Ervaringen trailers en E-rijbewijs graag...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 21:32

Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld, maar ja, toch maar weer eens omdat het voor ons nu werkelijkheid gaat worden...
Trailer-vragen voor jullie Bokkers!

-Ik ben zeer benieuwd naar trailers tweedehands (wij willen ooit over een jaar of zo een tweepaards tweedehands). Tips over het kopen, waar je goed op moet letten? Ook als je portemonnee niet zo gevuld is grijnz...

-Ook graag info over hoe jullie je E-rijbewijs haalden, waar, hoe duur, hoe moeilijk...???

-Nog een goedkope rijschool in Gelderland gezocht of daarbuiten (Utrecht was goedkoop, maar dan ben je alweer een eindje verder...). Ideeën?

-Nog een vraagje: wat wil je graag in een trailer hebben, wat zijn je eisen en wat 'hoeft niet zo nodig/luxe'? Waarom?

Dit was het dan wel weer, ik smacht naar verschillende meningen, dus kom maar op *LOL* !
Ik kan natuurlijk ook een andere hobby nemen en helemaal geen paard kopen, dan hoeft die hele trailer ook niet.
Maar of Dorinepien dát zou doen...
Wat denken jullie? }>


ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:46

Trailers kunnen we kort over zijn, Westfalia, Weijer, Henra. Westfalia is duur maar zeeeer goed, ik reed wel eens met een 30(!)jaar oude trailer in uitstekende staat. Weijer is goed en betaalbaar. Maar de allerbeste trailer aller tijden is een Ifor Williams, die zijn zo zwaar, 1100kg leeg, die krijg je met dynamiet nog niet van de weg. Hier moet je wel een echte auto voor zetten, ze mogen namelijk 2500kg wegen, en er zijn niet zo heel veel auto's die dat mogen trekken.
Maar de creme de la creme oplossing is natuurlijk een vrachtwagen, en dan niet eentje voor klein rijbewijs, maar een echte. Je C-rijbewijs halen is vele malen gemakkelijker dan je E bij B halen. Haal je dan ook nog E bij C, dan heb je automatisch E bij B. Bovendien is een kleine vrachtwagen niet te duur in aanschaf, betaalbaar in onderhoud en veel goedkoper op de weg dan welke zware personenauto dan ook. Dit heeft ermee te maken dat de wegenbelasting voor vrachtwagens geheel anders wordt berekend. Bovendien kun je op een veewagen bijzonder, kwart, tarief krijgen, dit betekend dat je tot 7500kg totaal voertuigmassa maar ƒ180,00 per jaar wegenbelasting betaald. De verzekering is ongeveer even duur als voor een grote personenwagen, het verbruik ligt meestal ergens rond de 12-16l/100km, dieselolie.
Succes, Gery

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 21:55

c
Laatst bijgewerkt door janna op 16-04-22 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

-

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 22:04

hhmm tja Janna, die ervaring heb ik er niet mee. Maar trailers zonder laadklep, Jean Luc Fautras bijvoorbeeld schijnen het wel goed te doen, maar paarden moeten soms heel erg wennen aan de manier van laden.
Nog een tip in zijn algemeenheid: leg een gegoten vloer in je trailer en doe daar vervlogens GEEN stro o.i.d. op. Moet je eens wat te hard remmen, dan heeft je paard grip op de vloer, stro schuift als de ziekte. Heb twee keer zoiets aan de hand gehad, een keer moest er zo nodig stro in de wagen, pony ging mooi onderuit en raakte behoorlijk in paniek. De andere keer lag er niks in de wagen, ze moesten wel moeite doen om op de been te blijven, maar ze gingen tenminste niet meer onderuit.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 22:22

Nou Janna, ik heb mijn Weijer trailer nu 3 jaar en ben er super tevreden over. Hij is echt nog mooi en ligt geweldig goed op de weg. Hij heeft een lage instap, dat is erg prettig voor je paard.
Ik heb toen een hoop trailers met elkaar vergeleken en de Weijer kwam als beste prijs-kwaliteit verhouding uit de bus.

Over mijn E-rijbewijs: die heb ik gehaald bij een rijschool in de buurt. Ik was iets van 900,- kwijt incl. examen.
Voordeel: je kent de stad waar je examen moet doen en voor mij zou zo'n dagcursus niets zijn.
Je moet dan aan het einde van de dag examen doen en dan ben je helemaal gaar.
Het slagingspercentage is ook niet zo hoog van de dagcursussen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, Dorine.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 22:31

Mijn schoonvader (handig zo'n schoonvader) heeft een Wesco trailer (1,5 paards), die zijn zonder allerlei luxe zaken goed te betalen. Ik vind de trailer erg fijn in gebruik, Omega heeft er ook geen problemen mee, die loopt braaf in en uit. De trailer is van binnen lekker ruim en licht. Het enige nadeel vind ik de achterstang, die moet je bevestigen door pinnen erdoor te steken. Ik vind de stangen waar de pinnen al aan zitten fijner.
Ik heb mijn E achter B gehaald bij Anneveld in Doetinchem, maar die zijn niet echt goedkoop (baas betaalde), het lijkt me overigens in Doetinchem makkelijker afrijden dan in Arnhem, maar ja je moet naar de rijschool komen voor je les, ze komen niet eens even voorrijden met een aanhanger erachter.. Lachen

Sprakeloos

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 22:46

Ik heb mijn E achter B in Apeldoorn gehaald was 950 voor een dagopleiding (juli 2001)
Ik zelf heb gewoon lessen genomen ben je wel wat duurder uit maar ik ken mezelf een dagopleiding is niets voor mij.

Ik heb zelf een atec trailer.
vrij luxe uitvoering.
Hij blijft onwisj mooi.
Er zit ook zo'n gietvloer antislip in zoals ikke verteld.
ideaal.
Ik leg er wel wat stro in (niet dik) dit tegen het plassen want dat doet lot zodra ie erop staat en dan spettert het wat minder.
Hoofdeis 1 bij mij is eigenlijk dat de bodem super zijn en het ondergestel onverwoestbaar is.
daarnaast wil ik ook dat de voorste stang los kan met panieksluiting die je van buitenaf ook open kunt krijgen.
rest is bijzaak maar maakt alles net wat makkelijker (gasveren op de klep,rubber op laadklep etc.etc.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 23:25

Hoi, Ik heb ook mijn E-rijbewijs "gewoon" met lessen gehaald. Ik was bang dat ik mijn dag niet zou hebben met die dagopleiding...hihi!

Ik heb een Westeria trailer. Ik ben super tevreden over mijn trailer en volgens mij de knollies ook wel..haha!
Ik zou altijd iemand met meer ervaring in trailers meenemen als ik voor het eerst op zoek zou gaan naar een trailer. Plus wat rondvragen naar vertrouwde adressen!

Succes!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 10:38

Ik heb zelf een 5 jaar oude Weijer trailer (een blauwe! geen polyester) en ben er echt ZEER tevreden over. Prima trailer, houdt zich goed door de jaren heen, staat elke dag gewoon buiten en blijft sterk, stevig en in verband. De trailer was in aanschaf ook niet opvallend duur (nieuw).

Ik zou bij een oudere trailer zeker letten op de wegligging. Een oude Westfalia is eigenlijk hetzelfde als een oude mercedes, niet kapot te krijgen, dat is een goede koop, ook al moet je al het hout vervange, dat onderstel is eigenlijk altijd goed.
Je wilt erop letten dat de vloer absoluut 100 % stevig is (probeer maar met de priem/schroevendraaier, als bij de kozijnen van een huis). Daarnaast wil je geen rotte plekken hebben bij de achterbenen (urine-aantasting? schop-schade?). Ga zeker met de trailer uit rijden, rem eens overdreven hard en zie wat er gebeurd. Trek daarna weer flink snel op naar een km of 50, zie wat er dan gebeurt. Kies daarvoor wel een rustig weggetje! (zonder sloten aan weerskanten...). Je wilt het weggedrag weten van dat ding. Porbeer ook even achterin de trailer te ervaren hoe wind-geluid-gevoelig het ding is, klappert er iets, tocht het? (maak dat de chauffeur niet harder dan 20 kmph rijdt, want achterin zitten is wel gevaarlijk....

Bedenk dat een tweedehands trailer helemaal niet veel geodkoper is dan een volleedig nieuwe. ER wordt op aanhangwagens amper afgeschreven, ze zijn zeer waardevast. BEsteed iets meer en je hebt volledige garantie, wat bij een occasion dus niet vaak geldt. Vooor 7.000 gulden moet er een nieuwe trailer te vinden zijn (incl btw), onder de 3.000 gulden zijn er alleen maar zeer slechte trailers te koop waar heel veel aan moet gebeuren (uitzonderingen daargelaten, je kan mazzel hebben). En met een beetje materiaal zit je zo weer op 1000 gulden meer....Succes!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 10:45

Wij hebben een 2-paards Brenderup, met binnenkort ook een gietvloer, tegen plassende Pablo Boos! Boos! Die hebben we al bijna 15 jaar en bevalt supergoed. Zowel achter mijn Golf als achter de bus van moeder heel stabiel, en onze paarden lopen er zo in.
En ik heb me gisteren ingeschreven voor de E achter B opleiding bij Blom in Etten-Leur. Een hele dag les en kort daarna examen, kost fl 1095, en wordt in diverse plaatsen in het land gegeven. IK heb er veel goede verhalen over gehoord, en het moet er nu eindelijk maar eens van komen.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 11:02

Ik heb mijn E rijbewijs in Gouda gehaald. Echt bekend in die stad was ik niet en met lessen had ik er niet erg veel gereden. Helaas heb ik dan ook 2x examen moeten doen. Ik betaalde (vijf jaar geleden) 65,-- voor een uur les maar hoeveel lessen ik nu gehad heb dat weet ik niet meer.

Verder heb ik 3 jaar een Weijer (nieuw) anderhalf paards trailer gehad. Nooit problemen een fijne trailer. Paard wilde altijd slecht laden maar door lage instap heb je meer ruimte binnen en deed hij het prima.

Hierna hebben we een atec Technoline 2 prds aangeschaft. Vreselijk trailer lag erg onrustig achter de auto. Met 2 paarden er op leek de trailer ook erg slap. De instap was hoger en paard raakte bij het instappen het rolzeil gevolg na een tijdje paard wil niet meer.

Daarom hebben we nu toch weer een Weijer Cavalier gekocht. Wij vinden het een fijne trailer.
De trailer heeft een zadelkamer en dat is toch wel prettig dat je niet 2 zadels in de auto hoeft te stoppen met sterk ruikende dekens enz. Hierdoor zitter er 2 voerbakken in. Verder hebben een rubber gietvloer. Op de klep zit rubber met latprofiel, hierdoor is de klep nauwelijks glad ook bij regen.
Verder hebben trapbescherming aan de zijkant zodat als een paard eens omstapt of uithaald niet gelijk de trailer beschadigd. Verder hebben we op de voorstang een panieksluiting dat als er een paard overheen gaat hij losgetrokken kan worden.

Wij hebben een witte trailer en bij aanschaf hebben we hem helemaal in de was gezet. Hierdoor blijft het vuil er minder aanhangen en blijft hij ook veel schoner. Nu doen we hem ieder jaar goed schoonmaken en in de was zetten. Alle sluitingen enz.. even smeren en hij ziet er weer picobello uit.

Wij hebben eerst ook gezocht naar een 2de hands maar daar konden we niet in slagen. Veel rondkijken helpt je bij het bepalen van de soort trailer die je wil. Kijk bij verschillende dealers en op wedstrijden. Probeer de trailer iets aan te passen aan je paard, laad een paard slecht neem geen donkere kleine enz...

Succes

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 15:27

ik heb net mijn lessen afgesproken voor mijn E (4x 2 uur les en dan nog een uur voor het examen) dit kost 900 gulden incl examen, maar papa betaald gelukkig!!!
Een trailer heb ik al, een westfalia 2paards. Een opknapper (nieuwe bodem en banden, verder goed), maar mijn vriend en ik zijn vrij handig!!!! Haha!
Als de trailer helemaal klaar is heeft hij bij elkaar zo'n tweeduizend gekost en een paar uren werk.
Ik heb wel merken vergeleken, en westfalia komt dan altijd goed uit de bus.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 19:24

Ik heb ook al 8 jaar een Weyer trailer en ben er zeer tevreden over. Hij is nog super. We hebben er wel een gietvloer in laten leggen.
De prijs/kwaliteit verhouding is gewoon goed, tuurlijk zijn er wel veel mooiere en luxere, maar deze was het degelijkst in zijn prijsklasse.
En inderdaad, bij een anderhalf paards is tweedehands kopen bijna geen optie, ze zijn zo gruwelijk duur dat nieuw veel verstandiger is. Tweepaards zie je wel veel meer tweedehands.

Navragen is beter dan afvragen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-01 23:16

Bedankt voor de reacties!
Ja wij gaan voor een tweepaards, omdat ik niet altijd samen met Peter naar de les kan, en dan is het een optie om met een andere lesgenoot die bij mij op stal staat samen naar de les te gaan.
Dan kan zij rijden en ik heb een tweepaards-trailer waar onze paarden beiden in gaan...
Een vrachtwagentje zien we niet zitten. Peter heeft voor z'n werk een goeie auto nodig, die kan dus makkelijk een trailer trekken.
Om dan een vrachtwagen te kopen, ben je alleen maar meer geld kwijt, omdat we de auto toch niet weg doen!
Voor Peter lijkt me het het beste om z'n E-rijbewijs in 1 dag te halen, aangezien hij erg handig is, en supergoede motoriek heeft.
Exact de motoriek die ik niet heb *LOL* *LOL* *LOL* .
Als je eens wist hoe lang ik er als kind over deed om een beetje te leren rijden, een ramp gewoon.
Over een hindernisje springen en op tijd met de handen meegaan zodat je niet aan de teugels trok... een ramp!
Nee als ik dan mijn mannetje soepeltjes achteruit zie parkeren met de auto in een ieniemienie-smal parkeerplaatsje... Dan kan ik hem wel zoenen Lovers .
Hij is letterlijk een aanvulling op mijn eigen lichaam... *LOL* !

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 00:06

Dorine, denk je eraan dat een tweepaardtrailer min 2000kg mag wegen en dat je auto dit moet mogen trekken. Zie de kentekenpapieren van de auto. Laat je ook niks wijsmaken, er is in Nederland geen enkele personenauto die 2000kg mag trekken. Bovendien, ik weet niet met wat voor paarden je wilt gaan rijden, maar de politie heeft eens zijn eigen kombie op de weegbrug gezet en kwam tot de ontdekking dat ze zelf strafbaar waren met een totaal gewicht van 2400kg in een 2000kg trailer. Kontroleer dit soort dingen, de kans is niet groot, maar als ze je aanhouden ben je zwaar de pineut.
Je hebt eigenlijk alleen keus uit een bestelbus, Volkswagen, Mercedes, Ford, of een terreinwagen uit de betere klasse Land Rover, Nissan Patrol, Mishubitsu Pajero (nieuwere types).
Het is maar dat je er rekening mee kunt houden.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 10:28

Er is maar enkele personenauto's die een 2paards trailer mogen trekken, de Ford Scorpio en de Mercedes (zware). Ik rij zelf met een Toyota Camry ook met een 2paards, maar ik zou daar nooit 2 paarden in doen.

Ik ben zelf gek van de Bockmann en Westfalia. Maar ook Atec en Weijer etc zijn heel goed. Trouwens, iedereen heeft misschien wel een slechte ervaring met een trailer van een bepaald merk. Maar dat betekent nog niet dat alle trailers van dat merk slecht zijn.

Ik zou een 2dehands trailer laten keuren. Het is heel belangrijk dat de bodem goed is. Ik had zelf ooit een 30 jaar oude trailer, maar ik vertrouwde hem niet en heb hem snel verkocht.

Mijn E rijbewijs heeft me 950 gulden gekost en dat was een dagopleiding, maar ik heb het verspreid over 2 halve dagen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 15:23

Ho wacht even, ik snap iets niet?
Hier wordt gezegd dat er maar enkele personenauto's zijn die een 2-paards trailer mogen trekken?
Bedoel je hier mee zónder E-rijbewijs, of met?
Want ik dacht dat je met E-rijbewijs meer mocht trekken, maar hoeveel is me dan nog niet duidelijk.
Onze auto is een Seat Toledo, ledig gewicht 1098 kilo. Dus hoe moet ik dan rekenen?
Tja wiskunde is niet mijn sterkste kant sorry... *LOL*
Alvast bedankt voor de tips die me verder kunnen helpen...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 15:29

Nee ik heb het over de auto zelf. Een auto kan een bepaald gewicht trekken en personenauto's mogen in principe geen 2paardstrailer trekken omdat ze er vanuit gaan wat er in kan, dus trailer + 2 paarden. Je moet kijken naar wat jouw auto mag trekken, dat staat in de papieren. Dat is het eerste gegeven dat je even moet opzoeken.

In ieder geval kan ik je nu vast vertellen dat je auto geen 2paards trailer mag trekken ook al kan hij het gewicht met 1 paard wel aan. Qua gewicht kan hij 2 paarden sowieso niet trekken. Dus als je met deze auto regelmatig de trailer wilt trekken, kan je beter een 1,5 paards trailer trekken.
_________________
Life is too short to regret
all the things you haven't done or said *Judith*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-11-07 14:40 ]</font>

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-01 17:24

Thanks Jura, dan weet ik dat ik een 1,5 paards moet kopen!
Wordt nog een hele toer om dan telkens op en neer te kunnen met de trailer. Peter kan niet op woensdag, ik wil toch in die les rijden... help!
Nou ja, van latere zorg.
Eerst maar eens kijken of we uberhaubt een paardje kunnen vinden...
Groetjes, Dorine.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 20:53

Trailer achter een Seat Toledo? Jij liever dan ik. Zelfs met een 1,5 paards trailer zou ik daar dus niet mee durven rijden. En Jura, een Ford Scorpio mag geen 2000kg aan de haak hebben, en de enigste Mercedes die het wel mocht was de 300TD stationcar, maar daar zijn er niet zo veel van verkocht in Nederland, dus de kans dat je die vindt is vrij klein. Bovendien zijn die auto's ondertussen een jaar of twaalf oud, dus om daar nu nog 2000kg aan te gaan knopen, ik weet niet hoor maar het is niet mijn idee.
Maar Dorine, be my guest, kom eens spelen met een twee paard trailer en je auto ervoor. Mag je ook even kijken hoe een VW-bus en een Disco datzelfde doen, heb je een objective vergelijking.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 23:12

Dorine, ik heb een 1-dags cursus voor mijn E gehad bij Te Winkel in Winterswijk. Je rijdt dan af in Lichtenvoorde.
Het gaat als volgt: Je vraagt aan voor het examen, een paar dagen voor het examen krijg je 4 uur les en op de dag van het examen ook een uur. Lijkt me echt iets voor Peter. Van Dick 2000 piek in Zevenaar geeft ook les voor het E-rijbewijs maar daar moet je eerst een paar weken lessen. Is in Peter's geval niet nodig lijkt mij!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 23:25

Ikke, toch schijnt het zo te zijn dat de Ford Scorpio de enige personenauto is die het wel mag trekken, 2 ton. Ik ga het nog even uitzoeken.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 11:05

Hai Dorine
Hier in Arnhem zijn rijscholen genoeg, waar je voor ongeveer 1000,- je e-rijbewijs kunt halen.

Succes
Ton


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo, Vlindy en 157 bezoekers