Jong paard longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RolingRoos

Berichten: 1020
Geregistreerd: 19-06-04

Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-07 15:25

Ik ben op dit moment bezig met een jonge haflinger. Ze heeft de eerste 4 jaar alleen maar op land gestaan tussen alle haflingers, dus ze is nog heerlijk paard. Ik heb haar de eerste maand ook echt alleen maar aan het halster leren lopen en heerlijk gepoetst. Ze is nog steeds een beetje angstig af en toe maar dat hou je met een jong paard. Zodra ik het land in kom komt ze al in een sukkeldrafje naar me toe Tong uitsteken

Maar nou ben ik begonnen met het longeren gewoon aan een halster en dat ging altijd goed tot nu ze heeft ontdekt dat ze kan stoppen tijdens het longeren. Dan loop ik ook richting haar achterhand toe en til ik de zweep een stukje op zodat ze weet dat ze weer door moet lopen en dat doet ze dan ook. Maar zodra ze weer een rondje gelopen heeft doet ze het weer en zo ga ik maar door. Uiteindelijk werd ik er een beetje nukkig van dus zwiepte ik een beetje met de zweep en daar schrok ze van en heb ze het ook paar rondjes niet gedaan maar daarna deed ze het gewoon weer.

Hoe kan ik het haar afleren want ik wil haar niet teveel straffen want het is al best een schijterd. Voorderest als ze het goed doet dan beloon ik haar wel uitbundig maar ik zit nu alleen hier mee.

Talk less - Say more - Hate less - Love more.


Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:05

Welke haf heb je dan tot je beschikking Roos?
Nu ben ik wel benieuwd natuurlijk Knipoog

Maar ja..ik zou denk gewoon elke keer als ze stopt met de zweep zwiepen. Ze moet gewoon leren om door te lopen!
Elke keer als ze stopt moet je gewoon een beetje hard roepen van "Ga Door!!" en dan met je zweep zwiepen.
Misschien als ze de link heeft gemaakt dat je voortaan alleen maar hoeft te dreigen met 'Ga door'.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:07

met je stem doordrijven. je kan ook als je ziet aan haar dat ze wil stoppen een keertje met de zweep zwiepen zodat zeniet til kan gan staan. desnoods laat je de zweep zachtjes tegen haad kontje aankomen dat ze weet dat ze doormoe tlopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:10

Als je een dergelijk probleem niet meteen op kunt lossen ben je in mijn ogen niet de aangewezen persoon om dit dier op te leiden. Zoek er begeleiding bij of geef het uit handen...

Je suis Charlie.

RolingRoos

Berichten: 1020
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-07 16:22

Ik vraag naar tips en niet naar deze reacties. Ik weet gerust wel hoe ik een paard moet longeren maar ik vraag nu naar tips over hoe andere mensen dit zouden oplossen.

Talk less - Say more - Hate less - Love more.

RolingRoos

Berichten: 1020
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-07 17:30

Niemand meer?

Talk less - Say more - Hate less - Love more.

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:15

ikke20 schreef:
met je stem doordrijven. je kan ook als je ziet aan haar dat ze wil stoppen een keertje met de zweep zwiepen zodat zeniet til kan gan staan. desnoods laat je de zweep zachtjes tegen haad kontje aankomen dat ze weet dat ze doormoe tlopen.


Zo zou ik t ook doen Knipoog

RolingRoos

Berichten: 1020
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-07 17:34

Oke dat ga ik proberen! Haha!

Talk less - Say more - Hate less - Love more.

love_Alegria

Berichten: 122
Geregistreerd: 18-08-07
Woonplaats: Emmen

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:59

veel succes met je haflinger Lachen

Als je een paard iets leert met geschreeuw, zal het nooit naar je gefluister luisteren

love_Alegria

Berichten: 122
Geregistreerd: 18-08-07
Woonplaats: Emmen

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:00

veel succes met je haflinger Pling gaat je vast luken
Ik ben net nieuw alles aan et verkennen Lachen

Als je een paard iets leert met geschreeuw, zal het nooit naar je gefluister luisteren

RolingRoos

Berichten: 1020
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-07 11:10

Bedankt álegria

Talk less - Say more - Hate less - Love more.

FBN
Berichten: 1962
Geregistreerd: 29-07-07

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:18

Cassidy schreef:
Als je een dergelijk probleem niet meteen op kunt lossen ben je in mijn ogen niet de aangewezen persoon om dit dier op te leiden. Zoek er begeleiding bij of geef het uit handen...

nou dat vind ik ook weer erg snel gezegd hoor. ik heb zoveel paarden ingereden en je hebt ook wel eens problemen met bepaalde paarden Pling

ibouma

Berichten: 619
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: drenthe

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:22

Cassidy schreef:
Als je een dergelijk probleem niet meteen op kunt lossen ben je in mijn ogen niet de aangewezen persoon om dit dier op te leiden. Zoek er begeleiding bij of geef het uit handen...


tsjonge jonge ... cassidy weer, wat ben jij altijd kritisch op bokt!

het is toch goed goed dat iemand om hulp vraagt? ben jij dan alwetend geboren ofzo?

Jenka

Berichten: 391
Geregistreerd: 30-12-05

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:24

Gewoon je paard duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is. Op de manier zoals hierboven al uitgelegd.

ChanOs

Berichten: 23
Geregistreerd: 31-03-07

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:08

M'n pony heeft dit ook een tijdje gehad en toen heb ik geleerd dat je de zweep vooral op de achterhand moet richten zodat hij niet stil kan of naar binnen kan komen doet hij het wel dan geef je een zwiep met je zweep!

Undercover & Unique m'n lieverds!

Luilak
Berichten: 60
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Sydney

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:26

Zodra je aan ziet komen dat ze wilt stoppen, haar even extra voorwaarts laten gaan, zodat ze weet dat het geen zin heeft om te stoppen.
Succes ermee!

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:32

werkt prima volgens mij


Armani2002
Berichten: 64
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hilversum

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:37

Ik zou het ook met mijn stem proberen maar als ze echt niet luisterd haar wel even aan het schrikken maken met de zweep maar ik bedoel op een eerlijke manier dat je haar dus even aantiktk. Mijn paardje vind longeren niet leuk enhij is ook nog jong, ik doe het dan een beetje spelend met hem, zand schoppen of bukken en naar hem toe rennen hij wordt dan helemaal blij en dan vind hij het ook leuk. Wie weet helpt het bij het paard maar ja het is wel moeilijk omdat je al aangaf dat ze wat bangig is , Succes ermee

RIP Badboy 23-04-2007

1978

Berichten: 833
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:41

Bij paarden die in het begin nog veel moeite hadden aan de longe vroeg ik altijd hulp. Iemand het paard mee laten nemen aan het halster en jouw commando's uit laten voeren, als je dit een aantal x gedaan hebt kan het paard losgelaten worden en kan de "tweede man" een zweep nemen om zo het paard naar voor te houden. Dan kan jij zorgen dat je rustig in het midden blijft staan en het paard aan je stemhulp laten wennen.

Luilak
Berichten: 60
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Sydney

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:27

Armani2002 schreef:
Ik zou het ook met mijn stem proberen maar als ze echt niet luisterd haar wel even aan het schrikken maken met de zweep maar ik bedoel op een eerlijke manier dat je haar dus even aantiktk. Mijn paardje vind longeren niet leuk enhij is ook nog jong, ik doe het dan een beetje spelend met hem, zand schoppen of bukken en naar hem toe rennen hij wordt dan helemaal blij en dan vind hij het ook leuk. Wie weet helpt het bij het paard maar ja het is wel moeilijk omdat je al aangaf dat ze wat bangig is , Succes ermee


Dit zou ik dus nooit doen bij een bang paard. Een longeerzweep is niet bedoeld om te slaan, slechts om aanwijzingen te geven op afstand. Daarnaast is denk ik rust bij het paard van TS van belang. Een angstig paard help je niet door hem te gaan opjagen met wild te doen, slechts met rust kun je hem leren minder angstig te zijn.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:32

Ik ben het eerlijk gezegd wel een beetje met Cassidy eens Bloos Heb je niet iemand in de buurt die je kan helpen, eens kan kijken als je bezig bent? Een jong paard leren longeren is heel andere koek dan een beleerd paard kunnen longeren.
De belangrijkste tip: consequent zijn en snel! Je paard mag nooit de kans krijgen om stil te gaan staan, dan ben je al veel te laat met reageren. Hij moet op één tempo leren lopen, daar heb je onder het zadel ook alleen maar voordeel van. Zodra er iets ongevraagd wijzigt in het tempo, meteen reageren. Zodra ze stil gaan staan, hebben ze veel te veel tijd om andere dingen te gaan verzinnen. Overigens laat ik jonge paarden nooit stappen aan de longe, in- en uitstappen doe ik aan de hand. Heel veel jonkies vinden het moeilijk om in stap geconcentreerd te blijven. Begin dus met een vlotte draf, eventueel kan je later een overgangetje proberen. Maar zodra de aandacht verslapt, meteen weer laten aandraven.

"Je kop boven het maaiveld uitsteken? Dan zie je tenminste nog eens wat!"

angie_girl
Berichten: 24
Geregistreerd: 14-04-07

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:39

Heel veel ook met je stem werken, ze neemt je echt in de maling en is een keer goed boos worden, dan schrik ze maar een keer maar dan weet ze het voor de volgende keer suc6

RolingRoos

Berichten: 1020
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-07 17:33

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties hier heb ik echt wat aan!

Talk less - Say more - Hate less - Love more.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:48

Probeer goed naar je paard te kijken, zodat je haar voor kan zijn. Probeer het te zien aankomen dat ze stil wil gaan staan. Het is makkelijker om haar voorwaarts te houden dan haar weer aan de gang te krijgen als ze al stil staat. Eigenlijk dus zoals erleyne ook zegt.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 27-08-07 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

We kunnen en hoeven niet altijd hoogvliegers te zijn. Een hoogvlieger aardt immers niet...

Anoniem

Re: Jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:52

Toch ben ik het wel met cassidy eens
Het is iets wat bijna elk jong paard probeerd, dus geen apart probleem.
Wil jeje paard zelf opleiden is dit een vraag die eigenlijk niet meer voorbij hoort te komen.

Verder idd met de stem naar voren, maar ik zie ook ruiters elke pas met de stem werken, dat is ook niet de bedoeling.
Ben verder de pony voor, zie het moment dat hij al net een ietsie pietse vaart mindert, daar moet je er al bij zijn, niet als ze al stilstaat, dan ben je eigenlijk al te laat.

Vind ze een beetje zwaaien met de zweep niet voldoende kun je haar best een tik geven


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers