Tips gevraagd: pony trekt ontzettend!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-01 21:12

Hoe kan ik imka afleren om te trekken, ik ging namelijk een twee uur lange buitenrit maken ( ook naar de zandverstuiving Haha! ) maar het is niet bepaald een ontspannen buitenrit want ze gaat zo erg snel en ze trekt heel erg! Ik had gewoon blaren op mijn handen. Ik kan echt met geen mogelijkheid er voor zorgen dat ze gewoon rustig gaat stappen, draven, enz.. En daardoor is ze al na 10 min moe en moet ik wel de hele weg stappen.... En dat is heus niet erg maar iedereen wilt ook toch weleens lekker Crossen? *LOL* graag tips? Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 22:37

Een hele belangrijke: Een pony kan alleen trekken als er iets is om aan te trekken: jouw handen dus! Niet de hele tijd vasthouden, dan krijg je een touwtrek wedstrijd die je nooit zult winnen want paarden zijn veel sterker, met blaren op je handen en een gestresste rit tot gevolg.
Vast en dan weer los laten, vast, los, vast, los korte ophoudingen maken werkt veel beter. Tegen de tijd dat ze op het idee komt om terug te trekken heb jij allang weer los gelaten en is er dus niets meer om aan te trekken, dus dat kan ze dan ook doodeenvoudig niet. En zo blijf je ophouding maken tot het tempo naar jouw zin is. Echt niet vast blijven houden, want dat win je nooit!

eelke
Berichten: 46
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 23:22

eerst proberen wat margreet zegt ma r je hand zo stil mogelijk houden en een opwaartse ophouding maken met been erbij probeer anders us een hulpteugeltje maar let erop dat je pony vertrouwen in je hand houd

eelke

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 16:13

helemaal mee eens als je terug trekt heb je er alleen maar nadelen mee je pony is toch sterker en je hebt dan zo'n 600 kilo aan je handen hangen vandaar al die blaren als jij nou slim bent ontspan je je handen en dan kan die niet meer zo trekken!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 18:59

Desnoods steek je je handen gewoon een keer naar voren weg, zodat de teugels in een keer slap hangen, als ze zo lekker aan het sjorren zijn schrikken ze daar vaak zo van (Let op! Hij kan struikelen!) dat ze er wel even bij nadenken voor ze het weer doen. Niet gelijk met een ruk de teugels weer op maat nemen, dat is niet fair en erg pijnlijk voor je pony.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 20:59

denk dat je pony het bit vastpakt,je moet gewoon hem iets meer teugel geven dan laat ie vanzelf wel los,