Weer eens gelest met Bresco en...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Weer eens gelest met Bresco en...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 18:31

Afgelopen maandag weer eens gelest met bresco om toch weer een beetje in het lesgebeuren te komen. Lachen
Het was echt leuk om weer sinds een aantal maanden actief bezig te zijn met lessen. En mijn nieuwe instructrice ligt praktisch op 1 lijn met mijn vorige instructeur , alleen het taalgebruik is iets anders, maar misschien is dat wel het verschil tussen het oosten en het westen.

Wat wel opvallend was dat ze binnen een minuut gelijk opmerkte dat bres een dof oog had Scheve mond. Oftewel hij ziet geen fluit met 1 oog. Bij latere inspectie bleek ook zijn andere oog doffer te zijn als dat hoort. Dus hij ziet aan 1 oog iig helemaal niks en aan het andere oog ws nog schimmen. We hadden er al zo'n vermoeden van toen hij eenmaal verhuisd was. Hij werd opener in zijn gedrag. Maar had ook vreemde gedragingen af en toe. Zo heeft hij de eerste 5 minuten in de wei de omheining afgelopen en moest ook vol in de ankers omdat hij bijna tegen het hek aanliep wat hij niet gezien had. Of 's avonds als hij nog even in de bak gestaan heeft en weer naar stal gaat loopt hij de eerste de beste lichte ruimte in die hij "ziet" als hij niet begeleid wordt. In het bos moet sjaak ook altijd aan zijn blinde kant lopen anders wordt hij nerveus en onzeker.

Gelukkig is de stalling kleinschalig en zijn voor hem de wegen naar de wei, stal en bak zo eenvoudig mogelijk gemaakt Lachen. Hij weet nu ook alles goed te vinden en laat zich absoluut niet kennen. Doordat de groep paarden in de wei vrij klein is en heel rustig is hij aan het einde van de dag ook nauwelijks binnen te krijgen. Zijn blindheid verklaart wel waarom hij op de vorige stal vrij rustig en bedeesd was. Doordat het een stuk drukker was zijn veel indrukken niet te verwerken als je niet zoveel ziet. Maar omdat het nooit eerder opgevallen was dat zijn ogen doffer zijn (ach de zon schijnt op zijn ogen etc etc Haha!) wijdde ik het rustiger worden aan de ouderdom ipv aan iets anders.

Ondanks dat het even schrikken was dat mijn vermoeden werd bevestigd ben ik wel blij dat ik het nu zeker weet en ik en de rest van de stal rekening met hem kan houden. En aangezien ook hier iedereen stapelgek op hem is doet iedereen alle moeite om het hem zo gemakkelijk mogelijk te maken OK dan!


shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:37

Jou paard mag dan wel (half)blind zijn,maar hij is slim.Naast onze wei van onze stal,is nog een wei en daar staat een paardje met een maanoog,en dat is z'n blinde oog.Hij deed net dezelfde verschijnselen als jou(Eigenlijk meer de afrasteringen aftasten,de paarden aftasten,de bak aftasten) en we weten nu absluut zeker dat hij blind is Scheve mond

*Oh Adrian, come out and play.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:49

Hmm.. ach hij is misschien half-blind, en dat weet je nu tenminste ! nu kan, zoals je zelf zegt, iedereen er tenminste rekening mee houden ! Lachen

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:00

Leuk dat je weer aan het lessen bent! Ga je nu vaker bij haar lessen?
Echt knap dat paarden die bijna niks meer zien, zo hun weg kunnen vinden. Is het langzaam gekomen dat hij minder zag? Dat zal haast wel of niet?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132001
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:29

Wat leuk dat jullie de draad weer opgepakt hebben met het lessen !
Gossie, arme Bresco..... blijkt ie "ineens" weinig meer te kunnen zien Verdrietig
Paarden zijn heel vindingrijk hoor, en weten bijna altijd hun weg te vinden, ook al zien ze niet meer goed.
Maar het blijft natuurlijk erg zonde, je hebt natuurlijk liever een paard dat helemaal in orde is en blijft.
Is er misschien nog iets te doen zodat de rest van zijn gezichtsvermogen intact kan blijven ?
Of is het een kwestie van tijd totdat hij helemaal niks meer ziet ?
Genezen zal het waarschijnlijk niet meer, maar ik hoop echt voor jullie dat het proces een halt toegeroepen kan worden zodat jullie nog heel lang van elkaar kunnen blijven genieten


SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:11

Het grappige is dat hij geniet met volle teugen. Ondanks dat hij niet zoveel ziet. En idd ze zijn vindingrijk. Hij weet de belangrijkste dingen te vinden en bij de rest sturen we hem gewoon een beetje bij. Haha!

Alleen het donker en openstaande deuren zorgen voor spannende momenten. Hij ontwijkt ze op het laatste moment, omdat hij het dan pas in de gaten heeft. Maar gelukkig verder geen brokken. Hij doet het prima en heeft het erg naar zijn zin .

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 16:04

Fabiƫnne1 schreef:
Leuk dat je weer aan het lessen bent! Ga je nu vaker bij haar lessen?
Echt knap dat paarden die bijna niks meer zien, zo hun weg kunnen vinden. Is het langzaam gekomen dat hij minder zag? Dat zal haast wel of niet?

Ze geeft goed les, dus ja, dat zullen wel meerdere keren gaan worden Haha! Ik wil m'n lesritme graag weer oppakken, heb wat dat betreft iets te lang stilgezeten.
Ik heb geen idee wanneer zijn ogen achteruit zijn gegaan. Schijnbaar is het wel heel geleidelijk aan gegaan. Het was na het verhuizen van Bresco dat zijn ogen en gedrag opeens opvielen. Maar er is dus een grote kans dat dit al ruim een jaar zo is. Zeker omdat hij zelf al in staat is om ermee om te gaan.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:01

het zal idd wel geleidelijk gegaan zijn. En je gaat er eigenlijk pas op letten als je van die stomme toevalligheden ziet zoals een paard wat de omheining afzoekt. Normaal gesproken is er eerst aandacht voor de nieuwe weigenootjes. Maar goed hij weet zich er uitstekend mee te redden .

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:10

Dan schrik je best wel even. Maar aan de andere hoeft het niet (zoals in jou geval) het einde van de wereld te zijn. Ik ben blij voor je dattie zich er zo goed mee weet te redden! Ik rij ook vaak op een halfblind manegepaard. Dat gaat erg goed. Hij weet zich er erg goed mee te redden en heeft veel vertrouwen in de mens, aangezien hij een van de rustigste en braafste manegepaarden is.
Ik denk dat vooral regelmaat en rust het allerbelangrijkste zijn.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 18:52

Hee leuk joh dat jullie de draad hebben opgepakt. Ook een hele geruststelling dat je instructrice op dezelfde lijn zit als je oude instructeur.
Enne je blijft wel van mijn lestijd af he Haha!.

Arme bres nu kan ie minder van zijn nieuwe omgeving genieten. Maar van wat ik laatst in de wei zag heeft ie er zelf weinig problemen mee.
Geef hem maar een dikke knuffel van mij!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KaasSouffle_, lina1998, manic, MarjanB, Patriesje, Ptl4ever, Rianneko, Syb_sem en 105 bezoekers