Rostraal; Wat het beste gebuiken voor onderhoud

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Rostraal; Wat het beste gebuiken voor onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 23:38

Beste Bokkers,

Mijn paardje heeft nu last van Rotstraal op 4 voeten.
D.m.v. een vieze en een natte stal.
Beetje een vies paard Haha!

Rotstraal is een veel voorkomende aandoening van de straalhoorn die meestal ontstaat door een vieze, natte stalvloerbedekking.
Met een schone, droge stal en het regelmatig grondig reinigen van de onderkant van de hoeven kunt u rotstraal voorkomen.

Gebruik een middel dat goed diep indringt voor het grondig reinigen van de zool, de witte lijn en oude hoefnagelgaten (Hoef & Zool).

Als een droge schone bodem niet mogelijk is, gebruik dan vervolgens hoefteer of Egyptische zalf.

Hiermee beschermt u de zool tegen vocht en vuil.


Ik gebruik tegen de Rotstraal ;

Absorbine HOOFLEX

Maar ik zal tegen de urine de zool en straal ook dagelijks onderhoud moeten plegen.

De meesten zeggen TEER.
Maar hier ben ik totaal geen voorstander voor.
Ik vind het vies en je krijgt het totaal niet van je handen en laat staan je kleding.

Afbeelding

Ik zat zelf te denken aan Hoef en Zool.

Een zinksulfaat oplossing voorde grondige reiniging van het straalhoorn. Hoef & Zool is vloeibaar (waterbasis), bevat geen vet- of olie en reinigt grondig. Veel hoefsmeden gebruiken Hoef & Zool na het bekappen.

Hoef & Zool is zeer geschikt voor paarden met gevoelig straalhoorn, een zachte, droge/poederachtige of juist een stinkende/rottende zool- en straalhoorn. Geeft rotstraal en hoefzweren minder kans.

Afbeelding

Een andere optie is Egypitsche zalf.
Maar hier heb ik totaal geen ervaring mee.

Afbeelding

Wat denken jullie, of wat gebuiken jullie.

Ben heel benieuwd.

Groetjes

Noureyev
Laatst bijgewerkt door Liekje1981 op 28-12-03 23:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:41

Ik zou wel graag willen weten waarom je een tegenstander bent van teer.
Want het helpt wel?

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 23:46

Omdat ik zo kliederig en onhandig ben Haha!

Het komt altijd op mijn kleding en handen.
Zelf door de handschoen. (dat geluk heb ik weer)

En daar word ik helemaal gek van.

Want het blijft 3 tot 4 dagen op mijn handen zitten.
En als ik dit elke dag moet doen, raad je het al Haha!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 10:48

Dry Feet van Cavalor! Werkt super en geen geklieder!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:04

Ten 1e sluit teer alles af en komt er geen lucht meer bij... Egyptische zal werkt bij mijn paard niet.. Absorbine HOOFLEX Helpt dat wat tegen rotstraal of?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:42

Mijn smid is tegen teer, dus dat gebruik ik dan ook niet.
En mijn DA heeft mij een tip gegeven: het goedkoopste en meest afdoende middel tegen rotstraal is Formaline. Gewoon te verkrijgen bij de Drogist of Apotheek. Dit alleen gebruiken als het paard de rotstraal heeft.

En goed erop letten dat de stal droog en schoon is. Voorkomen is altijd nog beter dan genezen...dan hoef je ook niet allerlei middeltjes te kopen om de rotstraal tegen te gaan.

En een droge stal is wel degelijk mogelijk....vergt wat werk,en als je paard een viespeuk is, moet je dagelijks (mischien zelfs twee keer per dag) uitmesten, en voldoende strooisel gebruiken.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:26

Teren is dus uit den boze!!!!!!!
Teer sluit namelijk af!!!!!!!
Ik heb mijn paard behandel met pure betadine......
Hoeven uitkrabben, uitspuiten, goed drogen,dan betadine erin spuiten,komt namelijk bij alle plekjes waar je echt niet bij kan,hoef even een minuutje omhoog houden en klaar....
Dat deed ik 2 dagen achterelkaar dan 2 dagen niet en dan weer wel en echt het heeft geholpen!!!
Tuurlijk ook de hoefsmid erbij halen en het meeste weg laten snijden....
Gr.Danie en suc6

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:29

Hmmm... mijn paard heeft nog nooit zulke mooie stralen gehad sinds ik hem eens in de week teer.
Ook de smid op de kliniek was er erg over te spreken. Valt dus wel mee met de schadelijkheid van teer.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:29

Mijn paardje heeft ook een keer rotstraal gehad en toen kreeg ik van de hoefsmid de tip om blauwtinctuur te gebruiken.
Hier doordrenk je een watje mee en die stopje in de gleuven in z'n hoef. Als je dit regelmatig doet (in iedergeval 1x per dag) dan is het meestal zo over (bij mijn paardje tenminste wel)

horsepartner
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-09-03
Woonplaats: voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:39

wij hebben rotstraal behandeld doormiddel van de hoeven zeer goed schoonmaken met betadine uit wassen droog maken, vervolgens insmeren met Aloe Vera Gelly (Living products) de hoefsmid natuurlijk ook langs laten komen, die heeft alles weg gesneden.
binnen 1 week zag je al een sterke verbetering en na 2 weken hadden we weer mooie stralen !!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 23:55

De topicstarter is het topic gestart met de vraag hoe ze het best de hoeven kan onderhouden, niet hoe je de rotstraal wegkrijgt.

En het eerste vereiste is dan in mijn ogen toch een schone en droge stal.
Kan geen smeerseltje tegenop.

horsepartner
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-09-03
Woonplaats: voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:00

het was als tip bedoelt temeer omdat we zelf goede ervaringen er mee hebben gehad.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:09

Aangezien mijn paard zeer smerig is op stal ken ik dit probleem ook. Ondanks dagelijks uitmesten speelt het in de winter snel op. Maar sinds ik 1 keer per week teer gaat het een stuk beter. Teer sluit inderdaad af, maar dat is ook de bedoeling, zodat de ammoniak niet in de hoef kan dringen. Wel voor het teren de hoef goed schoonmaken, zodat je geen vuil insluit.

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:10

I heb dat probleem ook en ik gebruik Betadine poederspay, help heel goed en gewoon een x der dag gebruiken

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 20:14

Ik heb tegen mijn zin vandaag teer gekocht.

Omdat Nour zijn stal zo'n smerig is dat is echt iets moest gaan ondernemen.

Hoef en Zool hielp niet tegen rotstraal.

Ik moet nu 1x in de week teren en dat even 6 weken volhouden.
Daarna aan de hoefsmid vragen hoe verder.

Ik moets namelijk niet vaker teren omdat anders de hoeven zo indoor zwart blijven.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 20:15

obelix schreef:
Ten 1e sluit teer alles af en komt er geen lucht meer bij... Egyptische zal werkt bij mijn paard niet.. Absorbine HOOFLEX Helpt dat wat tegen rotstraal of?


Het helpt de Rostraal verdwijnen, maar niet het onderhoud.

Je mag dit ook eigenlijk niet langer dan 2 weken gebruiken.
Dat is best lastig.

Maar meestal is het dan al bijna verdwenen.

En moet je onderhoud gaan plegen.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 20:17

Cassidy schreef:
De topicstarter is het topic gestart met de vraag hoe ze het best de hoeven kan onderhouden, niet hoe je de rotstraal wegkrijgt.

En het eerste vereiste is dan in mijn ogen toch een schone en droge stal.
Kan geen smeerseltje tegenop.


Je heb helemaal gelijk.

Maar en echt schonen stal krijg ik gwoon niet voor elkaar.
Dit door diverse mogelijkheden.

En hij is gewoon nat, van de hoeveelheid pies Haha!

Het mesten valt eigenlijk wel mee, want dat ligt allemaal netjes achterin de stal.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 21:44

Cassidy schreef:
Mijn smid is tegen teer, dus dat gebruik ik dan ook niet.
En mijn DA heeft mij een tip gegeven: het goedkoopste en meest afdoende middel tegen rotstraal is Formaline.


Heb ik ondertussen ook geprobeerd maar werkt ook niet..
Ben nu op advies v d smid met betadine shampoo aan de gang..

Idd het beste onderhoud is een droge stal!! OK dan!

Summum
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:03

ctc spray werkt ook goed

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:26

Gebruik of GTC spray, of doe een watje tussen de straal en laat dit vol lopen met Glorix. Watje iedere 2 dagen vervangen. Dit droogt goed uit.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:44

Toevallig eergisteren de dierenarts gesproken over dit onderwerp en 2 spulletjes gekregen:
Hoof & Sole Hardener, ken je misschien wel, die blauwe smurrie in een spuitbusje. Zit een "rietje" bij om het diep in de straal te spuiten. Dit spul kende ik al, werkt gewoon goed. Echt alleen op de hoef gebruiken, absoluut niet in contact laten komen met de huid. Dit spul is ook zo wel verkrijgbaar, hoeft niet speciaal via de DA

En het tweede (waar ik nog nooit van gehoord had): een klein wit emmertje met een soort zalf die nog het meest lijkt op een mengsel van gesmolten marsh-mallows en Nivea Haha! Het merk is Vital Equine en het spul heet Foot Perfect, hoof moisturiser. Ik heb het nog nergens terug kunnen vinden, maar hij was er erg over te spreken, gebruikte het ook voor echte probleemgevallen. Met 2 weken zou de kwaliteit van de straal aanmerkelijk moeten verbeteren. Gewoon insmeren met een kwast. Ben benieuwd!

irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:52

ik gebruik altijd teer in spuitvorm vind ik egt super

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:27

Ik heb ook een tijdje Hoof en Sole hardener gebruikt en het werkt idd prima. Nu wissel ik dat af met blauwtinctuur. Volgens de smid werkt dan net zo goed, maar ik heb die hoof en sole hardener net aangeschaft en die was niet echt goedkoop.
Als je H&S gaat gebruiken, let dan niet alleen op de huid van je paard, maar ook op je eigen huid, slechts een kleine tip, maar je huid raakt akelig "dood" voor enkele dagen. (Drie keer raden wat er bij mij is gebeurt)

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 03:50

Teer zou ik niet gebruiken tijdens de rotstraal periode. Ik gebruik egyptische zalf en dat werkt goed (al is het wel rotspul om te gebruiken, tenminste die uit de fles, hardt uit)

Teer sluit af en houdt dus ook bacteriƫn die aanwezig zijn binnen en dat kan dus lekker doorprutten omdat er geen zuurstof bij kan. Ook mijn hoefsmid is tegen teer. Tenzij de hoeven zodanig goed zijn dat je het voor het onderhoud bijhoudt op die manier. Maar zeker niet tijdens dit soort problemen.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 03:52

ik gebruik blauwsel heeft ook geloof ik een andere naam