wat is waar?laag,diep en rond vs opgericht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 12:51

stelling 1:
veel ruiters rijden hun paarden laag diep en rond.maar in principe is de engelse dressuur erop gebaseerd het zwaartepunt te verplaatsen van voorhand naar achterhand.maar met laag diep en rondrijden leg je eigenlijk het zwaartepunt op de voorhand.
dus het sterk maken in achterhand en achterbene is dan niet zo duidelijk aanwezig,immers wil je je paard sterk maken in achterhand dan moet je hem achter onder laten treden en van voren oppakken.
dus waarom rijden we vaak dan laag diep en rond als we in principe netjes met achterhand ondertredend willen rijden?want feitelijk gezien doen we dat dus niet.
wat is jullie mening hierover?
ik ben in mijn prive lessen nu al bezig mijn pony sterk te maken in achterhand en de achterhand te laten ondertreden dat ze van voren opgerichter gaat lopen en het zwaartepunt verplaatst.als mijn pony te diep loopt dan gooit ze al dr gewicht op dr voorhand.mijn instructeur wil juist dat we dat verplaatsen naar achterhand.
dus in welke mate en waarom rijden jullie laag diep en rond en wanneer en waarom rijden jullie opgericht?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 13:39

Ik rijd laag , diep en rond om de spieren in de rug op te rekken en los te werken. Een paard kan niet mooi in de oprichting komen of zijn achterhand goed gebruiken zonder ruggebruik.Zou je niet ook diep en laag vwnw werken krijg je oprichting terwijl de rug weggedrukt wordt en de achterhand niet ondertreed.(het geen gelul in de krul effect).
Wanneer mijn paard los is ga ik werken naar meer achterhand gebruik( al heeft ie dat tijdens het vwnw en diep/laag en rond rijden natuurlijk ook moeten doen)
Door de achterhand er meer onder te rijden verplaats je al wat meer gewicht naar achter dan pas kan ik gaan werken aan de oprichting. Hij gaat dalen in de achterhand.
verplaatst het gewicht naar achter met een soepel bewegende rug waardoor ik van voren een fijn contact houd.
Zou ik niet eerst die rug los hebben gemaakt houd ie van voren vast waardoor ik veel druk nodig zou hebben om 'm op die achterhand te 'trekken'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 13:46

Ten eerste denk ik dat er helemaal niet veel ruiters zijn die hun paarden LDR rijden. Het LDR rijden wordt heel vaak verward met het VW NW rijden.

Ik denk verder dat het uitgangspunt van je stelling al helemaal verkeerd is. "wat is waar" Verward Ik denk dat er verschillende wegen zijn om uiteindelijk hetzelfde doel te bereiken. Ik ga hier met niemand de discussie aan wat er nu wel en niet goed zou zijn aan het LDR rijden.

Iedereen die is geinteresseerd in dit systeem en de theorie er achter, raad ik aan de clinic van Professionals on Tour te bezoeken die in december wordt gegeven door Anky van Grunsven en Isabelle Werth. Beide amazones trainen de paarden op vergelijkbare wijze. In de Bit en de Strengen heeft ook een uitgebreid artikel gestaan van Solange Schrijer waar ze e.e.a. uitlegt over het belang van het laag en diep instellen van je paard.

Tot slot wil ik opmerken dat iedere goede trainingsmethode valt en staat met de correcte uitvoering er van. Ik denk dat ruiters en amazones als Isabell Werth, Nicole Uphoff, Anky van Grunsven, Arjen Teeuwissen, Sonja Gademan en Edward Gal heel goed weten waar ze mee bezig zijn en juist zo ver zijn gekomen omdat ze open stonden voor nieuwe inzichten.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 14:34

Mijn voorkeur gaat ook uit naar lang en laag, voor 95% van de rijtijd. De rugspieren worden beter gebruikt en ontwikkeld. (de basis)

Als je rugspieren niet goed zijn, en je gaat opgericht rijden, komt er geen verzameling. Waarom niet?: De 'ontlasting' van de voorhand door het oprichten trekt niet door naar achteren toe omdat de rugspieren de voorhand als het ware niet kunnen 'dragen'.

De achterhand moet de voorhand gaan dragen, door middel van de rugspieren.

Rugspieren zijn dus heel belangrijk: dus lang en laag rijden.

Ik hoop dat je het een beetje snapt, het is een beetje abstract namelijk.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 17:01

bedankt voor de reakties.ik begrijp jullie mening hierover.mijn mening ligt gelijk ware het wel dat een opgericht paard ook rond over de rug hoort te gaan(bij goede opgerichtheid)en dat bedoelde ik er mee,dat je hem wel opricht maar wél rond over de rug laat lopen.maar als ik mijn pony heel diep rijd moet ik toch zeggen dat ik het zwaartepunt niet op de achterhand terug vind,daarvoor moet ik haar meer oprichten............

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:13

Het paard altijd opgericht rijden, dan rijd je hem vast in de rug. Een mens zit ook niet altijd in dezelfde houding. het is ook wetenschappelijk onderlegd, dat rond en diep, dat het goed is voor het mentaal en fysiek van een paard.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:43

volgens mij bestaat er ook geen goed of fout maar gewoon andere zienswijze en andere middelen die allemaal gebruikt worden om het zelfde te bereiken.

WAt ik altijd gehoord heb is dat LRD rijden alleen weggelegd is voor de betere ruiters, want je kunt die kop wel in de krul trekken maar die achterhand moet er ook bij en die achterhand is het belangrijkste. Aan de andere kant snap ik ook wel dat die rug opgerekt moet worden. Als je een paard altijd opgericht rijdt dan rijd je hem juist weer vast.
Ik rijd dus nooit LRD maar ik maak wel regelmatig de hals lang en laag en ben een beetje met die hals aan het 'schuiven'.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:00

Ik rijd mijn paarden altijd rond en diep om ze los te werken en het is inderdaad de kunst om die achterhand er aktief bij te houden. Als ze vanuit die diepe stelling ontspannen door de rug gaan is het vaak niet zo moeilijk om ze wat in de oprichting te rijden. Mijn hengst rijd ik minstens 1 keer per week alleen maar rond en diep om zijn rug te ontspannen. Hij wordt er heel soepel van en als ik de volgende keer wat meer oprichting vraag is dat dus absoluut geen probleem. Ik heb nogal eens eerder in een van mijn berichtjes geschreven dat ik weinig ruiters hun paarden diep en rond zie rijden. Als je hem daar niet ontspannen kunt krijgen, dan lukt die oprichting ook niet of veel geforceerder met het wegdrukken van de rug als gevolg en dat is natuurlijk niet het doel van een juiste oprichting.
Dat een paard zijn gewicht het meest op de voorhand draagt als hij diep en rond loopt spreek ik tegen! Het is nl zo dat wanneer je paard diep en rond door de hals gaat dat hij zich vanuit die ontspanning gaat dragen. Het is de taak van de ruiter om tijdens zo'n diepe stelling het been waakzaam te houden en ervoor te zorgen dat de achterhand blijft stuwen. Niet elk paard vindt dit makkelijk maar het is wel de eerste ontspannen stap naar een correcte oprichting.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik hier schrijf maar het zo moeilijk om uit te leggen je moet het gewoon voelen of gevoeld hebben. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:10

Dat LDR rijden alleen voor goede ruiters is weggelegd durf ik wel tegen te spreken. Ik rij zelf puur voor de hobby, ben erg serieus maar heb geen bijzonder talent.
Alles wat ik kan en heb geleerd kan ik dankzij de kei goede lessen van mijn intructrice die mij de logica van het rijden in het systeem van LDR laat inzien. Ik moet het als ruiter niet zo zeer hebben van mijn rijkunstige gevoel, maar wel van mijn analytisch vermogen. LDR rijden is eenvoudig en logisch. Want als ik zelf iets niet begrijp, hoe kan ik het dan over brengen aan mijn paard, vandaar die eenvoud.
maar ik hou er over op, we gaan off topic Haha!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 20:16

ik zou zeggen, eerst laag en rond, dan oprichten Haha!
eerst lekker die spieren oprekken enzo, dan kan je daarna lekker bij elkaar gaan rijden..

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 10:48

Ik moet mijn paard juist l/r/d rijden, omdat hij anders zijn achterhand niet gebruikt. Hij moiet l/r/d en dan op het achterbeen. Als hij lekker los is, richt ik hem wat meer op en zodra ik ergens een kleine blokkade voel of bemerk stel ik weer l/r/d in enz enz.
Sinds ik dit systeem rijd (mijn instructrice heeft stage gelopen bij Isabell Werth oa) heeft mijn paard veel betere bespiering gekregen. Hiervoor reed ik alleen opgericht (zo kreeg ik toen les, wist ik veel) en mijn paard had een mooie onderhals en nauwelijk bil en rusbespiering. Nu is hij een heel stuk mooier geworden, een dikke hals (op de goede plek) en ook zijn kont wordt eindelijk mooi rond!

Groetjes Suzanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 03:26

Ik ben het totaal met je oneens Sanderijn, op bijna alle fronten. No offence Haha!

ten eerste sluit ik me bij Jippie aan: het gaat er niet om wat waar is. Goed of fout bestaat niet.

Ten tweede:
Citaat:
maar in principe is de engelse dressuur erop gebaseerd het zwaartepunt te verplaatsen van voorhand naar achterhand.maar met laag diep en rondrijden leg je eigenlijk het zwaartepunt op de voorhand.


ook dat ben ik met je oneens. Mits goed gereden leg je het zwaartepunt helemaal niet naar de voorhand. Het paard draagt zichzelf nog steeds van achteruit, rijst op vanuit de schouder, alleen de hoofd/hals-houding is anders. De reden dat hij niet op de voorhand komt is juist doordat hij met véél meer impuls van achter uit loopt, en op die manier compenseert. Dat komt dus ten goede aan het oprekken van de bovenlijn.

Ik rijd mijn paard zéér rond, en zéér diep. Dat kan alleen als hij onvoorwaardelijk vóór mijn been uit is, en daar ligt eigenlijk het zwaartepunt van mijn hele training, op het verkrijgen van onvoorwaardelijke en haarscherpe reacties op mijn hulpen. Zowel been- als handhulpen overigens. Maximum output op minimum input zogezegd.

Ik heb gisteren een leuk gesprek met een stalgenootje gehad over de verschillen die wij hebben in onze manier van werken. Ik denk dat het belangrijkste verschil is tussen het systeem waar ik in leer te werken nu, en hoe ik vroeger reed is, dat ik nu niet op ondersteunende hulpen rijd maar op signaalhulpen. Ik probeer in principe geen hulp te geven, tenzij ik een correctie wil uitvoeren. Dat maakt het allemaal op zich een stuk simpeler, in elk geval kun je je controle veel verder doorvoeren. Het maakt het voor de ruiter in dat opzicht moeilijker, dat het een vrij vergaande controle over je eigen lichaam vereist. Maar dat is voor een heel groot deel te trainen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:02

Er zijn heel veel manieren en de een vindt dit goed en de ander dat. Ook is het per paard verschillend. Het ene paard moet laag en diep losgewerkt en het andere niet. Jur moet bijvoorbeeld wel diep, maar niet te laag. Maar zo is het bij ieder paard anders, hangt o.a. van de bouw van het paard af en nog wat andere dingen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:08

Ben het eens met Jura. Een paard kun je het beste rijden naar gelang lichaamsbouw en rijgedrag, een paard dat zich opkrult rij je anders dan een paard dat op je handen gaat hangen....
Zo ook kun je het best rekening houden met de lichaamsbouw.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:34

Een op juiste manier LRD en VW/NW gereden paard loopt ondanks zijn lage hoofdhouding toch nog bergopwaarts: de schoft rijst en de achterhand daalt. De mate is natuurlijk afhankelijk van de staat van africhting.

Een paard wat op de voorhand loopt rijst niet in zijn schoft en loopt "de grond in". Dat verschil zie jij echt wel Sanderijn!

Ben het verder met Jura eens dat je niet elk paard op dezelfde manier kunt rijden, dat is per paard verschillend.

Toon's halsaanzet is hoog en hij is iets week in zijn rug, hij is dus gebaat bij werk in de lage lijnen (VW/NW), wat ik afwissel met LRD. Zelf loopt hij het liefst opgericht, dus doe ik dat niet al teveel.

Kaminka is meer model duikboot Haha! en zij loopt graag al hangend aan je handen naar voren te leunen. Haar proberen we dus wat opgerichter te rijden en af en toe aan de longe wat meer naar beneden te vragen. Dat is bij haar minder risicovol en makkelijker te doen dan onder het zadel.

Je kunt er dus eigenlijk van uit gaan dat de houding waarin je paard het liefste loopt hem het meest ontziet. Wil hij laag, doe jij hoog, wil hij hoog vraag jij laag. Even zwart-wit gesteld hè!

Groetjes Mieke

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 00:54

Maar wat nou als je paard op de voorhand gaat lopen. Dan moet je toch wel gaan oprichten?? Mijn paard heeft namelijk nogal de neiging om te gaan hangen op de teugels en dan gaat ze mij gebruiken als ''vijfde'' been. Dat is ook weer fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 00:59

Als je dat tegenkomt dan moet je m weer van de hand af zien te krijgen en dat doe je dus met je been. Steeds maar weer bezig blijven om m licht te houden in je hand. Als je dat wilt, moet je ook licht zijn met je hand en niet teveel druk toestaan. Tegelijkertijd werk je aan de impuls met je been en als het nodig is ook door veel overgangen te rijden, hierdoor zet je de achterhand aan het werk.