Onzekerheid?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Onzekerheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 23:35

Jaja niet over mijn uiterlijk, maar over m'n kunnen en doen..

Het is heel raar, heb nooit problemen gehad met onzekerheid en dacht altijd als een vriendin weer 'zielig' deed over haar onzekerheid dat ze zich maar aanstelde, maar de laatste tijd begint het bij mij ook heel erg op te dagen.. raar vooral, want ik doe het juist wel goed, en hoe vaak ze het ook tegen me zeggen, dat ik niet zo onzeker moet zijn (omdat ik het toch wel goed doe) het wil maar niet tot me doordringen op de 1 of andere manier..

Nu moeten jullie niet denken oh wat een zielig typje, zo wil ik helemaal niet overkomen, en zo ben ik ook niet, maar ik wil dit topic juist starten om te weten te komen of er meer mensen zijn die dit probleem hebben..

Even een paar voorbeeldjes:
Rijlessen... die volg ik nu al een aantal maandjes(wat ik eigenlijk in 2 maanden klaar zou moeten hebben, maar dat doet er nu niet toe) het gaat hardstikke goed, dat zegt m'n leraar ook, maar ik BLIJF verdomme zo onzeker, over alles wat ik in die auto doe.. iedere keer wil ik bevestiging dat ik het goed doe, omdat ik blijf denken dat het fout gaat.. heel raar want het gaat zelden fout, en dat weet ik!
22 januari afrijden, en doordat ik ben gezakt met m'n tussentijdse toets schijt ik helemaal in m'n broek, zit me nu al zenuwachtig te maken, en ik weet waarom, ik wordt zenuwachtig OM het zenuwachtig zijn.. heel typisch.. Scheve mond en daarom ging die tussentijdse toets ook fout..

M'n opleiding grafisch vormgeven:
Ik loop stage bij een uitgeverij en doe daar voornamelijk DTP/Vormgeven, aankomende periode ga ik daar mijn eindproject doen, daar zit ik NU al over in.. ben bang dat het fout gaat, ben al bij voorbaat bang over dingen die niet eens gaan gebeuren! Bang dat ik het niet goed genoeg doe, dat soort dingen, maar waarom? Ik ben juist altijd een typ die zich nergens druk om maakt, tenminste zo leek het altijd.

Zo ken ik mezelf helemaal niet! Zo ben ik nooit geweest en het lijkt steeds erger te worden... Scheve mond

Nou ik wou het ff kwijt, gezien ik hier ook maar alleen zit vanavond Huilen Haha!

Maar goed, ik wil graag van mensen horen die hetzelfde hebben! Lachen

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:40

mag ik je een hele domme vraag stellen, zou het niet kunnen omdat je vriendin dat heeft dat jij het een soort van overgenomen hebt???

ik bedoel hiermee, jij hoort het misschien heel vaak van een vriendin dat je in je eigen situaies het gaat toepassen??

correct me if i wrong, het is maar een vraagje!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 23:41

isabelle schreef:
mag ik je een hele domme vraag stellen, zou het niet kunnen omdat je vriendin dat heeft dat jij het een soort van overgenomen hebt???

ik bedoel hiermee, jij hoort het misschien heel vaak van een vriendin dat je in je eigen situaies het gaat toepassen??

correct me if i wrong, het is maar een vraagje!


Nee die vriending dat is al een paar jaar geleden, die heb ik al een jaar of 3 niet meer gezien, dus dat zou sterk zijn Tong uitsteken

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:51

Faalangst. Mijn dochter van 16 heeft dit. En ik kan wel roepen dat er in je leven ook wel eens wat verkeerd gaat en ze hoort het wel, maar het blijft bestaan. Helaas weet ik ook geen oplossing. Maar geloof me dat veel mensen iets hebben wat ze onzeker maakt, alleen de een uit het en de ander niet.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:58

ik kan mezelf helemaal vinden in het stukje over de autorijlessen.
Scheve mond

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 00:00

Ik had dat bij stage.
Die gedachte van "oe straks doe ik het niet goed"
En dan maakte ik express van die domme foutjes, die ik achteraf dus echt niet had hoefde te maken.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 00:01

Ja idd... ik wil gewoon alles goed doen.. en alles meteen weten.. ik wil niet bij degene horen waarover gezegd wordt: "die is langzaam" "die werkt niet nauwkeurig" "die vergeet alles"

Hoe meer ik ook zulke verhalen hoor over anderen hoe erger het bij mij wordt, heel stom natuurlijk, want IEDEREEN heeft IETS om over te zeuren..

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 00:02

ReBaTi schreef:
Ik had dat bij stage.
Die gedachte van "oe straks doe ik het niet goed"
En dan maakte ik express van die domme foutjes, die ik achteraf dus echt niet had hoefde te maken.



Leg uit? Wat voor foutjes?

Ik heb juist iedere keer het idee bij mezelf dat ik JUIST stomme fouten maak omdat ik zo onzeker denk, maar ik doe het niet express..

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 00:07

Ik liep stage op een stal.
En die foutjes waren dan verkeerde halsters pakken, paarden in verkeerde boxen zetten terwijl ik weet waar ze staan! echt gewoon suf dus.
Snel dingen vergeten,bv welke paarden in welke weides enz.

Citaat:
Ja idd... ik wil gewoon alles goed doen.. en alles meteen weten.. ik wil niet bij degene horen waarover gezegd wordt: "die is langzaam" "die werkt niet nauwkeurig" "die vergeet alles"

Hier ken ik me ook precies in, je wilt gewoon je uiterste best doen!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 00:11

Ja idd Rebati, ik heb precies hetzelfde, ook ALLES vergeten.. nou heb ik daar een paar maanden geleden ook al een topic over geopend toen.. Sinds ik daar stageloop, en ik alles perfect wil doen en dat dus ook de nodige stress met zich meebrengt vergeet ik ook ALLES, zelfs als ik thuis ben gaat het door, af en toe denk ik dat ik 1 of andere ziekte heb ofzo, want het zijn echt de kleinste dingen.
Heeft iemand 10 minuten geleden wat tegen me gezegd, ik vergeet het gewoon, en dan voel ik me zo dom! Ik wil niks vergeten, want ik wil niet overkomen als iemand die altijd maar alles vergeet, en dat deed ik ook nooit! Totdat ik me erover druk ging maken, en dan gebeurt het ook..

Pff waar ik me wel niet druk over maak... Bloos

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 00:16

Je bent iig niet de enige die het heeft Haha!

ikkiekikker

Berichten: 896
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 03:50

Je bent zeker niet de enige die onzeker is, ik denk dat iedereen dat wel op sommige punten heeft.
Tja......ik denk niet echt dat er iets is wat echt perfect helpt.
Tevreden proberen te zijn met je zelf zou het voor een groot deel moeten oplossen maarja....het is de kunst om je tevreden te voelen met wat je doet.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:24

O , dat ken ik ook heel goed Denies !

Omdat alles altijd soepel gaat bij mij qua examens en dingen leren enzo , leg je de standaard steeds hoger bij jezelf. Je omgeving bekijkt je zo van : jij maakt je niet druk , bij jou lukt toch alles in 1 keer .

Tsja en dat wil je zo houden natuurlijk , en dan hoop je maar dat het je deze keer ook lukt...en ga je wat gespannen worden omdat je MOET slagen...het lukt je immers altijd en dat wil je zo houden.

Ik ken het ook heel goed dat je juist fouten gaat maken door over-geconcentreerd te zijn , je bent dan veels te veel bezig met "geen fouten mogen maken" dat je te gespannen bent om lekker soepeltjes en natuurlijk te functioneren.

Bvb. met autorijden , het soepele en vanzelfsprekende gaat er vanaf en er spoken alle regeltjes door je hoofd waar je je aan moet houden. Bvb. het kijken in je spiegels , dat gedoe hoe het allemaal precies moet.

Ipv dat je lekker vloeiend en simpel alles "vanzelf" doet , ga je het lijstje afwerken en gaat het vloeiende ervanaf.

Nouja , je moet jezelf dus niet zo druk maken en zien te ontspannen ,
kijken wat er gaat gebeuren en je er niet druk over maken anders gaat het JUIST fout.

Leren scheit te hebben aan de indruk die je op anderen maakt (moeilijk!) en accepteren dat er hoe dan ook wel eens een moment komt waarop je "faalt" .

Bij mij helpt het heel erg om mezelf voor ogen te laten houden :

Okee , als ik nu zometeen zak voor dat rij-examen dan is dat geen schande , dat kan gebeuren....niks bijzonders.

Maar ALS ik dan moet zakken vandaag , laat het dan zijn door een echte fout zodat ik mezelf niet stom hoef te voelen dat het alleen maar kwam doordat ik nerveus was....

Ofwel : als je zakt , zorg er dan iig voor dat je trots op jezelf kunt zijn omdat je koel en rustig bent gebleven. Ofwel : puur pech , jammer , volgende keer beter.

Niet bang zijn om te zakken of iets verkeerd te doen , dat is heel normaal.
Zolang je maar trots op jezelf kan zijn dat je lekker ontspannen en aandachtig , simpel hebt gereden zonder een over-uren draaiend gespannen hoofd Haha!

Als je zonder angst in die auto zit dan is de kans ook zeker 2 x zo groot dat alles gewoon goed gaat. En zo niet : jammer dan Haha!
We zien het wel wat er gebeurd vandaag ..... Lachen

Dat is voor mij de beste instelling.

Overigens : ik had mijn TTT destijds op dinsdag , en meteen de donderdag erna mijn examen. Ik zakte dus jammerlijk voor mijn TTT , was er nog lang niet klaar voor

Maar 2 dagen later tijdens het echte examen (ik had er dus echt scheit aan , zo het ging ging het , ik zag het wel) ging alles gewoon prima en zat de examinator de hele weg z'n krantje te lezen , zei halfverwege.."tsja wat kan ik nu nog verzinnen..doe maar even dit en dat...ja hoor , nou...we gaan maar terug dan he. Wat denk je zelf ? "

Ik : ja volgens mij ging het wel lekker Lachen

Hij : Nouja , ik heb er verder niks op aan te merken , gefeliciteerd Haha!

Rij-instructeurtje helemaal groos op de achterbank met een blozend juich-gezicht , hahaha , lachen wel. Hij siste nog dat ik nog nooit zo netjes had gereden *LOL*

Later met het Motorrijbewijs ben ik wel gezakt Boos!

Ik had precies hetzelfde gevoel als bij dat auto-examen toen ik terugkwam op het terrein : lekker gereden , ging allemaal prima , soepeltjes en ontspannen , ik kan m'n papiertje gaan halen vanmiddag ! OK dan! .

Zegt die examinator : tja...ik wil je het toch graag nog een keer over zien doen....

Ik verbaasd : WAAROM dan Verward ?

Hij : Ja...ja...wat zal ik er van zeggen..ik wil je gewoon graag nog en keer zien rijden.

Ik boos : nouja! Ik wil dan toch tenminste een reden horen want ik heb geen idee wat ik verkeerd heb gedaan en zal de volgende keer anders weer net zo rijden....en dan slaag ik dus weer niet Verward

Hij : blabla *dreutel* ... mja nouja...je mag best wel agressiever rijden , dat verwachten mensen van motorrijders he ?

Ik : Verward Maar waar heb ik als een mietje gereden dan Verward
Ik zat al overal een 5-10 km boven de maximum-snelheid , heb op de snelweg links gereden en nergens achter gehangen , mijn voorrang genomen waar ik het had , allemaal lekker soepel en zelfverzekerd...

Hij : nou..toen we wegreden over het industrie-terrein reed je niet zo lekker door...daar had ik graag wat meer snelheid gezien....

Ik : nou ik reed expres de toegestane snelheid maar niet harder , want als er uit een onoverzichtelijk straatje / oprit ineens een auto komt vind ik het toch wel prettig als ik nog op tijd kan remmen Scheve mond


Bovendien zat ik tegen een griepje aan en had erge koppijn , dat slaat altijd op m'n ogen ook en m'n reactie-vermogen wordt wat minder ....
Dus ik vertrouw mezelf op dat moment niet helemaal dat wat ik zie direct verwerkt wordt door m'n hersenen , en rij dan liever een beetje voorzichtig zodat het overzichtelijk blijft...ik reed dus eigenlijk al te hard op dat moment en had best geluk dat er niet ineens een *rem!* noodstop-situatie was.

En dan nog : je mag best een beetje agressiever rijden Boos!

Grom.
Tot op de dag van vandaag weet ik niet hoe ik dan had moeten rijden ,
zonder de verkeersregels nog erger te overtreden en het andere verkeer in gevaar te brengen Verward

Maarja.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 19:23

Das balen bianc! Dat slaat echt nergens op! Helaas zitten zulke examinators er ook tussen Boos!

Ik denk ook heel vaak bij mezelf, waarom maak ik me ingodsnaam zo druk, als ik het niet haal doe ik het toch gewoon nog een keer? Maar helaas ben ik dan op dat moment ecen opgelucht, maar de eerstvolgende keer dat ik er weer aan denk is het weer hetzelfde verhaal! Boos! Ik haal iig ff wat pilletjes bij de drogist, hoop dat die me even kunnen helpen!

Je hebt gelijk ik moet eens leren scheit te hebben aan wat anderen van me denken... toch is dat veel makkelijker gezegd dan gedaan, maar goed.. het is wel zo..

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:55

Ik weet het , is ook moeilijk.

Maar als je er voor het gemak even heel berustend vanuit gaat dat je zakt , of dat je opdracht totaal niet slaagt... ach dan kan het alleen maar meevallen toch .

Zo bekijk ik het dan , als je jezelf zover hebt dat je het volledig accepteerd dat alles misschien fout zal gaan... makkelijk hoor.

Ga er gewoon vanuit dat je er een zooitje van maakt , accepteer dat dat helemaal geen schande zal zijn , en dan kun je tenminste vrijuit je best doen want als het mislukt is er geen drol aan de hand Lachen

Mislukken heb je al , daar ben je al tevreden mee , dus alles wat er beter gaat is alleen maar mooi meegenomen , je ziet wel achteraf hoe het gelopen is.

Dat examen zelf is op zich niet het belangrijkste punt , het allerbelangrijkste is dat jij tevreden bent met de manier waarop je erin gaat qua gevoel en gedrag. Da's de hoofdzaak , je er lekker in je vel bij voelen. Dat rijbewijs is maar bijzaak... Knipoog

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 20:19

Ja ik weet het, en echt sinds ik weet dat ik dan examen heb zit ik mezelf er al van te overtuigen dat het helemaal niet erg is dat ik zak, en dat ik het zo weer overnieuw kan doen..
Helaas werkt het gewoon echt niet dit keer.. ik weet dat het niet erg is als ik niet in 1 keer slaag, maar ik blijf het toch erg vinden, ik WIL dat rijbewijs!!! M'n auto staat al voor de deur!
Heel irritant is dat, want ik moet mezelf er gewoon van overtuigen dat het niet erg is dat ik zak, maar wat het ook nog moeilijker maakt is dat iedereen in m'n omgeving er zo'n punt van maakt! "oh spannend denies, ik weet nog wel toen ik moest afrijden... " blablabla..

Als iedereen nou al eens begon met zeggen van, oooh leuk voor je succes ermee, ipv iedere keer te zeggen dat het zo zenuwslopend is!
Waha, maar goed ik ben gewoon een zeikerd, ben alijd overal nerveus om, en waarom?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:29

Omdat je persé moet en zal slagen Tong uitsteken

Zie de uitdaging in het *zweverig stemmetje* re-laaaaaxed rijden tijdens dat examen . Zorg dat het slagen niet het doel is , maar jouw geestelijke gesteldheid , dat je iig onbezorgd cool in de kop bent , DAARIN moet je slagen. Voor de rest : daar doe je niks aan. Rij-resultaat kan alleen maar beter worden als je slaagt in je hoofddoel van dat examen : re-laaaaaxed zijn *yeah* Cool

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:05

Hoe herkenbaar!
Zeker met autorijlessen, maar ook met andere dingen. Het is bij mij nu gelukkig een stuk minder erg dan het geweest is, maar toch....

Autorijlessen heb ik het nog steeds wel, bang het fout te doen en daarbij ook nog eens vrij verlegen. Gelukkig heb ik een instructeur die dat niet echt accepteert Haha! Pas heeft hij een hele tijd door lopen vragen over of ik verlegen was, en hoe ik de eerste lessen dan vond enz. Scheelt toch een hele hoop als je het daar een keer met hem over gehad hebt Hij blijft ook vertellen dat ik meer zelfvertrouwen in die auto moet krijgen, maar doe dat maar eens.....

Succes met je examen!