Hoe leer je Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
paardeloverr

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: heerlen

Hoe leer je Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 23:22

Eeyz,
Ik heb een vriendin die een pony heeft en die weet niet hoe ze haar pony aan de teugel met leren rijden..
Weet iemand da van jullie?
Doeeg Laura

~*~:+: I LoVe DjUuKiEj! Lovers~*~


Bontje007

Berichten: 44
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:58

Probeer eerst je paard goed voorwaarts te laten lopen, ga dan kleine kneepjes in de teugels geven NIET zagen want daar hebben paarden een hekel aan!!! tegelijker tijd geef je een beetje been met je binnenbeen niet teveel want dan gaat ie harder lopen Tong uitsteken

je kan hem ondertussen ook een beetje terug rijden dus tempo-wisselingen
Succes Lachen

Take every Chance to Put a Smile On Someons Face, I Will take, Bontje too:)

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:04

DENK NIET ALLEEN AAN HET AAN DE TEUGEL RIJDEN RIJD EERST LEKKER DOOR EN DE ANDERE DINGEN DAN KOMT HET VAN ZELF WEL!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:07

Bontje007 schreef:
ga dan kleine kneepjes in de teugels geven


Leg eens uit, hoe dat zit met die kneepjes, ik ben wel benieuwd hoe dat werkt in de praktijk....

Bontje007

Berichten: 44
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:38

euuh ja hoe leg je dat uit Lachen , je handen zeg maar open en sluiten en zodra je paard aan de teugel gaat lopen en ontspant jij je handen ontspannen *dus openen* maar niet te veel want dan kan die te snel weer met zen koppie omhoog gaan lopen

En Druk houden op je buitenste teugel Lachen
Zo duidelijk genoeg??? Lachen ??

Take every Chance to Put a Smile On Someons Face, I Will take, Bontje too:)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 08:17

Je moet gewoon goed les gaan nemen. Daar heb je veel meer aan,

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

paardeloverr

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 17:12

Eeeyz,
Jah het luktn al beter met me vriendin..
Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Thnxxxxxxxxxxxxxxx
Doeeg Laura

~*~:+: I LoVe DjUuKiEj! Lovers~*~


Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 17:42

Het is echt heel simpel hoor! Gewoon les nemen! Haha!

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:06

Hmm aangezien we hier toch aan het praten zijn, wat word er bedoeld als ze zeggen meer vragen, moet je dan meer "trekken" of harder "trekken"???
Op de manege worden vragen nooit zo serieus genomen Scheve mond

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:07

kijk eens in de sticky bovenaan *LOL*

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:18

ik heb ook probleem om pony aan de teugel te laten lopen maar dat lukt niet wat ik ook probeer heb les...

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:45

je mag nooit trekken... Je houd je teugels in contact. Je krijgt meer druk op de teugels als je meer drijft, maar je pony niet harder laat lopen en dus niet met je handen mee naar voren gaat. Een ophouding maken is dus eigenlijk naar voren drijven en die voorwaartse beweging 1 moment tegenhouden voor je met je handen weer mee gaat in de beweging van het paard.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:50


I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:51

dus de voorwaartse beweging opvangen door druk op de teugel te zetten??

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 12:02

eigenlijk leer je een pony 'aan de teugel leren lopen' net zoals je dat bij een paard doet wat het al kan. dus gewoon kleine kneepjes geven , ikzelf doe het eerst mijn bovenste vingers en dan als een golfje naar beneden ( beetje net zoals je een koe melkt Lachen ) en goed drijven.
als je dat een tijd achter mekaar doet, moet ie vanzelf ietsje naar beneden komen, en ook al zal het miscien in het begin weinig zijn, gelijk belonen en je hand ontspannen. meestal zal ie het in het begin heel ff doen, maar na een tijd gaat hij het waarscheinlijk vaker doen.
succes

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 14:13

Aqua8horse schreef:
Je moet gewoon goed les gaan nemen. Daar heb je veel meer aan,

amen,heb ik niks aan toe te voegen

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:08

scooby schreef:
Hmm aangezien we hier toch aan het praten zijn, wat word er bedoeld als ze zeggen meer vragen, moet je dan meer "trekken" of harder "trekken"???
Op de manege worden vragen nooit zo serieus genomen Scheve mond


kan je even doorvragen, buitenteugel gewoon vasthouden, binnenteugel een kneepje, dan buitenteugel, buitenteugel weer vast en weer binnenteugel. ondertussen weer veel been geven. vooral niet zagen, zagen, dan beweeg je je pols ook, of zelfs je arm. dat mag niet. bij manegepony's mag je best wat harder zijn, meer druk zetten en meteen weer lossen. vooral veel binnenbeen. eens ze naar beneden komen goed de buitenteugel aanhouden, en duwen met het binnenbeen, de binnenteugel spelen, maar ook in contact houden. laat manegepony's veeeel los op de binnenteugel. oefen in voltes rijden zonder dat je contact hebt op de binnenteugel, dan zie je of je juist hulpen geeft. (niet voortdurend loslaten natuurlijk!)
succes Knipoog

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:09

en dat van dat les geven wordt constant gezegd, maar we mogen toch tips vragen? Lachen

Enya - Daya :-)

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:01

Dat is toch niet uit te leggen?? En hoe kun je weten of je het goed doet?! Neem les van iemand die je er goed mee kan helpen en die ervaring heeft!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:25

het moet zijn dat ze geen les kunnen nemen. en als je tips geeft, zal het bijna zeker al beter gaan dan zonder. en trouwens, mijn reactie ging over manegepony's Haha! daar heb je al les Lachen

Enya - Daya :-)

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:28

Sommige mensen vergeten nogal dat het uit de achterhand moet komen en dat je niet de hele tijd aan de voorkant moet zitten prutsen.
Het stappenplan:
1: neem les
2: leer je pony naar je been te luisteren
3: kijk in de FAQ als je toch nog tips nodig hebt.

Schijnheilig

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:41

Één goede tip: Neem les van een goede instructrice/instructeur! Alleen dan kom je op weg.

Bokt is er alleen maar voor om meningen en gedachten te wisselen en als aanvulling op je theoretische kennis. Er moet iemand zijn die je ook daadwerkelijk ziet rijden en van af dat moment kan zeggen wat er niet aan klopt.

Verder kun je in de Mededeling ([RT] FAQ: aan de teugel, hulpteugel, sporen en springen) hier op [RT] een aantal links vinden waar het tot in de puntjes uitgelegt word.

Succes er mee

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

elisa_

Berichten: 1673
Geregistreerd: 29-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 03:29

las je hele tyd aan t proberen bent, ga dan ff lekker galoperen, als je haar dan weer trug neemt naar e arbeidsdraf, dan gaat ze meestal ook wel mooier lopen..

.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 09:25

dat werkt inderdaad soms, maar niet altijd. ik gebruik het ook wel soms, die methode, als ze wat stijf zijn geweest enzo. en daar gaan ze beter van lopen. maar ik weet niet of het bij haar ook zo is Lachen

Enya - Daya :-)

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 10:40

Ik heb een jonge pony aan de teugel leren lopen door gewoon steeds hetzelfde elastische contact te houden op de teugel en haar daarin voorwaarts te rijden en haar dus leren reageren op mijn beenhulp. Als je dan been geeft maar niet harder laat gaan (had ik hierboven al een keer uitgelegd) dan gaat ze op een gegeven moment nageven. Als je gaat dwingen dan knikken ze alleen de hals om en lijkt het alsof ze aan de teugel lopen, of ze worden juist dwars en maken zich stijf of gooien hun hoofd tegen je hand in (omhoog). Als je de hele tijd vasthoud, dan gaan ze vaak stijf lopen in hun lichaam en willen niet meer lekker voorwaarts lopen op je been. Dit rijden vergt aanvoelen wat er onder je gebeurt en wat jij zelf doet. Dit kun je dus nooit leren vanaf een computer, maar je hebt iemand nodig die het verschil ziet tussen afbuigen en goed door het lijf aan de teugel lopen, en ziet hoe jij je hulpen geeft en je lichaam spant en ontspant om zo jou te helpen het goede gevoel te leren kennen...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hieperdi en 4 bezoekers