rechter galop is DRAMA iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ZonnebloemJarig

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

rechter galop is DRAMA iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 16:51

Luna is een merrie van 4 jaar oud, niet een van de makkelijkste, maar de laatste tijd gaat het steeds beter.
Heb alleen een probleem: De rechter galop.
Zodra ze moet aanspringen gaat ze verschrikkelijk bokken en rennen,
kan haar na een paar rondje sdan wel in mijn eigen tempo rijden maar dan nog kan ik haar niet sturen. Kan echt met alletwee me handen aan de teugel trekken mevrouw loopt waar ze wil.
Als ik vraag of ze dan rond wil lopen doet ze haar oren strak naar achter, en het liefs gaat ze dan weer bokken.
Als ze een keer een rondje braaf over de hoefslag heeft gelopen dan slaat ze tegen het schot dus herrie en daar kan ze dan weer van schrikken. Zodat ze vervolgens overkruist zit.
Moet haar dan terug nemen en opnieuw aanspringen en dan begint het drama weer van vooren af aan.
Linksom doet ze dit nooit, kan he teen vorm van protest zijn en hoe moet ik dit aanpakken? Ik weet het echt niet meer. Hoe kan ik haar normaal laten gallopperen rechtsom?
Alvast bedankt.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:20

Hoe doet ze dit aan de longe?
Als ze daar wel goed aanspringt en rustig blijft, dan kan het misschien aan het zadel liggen. Of aan haar rug? Of misschien ook wel aan jou.
Je houdt haar misschien onbewust teveel vast op rechts, omdat je wilt beletten dat ze er vandoor gaat. Dit kan averrechts werken.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

ZonnebloemJarig

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-03 17:25

Hmm, aan de longeerlijn doet ze dit ook, ze sleurt me dan de hele bak door.
Ik zit er altijd wel onspannen op (tenminste dat denk ik.)
Maar linksom doet ze dit nooit dus ik dacht aan protestgedrag rechts is zoiezo haar moeilijke kant maar heb geeb idee wat ik hieraan kan doen.
Ze is gewoon veel te sterk.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:06

Het klinkt als pijn. Laat haar is nakijken door de da.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:57

probeer anders eens iemand anders erop te zetten, die niet weet hoe ze is in de galop, misschien span jij jezelf te erg op dat ze di doet? en doet ze het aan de longe omdat ze het zo "aangeleerd" heeft?

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:11

hallo
Ik ken dit verhaal die dingen die algeschreven zijn zijn goed maar alas je haar gaat longeren en ze breekt dan nog uit das minder>
Probeer een cirkel af tezetten met touw of lint nog beter een longeerbak en probeer het dan nog eens eventueel eerst zonder touw.
En daarna met touw als dat noou nog steeds niet goed gaat dan zouw ik een keer de da laten kijken of een kraker of iets dergelijks!!!!
Nou veel suc6 ermee OK dan!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:03

Ik rijd nu ook een pony die heeft er ook wel een beetje moeite mee rond en laag op een volte rechtsom te galoperen. Ik ga de hele bak door Haha! na een tijdje is het gelukkig weer goed en dan is het alleen maar een questie om hem op die volte te houden.
Ik denk dat jouw pony/paard ook wat spierpijn heeft die kant op of gewoon moeite! ieder paard heeft zo zijn moeilijke en makkelijke kant.
Gewoon veel gedult houden. Anders zet je er desnoods ( onder begleiding) een hulp teugel zodat je pony wat onder steunt word en die stelling wat makkelijker gaat.

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:33

En als je haar wat naar links stelt voordat je rechts aanspringt, maar wel het gewicht naar de buitenschouder (zodat ze buitenvoorbeen sneller moet neerzetten waardoor het binnenvoorbeen verder naar voren kan grijpen? dus tijdens de rechtergalop naar buiten stellen, en gewoon in verlichte zit gaan en langzaam meer proberen en kijken wat het kan lijden?

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:40

Ik zou haar aan de lange longeerlijnen zetten op een niet al te grote afgesloten cirkel. Zelf doe ik af en toe de moeilijke kant in de slofstand en de andere kant gewoon rechtstreeks vanaf het schoftje naar het bit. Dan merk je dat je zelf de situatie beter kan aanvoelen en niet rechtstreeks aan rechts kan trekken (hele grote fout!!).
Na een paar keer herhalen (Let op, slof mag alleen met zeer licht druk van bij wijze van spreke de pinken) zal je zien dat de meeste paarden veel beter door de rug gaan lopen op de slechte kant.

ZonnebloemJarig

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-03 22:35

Er heeft laatst nog iemand naar haar rug geken en die was okee.
Zadel past ook goed dus daar kan het niet aan liggen.
Vandaag ook weer, ze zet zich gwoon vast en je begint er niks meer mee, kan haar dan wel wat doen, vandaag hoorde ik weer dat het protest gedrach is. Maar ik heb dit nog niet eerder meegemaakt, weet het echt niet meer instreukteur heeft er nog even op gezeten maar die kreeg het ook niet voor elkaar. Die zei dat ik haar naar een trainingskamp moet doen voor een maand maar dat zie ik niet zo zitten.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:31

Klinkt misschien een beetje eng, maar heb je het ook al buiten geprobeerd? Soms hebben paarden vooral moeite met de hoeken, lange rechte stukken gaan dan vaak beter. Begin anders binnen met korte stukjes rechtuit, niet meer dan een of twee galopsprongen, dan terugnemen. Overdreven belonen bij goed gedrag, bokken negeren als dat mogelijk is. Stopt ze met klieren; "BRAAAF!" Ze is pas 4 schreef je, da's nog jong genoeg om wat moeite te hebben met sommige dingen. Ik hoor hier veel mensen zeggen dat je ze maar op een volte moet gooien, al of niet aan de longe, maar wat als ze dát nou nét het moeilijkste vindt?
Laat anders de rechtergalop een poosje voor wat het is, en concentreer je op dingen die wél goed gaan. Na een aantal weken geen galop heb je best kans dat het ineens beter gaat. Heel veel succes met haar.

Einzelgängers unite!!
Think outside the box...

HeleennAnton

Berichten: 394
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:33

Ik heb ook last van dat probleem. Vandaag kreeg ik hem met geen mogelijkheid in de rechter galop, ik heb echt alles geprobeert maar het lukte gewoon niet.
Ik heb een instrukteur en die lost het zo op: hij zet dan op een plek op een volte een cavalettie, ik moet dan OP de cavalttie aanspringen maar wel gewoon op de volte blijven zodat je dus gelijk na de cavalettie weer rechts verder met de volte gaat.
Helaas had ik vandaag geen cavalettie bij de hand, dus het lukte voor meter.
Ik vind ook, je moet het gewoon proberen maar je moet niet eindeloos blijven door gaan, op een gegeven moment moet je gewoon stoppen en volgende keer dan maar beter.

Anton spring trouwens buiten op lange stukken zandpad wel goed aan als ik de rechter hulp geef, ik weet ook niet wat ik is Verward .

Je kan ook nog proberen om eerst even te longeren voordat je gaat rijden, laat je paard dan eerst even rechts galoperen, als dat goed gaat kan je het proberen als je erop zit.

Ik hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen heb. Veel succes ermee!

ZonnebloemJarig

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 23:24

Buiten gaat het wel goed dan is ze superbraaf.
Ik probeer zoveelmogelijk haar te ondersteunen in de hoeken omdat ze anders "plat" door de bocht gaat, ze zet zich dan echt helemaal vast en het is al een keer gebeurt dat ze zover door mijn been heen viel dat ze gewoonj omviel, niet echt aangenaam als je erop zit.
Vandaag zij mijn instrucreur dat ik haar gewoon met een lange teugel moet laten galopperen en dan maar laten lopen zoals zij wil, dat deed ik en zi ging op het midden op de volte met haar oren plat in haar nek viel alles aan wat lang kwam en pakte het bit alleen maar vast.
Is dit nou protest gedrach of iets anders ik weet het niet. Links om diet ze dit niet dan gaat ze heel braaf, paag rond en ontspannen. Of kan het zijn dat ze ergens anders pijn heeft? Haar rug en mond zijn goed.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:06

Ik ben het helemaal eens met Annemarie. Als een paard zoveel moeite heeft, ga dan juist niet alsmaar voltes draaien maar leer hem eerst fatsoenlijk korte stukjes rechtuit galopperen en neem terug voor je problemen krijgt, zodat je kan belonen ipv corrigeren. Beter 10 meter goed en dan belonen dan twee rondjes liggen vechten. De meeste mensen galopperen veel te lang door waardoor het paard uit elkaar valt en het niet aankan. Denk eraan dat de aansprong en voorbereiding veel belangrijker is dan het aantal rondjes wat je erna doet.

MY BFF IS MY FFF: Friesian Friend Forever!

mijn site

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:25

Ze gaat dus plat door de bocht? aha, dan is het een probleem in de lengtebuiging! ALs je dat nu eens eerst voor elkaar probeert te krijgen, dan zal die galop ook wel loslopen. MAar eerst je paard dus rechtstellen. D.w.z. als je rechtsom rijdt, door links de teugel op te pakken het paard nageeflijk te rijden (wordt ie recht in zijn lijf en als het recht is, dan geeft hij gemakkelijker na) en als het paard nageeft rechts erbij pakken en proberen of je het paard voorzichtig naar rechts kunt buigen. Als je dat beter op orde hebt, zal het paard minder moeite hebben met galop rechts. Overigens zul je het paard ook in galop helpen door vooral druk te nemen met de buitenteugel. Ga niet krampachtig die lengtebuiging naar binnen afdwingen, dan vererger je de zaak alleen maar.

De hond is de betere mens

ZonnebloemJarig

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-03 00:33

Kan het ook misschien iets te maken hebben doordat haar hals best wel kort is? Ze geeft verder goed na en is best fijn te rijden behalve dan die rechter galop. Verward
Ik ga inderdaad proberen aan de lengtbuiging te werken.
Sorry voor de vele vragen maar ik wil niet dat ik me paard verpest door dingen te doen die niet goed zijn.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:48

natuurlijk is iets dat korter is niet zo rekbaar als iets dat langer is. Maar toch moet en kun je dit oplossen zolang je maar niets forceert en lengtebuiging vraagt op een moment waarop je voelt dat het echt niet gaat.

De hond is de betere mens

ZonnebloemJarig

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 00:16

oke dank jullie wel voor de tips ik ga het proberen.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers