[AR] welk tuig???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

[AR] welk tuig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 18:15

we gaan nog een tuigje kopen maar ik wil wel weten welke jullie mij aanbevelen...
even mijn eisen;
-niet te duur
-sterk(dat je er met een gerust hart mee kunt wegrijden)
-goede kwaliteit
-maat shetland/pony
het liefst heb ik eigelijk wel zo'n mooi gelakt tuig, maar die zijn denk ik super duur. ik neem aan dat er meestal geen bit bij zit(als dit wel zo is graag vermelden). bij een stang is de maat toch altijd kleiner als bij een gewoon gebroken bitje(zo ja, hoeveel?). en hoe duur zijn die stangen ongeveer?

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 18:20

bij zadelmarkt leuk siertuigje voor 225 euro (geloof ik) ik vond het een super mooi ding...
maar weet verder niet wat voor kwaliteit het is en neem aan dat je er met een gerust hart mee weg kan rijden...
ik heb ook geen ervaring met zadelmarkt mischien iemand anders wel

maar ik koop toch liever een simpel goedkoop tuigje *LOL*...

ik heb geen idee hoeveel een stang kost.., mischien staat er ook wel 1 op www.zadelmarkt.nl

groetjes jenny..

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 18:58

jenny schreef:
bij zadelmarkt leuk siertuigje voor 225 euro (geloof ik) ik vond het een super mooi ding...
maar weet verder niet wat voor kwaliteit het is en neem aan dat je er met een gerust hart mee weg kan rijden...
ik heb ook geen ervaring met zadelmarkt mischien iemand anders wel

maar ik koop toch liever een simpel goedkoop tuigje *LOL*...

ik heb geen idee hoeveel een stang kost.., mischien staat er ook wel 1 op www.zadelmarkt.nl

groetjes jenny..

over zadelmarkt zat ik ook te denken ja, maar misschien zijn er nog wel goedkope(re) mooiere tuigen dat jullie weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:09

Wat noem jij niet te duur? Hoeveel wil je uitgeven aan het tuig?

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 16:44

www.zadelmarkt.nl is inderdaad niet duur je kunt er in ieder geval wel dingen vandaan halen die een beetje te betalen zijn!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 20:48

Maya schreef:
Wat noem jij niet te duur? Hoeveel wil je uitgeven aan het tuig?

ik vind 250/300 euro nog te doen, maar liever natuurlijk wel wat goedkoper
we gaan waarschijnlijk toch voor een zadelmarkt tuig, tenzij er iemand is met ervaring ermee(zelf hebben/mensen die je kent) en zegt dat het niks is?? ik weet wat jullie gedachten zijn over zadelmarkt, dus vandaar....
we gaan dan waarschijnlijk voor het tuig van 130 euro, of misschien die van 135 euro, welke lijkt/vinden jullie beter???

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:08

Ik heb geen ervaring met zadelmarkttuigen, maar wel met andere mentuigen.

Als je zoveel vragen hebt over de kwamiteit en maat ed. kun je misschien iemand meenemen die verstand van zaken heeft,m een meninstructeur of een ervaren menner. het zou zonde zijn als je met een echt slecht of niet passend tuig en bit thuiskomt.

Er is een heel groot verschil in kwaliteit in tuigen onder de 500 euro. En sommige tuigen zou ik nog niet eens voor de sleep gebruiken.

Waar je zeker op moet letten is de kwaliteit van de stiksles en hoe dik de strengen zijn en hoe de gespen bevestigd zijn.

Het probleem van een tuig van slechte kwaliteit is dat je een heel groot probleem krijgt als er een streng knapt omdat het leer te dun is.

En bij een stangbit moet je links en rechts een centimeter over houden naast de mondhoeken.

En als je bezuiningd op het tuig, hoe zit dat dan met een kar??

We hebben zelf nu ervaring wat het is om goed materiaal te hebben met mennen. Hadden we bezuinigd op ons materiaal dan was het anders afgelopen. We hebben een keer met onze tweewieler tegen een lantaarnpaal op de stoep gestaan met 1 boom aan de linker en paard en andere boom aan de rechterkant. Dankzij de goede kwaliteit is er niks gescheurd en bleef mijn paardje staan omdat ze niet weg kon.

Misschien kun je van iemand een 2e hands maar goed tuig overnemen voor een nette prijs. We zijn zelf begonnen met een tuig van minimaal 30 jaar oud wat door zijn kwaliteit nog steeds goed was.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 23:40

een kar(zie profiel voor een foto ervan) hebben we aangeboden gekregen van een kennis die boef ook voor de kar heeft gezet, ik denk dat ik hem ook (als hij wil natuurlijk) mee neem om te kijken voor zo'n tuig. ik vind zelf de service bij zadelmarkt wel goed, maar heb geen idee hoe de kwaliteit van de tuigen is, vandaar dat ik ook om ervaringen ermee vroeg. ik bedoel, je kunt wel een duur merktuig kopen maar misschien zijn deze tuigen ook wel van een sterke kwaliteit waarmee je dus wel gerust mee rond kunt rijden, heb echt geen idee.

p.s. bedankt voor het advies over die punten waar je op moet letten

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:08

Wij zijn met zo'n zelfde kar begonnen alleen dan uiteraard een grotere maat.

Wat ik nog vergeten was te vertellen. Probeer uit te vinden of de strengen dubbelgenaaid zijn of dat er een verstevigende kunstof tussenlaag inzit, dat maakt ze sterker.

Het zou mooi zijn als je die man mee kan krijgen om te gaan kijken.
We hebben nu ook geen duur merktuig maar een gemiddelde kwaliteit importtuig wat goed voldoet. het voordeel van dit tuig is dat er riemen te vervangen zijn (bv een broekriem of keelriem) voor een grotere maat zonder dat we het hele tuig moeten vervangen.

Succes met zoeken.