

je kunt met de hand een schets maken, inscannen op de pc, dan de lijnen mooi iets dikker en zwart maken, en dan op de pc ook inkleuren en tekst erbij.


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Hoe moet je MOOI striptekenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:12

Er is een speciaal programma om strips te tekenen, maar ik heb geen idee hoe dat ook alweer heet Bloos
De meeste strips worden volgens mij nog gewoon met de hand getekend, dan met inkt overgetrokken, en dan ingescand. Dan moet je het contrast aanpassen zodat de lijnen echt zwart zijn en de achtergrond wit. En dan kun je het op de computer inkleuren. Volgens mij worden er de laatste tijd ook veel schetsen met illustrator overgetrokken, met het inkt-pennetje, in plaats van met echte inkt. Het nadeel is dat je dan geen verschillende diktes in één lijn kan verwerken.

Op internet zijn vast wel een aantal comic-lettertypes te vinden. Want met arial lijkt het natuurlijk totaal niet op een strip Knipoog

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Hoe moet je MOOI striptekenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:14


Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Hoe moet je MOOI striptekenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:04

Ik ken een aantal striptekenaars persoonlijk. De een werkt digitaal, de ander met de hand, weer een ander beide (schetsen in potlood, inkten en kleuren met de pc met behulp van een tablet). Het beste kun je gewoon heel veel oefenen en heel veel strips lezen, zo leer je het best een inzicht te krijgen in hoe je een pagina moet opzetten enzovoorts. Dat zal in het begin erg moeilijk zijn en dat zal moeilijk blijven, daarom werken velen met voorschetsen en storyboards om een goede opzet en compositie te krijgen, want je moet je verhaal met tekeningen vertellen en de spanning moet je dus in de tekening weer kunnen geven.

Ik maak zelf gebruik van zowel met de hand, traditioneel ge-inkte strips en geheel op de pc getekende en gekleurde strips met een grafisch tekentablet van A3 formaat.

Je kunt kleuren met een enorm scala aan programma's, maar ik werk met photoshop (7.0, Cs2, elements, etc) Kleuren bepaalt voor een groot deel je stijl en dient dan ook je tekenstijl te complementeren. Een hele duistere manier van tekenen met felle kleurtjes is meestal niet echt aan te raden, enz.

Je kunt weldegelijk werken met verschillende lijndiktes, maar het leren digitaal tekenen is weer een hele uitdaging afgezien van het met de hand werken dus ik zou zeggen: begin gewoon lekker traditioneel op goedkoop printpapier met een pennetje (ik gebruik speciale pennen, ben de naam even kwijt... sorry... ze worden ook gebruik voor bouwtechnische tekeningen).

Je kunt dus gewoon lekker beginnen met printpapier, een vulpotloodje en een balpen en tekenen maar. Dan leer je het vanzelf en daar heb je veel meer plezier van dan allerlei boeken door te spitten in de hoop 1 of ander geheim te ontdekken dat er niet is, want het geheim is: veel tekenen. =)

'echte' striptekenaars scannen hun werk op minimaal 300dpi en moeten het tevens digitaal inleveren op 300dpi vanwege de eisen voor de drukkerij. De exacte formaten zou ik voor je kunnen navragen maar ik zou zeggen teken eerst vooral heel veel en lever het tezijnertijd in bij een van de gratis digitale issues of de reguliere, die je zelf vast ook wel kent als je van strips houdt. Er zijn er zelfs die alleen amateurstrips van talenten publiceren dus ik zou zeggen ga gewoon lekker aan de slag.

Wat overigens is aan te raden: als je serieus een pagina hebt ge-inkt, en je wilt met de hand inkleuren, maak dan een kopie en kleur die kopie in: dan heb je geen last van uitgegumde potloodlijntjes en zul je meer durven experimenteren want als het mislukt kopieer je het origineel gewoon nog een keer en begin je opnieuw. =)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: Hoe moet je MOOI striptekenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-07 15:37

Ik was even druk met iets anders vandaar nu pas reactie.

Maar goed het kan dus met "ilustrater en met Photoshop" het bewerken...

Die website is gaaf maar ik kan er maar niet uithalen welk programma deze man gebruikt....

Met paint is het in ieder geval helemaal NIKS want als ik dan ingeschand heb kan ik de lijnen wel overtrekken maar niet inkleuren omdat paint de piksels van het a4tje overneemt....
Voorbeeld (ff vlug minischetsje)


Afbeelding

Dikke bras dus...........

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe moet je MOOI striptekenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:25

Haha, nee paint is echt het slechtste programma om zoiets mee te maken Tong uitsteken
Ik denk dat die man in de filmpjes illustrator gebruikt, of een soortgelijk programma. Hij werkt namelijk met vectoren. Die lijnen kun je later weer makkelijk selecteren en veranderen, zonder eerst te hoeven wissen. Dat is wat makkelijker.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: Hoe moet je MOOI striptekenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-07 19:39

Kijk, ik heb echt wat aan jullie!!! Vectoren??? Nooit van gehoord!! Het zou wel handig zijn als het programma in lagen werkt zodat ik mijn geschetste potloodlijnen na het overtrekken makkelijk weg zou kunnen halen, ik ben nu een proefversie van Adobe Illustrator CS3 aan het downloaden. IK BEN BENIEUWD, haha!

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe moet je MOOI striptekenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:55

Ik ben niet zo goed in uitleggen, maar zal t proberen. Een vectorbestand bestaat uit een heleboel losse lijnen en vlakken, die je altijd opnieuw kunt aanklikken en bewerken, je kunt die lijnen dus altijd langer maken of verwijderen zonder dat je de rest van de tekening weggumt. De computer slaat dan op waar de lijn begint en waar die stopt. En zo kun je het plaatje altijd verkleinen en vergroten zonder kwaliteitsverlies.
Een pixel-plaatje (alle foto's zijn pixelplaatjes, ook alle jpg en bmp bestanden) is het tegenovergestelde. Die bestaan uit duizenden kleine puntjes, en elk puntje heeft een andere waarde; de ene is zwart, de ander rood of groen. Hier kun je dus geen losse lijn selecteren en aanpassen, maar moet je die altijd eerst weggummen en dan een nieuwe tekenen. Als je een pixelbestand gaat vergroten dan wordt het plaatje of de foto heel erg wazig. Dan zie je de korrels heel goed, zoals je nu ook in paint ziet. Dat gebeurt dus niet bij een vectorbestand.
Als je de strip dus in illustrator maakt dan kun je die zelfs vergroten tot 10 meter hoog, zelfs dan blijft de kwaliteit goed.
In paint niet, die kun je nog niet eens op A4 uitprinten Knipoog

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: Hoe moet je MOOI striptekenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-07 22:34

Goed uitgelegd! je bent geweldig! Thnxx! Ik snap m helemaal, en het is ook precies wat ik bedoel!!!!!

<3 Trotse mama van Josje | 05-09-'11 <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers